Auf Wiedersehen! Ferdinand Piëch treedt af bij Volkswagen

Auteur: , 105 Reacties

Kon ook niet lang goed gaan, die interne machtsstrijd in de hoogste regionen van VAG.

Ferdinand Piëch

Na de openlijke kritiek van Piëch op CEO Martin Winterkorn is de bom gebarsten. Piëch ruimde vandaag het veld nadat de verhoudingen tussen hem en de rest van het management onder druk kwamen te staan, en dus kan de 78-jarige kleinzoon van Ferdinand Porsche na ruim 20 jaar een nieuwe hobby zoeken.

Ook zijn andere functies binnen Volkswagen legt Piëch neer, evenals zijn vrouw Ursula. Die legt hij niet neer, maar ook zij stopt met haar werkzaamheden binnen VW.

Dat Piëch de strijd van Winterkorn ging verliezen zat er enigszins aan te komen. Winterkorn kon op de steun van zo’n beetje alle invloedrijke partijen binnen VAG rekenen, waarmee Piëch eigenlijk als enige niet achter de CEO stond. Saillant detail: zelfs de familie Porsche (51% van het stemrecht binnen VW) schaarde zich achter Winterkorn en keerde zich dus tegen Piëch.

Inzet van het geding zouden tegenvallende resultaten in Amerika en in het algemeen tegenvallende winsten zijn. Dat laatste is overigens opmerkelijk, want VW deed het het afgelopen jaar in financiële zin bijzonder goed. Berthold Huber neemt tijdelijk de taken van Piëch waar, totdat er een nieuwe president-commissaris is gekozen.

Update – de reactie van Dr. Wolfgang Porsche, de voorzitter van Porsches raad van toezicht:

“We have full confidence in the board of management of Volkswagen Group and we deeply regret the developments of the last few days. We thank Ferdinand Piëch for his decades of extraordinary and highly successful service to the Volkswagen Group. Our great loyalty to the Volkswagen Group and its 600,000 employees remains unchanged and we assume our responsibility as a principal shareholder.“



105 reacties

Ok doei.
Schandalig! VW breekt alle wetten, aan het hoofd van Porsche moet een Porsche-telg aan het roer staan!
@mrniesoe: een bedrijf moet maar één ding en dat is winst maken, al het andere is bijzaak. Wie dat niet snapt moet voor de overheid gaan werken.
@sdm: dat is ook wel waar :) Alhoewel dat ook beleefd kon geformuleerd worden
@mrniesoe: ja sorry, ik kom uit noord Nederland daar zijn we gewend om direct te zijn en niet alles met drie kilo prietpraat te omhullen zoals de gemiddelde westerling. :)
@sdm: amen.
@sdm: rt that!
@sdm: jou mag ik gelijk.
@SDM: Je vergeet wat een “beurs genoteerd” bedrijf. Bij bedrijven in prive bezit komen nog meer dingen kijken, daar is toekomst visie het belangrijkste.
@mrniesoe:
Dan weet je heel erg weinig van Porsche.
Ene mijnheer Wendeling Wiedieking heeft het hele Porsche zootje van de ondergang gered nog niet zo heel heel lang geleden.
@desjonnies:
Yep, dat hij als dank de schoen van Piech diep in zijn achterste geplant kreeg zullen we nu maar oven buiten beschouwing laten….
@desjonnies: Wendelin Wiedeking
@desjonnies: is dat niet de man die door zijn grootheidswaanzin Porsche haar onafhankelijkheid heeft doen verliezen en nu nog steeds in rechtszaken verwikkeld is?
@mashell:
Nee, ik heb het niet bestudeerd noch mezelf ingelezen in deze materie, maar volgens mij is hij juist opgeofferd.
@mashell: Ja. Jij hebt gelijk. Dat is wel zo. Wendelin was zowel verantwoordelijk voor het weer gezond maken van Porsche en het daarna weer vernielen. Hij heeft beide gedaan. Kwam in 1993 aan de macht bij Porsche. Saneerde alles (lees: pleurde de 928 en 968 uit het raam, verbeterde de 911 en ontwikkelde de Cayenne: bam! .. het geld stroomde binnen). Daar werd Porsche zo rijk van dat hij VW ging kopen (lees: dat ging hij wel effe doen..) Hoe het precies ging weet ik niet.. dat weten hier vele aandelen jongens die meelezen veel beter als ik.. maar tijdens die transactie ging het aandeel Porsche (of was het VW? .. afijn zoiets dus..) en bleef Porsche achter met een schuld van 10 miljard. Dat heeft VW afgekocht (en ze ingelijfd) en Wendelin er uit gekickt. Zo zat het.. mijn inziens. Correct me if i’m wrong.
@Freewarefreak: + onderuit bij de aandelen.
@mrniesoe: “Moet”?

Eerder mag niet. Ferry+zus heeft van Porsche een AG gemaakt om familie uit het bedrijf te krijgen/houden, omdat de Porsche- en Piëch-takken moeite hadden om door dezelfde deur te gaan, tot groot ongenoegen van Ferry+zus. Aandelen mochten de kinderen natuurlijk wel nog hebben…
@mrniesoe: Voorzitter van raad van commissarissen en vertegenwoordiger van de meerderheid van de aandelen is toch nog steeds een Porsche (Wolfgang)? De dagelijkse leiding is gedelegeerd aan een personeelslid …
Veel zal er toch niet veranderen binnen VW en VAG.
@michaelcorleone: haal de F1 plannen maar vast uit de koelkast, kunnen ze vast op kamertemperatuur komen
@michaelcorleone: Ik ben bang dat we een stuk minder megalomane plannen als de 1 liter auto, de Veyron ( opvolger) en de Phaeton met V10 diesel gaan zien.
Ook al is die veyron oerlelijk , past de Paheton niet bij VW en is die V10 belachelijk.. toch maken dit soort verliesprojecten, als ook de wel op alle fronten geweldige Lexus LFA de autowereld een stuk leuker.
@dracae: ben ik met je eens, maar de Veyron en Phaeton opvolgers komen weldegelijk afgelopen vrijdag reed de mule de opvolger van de Veyron al rond. Scroll een paar topics naar beneden.
@michaelcorleone: Ik hoop dat je gelijk hebt, maar het is net zo makkelijk om nu toch te stoppen, speciaal met een auto waar je per exemplaar nog steeds op toelegt.
Zo, dat is de eerste demente narcist die het veld ruim.
Who’s next, Bernie, Bernie….
@jrk68: Potverdorie, je was me voor. Ach, great minds think alike. ;-)
@AutomotiveDesigner:
Yep, al zijn er altijd een paar azijn plassertjes die daar een ander idee over hebben.
Het scheelde maar een minuut en ik had hetzelde bericht de andere kant op mogen sturen.
@jrk68: Vergeet Blatter niet. Zo niet erger dan het genoemde zooitje senielen.
Inderdaad! Ze hadden ‘m beter een projectje gegeven, ‘Pheaton 2’ ofzo… Exit kadaverpolitiek!
Volkswagen gaat in zeer zwaar weer komen.
De problemen die bij VW aanwezig zijn zijn velen malen groter dan de buitenwacht vermoed.
Als het verkeerd wil wordt het overleven van Volkswagen helemaal afhankelijk van Audi en Porsche.
Ook zal het doek waarschijnlijk gaan vallen voor Veyron, Phaeton, XL1, allemaal zwaar verlies gevende speeltjes van Piëch.
Het is niet ondenkbaar dat het mes heel stevig in het VAG concern gezet gaat worden om de boel gezond te krijgen, kosten en winst zijn heel scheef bij VW.
@HZW: Mwah…De Polo’s en Golfjes zorgen gewoon voor een volume basis waar de rest van het concern op drijft. Ok je kan zeggen dat bijna alle winst komt van Audi en Porsche maar dat wil niet zeggen dat Audi en Porsche met diezelfde marge zouden kunnen opereren als onafhankelijke concerns. Sterker nog een belangrijke reden dat de marges zo hoog zijn is dat ze in grote mate (al ontwikkelde) VW techniek gebruiken en er dan een ander logo opplakken met wat fijnere materialen in het interieur en klaar is kees…

Een zelfde (maar dan tikje anders) situatie deed zich voor met GM en Opel; de beancounters in de VS wezen ook steeds op de vaak rode cijfers bij Opel maar vergaten even dat zo’n beetje de enige fatsoenlijke personenauto’s die dat hele concern verkocht (ook in Amerika en vooral ook China, bijvoorbeeld de Buick Regal die stiekem een Insignia was en het in China behoorlijk goed doet/deed) een Opel basis hadden…maar ja daar worden die winsten dan niet geboekt.

Audi en Porsche kunnen van heel veel infrastructuur en technologie gebruik maken die het grote VAG concern hen biedt en dat flateert hun winstmarge, als ze zelf alles zouden moeten regelen wordt het een heel ander verhaal. Zeker Porsche is daar nog steeds te klein voor qua volume. Er is ook een reden voor dat Lambo, Ferrari en Porsche inmiddels een groter concern als eigenaar hebben en dat bijvoorbeeld een merk als Aston Martin dat dat niet heeft het moeilijk heeft om met de investeringen te komen om een nieuwe modelreeks op de markt te brengen.
@jaapiyo: Die Polo’s en Golfjes gaan er binnenkort ook uit.. Als je volwassen wordt ga je ook niet meer rondlopen in Nike schoenen en bellen met een iPhone. Mensen worden steeds ouder. Ze kopen geen Golfje meer om de blits te maken bij de McDrive, ze kopen geen Polo meer omdat ze erin gelest hebben. Ze rijden geen Up meer omdat ze geen zin hebben in vriendjes worden met de ANWB of Routemobiel (of wegenbelasting van een diesel willen betalen voor de 3L of wel het centrum van Utrecht, Rotterdam of Amsterdam binnen willen rijden).

Kort gezegd, Volkwagen was een mode gril van een generatie die geen eigen identiteit had op basis van een mode gril van een naieve generatie die gehersenspoeld werd door marketing.

Het is 2015… tijd voor iets nieuws.
@schuimbekje3: Iphone is net handig en clean, ook voor ouderen. Een mooi, let wel, mooi paar Nikes en adidas’en kan altijd. Of toch tot op middelbare leeftijd.
@HZW: uit die projecten zal niet zomaar de stekker gaan. Kost ze nog veel meer geld.
@camber24:
De stekker uit de Veyron opvolger trekken bespaart alleen al de ontwikkeling en €4miljoen per gebouwd exemplaar.
De XL1 hoe leuk ik die ook vind was sowieso een beperkte oplage dus daar valt geen winst meer te halen.
De Phaeton schrappen heeft waarschijnlijk gevolgen voor de marge bij Bentley, die zullen ze dus ook niet snel in de Rijn kieperen.
Laat onverlet dat er nu geen mechalomane demente narcist meer in de boardroom zit om zijn speelgoed er door te drukken….
@jrk68: En DAT zou nu juist jammer zijn.
We hoeven al die projecten niet perse geweldig te vinden, maar het zijn wel de kersen op de automobiele taart. Ook ik zou de Veyron niet kopen ( als ik dat al kon). Te lelijk, te protserig, maar aan de andere kant wel technisch heel erg indrukwekkend.
Denk ook eens aan een auto die ik wel erg graag zou hebben, ook al zo’n verliespost: de Lexus LFA.
Als alles alleen maar om winst gaat verliest het geheel toch wel een stukje glans.
@dracae:
Zonder meer, de Veyron was een technische showcase en de natte droom van elke vag fan, jammer dat ze niet de moeite namen om hem vorm te geven. Zelfs een Prius heeft een uigesprokener vormgeving. Daar kan je op zijn minst nog iets van vinden.
@dracae: Ik spreek namens mijzelf, de Veyron en de Phaeton maken het gewoon leuker. Als ik aan het roer zou staan bij VAG zou ik om financiële redenen overwegen of het handig is om de Veyron en de Phaeton te bouwen, omdat het een verliesgevende project is. Maar als autoliefhebber interesseren deze auto’s mij des te meer en hoop ik dat er zeker een vervolgproject komt.

Als ik echt rijk zou zijn, had ik de Veyron wel gekocht, het is een auto die het beste van twee werelden in zich heeft. De snelheid van een hypercar wordt gecombineerd met het comfort van een GT. Het is eigenlijk een ultra snelle GT. Voor het circuit moet je bij een andere auto wezem, dit is een andere type auto maar wel een hele leuke naar mijn mening.

Zelf denk ik dat de Chiron de opvolger van de Veyron wel komt, er zit vooruitstrevende techniek in die je jaren later ook kan gebruiken.
Het is dan ook niet meer dan logisch dat er een vervolg komt eigenlijk, je zou denken dat VAG in de laatste fase zit en dat deze auto binnen nu en maximaal een jaar gepresenteerd kan worden.
VAG zal allang begonnen zijn met de nieuwe, ik denk dat ze daar zelfs al 4 of 5 jaar mee bezig zijn. De Veyron was destijds in 2005 in productie gegaan, waar ook jarenlang aan gewerkt was.
Verder kun je dit inderdaad vergelijken met de Lexus LF-A en daar komt ook een vervolg op.
@michaelcorleone: Ik ben het grotendeels met je eens.
” De snelheid van een hypercar wordt gecombineerd met het comfort van een GT” absoluut waar, alleen zou ik hem om andere redenen, uiterlijk en smaak niet kopen, maar ik neem niemand het kwalijk die het daar niet mee eens is…
Ze hoeven het er ook niet mee eens te zijn dat ik een LFA zou kopen.

Ook heb je gelijk dat dit soort ‘showcases’ techniek helpen ontwikkelen die we later ( in minder megalomane vorm) terug zien in serie modellen.
@dracae: Van de Veyron werden er uiteindelijk 450 exemplaren gebouwd in totaal. Als VAG dat terugbrengt tot 250 of 200 kan het een succesvol project worden, ben ik van overtuigd.
@HZW: benieuwd waar je deze informatie vandaan haalt.. Zoals jaapiyo al aangeeft zijn de winstmarges van Audi en Porsche geflatteerd.. Dat er een hoop dingen beter kunnen binnen VW staat vast, jouw analyse slaat echter kant nog wal.. Een bedrijf met 600.000 werknemers valt of staat niet met een paar ontwikkelingsprojecten als de veyron/xl1.. Daarnaast is het voor Audi/Porsche onmogelijk om op het huidige prijsniveau in te kopen zonder de volumes van VW en Skoda op de achtergrond.. Dus er kunnen zeker zaken beter, echter is VAG op dit moment een van de succesvolste autobouwers / bedrijven in de wereld..
@HZW: welke problemen? Marktleider met Polo, Golf en Passat in Europa. Marktleider in China. Goede marges die bij elke nieuwe MQB en MLB auto weer beter worden. VW heeft eigenlijk maar 2 problemen: de marktpositie van VW en Audi in de VS en dat het halve internet hun het succes niet gunt.
@mashell: als je zo geweldig zou zijn als bedrijf, is het internet wel het laatste van je zorgen.
@mashell: kijk duidelijk iemand die verder kijkt dan sommige verzuurde reaguurders hier op AB, Rn tevens lid zijn van de anti VAG brigade.
Kein wiedergutmachungsschnitzel?
Lekker pensioneren!
Toen zijn eigen neef (één van de Piech clan en daarmee één van de stemmen die dr oude man hard nodig had ) aangaf dat hij samen met de Porsche familie tegen de oude man en voor Winterkorn ging stemmen wist ik al genoeg. Dat hij ging opstappen schreef ik woensdag al, geen mens die het leest kennelijk….

Fijn dat hij oprit want het is een oude draak. Maar wel een enorme invloed op de koers van het concern de afgelopen 20/30 jaar die nu wegvalt. Wat dat gaat opleveren wordt interessant.
@w0o0dy: joh dat was al een week duidelijk ook zonder jou reply ;)
Audi nu wél in de F1?!
@persian1: nope bernie moet dan eerst nog het veld ruimen
@sjeppie156: Niet echt. Het probleem was dat Audi de F1 niet in mocht vanwege een persoonlijke vete van Piëch en Bernie. Er hoeft er maar ééntje op te rotten om de komst van Audi mogelijk te maken.
Oh en leuk nieuws voor de ontelbare audi fanboys hier.. De kans dat Audi in 2017 F1 rijdt is zojuist gestegen tot zo’n 80%.
@w0o0dy: en dat aantal procent haal je uit wat?
@sr20det: Het is een schatting obv de volgende redenatie. Meer dan de helft van het management zag die stap al wel zitten maar Piech was mordicus tegen F1 zolang Bernie de scepter zwaait…. Die tegenstand van Piech was TE machtig om aan voorbij te gaan maar is nu ongeveer gehalveerd… 60% voor incl Piech, ongeveer 80% voor nu hij weg is? Eén van de belangrijkste hordes is verdwenen met het vertrek van Piech en F1 hoort min of neer bij de ambitie van s Werelds grootste worden.
Later nerd!
ouwe piemel adieë wa
Het schijnt dat hij echt niet meer tegen de oeverloze saaiheid van de VW modellen kon. De Passat was de druppel voor zijn vertrek. Je zou zeggen dat je op zijn leeftijd wel toe bent aan een wagen die niemand doet opkijken maar niks is minder waar voor Piëch. Het schijnt dat ‘ie zelfs al gesignaleerd is bij een hagelneue XC90…
Benieuwd wat dit gaat geven voor Vw. Xl1, Phaeton, Bugatti… Allemaal speeltjes van deze Piech.
@luxaeterna: misschien stoppen ze wel met bugatti nu.
@rolov: De Veyron opvolger gaat er komen, een jaar geleden heeft VAG alle geruchten ontkracht en officieel bevestigd dat zij hiermee doorgaan. Normaliter zou het zelfs al binnen jaar klaar moeten zijn. Er is zelfs al wat info vrijgegeven over de nieuwe Veyron m.b.t snelheid en vermogen. Het lijkt gebaseerd te zijn op geruchten, maar het lijkt aardig te kloppen. Iemand binnen VW had namelijk tegenover het Duitse autoblad auto und motorsport uitlatingen gedaan hierover. Met andere woorden zit men in een vergevorderde fase en zoals het nu ernaar uitziet komt die er.
@Jaapiyo Audi ontwikkeld meer voor het VAG concern dan dat jij vermoed.
Als je alle Audi motoren uit de VAG modellen haal rijd er nog maar weinig.
@HZW: Haal al Volkswagen uit een Audi en je hebt niks dan nullen…Weet je gelijk waar die voor staan Vier keer nul is?
@HZW: dan heb je nog de benzine motoren over. Grofweg is de verdeling benzine Wolfsburg, diesel en grote motoren (behalve de W12) Ingolstadt.
Zo een hoop frustratie met de eigen leventjes hierboven zeg… Hahaha, respect voor Piëch.
VAG heeft een rendement van niets. Ze hebben wel een MEGA omzet alleen is dat op de lange termijn niet voldoende. Beter een hoger rendement en niet de grootste fabrikant ter wereld dan omgekeerd. Ik denk dat Piech dat wel goed ziet.
En VAG wil Toyota inhalen…een van de concerns die de hoogste winsten haalt…humzzz…volgens mij is er ander werk te doen daar.
Ik hoop dat nu die diktator weg is de mentaliteit in het bedrijf eens gaat veranderen ….De hopeloze arrogantie die van top tot teen het bedrijf doorzuurt heeft. Met een beetje klantvriendelijkheid waren ze allang de grootste geweest ..
Voor alle beste stuurlui aan wal hierboven mij, Piëch is een fenomenaal bestuurder en strateeg altijd gebleken, Heeft wel Seat/Skoda/Lamborghini/Bentley met succes groot gemaakt binnen VAG. Vraag me af wat jullie allemaal goeds hebben gedaan wat in verhouding staat wat deze man heeft bereikt in zijn leven, man man kritiek gaat nergens over.
@bofkont:
Zo.zo, die oude man zit er wel heel diep in bij jouw hé….
Lamborghini is geen schim meer van wat het ooit was, ooit was dat een sportwagen fabrikant voor echte mannen, nu maken ze handtasjes.
Bugatti is een financieel debacle gebleken en zijn privé limo is ook aan de straatstenen niet te slijten.
Ja, in de jaren 70 heeft hij een hoop goeds gedaan, maar je kan roepen wat je wilt, hij was gewoon 20 jaar over de datum en dat gaat best een beetje ruiken….
@jrk68:

Bij jouw???

Wel hilarisch, kleine mannetjes met grote bekken die zo’n man als Piëch veroordelen. Ook wel een beetje pathetisch en meelijwekkend, dat ook. Prettig weekend en een welgemeend excuus aan de heer Piëch zou wel op zijn plaats zijn. Sterkte ermee.
@jrk68: Dat van die emotie (voor zo ver nieuwe auto’s uberhaupt nog emotie kunnen hebben) en mannenauto’s en handtasjes zal allemaal wel, maar feit is dat Lamborghini nog nooit zo veel winst heeft gemaakt als nu het geval is, en het merk heeft die winst vooral aan mijnheer Piëch te danken. VAG is een bedrijf dat geld moet verdienen, geen instituut ter instandhouding van Italiaanse mannenauto’s.
@jrk68 Lambo heeft nog nooit zoveel auto’s verkocht als onder VAG, ook de betrouwbaar is met giga stappen vooruit gegaan, je comentaar dat ze nu geen echte mannen auto meer maken , tja deels gelijk, het hele ruwe randje is er wat af, maar zonder VAG was er hoogstwaarschijnlijk geen Lambo meer geweest.
En dan nog iets, een echte mannen auto is ook geen smartie ;)
@bofkont:
Echte mannen laten hun keuze niet bepalen door een ander.
Echte mannen gaan hun eigen weg….
@jrk68:

Moehaha. Get a grip, pleasssse.
Als je ziet wat er bij VAG geen geld oplevert en alleen maar geld kost.
Ik verwacht een grootschalige koers wijziging bij VAG.
—–
@norge duidelijk geen idee hoe het zit bij VAG.
Alles met de motor dwars voorin kan als VW bestempeld worden, alles met Motor in de Lengte richting kan als Audi bestempelt worden.
Porsche en Lamborghini zijn uitzonderingen op de regel.
Bentley’s zijn technisch gewoon Audi’s, het zelfde gaat op voor de Pheaton.
—–

Er zijn zoveel modellen, motoren en merken binnen VAG die geen geld opleveren, dat het gewoon te belachelijk voor woorden is.

De Audi 5 cilinder is zijn toekomst ook niet meer zeker, deze door Ludwig Kraus ontwikkelde motor was een stokpaardje van Piëch.
Deze motor wordt maar in 3 Audi modellen toegepast en is alles behalve winst gevend door zijn beperkte toepassing.
Voor lengte richting montage is deze motor al helemaal niet geschikt, daarom was de productie al een keer gestopt, om vervolgen na verloop van tijd terug te keren als dwars geplaatste motor.
Piëch zou ook een tegenstander zijn, dat de motor op grote schaal in VW’s, Skoda’s en Seat’s zou toegepast worden. (wat eigenlijk noodzakelijk is voor zijn toekomst)
Verder was/is de “Audi TT quattro Sport Concept” een teken aan de wand dat de 5 cilinder niet onomstreden is, want anders had die RS achtige TT wel een 5 cilinder onder de kap gehad.
Ook de stilte (sinds augustus 2014) rondom de nieuwe TT RS zou te maken hebben met wat er zich allemaal binnen VAG afspeelt, waar een deel de 2.0TFSI wil doordrukken in alle sportieve modellen van Audi met de motor dwars voorin.
De nieuwe RS3 zou zo maar de laatste nieuwe Audi met 5 cilinder motor kunnen zijn.
Het is namelijk niet ondenkbaar dat die Audi TT quattro Sport Concept zomaar als nieuwe TT RS doorgedrukt gaat worden nu Piëch zijn wil niet meer kan doorvoeren.
Die auto was geheel klaar voor productie, verder zal een 420 pk 2.0TFSI Audi TT RS een heel stuk beter sturen dan dan een TT RS met lompe 185 Kg wegende 5 cilinder.
De nieuwe RS3 gaat ook nog steeds niet lekker de bocht om en heeft nog steeds de optie in de lijst staan om bredere voorbanden te bestellen om het onderstuur te beteugelen.

ik kijk uit naar wat er bij VAG gaat gebeuren.
@HZW: de Phaeton is in alles een VW. Als het een Audi was dan was deze bijvoorbeeld veel lichter. De Mulsanne deelt techniek met Audi. De Conti, Flying Spur met de Phaeton en dus VW. In de toekomst zal Bentley gewoon een submerk van Audi zijn.
Gaat de Phaethon 2 nog wel door nu… Dat was hij toch die vond dat VW een topmodel moest hebben.
@schellekens006: Ja. Want China…
Het probleem van die auto is, dat maar weinig mensen zoveel geld willen uitgeven voor een auto met VW embleem.
Met Piëch weg als topman van VW, is de komst van VAG in de Formule 1 weer een stukje dichterbij. Yay!
End of an era, geen idee wat het te betekenen heeft.


Het moge duidelijk zijn dat die man een brilliant strateeg is en was, en wie dat niet gelooft die lees de hele VAG/Porsche soap er maar eens op na die AB indertijd grondig gecovert heeft. Maar op een gegeven moment moet je de zaken kunnen loslaten, zeker als je geen macht meer hebt.

Wat het voor VAG zal geven, de tijd zal het leren, echt spannende wagens moet je van VAG toch niet verwachten dus ik zal er geen slaap om laten.
Tsja, ’t werd tijd.
De man was een eenzame megalomane idioot geworden die alleen maar op prestige en macht uitwas.
Dat is vaak het trieste van dit soort figuren, ze zijn visionairs, gokkers , weten een concern handen en voeten te geven maar vinden nooit de gedoodverfde opvolger, altijd is er iets fout met iemand.
Piëch was de drive achter Porsche in de zeventiger jaren, hij is de man geweest die Porsche het toen broodnodige prestige heeft gegeven met de 917, het eerste echte succesvolle kanon van Porsche.
Daarna heeft hij Audi weten om te vormen van een fabrikant die oubollige autootjes maakten die koketteerden met Mercedes qua chroom en bolle wieldopjes maar technisch en qua rij eigenschappen niet toe konden voegen aan de gevestigde orde.
En toen kwamen de Quattro’s en wist Piëch Audi naadloos tussen BMW en Mercedes te plaatsen.
De man is dan ook een uitstekend ingenieur.

Zijn privé leven is minder leuk, ik bedoel, als je 12 kinderen hebt bij vier vrouwen en je kinderen willen eigenlijk niets met je te maken hebben omdat ze je stuk voor stuk een narcistische idioot vinden, moet je toch weleens gaan nadenken over jezelf.
Misschien dat dit deels voortkomt uit het feit dat zijn kinderen in zijn ogen niet succesvol genoeg zijn, wie zal het zeggen.
Piëch, het is eigenlijk een tragisch en eenzaam mens, die nu de rest van zijn dagen in eenzaamheid zal moeten slijten, omdat hij met zijn intriges en macht spelletjes is uitgepetoet.
Want zo is het !
En wat ik me heel de avond al af zit te vragen, is of’íe werkelijk thuis hoort in het rijtje der groten, Henry Ford, André Citroën, Louis Renault of deAgnelli’s om er maar een paar te noemen, de Porsches in ieder geval wel, misschien is dat nog wel Piëchs grootste frustratie in het leven geweest : Hij is een Piëch en GEEN Porsche …..


(N.B. De oude Ferdinand Porsche had twee kinderen een zoon en een dochter, zijn dochter is met een Piëch getrouwd, een Weense advocaten familie waar Ferdinand Piëch dus een zoon van is)
@desjonnies: Hier, een plusje. Het einde van een tijdperk voor VW.
@desjonnies: Tragisch/eenzaam/frustratie? nu ga je aannames doen over zijn persoonlijke leven waar jij niets van weet, De beste man is nog steeds grootaandeelhouder van Porsche en heeft diverse andere belangen, nee vervelen hoeft hij zich niet.
@bofkont:
ik zou zeggen LEES eens iets over Piëch, als groot 917 liefhebber -waar hij de bedenker van is- heb ik redelijk wat over de man gelezen,
En als je 12 !!!! kinderen niets met je te maken willen hebben, neem me niet kwalijk, maar dan is er wel een steekje bij je los.

Maar LEES over alle grootheden uit de geschiedenis, er mankeert allemaal een hoop aan qua menselijke relaties, van Napoleon tot aan Henry Ford.
@desjonnies: Wellicht heb je gelijk, maar wellicht zijn die 12 kinderen verschrikkelijk verwende nesten :) kortom wie zal het zeggen.
@desjonnies: Volledig eens, met name met je laatste 2 regels ;)
@desjonnies: Er scheelt aan iedereen heel wat, maar alleen van de Groten der Aarde wordt het uitvoerig opgeschreven…
@desjonnies:

Doe toch niet zo jaloers en kleinzielig. Het probleem is dat men hier elkaar op miezerige manier aan het nablaten is en niet eens meer doorheeft hoe potsierlijk het is.

Oordelen over anderen waar men veel te weinig van weet. Altijd een slecht idee.

Piëch heeft voldoende aangetoond over uitstekende bestuurlijke kwaliteiten te beschikken, anders had hij nooit bereikt wat hij bereikt heeft.
@kempenaer:

het sterke punt van een autist is dat het een autist is ..
tevens zijn zwakte ..

gewoon iets dat zich ontwikkeld met leeftijd ..
zo raar is dat allemaal niet hoor ..

@desjonnies kent zijn pappenheimers ..
Hoge bomen vangen veel wind luidt het spreekwoord en dat is met Piëch niet anders. Dank zij hem is het concern een wereldspeler van formaat geworden, als ingenieur niet bang geweest om gedurfde ontwerpen als de Bugatti op de baan te brengen. van Audi een topmerk gemaakt, Seat en Skoda van de dood gered enz enz. Alle kritiek hier vloeit voort uit jaloezie en afgunst. Dat de man nu aftreedt is zijn persoonlijke en rechtljnige keuze. Liever een stap opzij zetten dan zijn visie te verloochenen. De opvolger wacht een oerzware taak.
@speedie: Kijk er zijn nog mensen met de juiste kijk op de stand van zaken.
Een aantal is zo verzuurd in haat hier en zo overtuigd van hun eigen gelijk, en die noemen zich ook nog eens echte autoliefhebbers , proest!
@bofkont: Als we met zijn allen objectief en helder zijn (moet kunnen denk ik als volwassenen) kunnen we toch niet anders concluderen dat Piech gewoon ontzettend belangrijk is geweest voor VAG. Iedereen die dat ontkent is niet helder of gunt hem dat niet uit jaloezie.
Een wereld zonder Bugatti, Bentley, Lamborghini was toch saai geweest, juist deze man gunde deze merken een tweede leven. Deze merken bloeiden op en het gaat nu beter dan ooit. Sommigen hier zijn zo verzuurd dat ze niet meer helder kunnen nadenken, het lijkt wel alsof bepaalde mensen hier aandelen bezitten of Piech heeft hun vriendin afgepakt :)

Een leuke anekdote van Jeremy Clarkson “vroeger vielen Lamborghini’s al uit elkaar bij ontvangst van je sleutel bij de aankoop”
@michaelcorleone: helemaal juist :)
Ik had het een aantal Posts geleden al gezegd, die man moet gewoon weg.
Het begin van het einde….
@azuli:
…ik zou er voor tekenen…
En, veel dingen lijken leuk of extreem goed, maar zijn het niet. Neem nu de Xl1, elk bedrijf kan die auto maken tegen die verkoopprijs. Het was pas speciaal als ze hem tegen 20.000€ konden verkopen. De Up! Is leuk, maar een Twingo leuker en doordachter afgewerkt. De Up heeft geen plastic wielkastbeschermers achteraan en kaal staal, de Twingo wel.

Ja, er zijn mooie, goeie en toffe VW’s. Maar het is geen, geen premiummerk of zelfs geen half premiummerk. Het is net hetzelfde als Ford, Renault, Peugeot, Nissan enz. Mainstream en massaproduct. Een wagen als de t25 van Murray of de Twizy van Renault, das nieuw en uitdagend.


En breng nu gatverdamme een betaalbare alu A2 opvolger in plaats van idiote Golfjes met 400 pk en 20 verschillende versies van 1 Audi model.
@luxaeterna: over dat laatste, dat doen ze niet want dat is moeilijk. Het is makkelijk scoren met een opgevoerd golfje.
@lekbak:
Past ook beter bij hun doelgroep, daarmee kan je wel met je petje op bij de Mac aankomen.
@jrk68: een schande eigenlijk, geld voor allerlei randspelerijen, maar niet voor de a2. Ik was een fan van dat wagentje. Meer vorsprung dan alle huidige audi’s samen. Meer karakter dan een lambo met R8 erop.
@luxaeterna:
Same here, dat ding zat verdomde goed en intelligent in elkaar.
In alles superieur aan de A Klasse uit die jaren en ondanks dat ze beide erg prijzig waren en Mercedes ruzie kreeg met die Eland hoax werd de A een succes en de A2 een flop.
Je ziet de A2 nu meer rijden dan in de jaren dat hij geleverd werd.

Ik heb hier ooit geschreven dat die A2 de laatste Audi was die hun slogan waardig vertegenwoordigde….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).