Klassieker: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo

Auteur: , 39 Reacties

Een fantastisch klassiek kanon, waarmee je wel móest bumperkleven met zijn type-aanduiding in spiegelbeeld op de voorspoiler: De Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.

Ontwikkeld door ene Tatsuhiko Kuwabara en collega Kenji Morisaki kan deze vergeten semi-sleeper alleen maar uit Japan komen, maar was daar gek genoeg nooit leverbaar. Een beetje alsof de vis op Urk op is. In Europa gelukkig wel te bestellen, maar hij bleef zeldzaam want er werden maar 1250 Turbo’s geproduceerd. Leverbaar tussen 1982 en 1984 werden er zo’n honderd verkocht in ons land, waarvan er nu nog maar een handvol rondrijden. Geen doorsnee Japannertje dus, maar hoogst exclusief en de sterkste in serie geproduceerde Mitsubishi in de vroege jaren tachtig. In feite de voorloper van de latere Evo’s; een meer dan goed begin. En zeker geen half werk.

Dat kon ook niet want de top Lancer kostte destijds een slordige 38.000 gulden. Dat was het dubbele van wat het meest luxe type, de 1600 GSR, kostte. Daar kreeg je dan wel twee keer zoveel vermogen voor, 170 PK om precies te zijn, dus een eerlijke deal was het wel. Met een gewicht van maar net iets meer dan een ton, achterwielaandrijving en door het volledig ontbreken van bemoeizuchtige en betweterige elektronica zorgden die 170 turbopaarden voor serieus en verslavend rijplezier. Bovendien met meer dan voldoende praktische gebruiksmogelijkheden: vier deuren en genoeg binnenruimte, een grote kofferbak en als je perse wilde kon er zelfs een trekhaak onder. Want puur hedonistisch rijplezier was natuurlijk niet voldoende als verkoopargument in het doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-Nederland, toen ook al in crisis. Hij kon nog enigszins verantwoord worden door duidelijk zichtbaar praktisch gemak.

Daar slaagde Mitsubishi wonderwel in. Een strakke sedan met onderscheidende, maar geen overdadige features als een voor- en achterspoiler, lichtmetalen velgen, een zwarte grill en de kenmerkende oranje striping in bumpers en stootlijsten. Schitterend en vooral erg clean. Een eerlijke combinatie met zijn prestatiepotentieel, zelfs tegenwoordig nog. Veel ingetogener ook dan zijn offspring, de Evo’s. Daar straalt de brutaliteit en het misbaar vanaf, als van boze pubers.

Mitsubishi Lancer 2000 Turbo

Dat is ook een genenkwestie, precies zoals de Turbo zijn DNA doorgaf aan de volgende negen generaties Evo. Die maakten namelijk allemaal gebruik van dezelfde basis: het 4G63T-blok uit de 2000 Turbo. Uiteraard aangepast en doorontwikkeld maar de knal-Lancer was in die zin wel degelijk de voorloper van het succesvolle Evo-concept. Het kon slechter.

Zoals de kleurkeuze, die was uiterst beperkt: zwart of wit. Hij smoelde echter heerlijk in beide tinten dus kop of munt dan maar. Of je liet je vrouw kiezen, iedereen blij. Maar jij vooral: de turbo fluitend naar een top van net over de tweehonderd km/u, zijn acceleratie van nul tot honderd in dik zeven seconden, zijn makkelijk op te roepen overstuur en zijn koppel van 245 Nm dat schakellui rijden ook nog mogelijk maakte. Dat was dan weer prettiger voor je schoonmoeder, onvermoeibaar kwebbelend naast je op de voorstoel.

Haar viel al die ingetogen sportiviteit niet eens op want het interieur was niet veel anders dan in de mindere Lancers. Er zat wel een turbometer in maar die zat in de middenconsole en ging grotendeels schuil achter je knie. Verder een vierspaaks bijna-sportstuur maar dat was het dan ook wel. Geen sportstoelen of exotische materialen her en der, gewoon het nogal vierkante plastic met knoppen en schuiven zoals dat in de eighties in de mode was. Herkenbaar, bruikbaar van vorm en nog mijlenver af van het hysterisch gillende overdesign van sommige modellen van nu. Toen was het zwart of wit en rechtlijnig. Lekker duidelijk, dat wel.

Dat zijn de hedendaagse prijzen in ieder geval niet, want moeilijk te bepalen. Van het handjevol dat er nog over is moet er maar net een beschikbaar komen. En dan zal het nog van de staat en de originaliteit afhangen. Wat de echte liefhebber ervoor over heeft dus, dat is de juiste prijs. Ook onderdelen zijn schaars en daarom vaak kostbaar. Het maakt hem alleen maar exclusiever.

Zo heeft het illustere Japanse duo iets heel bijzonders neergezet dat nog steeds van waarde is. Toch weer heel anders dan de verbale diarree van ons eigen hoogbegaafde duo Geer en Goor. Vast wel leuk bedoeld, maar waarschijnlijk meer iets voor je schoonmoeder. Zet haar en je vrouw voor de tv, kun je zelf nog een rondje planken op een mooie zomeravond. Ik wil mee!



39 reacties

Geweldige wagentjes blijven het!
@pudi: Heb je der ooit in gereden? Na een kilometer gassen gingen bij mij al de remmen faden.. en dan bedoel ik dus ‘heej, deze bocht had ik willen halen”… en ik ga nu maar rechtdoor… en dan had je mazzel dat je een weg voor je had en de mensen je knipperlicht niet gezien hadden en overstaken.

Nee, with great power comes bad brakes…..
Had ooit een bruine GSR wat was dat ding ook snel! Echt een auto waarbij je rijbewijs niet zeker was. Maar hij was ook gek op olie, na een ritje Amsterdam-Almere-Amsterdam moest er 1.5l olie bij. Gelukkig werkte ik toen bij een dealer waar men niet zo naar de voorraad keek. Zodra de buiten temperatuur in de min ging sloeg hij af, om zodra hij binnen geduwd werd, weer vrolijk te snorren. Verkocht naar Afrika.
Ik hoop dat de tijd van eenvoudige leuke auto’s weer terug komt …
@norge: Zeg dat wel!
Ik zou het alleen al geweldig vinden als er van gewone auto’s kale versies kwamen. Zoveel electra en electronica eruit dat ie nog net legaal is.
Zwengel ik zelf mijn raampje wel open. Doe ik zelf mijn deur wel open. Kies ik zelf wel of de ruitenwissers aan moeten. Of de verlichting. Of de dimfucntie van de spiegels. Of de airco.
Om het nog maar niet te hebben over piepjes, trillingen en lampjes.
@mout: je kunt terecht bij lada
Ik ook dan word mijn auto weer modern
@norge: ik vind een ford fiesta st bijvoorbeeld een prima evoluatie van dit soort autos en vele male leuker!
@clarkson: Dan heb ik liever een Escort mark 2..
De tekst gespiegeld op de voorkant had de BMW 2002 Turbo ook.
man man man ..
er zijn van die dingen waar je niet over na wil denken omdat je ze toch niet gaat begrijpen ..

het bestaansrecht van Mitsubishi is daar een goed voorbeeld van ..

(ja ja .. ik weet dat ze centjes verdienen in vele andere sectoren .. maar toch) ..
@lincoln:
Tot het moment dat de afdeling sanitair subsidiehokken ging bouwen en het merk populair werd onder het hurende vinex publiek kon ik het bestaansrecht van Mitubishi nog enigszins verdedigen.

Nu.., ik heb het opgegeven….
@lincoln: Waarom zou Mitsubishi geen bestaansrecht hebben? De ASX doet het prima, de Outlander doet het prima (met name in PHEV uitvoering), de nieuwe Space Star doet het prima, en dan hebben ze ook nog eens een mooie historie met hun rallyverleden.
@lincoln: Iemand moest toch de zoveelste zijn om een turbo in een hoekige bak te schroeven?
Maar, vooruit dan: ze hebben ons de directe injectie gebracht. Hun eigen implementatie was weliswaar een dikke fail, maar tot vandaag toe krijgen ze wel geld voor de patenten uit die tijd.
@mout: uh, volgens mij had de 300SL dat al…
@e1000bmw523i: Hij doelt op de GDI techniek. Niet op injectie zelf denk ik.
Blijft leuk, deze artikelen!
@dutchdriftking: een leuk artikel over een verschrikkelijk lelijke bak. Toen al en nu nog steeds.
Pff 1982 alweer? Gaat de tijd zo snel, ik mis soms de oude vierkante bakken wel die heeft ook zo zijn charme.
Heerlijk 80s bakkie hoor, badges en oranje striping eraf en klaar is je sleeper.
@dawwg: Nee joh! Met de badges en striping zal iedereen denken dat je zo’n sneu individu bent dat een uiterst langzaam brikkie wat opsmuk heeft gegeven. DAN geef je ze pas het nakijken. ;)
Prachtauto
Lekker hoekig. Lekker lekker.
@tsukuba: copy that!
Wat een vette auto! Wist niet eens van zijn bestaan.
Leuk dat de ze de typering in spiegelbeeld op de bumper geplakt hebben!
Niks meer aan doen zo, ik wil hem!
@BmwMPower:
Ik waardeer je eerlijkheid maar toch verzoek ik je vriendelijk om even een uurtje met jet schaamrood op de wangetjes in de hoek te gaan staan.
Dit hoort toch wel tot de automobiele basiskennis voor een petroleumhoofd….
@BmwMPower:
Leuk dat jij als BMW M power zijnde niet weet dat dat is gejat van de 2002 Turbo.
http://www.bmw2002turbo.nl/turbo_air.jpg
Lekker hoor, die “oudjes”; ik zat laatst nog te denken aan een Mitsubishi Sapporo (vind elk model wel wat hebben, vooral dat laatste model met die 4 deuren!)
@rocky: kan persoonlijk ook waanzinnig genieten van de gebalanceerde vluchtige roffel die een passerende Sigma op zijn omstanders afvuurt
Stond als puber vooraan in de showroom om deze metsubsidie te bewonderen en er natuurlijk een folder sn te scoren; helaas kocht m’n Pa een Galant 2 liter…
Leuk geschreven stukje @larssb :) Heb ervan genoten, kende deze Mits ook helemaal nog niet!
Leuk en leerzaam stuk over een wagen die ik totaal vergeten was.
En da’s mijn schuld.
Al was er toen wel beeeters op de markt.
Prachtig
Leuke wagen, voor iemand anders.
Kan best zijn dat er liefhebbers van zijn, en ik kom ze graag eens een keer tegen zodat ze vol passie over hun wagen kunnen vertellen als ik aan ze vraag of dat ding iets bijzonders is, maar in mijn collectie moet dat ding niet.
Voorganger van mij oude EVO II. Mooi spul
Leuke bak!
In Exel (hier vlakbij) staat er 1. Een zwarte, precies zoals in de gallery. Zal vd week is langs dat loonbedrijf rijden waar ie werkt. Kijken of ie er staat. Cool model. Leuk om naast een EVO6 te hebben.
Lijkt mij geweldig om met dit ding te hebben gereden. Jammer dat er zo weinig van zijn.
Toevallig een paar dagen geleden nog een test over gelezen in een Autokampioen van vroeg jaren tachtig. Mitsubishi – een merk met een geweldige rallypalmares. Beginnend met de Lancer 1600 GSR. Ik heb zelf een Sigma. Een limousine, maar wel degelijk een attractie om te rijden. Wat een geluid :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).