Ja, Saab bouwde nog steeds auto's. Zes per dag. Maar wegens financiële problemen is de fabriek opnieuw stil komen te liggen.
Nadat het merk onder auspiciën van Spyker ten onder ging, wierp National Electric Vehicle Sweden (NEVS) zich een paar jaar geleden op als redder van het merk. Er werden ruim 330 personeelsleden aangesteld en de productielijn – die toen al twee jaar stil lag – moest weer gaan rollen. En zowaar: eind 2013 werd de productie van de meer dan 11 jaar oude 9-3 weer hervat in Trollhättan, Zweden. Met de toevoeging dat ze de youngtimer ingrijpend hadden gemoderniseerd. Ze kwamen zelfs mondjesmaat naar Nederland.
Er is echter een kink in de kabel gekomen. Eén van de investeerders in NEVS, het investeringsbedrijf van de Chinese stad Qingdao dat 235 miljoen euro toezegde voor een aandeel van 22%, is in gebreke gebleven. Het is niet bekend of ze slechts een deel, of helemaal niets hebben gefinancierd. Feit is wel dat er wegens geldgebrek vanaf vandaag geen auto’s meer worden gebouwd.
In deze opwelling van de aloude Saabsoap laat NEVS tevens weten dat ze het aantal ingehuurde consultants zullen terugbrengen, bovenop de productiestop. NEVS claimt wel dat ze ondertussen een raamovereenkomst hebben gesloten met een “grote internationale autofabrikant” om de ontwikkelingskosten van het Phoenix-platform te delen. Daarnaast zijn ze in gesprek met een grote automotive partij om mede-eigenaar te worden. (Iets voor jouw, Vic?)
NEVS zegt dat de productiestop tijdelijk is en minimaal vier weken zal duren.
26 reacties
Om ze vervolgens te vervaggelen tot een lege huls. De badges leven voort maar hebben niets meer met het origineel van doen.
Seat uitgezonderd, die assembleerden eerst Fiat’s en nu VW’s.
Skoda was ooit een merk dat in 1 zin werd genoemd met Mercedes, een gemiste kans dus om dat voort te zetten als de budgetmeuk die de commies ervan gemaakt hadden.
Bentley was ooit het sportieve alternatief voor een RR, nu is het een VW+.
En dan zwijg ik nog maar even over Lamborghini.
Nee dus, de meeste van die merken waren dood beter af geweest,
Tata zou t kunnen kopen en een soort van ‘goedekope’ jags laten produceren (ok, dan mogen die jongen daar in Zweden weinig te zeggen hebben).
Of Geely zou t kunnen komen, aangezien ze al een onderneming in Zweden hebben: Saab’s als coupe en/of luxe versies van Volvo? Op zich hoeft dat niet slecht te zijn: Volvo’s techniek is niet slecht. Volvo snapt t spelletje van het verbruikt terugdraaien (iig in tests) ook. Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen een Volvo niet kopen omdat ze dat ding hondslelijk vinden en omdat het imago (zeker buiten NL) erg stoffig is.
Verder: GM is al uit. Ford heeft genoeg aan Ford. De Franse bedrijven hebben zelf geld-problemen. VAG heeft zat en iig geen behoefte aan een merk dat ‘stabiel’ moet uitstralen en MB / BMW zijn wel klaar om andere volume merken in hun gamma te hebben . In Japan en Korea zijn ze niet zo van t opkopen: die doen t zelf wel!
Maar goed, zonder een goed lopend volume & kwali bedrijf op de achtergrond, gaat t m niet worden ben ik bang. Toch jammer!
Je zou toch denken dat de markt wel groot genoeg zou zijn voor een verouderd model Saab in uitsluitend een dure uitvoering. Nee wacht, dat zou je niet denken. Want het is onzin, waarvan akte.
Maar die laatste regel: ‘voor jouW’? Serieus? In een artikel? Ga je schamen
En het ergste, een vormgeving die veel te veel gericht is op een breed publiek, maar de meeste Saab liefhebbers niet warm voor lopen. En juist dat onding zou elf jaar later de kar moeten gaan trekken.
Gelukkig voor Subaru is de wereld groter dan Nederland..