Saab 9-3 keert terug naar Nederland

Auteur: , 50 Reacties

Groot nieuws voor notarissen, architecten, leraren Duits en andere typische Saab-rijders: vanaf mei 2014 komen er weer Saab 9-3's ons land binnen.

Begin december was een memorabele dag voor Saab-adepten: de productie van het merk werd na twee jaar in Trollhättan hervat. Voorlopig wordt alleen de Saab 9-3 Aero Sedan met een 2.0-liter viercilinder benzinemotor (220 pk) geproduceerd.

Saab-dealer Ruud Blokhuis, met vestigingen in Arnhem, Apeldoorn en Utrecht, haalt deze 9-3 nu ook naar Nederland, waar de eenkennige Zweden-rijder sinds Victors Saab-soufflé twee jaar en een dag geleden instortte is verstoken van nieuw materiaal.

Voorlopig gaat het om kleine hoeveelheden, die via een Zweedse intermediair naar ons land komen, zo meldt de Bovagkrant. NEVS, de nieuwe Chinese eigenaar, doet de verkoop in Zweden alleen via internet.



50 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Toch is t best een mooi tijdloos ontwerp.

Maar ja, je rijdt wel met flink verouderde techniek rond voor een prijs waarvoor je ook gewoon een volledig nieuwe auto kan kopen.
@dondeboer: Waar zie jij een prijs?
@dondeboer: welke verouderde techniek? Alles onder het huidje is nieuw!
@Svenska_Aeroplan_AB: dat valt best mee volgens mij.
@Svenska_Aeroplan_AB: Want ze hebben een compleet nieuw chassis ontwikkeld met exact dezelfde dimensies om de oude carrosserie te kunnen dragen.
Klinkt erg geloofwaardig …
@Svenska_Aeroplan_AB:
“And while the lion’s share of the 2014 9-3 is a carryover from the pre-bankruptcy car, there are some changes, including a new anti-whiplash seat system and a “greater number of non-GM parts,” reports SaabsUnited.”
@dondeboer: klopt maar daar hebben opel rijders ook last van
Wacht even, wordt het binnen anderhelve week nu 2014 of 2003?
@StijnB: hahaha +1
Met 14% bijtelling?
Zullen er nog zoveel mensen zijn die behoefte hebben aan deze inmiddels zwaar verouderde auto?
Tja, ik vind het nog steeds een mooie auto (hoewel veel liever de estate), maar deze moet toch wel voor een scherpe prijs verkocht gaan worden, blijft natuurlijk een inmiddels wat oud model (facelift van 2008, basismodel uit 2002… da’s ouder dan, zeg, een Lamborghini Gallardo :P)

Maar kleine aantallen moet lukken, vast wel een paar liefhebbers te vinden. Mijn respect hebben ze als ze er één kopen!
Hebben ze trouwens niet de rechten op het logo?
@ar156sw: Nee, dat is in handen van Scania, en die staan niet toe dat de Chinese eigenaren van Saab Automobile het logo gebruiken.
@potver7: Ik dacht dat de belangrijkste reden was dat de Chinezen de techniek wilde hebben, maar dat General Motors dat niet toestond?
@stephano: dat heeft niks met het logo te maken, het logo is namelijk nooit in handen van General Motors geweest.

Het gedoe met de techniek en GM was één van de redenen waarom eerdere deals tussen Saab/Spyker en diverse Chinese partijen stukliepen, en ik neem aan dat dat ook de reden is dat ze nu begonnen zijn met de 9-3 en niet de 9-5. De techniek van de 9-5 wordt door GM nog actief gebruikt (o.a. in de Insignia), de 9-3-techniek is inmiddels redelijk verouderd.
@potver7: Ik vind het nieuwe logo veel mooier dan de oude ronde.
Doet me veel denken aan vroeger :)
Mijn grootvader reed altijd saab.
Hij heeft er een aantal gehad, waaronder een Saab 99 en Turbo, Saab 90 en een 900 :)
Best mooi dat ze dit voor elkaar hebben gekregen, maar ze zullen toch ook redelijk snel met iets nieuws moeten komen. Zo’n 9-3 is geen T2 bus, zullen we maar zeggen…
Ik kwam van de week nog een ‘nieuwe’ 9-5 tegen, erg jammer dat die niet meer gebouwd wordt.
Is en blijft een mooie wagen, hij mag er zijn :) Hopelijk komen er binnen enkele jaren nieuwe modellen op de markt.
@iedereen-die-“verouderd”-roept: veel nieuw leverbare auto’s zullen, ongeacht hun introductiedatum, qua techniek, veiligheid en comfort achterlopen op deze 9-3.
@benzinehoofd: verklaar je nader…
@laulau: simpel: alles onderhuids is nieuw.
@Svenska_Aeroplan_AB: Wellicht, maar dat was niet wat ik bedoelde…
@Svenska_Aeroplan_AB: wat is er ‘nieuw’ dan? De aanpassingen zijn minimaal volgens mij.
@laulau: Niet alle auto’s die nieuw geleverd worden zijn ook ‘state of the art’. Dat is slechts aan enkele merken voorbehouden. Denk bijv. aan de Mustang die t/m de huidige generatie een starre achteras heeft, een Duster die gebaseerd is op een oud model Terrano, een Exeo o.b.v. een oud model A4, en vele andere auto’s die niet de meest recente techniek bevatten.
@benzinehoofd: Duster op basis van Terrano? Nee hoor. Is gebaseerd op het B0 platform van de Logan. Feitelijk van de grond af opnieuw ontwikkeld. Helemaal wat betreft productieproces = lage prijs houden. Als ie echt afgeleid zou zijn van de Terrano, dan was de prijs van deze wagen verdubbeld.

De rest v/d wagens heb je wel gelijk in :)

OT: Mooi tijdloos design, komt de station ook weer terug?
@joejojo2012: Foutje: Terrano o.b.v. Duster, en bovendien in India.
een auto die op een verouderde opel (vectra) basis wordt .. jammere zaak, liever een opel insignia, luxer en moderner
@KaCh1ng: Hoho. Deze auto is volledig GM vrij gemaakt, op 2.200 motoren die ze nog over hadden (wat een twin turbo heerlijkheid is…). Kortom: bullshit
@Svenska_Aeroplan_AB: En dat zijn van origine Saab eigen motoren.
@arjontje: hmm… Saab heeft nooit productiemotoren gehad die van huis uit “Saab” waren. Triumph, GM (Ecotec), VM motori etc. Als ik me niet vergis, was zelfs de tweetakt uit de UrSaab niet van Saab. Wat niet wil zeggen dat Saab er niet z’n eigen saus heeft overheen gegoten. En dan bedoel ik meer dan enkel het plastic afdekschild bovenop het kleppendeksel…
@Svenska_Aeroplan_AB: onderstel van een vectra
Ik ben allang blij dat ze weer terug komen. Ik ben geen saab fan, maar vind het toch een mooi merk. Ben benieuwd wat ze in petto hebben in de toekomst.
Komen ze met zulke rommel op de proppen…
Misschien dat ze er een handjevol kunnen verkopen maar denk dat ze wel redelijk snel met een nieuwe Saab moeten komen. Zoals hierboven al iemand zei: een Insignia is toch veel mooier bijvoorbeeld, wat moet iemand dan hiermee?
Zit iemand nog op deze auto te wachten? Ik denk het niet. Saab heeft veel fans, maar weinig kopers. Dat bleek wel bij het ‘oude’ Saab.
Wat een huilie huilie hier.. Het is maar een Saab.. En nog wel een Chinese Saab ook..
Nostalgische gevoelens heb ik voor auto’s van 30 jaar plus.. Het draait nu alleen maar om geld… Merknamen worden misbruikt voor het ‘grote graaien’..
Is geen Saab, gewoon Nevs.
Zelfs als Saabliefhebber weet deze generatie 9-3 me niet echt te raken. Maar het biedt wel perspectief, zeker voor de mensen in Trollhattan. Mensen die ik nog iedere dag dankbaar ben dat ze mijn Saab zo ontzettend goed in elkaar geschroefd hebben.
@moveyourmind: precies. En is hopelijk een opstap naar veeeel meer! Stapje voor stapje…
@moveyourmind: “trollhatan”? is dat de geboorteplaats van het “trollen”? Lijkt me best realistisch gezien: Saab
@2cool4school: Inderdaad, daar komen de trollen vandaan. Ze hebben even pauze gehad, maar ze gaan weer vrolijk verder met het trollen van andere autofabrikanten. Gewoon op de oude manier: auto’s bouwen die in het geniep alle andere auto’s met het grootste gemak overtreffen.
@moveyourmind: Wauw wat een liefde voor een merk. Die “top” auto’s waren ook de basis voor het enorme succes van Saab?
Nounou, gebaseerd op een Vectra uit de vorige eeuw met bijbehorende retro look. Dan moet je wel een hele eigenwijze tandarts of notaris zijn om zo’n ding te kopen.
Ik wil de Daffodil ook terug.
Als Victor Muller nog een paar euro heeft zou het hem sieren dat hij er 1 koopt en er dagelijks in gaat rijden.
Mooie wagen en daar zou een Opel Insignia nog veel van kunnen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).