• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brussel richt zich eindelijk op smerige trucks

Auteur: autoblogger, gepost 30 december 2007 om 22:41 – 44 Reacties

Oliestoker on a roll

It’s about freaking time! De Europese Unie heeft net zoals Clarkson besloten om eens verder te kijken dan personenauto’s, ook vrachtwagens en bussen komen nu aan de beurt. De gemiddelde oostblok-truck rijdt met een zwarte rookwolk door ons landje, vanaf 2013 is dat wellicht verleden tijd.

De nieuwe regels voor vrachtwagens zouden de uitstoot van roetdeeltjes met 66% moeten verminderen, de uitstoot van stikstofoxide moet met 80% omlaag. Dit schreef Der Spiegel gisteren. De nieuwe regelgeving zou in 2013 actief kunnen worden. Dat is een jaar later dan de geplande Europese CO2-norm voor personenauto’s.

Ik ben akkoord, onder de voorwaarde dat Jan de Rooij vrijstelling krijgt!

Ook interessant!

  • Naar de Noordpool en terug met de nieuwste Arctic Trucks
  • Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
    Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
  • Video - vrachtwagen heeft onverwachte lading
  • Video: vrachtwagen heeft geen parkeerpiepers

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, trucks, Verkeer

Vorig bericht: « China heerscht! X5 kopie met diesel-hybride
Volgend bericht: Seinfeld: Porsche the best! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Debeerop1 zegt

    30 december 2007 om 22:46

    Roet en SOx naar beneden betekent meestal meer verbruik en dus ook meer CO2…

    Login om te reageren
  2. Debeerop1 zegt

    30 december 2007 om 22:48

    Natuurlijk is dat maar bijzaak, directe vervuiling moet ook aangepakt worden!

    Login om te reageren
  3. niels zegt

    30 december 2007 om 22:50

    Aparte foto want finstral heeft euro 4/5 trucks in de dakar :-)

    Login om te reageren
  4. dekster zegt

    30 december 2007 om 22:55

    Kan ik alleen maar toejuichen, fijnstof is idd een groot probleem.
    Ik snap eigenlijk niet waarom wij al die trucks nodig hebben, ik moet toch geen vlees of melk uit duitsland(of andere landen) hebben, de lokale boer is meer dan genoeg.(en wat is er mis met de trein?)

    Login om te reageren
  5. VonStroke zegt

    30 december 2007 om 22:58

    2013? Dat moet sneller kunnen. Wat dacht je van morgen? En inderdaad, er rijden veel te veel van die ondingen rond, allemaal de trein op!

    Login om te reageren
  6. Ejay zegt

    30 december 2007 om 22:59

    En doe dan ook wat aan traktoren. Ik was aan het zappen en kwam traktorpulling voorbij. Wat daar uit die machines kwam, ongelovelijk. Wanneer word de scheepvaart aangepakt? Die dingen lopen op asfalt namelijk en das pas echt smerig.
    Belangrijkste is reductie van NOx en SOx en CO. Gevolg is dat CO2 toeneemt, maar who cares?

    Login om te reageren
  7. PVO zegt

    30 december 2007 om 23:06

    Leuke foto!!!!!

    Hadden jullie het wel ff mijn naam onder mogen zetten!!! Had ik wel leuk gevonden. Deze is genomen tijdens de Dakar demonstratie die ik heb georganiseerd op Circuit Zolder, tijdens de Q8 Truck Grand Prix.

    Voor meer foto’s kijk op autojunk onder mijn naam!!!!

    Login om te reageren
  8. the-alfa155man zegt

    30 december 2007 om 23:07

    nou dekster droom verder
    als er geen trucks meer rijden krijg je geen hol meer
    alle winkels tankstations en dergelijke worden bevoorraad door de trucks
    en met de trein krijg jij geen supermarkt bevoorraad om 6 uur s’morgens
    en de melk en brood in de supermarkt komt grotendeels toch uit nederland.
    die boer in friesland laat zijn melk ook met een truck naar de fabriek brengen en die brengt het naar de supermarkt,
    en ook de bakker zal toch grondstoffen moeten hebben om brood te bakken.
    als er geen trucks meer zijn kan jij nergens meer iets kopen,want de trein is veel minder flexibel voor transport i.v.m de rails

    Login om te reageren
  9. knilles zegt

    30 december 2007 om 23:08

    Continu wordt de suggestie gewekt dat CO2 een soort van chemisch afval is. In werkelijkheid staat dit gas, waarvan de atmosferische concentratie tot in het recente verleden regelmatig hoger is geweest dan nu het geval is, aan de basis van het leven.

    Planten gaan er van groeien, en hoe meer CO2 er in de lucht zit hoe uitbundiger de groei. Dat is de reden dat in de kastuinbouw gebruik gemaakt wordt van CO2 gehaltes die factoren hoger liggen dan in de buitenlucht. Zonder deze extra CO2-injectie zouden onze paprika’s en komkommers beduidend langzamer groeien.

    Er is dus een probleem gecreëerd dat niet bestaat, en vervolgens wordt een oplossing geboden die het niet bestaande probleem alsnog veroorzaakt.

    Login om te reageren
  10. autoblogger zegt

    30 december 2007 om 23:10

    @PVO: de foto is gelinkt naar het origineel (klik), dat doen we altijd op deze manier. Vandaar dat je naam er niet bij staat. Maar bedankt evengoed;)

    Login om te reageren
  11. NuttelozeBPM zegt

    30 december 2007 om 23:23

    Daar gaat de economie, bedrijven, zoniet transportbedrijven, hebben het sowieso al moeilijk hier!

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    30 december 2007 om 23:25

    @the-alfa155man
    Jepz, maar je snapt mijn punt niet, ik bedoel:”Hoeft dat wel allemaal?” ;)

    Login om te reageren
  13. dekster zegt

    30 december 2007 om 23:26

    (ik denk dat ze dat globalisering noemen, een super contra-milieu begrip dus)

    Login om te reageren
  14. Zeeuw zegt

    30 december 2007 om 23:46

    Alsof er niets tegen stinkende vrachtwagens gedaan word…
    Er zijn al milieuzone’s waar vrachtwagens alleen met Euro 4/5 mogen komen…
    De tol in Duitsland word medebepaald door de Euro-norm
    In Oostenrijk zijn wegen snachts verboden als je geen Euro 4/5 hebt…
    Sommige tunnels zijn verboden voor Euro-0 trucks
    Er zijn roetfilters met subsidie beloofd om Euro1/2/3 om te bouwen naar euro4, alleen zijn er geen filters!
    Adbleu (euro5) is er al enige tijd!
    Er word meer gedaan dat jullie denken!

    Login om te reageren
  15. the-alfa155man zegt

    30 december 2007 om 23:47

    weet je dekster
    de meeste nederlandse transport ondernemingen voldoen al aan de euro 4 norm
    er zijn zelfs al bedrijven die hun complete vloot hebben vervangen met euro 5 wagens
    de oostblok landen rijden nog met de vuile vrachtwagens
    maar zonder vrachtwagens kunnen we niet meer naar de wc ,geen koffie meer drinken en last but least ook niet meer scheuren met onze auto’s,want de benzine moet ook bij de tankstations komen
    dus denk wel dat ze er moeten zijn

    Login om te reageren
  16. dekster zegt

    30 december 2007 om 23:58

    @the-alfa155man
    Nee, ik wist dat nog niet, maar dat kon ik wel al raden ;)

    dekster schrijft,

    30 December 2007 om 23:25
    @the-alfa155man
    Jepz, maar je snapt mijn punt niet, ik bedoel:”Hoeft dat wel allemaal?”

    ==> Blijkbaar snap je mij niet helemaal, ik vraag me af of het wel hoeft dat mijn melk of vlees uit een ander land komt terwijl dat evengoed van dichterbij zou kunnen komen?

    Login om te reageren
  17. dikke richard zegt

    31 december 2007 om 00:24

    Ze moeten gewoon allemaal een chinese hybride truck nemen(hihi). Ik neem nog een biertje en een stukje hema worst.

    Login om te reageren
  18. the-alfa155man zegt

    31 december 2007 om 00:27

    ook als het vna dichtbij moet komen
    zal het toch verwerkt moeten worden en vervoerdt moeten worden
    heel veel van de spullen in de supermarkt bij jou om de hoek komt ook uit nederland,en dat zal er toch ook naar toe gebracht moeten worden
    en dat gaat echt niet via het spoor of via bestelbusjes
    hoe je het wend of keert
    vrachtwagens zijn uit de hedendaagse maatschapij niet weg te denken.
    zonder vrachtwagens is er geen ecconomie meer

    Login om te reageren
  19. Zoef zegt

    31 december 2007 om 00:43

    De milieugekte lijkt tegenwoordig meer op smetvrees dan normale begaanheid met het milieu.
    De lucht is in geen 500 jaar zo zuiver geweest.
    http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/artikel/asp/artnr/61703/index.html

    Login om te reageren
  20. dekster zegt

    31 december 2007 om 00:49

    Ja, maar voor sommige producten is dat transport overbodig. (zucht)

    Login om te reageren
  21. dekster zegt

    31 december 2007 om 00:49

    (die laatste was aan the-alfa155man gericht)

    Login om te reageren
  22. Jesper zegt

    31 december 2007 om 01:19

    als we dan toch gaan mierenneuken, gooi dan gelijk die antonov 525 of whatever (die giga-grote cargokist) en die nieuwe airbus 380 in de shredder, iemand enig idee wat die uithoesten?

    Login om te reageren
  23. the-alfa155man zegt

    31 december 2007 om 01:27

    @dekster

    ow ja
    hoe komt dat brood en melk op jou bord dan
    zal je het dus zelf bij de boer moeten gaan halen
    dus moet er toch vervoerd worden
    ook al doe jij het dan zelf met de auto
    alles wat wij consumeren moet toch geprocuceerd worden dus moeten er ook grondstoffen worden gebruikt
    die moeten ook ergens vandaan komen
    vroeger waren er in elk dorp een groente boer en bakker en melkboer
    maar dat is ook niet meer omdat hun ze duurder zijn dan de grote supermarkten.
    noem jij mij een ding op waar geen transport voor nodig is, een ding waar de grondstoffen om iets te maken op de zelfde plaats te vinden is als waar het produkt gemaakt wordt en ook verkocht wordt

    Login om te reageren
  24. Laurens zegt

    31 december 2007 om 05:20

    @ Dekster

    Volgens mij zou dat allemaal wel kunnen, alleen kan niet elk land zichzelf voorzien van melk/vlees/graan. Zou elk land voor zichzelf moeten gaan produceren, gaat de prijs van deze goederen omhoog lijkt mij en betaal je een stuk meer. En dat levert weer een hoop andere problemen op.

    @ the alfa155man
    Dat ‘ding’ is er niet, maar die vrachtwagens zijn alleen nodig omdat de hoeveelheden producten en goederen zo groot zijn geworden tegenwoordig dat het niet anders kan, en omdat er gestreefd wordt naar maximale winst. Anders zouden we nu nog steeds met paard en wagen werken lijkt me.

    Alle manieren van transport moeten milieuvriendelijker gemaakt worden, ben alleen benieuwd hoelang dat gaat duren voordat het echt effect gaat hebben. En dan sluit ik me ook weer aan bij Zoef, er komen veel tegenstrijdige berichten vanuit de media. De een zegt dat CO2 de boosdoener is, en de ander heeft het over een natuurlijke cyclus van de aarde. Zou dat eerst wel eens zeker willen weten..

    Login om te reageren
  25. Jan zegt

    31 december 2007 om 06:55

    dit bericht doet me denken aan dat ene filmpje van die trucktrial met die enorme zwarte uitlaatgassen

    Login om te reageren
  26. feeder69 zegt

    31 december 2007 om 08:59

    Alternative transportmodussen zoals trein en binnevaart hebben altijd een voor en natransport nodig wat meestal via de weg is. Dus vrachtwagens zullen altijd blijven bestaan.

    Login om te reageren
  27. Mustang zegt

    31 december 2007 om 09:30

    Als eindelijk die smerige trucks weg moeten en de auto’s worden schoner dan word het wel erg schoon hier; en aangezien de co2 theorie niet klopt (waarschijnlijk) , doen we dit allemaal voor niets..

    Login om te reageren
  28. Hilversum3 zegt

    31 december 2007 om 09:39

    2013 is natuurlijk weer veel te laat! En zoals Ejay al aangaf, what about de scheepvaart, vliegtuigen etc etc..

    Login om te reageren
  29. Barry330cd zegt

    31 december 2007 om 10:21

    Ik ben er voorstander van! Die Oostblok trucks stoten enorme hoeveelheden fijnstof de lucht in en daar moeten wij indirect weer voor boeten, omdat veel infrastructuurprojekten sterk vertraagd wordt opgeleverd of uitgesteld worden, vanwege het feit dat de fijnstofconcentraties te hoog zijn. Ook woningbouw heeft hier last van.

    Login om te reageren
  30. Jan C. zegt

    31 december 2007 om 10:32

    het is eenvoudig af te geven op de Oostbloklanden, maar ook daar zie je dat het wagenpark gemoderniseerd wordt.

    Feit is dat de truckbranche wel degelijk enorm veel heeft geinvesteerd in milieu, door de Euro 4 en 5 normen (DAF was een van de eerste die deze normen haalde). De grap is dat bouwmachine nog met Euro 3 mogen worden uitgerust. Tractoren weet ik niet alles van, maar ik gok dat het daar ook zo mee is.

    Vraag is wat men er mee denkt te bewerkstelligen.

    Login om te reageren
  31. Beaten zegt

    31 december 2007 om 11:42

    Maar de meeste vrachtwagens rijden nog wel met Ad-blue rond.. Dat is echt de grootste chemische rotzooi die je kan bedenken! [als je het over asfalt morst, vreet het er gewoon in!]

    Scania haalt Euro 5, ZONDER ad-blue! [het is dus wél haalbaar zonder nabewerking van de uitlaatgassen met ad-blue].

    Zowieso zijn 9 van de 10 oostblokchauffeurs niet vakbekwaam naar mijn mening, ze kloten maar wat aan en ze zien wel wat het wordt.. [ik heb zelfs hongaren zomaar zien stoppen op knooppunten, om even de kaart te kunnen lezen. :S]

    En wij moeten ons netjes aan die achterlijke rijtijdenwet houden terwijl die gasten 24/7 doorplanken, ze hebben toch niks te verliezen zeggen ze dan..

    Het wordt tijd dat onze eigen transporteurs en chauffeurs meer privileges krijgen!

    Login om te reageren
  32. NuttelozeBPM zegt

    31 december 2007 om 12:30

    Don’t believe the hype…
    Dat achterlijk gedoe moet gedaan zijn, men doet net alsof het het einde van de wereld is. Weet je wat veel erger is: ontbossing, afval in de zee storten, enz…Men moet eens meer aan de directe aandoeningen denken…

    Login om te reageren
  33. jvvv zegt

    31 december 2007 om 12:51

    Lol, ik blijf het grappig vinden dat mensen uitstoot van Auto’s niet erg vinden en geloven dat het niets uitmaakt.

    Ga een dagje naar Mexico City of naar Athene in de zomer. Het blijft vervuilen en elke regel die vervuiling vermindert is een goede regel…

    Login om te reageren
  34. dekster zegt

    31 december 2007 om 12:59

    @ the-alfa155man
    Je vat me dus nog steeds niet, laat mij het je uitleggen aan de hand van een voorbeeld:
    Suiker kan je uit bieten en riet halen, dat riet komt voornamelijk uit Zuid-amerika. Daar is veel transport voor nodig en door de globalisering moet europa X aantal suiker invoeren en moeten ze hun eigen productie beperken(sluiting suikerfabriek moerbeke waas). Dit is toch nutteloos? Want die boot moet onnodig varen.

    2e voorbeeld:Bio vlees en “normaal” vlees.
    Bio vlees wordt dichter tegens huis gekweekt en die dieren zitten zowat hun hele leven op dezelfde boerderij. Terwijl dieren van “normaal” vlees veel kans hebben dat ze niet heel hun leven op de dezelfde boerderij doorbrengen. En voor dat tussentransport worden trucks gebruikt, maar eigenlijk hoeft dat niet.

    Trucks kan je idd niet wegdenken uit ons leven, maar er zijn wel veel “onnodige” vormen van transport. ;)

    Login om te reageren
  35. Beaten zegt

    31 december 2007 om 13:39

    @ dekster

    Net zoals onze *goede* aardappelen en groenten die naar scandinavië geëxporteerd worden, en wij al die troep uit oost europa op ons bord krijgen ;)

    Login om te reageren
  36. Rick dos zegt

    31 december 2007 om 14:42

    Groot gelijk hebben ze! Ik reed laatst achter een vrachtauto die gewoon zout verloor! Heel die wegdek ondergezout….

    Ik bedoel….

    Login om te reageren
  37. Jan C. zegt

    31 december 2007 om 15:24

    @rick dos: ik ben soms wel eens blij dat koeien niet vliegen…

    Login om te reageren
  38. Rick dos zegt

    31 december 2007 om 15:33

    @Jan C.

    Nou, serieus! Ik kan het me nog goed herinneren, want die nacht zou het gaan ijzelen. ;)

    Login om te reageren
  39. Bart zegt

    31 december 2007 om 16:09

    De Oostblokkers zijn niet de leukste collega’s voor chauffeurs, dat klopt helemaal. Maar hun materiaal over het algemeen wel degelijk up-to-date, met de modernste euro-5 motoren. Zo rijden ze namelijk lekker goedkoop door Duitsland en de chauffeur kost ook al zo goed als nix.

    Login om te reageren
  40. Pim Brussee zegt

    31 december 2007 om 17:47

    Dat geOH over stinkende trucks hangt mij behoorlijk de keel uit. De afgelopen dagen was iedereen maar wat blij dat alles op voorraad was bij AH, Aldi, Supercoop, etc. etc. Niemand denkt er over na dat er honderden chauffeurs op de tijd dat u winkelde ervoor bij nacht en ontij moesten werken/rijden om uw koopwaar op de juiste plek te krijgen. In Italie hebben de chauffeurs laten zien wat het gevolg is als zij niet rijden. Daar waren in no time de schappen in de winkels leeg en kon er niet meer getankt worden. Stel je voor als onze en de poolse chauffeurs 3 dagen voor de kerst hun (stinkende) vrachtwagens hadden stilgezet. Zonder transport staat alles stil!!!
    Let wel ik werk niet in de transportsector als chauffeur, maar werk mee aan bijscholing van beroepschauffeurs.

    Login om te reageren
  41. the-alfa155man zegt

    1 januari 2008 om 03:40

    @dekster

    jouw voorbeeld over suiker
    de bieten worden gerooid en op een hoop gegooid en daar komen de vrachtwagens die ze in de bak geladen krijgen en dan naar de fabriek brengen waar de suiker wordt gemaakt
    een vriend van mij rijdt al van 19 september tot 20 januari bieten
    die transport onderneming rijdt dus met 11 wagen heen en weer
    met drie chauffeurs elke dag 3 diensten
    en dat is een product wat in nederland wordt gekweekt
    snap wel wat jij bedoeld maar denk niet dat er zo onnodig gebruik wordt van vrachtwagens

    en biologisch vlees of normaal vlees
    zal toch geslacht moeten worden en naar de winkels gebracht moeten worden
    en ik ben bang dat niet echt snel zou gaan als het niet met vrachtwagens gedaan zou worden
    kijk 40 kippen krijg je nog wel in een a6 station maar een koe of varken wordt wat moelijker
    en een transit of transporter(vw) heeft ook maar een beperkte laadruimte

    ben trouwens zelf aan het leren voor het chauffeursdiploma dus hoop zelf dat de vrachtwagens nog ff blijven

    wens iedereen nog een gelukkig nieuwjaar en veel leesplezier hier op autoblog

    Login om te reageren
  42. barbus lover zegt

    1 januari 2008 om 22:03

    lol, ze moeten begrijpen dat die oostblok landen zelf ook in gaan zien dat je beter nieuwe auto’s kan hebben. als ze een transportbedrijf auto’s hebben lopen die 1 op 2 rijden, en ze kopen auto’s die 1 op 3 rijden, dat scheelt maarzo 20000 á 30000 eurotjes per jaar. en btw, ze kunnen zich beter richten op china en die andere apen landen. een auto met euro5 motor stoot nog schonere lucht uit dan dat ie opzuigt.

    en nu wil ik oowk nog wat kwijt over de plannen van het ministerie over de slurptax enzo: blablabla…melkkoeien…blablabla…meer geld voor asielzoekers…blablabla…meer geld voor dure regerings vliegtuigen voor ontwikkelings landen…blablabla…meer geld voor militaire oefeningen en psychiaters (ik woon in Varik en ik heb toen door die apache tot vrijdag avond 11 uur zonder stroom gezeten. me ouders zijn allebei ondernemers)…blablabla

    Login om te reageren
  43. Trabbi zegt

    2 januari 2008 om 10:57

    Emissienormen bestaan ook voor trucks, het maakt het de truckbouwers alleen maar extra lastig omdat er zoveel verschillende configuraties zijn (chassistypes, opbouwen, versnellingsbakken, eindoverbrengingen,….).

    En afschuiven op de Oost-Europeeërs is geen kwestie, ze hebben vaak moderner materiaal dan wij, in sommige landen (bv Kroatië) is import van bedrijfsvoortuigen ouder dan 2 jaar niet toegestaan, dit net om de vervuiling tegen te gaan (uitstoot en dumpen van ons oud materiaal).

    Het wordt tijd dat Europa zichzelf eens een vlotter verkeer oplegt, dat zou een hoop uitstoot sparen (en ook stukken beter voor de economie: lager brandstofverbruik, minder rij-uren, vlottere bediening, enzovoort, zorgt voor meer winst en dus meer investeringen en/of betere lonen)!

    Login om te reageren
  44. malfroot zegt

    1 juli 2009 om 20:45

    ik denk dat de politiekers vergeten zijn dat planeet aarde rond is en niet alleen europa,waarom dan al onze afgedankte trucks nog verder doorverkopen naar deze landen ,als men dan toch aan globalizering denkt zouden ze beter doordenken dan hun zakken te vullen aan omkoperij door grootmachten,men denkt dat wij ezels zijn zeker die idioten die daar maar praten alsof en doen als of,wij maar betalen,als je eens de prijs vergelijkt van de olieprodukten buiten de eu dan weet je genoeg van zakkevullerij aan ons zweet,sorry ik leef op dezelfde planeet laat ons dan beginnen met geen onderscheiding te maken tusse aardbewoners

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North