• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Budget-Lotus op komst?

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 mei 2007 om 10:37 – 45 Reacties

Proton PM5


De laatste tijd duiken op verschillende fora foto’s op van dit kleimodel van de PM5, een product van Lotus’ Maleisische moederbedrijf Proton. De geruchten gaan dat dit de voorbereiding is voor een low-end Lotus, een simpel maar sportief model dat voor drie tot vier keer minder over de toonbank moet gaan dan het huidige aanbod van Lotus.

Dat er een instap-Lotus komt zou zijn bevestigd door Proton’s CEO Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, maar of deze er uit komt te zien zoals de PM5 is niet bekend. Het budgetmodel zou eind 2007, begin 2008 op de markt moeten verschijnen, en geheel in Maleisië worden gemaakt. Hiermee hoopt Proton de verkopen van Lotus op te stuwen. Als er inderdaad een goedkope sportieve auto wordt ontwikkeld met de Lotus-filosofie in het achterhoofd geef ik ze een grote kans dat dit gaat lukken. Echter, meneer Tahir heeft nog niet echt blijk gegeven van goede management-vaardigheden. Onder zijn leiding is het alleen nog maar bergafwaarts gegaan met Proton, dus een beetje terughoudendheid kan geen kwaad (via).

Update: Dit is naar het schijnt recycled nieuws, het idee van een budget-lotus ligt er al een jaar, maar in die tijd is weinig vooruitgang geboekt. Het is dus nog maar de vraag of er een Proton/Lotus komt die voor grofweg een derde van de prijs van een Lotus verkocht kan worden. De foto’s lijken echter wel nieuw te zijn. Als er meer duidelijkheid is laten we het uiteraard weten!

Proton PM5 front

Proton PM5 rear

Ook interessant!

  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13
  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Lotus

Vorig bericht: « Volvo S80 nu met T6
Volgend bericht: Ook de werknemers zeggen het: Ferrari zuigt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Meo zegt

    8 mei 2007 om 10:41

    Ziet er goed uit! Een stuk beter als het gemiddelde Lotus design. Alleen aan de achterkant moet nog iets veranderd worden. Persoonlijk vind ik de lichten wat te groot.
    Ben heel benieuwd. Ik denk dat een goedkope sportwagen inderdaad een mooie aanvulling is op het assortiment.

    Login om te reageren
  2. Coolguy zegt

    8 mei 2007 om 10:43

    Zou zeer mooi zijn aangezien er sinds de terugtrekking van de MR2 geen echt ‘goedkoop’ instap MR model meer is op de markt.

    Login om te reageren
  3. Rick dos zegt

    8 mei 2007 om 10:44

    3 tot 4 keer minder dan het huidige aanbod? De goedkoopste is de Elise voor rond de 46.000 euro heb je er één. Dat is dus 46 gedeeld door 3 of 4 min 19 plus 6 hou je 1 over vermenigvuldig dat met 2 dat wordt dan….ff rekenen……Héél goedkoop!

    Maar als ze een Lotus met de filosofie van Lotus voor zulk soort bedragen kunnen leveren dan wordt dat op zeker een succes.

    Login om te reageren
  4. evo zegt

    8 mei 2007 om 10:44

    Ik vind die PM5 er helemaal niet verkeerd uitzien…

    Login om te reageren
  5. De Mies zegt

    8 mei 2007 om 10:47

    Ik hoop dat ze die 5 nog aanpassen, ik las PMS ;).
    Verder mooie auto, vind de motorkap beetje zo’n corvette-wig hebben.

    Login om te reageren
  6. Jellert zegt

    8 mei 2007 om 10:48

    Als die lotus waardig rijgedrag heeft, ja slechts van horen zeggen ik weet het, zou dit wel eens mijn eerste degelijke auto kunnen worden als ik afgestudeerd ben. Fuck comfort en praktischheid.

    Login om te reageren
  7. SugarFree zegt

    8 mei 2007 om 10:57

    @ Rick dos
    LOL

    Eh, 3 tot 4 keer minder dan de huidige Elise. Je zegt dat de huidige 46k is, dus 3x46k mínder dan de huidige.
    Dat is dus 138000 mínder dan de huidige Elise.
    Zakjap zegt: 46000 -/- 138000 maakt -/- EUR 92000 :)
    Helaas heb je dan wel een kleinere dan de huidige Elise :)

    Login om te reageren
  8. Ejay zegt

    8 mei 2007 om 11:00

    Mwah voor 12k tot 15k met hetzelfde toyota blok moet het wel goedkomen denk ik.

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    8 mei 2007 om 11:09

    @SugarFree

    Volgens mij heb je niet rekening gehouden met de wortel van 92000 en daar de pi factor van. Als je daar wel rekening meehoudt dan zul je zien dat uitkomst heel goedkoop is. :D :P

    Login om te reageren
  10. chrizzzie zegt

    8 mei 2007 om 11:10

    Jammer dat er geen foto´s van de zijkant zijn maar ziet er evengoed niet onaardig uit.

    Lotus komt altijd wel met interesante modellen op de proppe dus ben ook wel benieuwd hierna. Ik hoop wel dat Lotus zich genoeg bemoeid heeft met dit model en niet over laat aan Maleisische ingenieurs. Lotus heeft erg veel kennis maar kiest er vaker voor om dit te verkopen dan in hun eigen modellen te bouwen. Proton stimuleerd hun ook niet echt om dit te doen. Daarnaast moet lotus zich maar eens bezig houden met afronden van het Esprit project dat die maar eens op de markt komt en hopelijk hebben ze hun marge percentage op dit model goed voor elkaar zodat ze daar eens geld mee kunnen verdienen om dit te investeren in nog betere modellen.

    Maar to the topic. Ik denk dat het nog wel wat jaartjes zal duren voor dat dit model er komt aangezien Lotus niet zo snel is in ontwikkeling en hun Engineers vaak overplaatst worden op externe projecten.

    Login om te reageren
  11. Ejay zegt

    8 mei 2007 om 11:12

    @ Rick Dos, schijn bedriegt, want je komt op een lastige second order differential equation. Maar als je goed kijkt zie je dat het de Lagrangian is welke dan weer vrij eenvoudig leidt naar het antwoord.

    Login om te reageren
  12. Ejay zegt

    8 mei 2007 om 11:13

    @ mezelf, moet natuurlijk first order zijn…

    Login om te reageren
  13. chrizzzie zegt

    8 mei 2007 om 11:16

    Zou het trouwens niet kunnen dat deze auto wordt voorzien van een elektrische aandrijving ala Tesla Roadster (Ontwikkeld door Lotus, powertrain development Taiwan). Denk haast wel de bewering aan dat Lotus Engineering marktleider is qua kennis van elektrische aandrijving. Denk alleen niet dat dit kan voor de beloofde prijs.

    Login om te reageren
  14. nicky zegt

    8 mei 2007 om 11:29

    heej we hebbe geen wiskunde hoor
    boeit jou dat hoeveel die kost
    we wete toch wel hoeveel de mooiste auto kost
    zoals de audi r8
    voor de rest willen we nix rijden behalve voor de boodschappen

    Login om te reageren
  15. Armada zegt

    8 mei 2007 om 11:39

    Doet me een beetje denken aan wagens die je in spellen als Ridge racer ziet.

    Login om te reageren
  16. Poekie Lauda zegt

    8 mei 2007 om 11:55

    Ziet er zeker goed uit, en voor vier tot drie keer minder dan de huidige Lotussen is ie gewoon heel goedkoop.
    Lotus over alles!

    Login om te reageren
  17. Kermit zegt

    8 mei 2007 om 12:01

    maar als die auto bij proton in maleisië gaat gebouwd worden, wat kunnen we dan van kwaliteit verwachten? een soort lada’s met prachtig omhulsel? heb er beetje schrik voor

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    8 mei 2007 om 12:05

    Juist ja… Jullie zijn wel lekker aan het kl*ten, maar 3 tot 4 keer minder… Dan heb je een Lotus voor onder de 20 mille?! Ik geloof dat ik het niet snap… Dat kán toch niet?!

    Login om te reageren
  19. AJ zegt

    8 mei 2007 om 12:10

    Als je het geheel licht houdt en er een normale opel motor ofzo voor gebruikt dan kan je best goedkoop een snelle auto maken lijkt me.

    Login om te reageren
  20. Roy zegt

    8 mei 2007 om 12:13

    Budget sportauto’s, beste uitvinding sinds het gesneden brood.

    Login om te reageren
  21. john the ultime car fan zegt

    8 mei 2007 om 12:15

    die is mooi en heel anders voor lotus maar ik koop hem wel

    Login om te reageren
  22. SugarFree zegt

    8 mei 2007 om 12:18

    @ Citrofiel
    3 tot 4 keer minder betekent dat je geld toekrijgt.
    EUR 92000 ongeveer, als je uitgaat van 3 x minder :)
    Bij 4 x minder is het nog meer. Nog te volgen?

    @ Rick dos en @ Ejay
    Tsja, dacht ik toch een eind te zijn. Ik dacht te simpel. Ben ook geen wiskundige, moet hier helemaal niet aan meedoen :)

    Login om te reageren
  23. SugarFree zegt

    8 mei 2007 om 12:19

    Men bedoelt natuurlijk 1/3e tot 1/4e van de prijs… :)

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    8 mei 2007 om 12:27

    @ SugarFree; Juist ja… Oke, verkeerde formulering dus, maar 1/3 is al 16 mille, en 1/4 slechts 12 mille! Ik snap echt niet hoe dat mogelijk is… Volgens mij kan dat ook niet, zelfs “normale” Chinese auto’s (dus geen sportwagens) kosten al meer…

    Login om te reageren
  25. Jan zegt

    8 mei 2007 om 12:44

    Raar bericht, ik vond de Lotus al vrij “budget”. Ik bedoel, die auto’s worden in de VS gebruikt als huurauto… (26 dollar per dag)

    Login om te reageren
  26. SugarFree zegt

    8 mei 2007 om 13:19

    @ Citrofiel
    Ik snap het ook niet :)
    Lijkt me iets te goedkoop worden.
    Maar ja, met cijfers kun je goochelen he ;)

    Er staat trouwens ook niet dat het model goedkoper wordt dan de Elise, maar ‘dan het huidige aanbod’. En ja, da’s nogal vaag. Misschien 1/3e van de prijs van de duurste Exige ofzo?!

    Login om te reageren
  27. PieterA zegt

    8 mei 2007 om 13:22

    Er staat een foutje in de tekst”

    “een model dat 3 to 4 keer MINDER”, moet toch MEER zijn?

    Login om te reageren
  28. smoke zegt

    8 mei 2007 om 13:30

    @PieterA
    Nee, ’t is volgens mij niet de bedoeling dat de PM5 veel duurder wordt dan een Lotus. Als mijn auto drie keer minder pk’s heeft dan die van autoblogger, en de zijne heeft 228 pk, dan heeft de mijne toch 76 pk en niet 684? Of denk ik nou zo raar?

    Login om te reageren
  29. Citrofiel zegt

    8 mei 2007 om 13:30

    @ SugarFree; De duurste Lotus is volgens mij de Europa, met €66.603 als vanafprijs. Laten we zeggen, met opties (zijn die er op een Lotus wel?) €75000, dus 1/3 daarvan is dan €25.000. Lijkt me nog steeds heel weinig… :?

    @ PieterA; En waarom dat dan?

    Login om te reageren
  30. Citrofiel zegt

    8 mei 2007 om 13:32

    @ Sir Smokalot; Nee, dan heeft jouw auto er -456!! :D ;) (ik snap er helemaal niets meer van…)

    Login om te reageren
  31. LordShiva zegt

    8 mei 2007 om 13:43

    Deze foto’s komen helemaal niet voor in het oorspronkelijke artikel.

    http://www.bernama.com.my/bernama/v3/news_business.php?id=193758

    Er wordt hier dus vanalles bij elkaar gegooid om ‘nieuws’ te maken.

    De PM5 was de sportcoupé die Proton (samen met Lotus) wou maken. Toen de wagen bijna af was hebben ze in Maleisie ineens beseft dat dergelijke wagen niet levensvatbaar is als Proton, en werden de plannen opgeborgen. Lotus kreeg wel de kans om dit model (op basis van het Elise-chassis) met minimale extra kosten door te ontwikkelen tot wat we nu kennen als de Europa S. Tot zover de foto’s…

    Wat het bouwen van een goedkope Lotus betreft: dat is volgens mij onmogelijk zonder aan de core values van Lotus te raken. Lotus staat voor Performance through lightweight. Dat lichte gewicht kunnen ze alleen bekomen door het toepassen van geavanceerde technieken zoals het volledig gelijmde alluminium chassis van de elise/exige/europa en hun VVA architectuur. Allemaal heel dure technieken… Onmogelijk om dit nu ineens ‘goedkoop’ te gaan maken.

    Login om te reageren
  32. SugarFree zegt

    8 mei 2007 om 13:51

    @ Citrofiel richting Sir S.
    Jij ziet het goed!

    @ Sir Smokalot
    3x minder, betekent:
    het aantal pk (228) x 3 = 684
    en dan 228pk – 684 = inderdaad -456, zoals Citrofiel zegt :)

    Maar ach… :)

    Login om te reageren
  33. JANUS zegt

    8 mei 2007 om 14:05

    Ik begrijp geloof ik 3 tot 4 keer niks van deze discussie ! ;-)

    Login om te reageren
  34. 3s zegt

    8 mei 2007 om 14:13

    Als je het mij vraagt zou ik zeggen dat de opel GT hier opgeblazen is.

    Leuk karretje dan.

    Login om te reageren
  35. SimonMc zegt

    8 mei 2007 om 14:14

    Wat betreft de voorkant : zei iemand chrysler crossfire?

    Login om te reageren
  36. Mojo zegt

    8 mei 2007 om 15:45

    Nice…

    Login om te reageren
  37. herwig zegt

    8 mei 2007 om 16:36

    Lijkt eerder op een kleine Bugatti Veyron !

    Login om te reageren
  38. car freak van meegen zegt

    8 mei 2007 om 17:45

    is dit wel een lotus
    ??

    Login om te reageren
  39. Tijmen zegt

    8 mei 2007 om 18:05

    mag ik ff zegge dat hij er niet ZO goed uitziet als de Elise??

    Login om te reageren
  40. Jela zegt

    8 mei 2007 om 18:56

    Voorkant ietsje te druk om zo’n achterkant er aan te plakken, maar voor de rest best mooi

    Login om te reageren
  41. Martijn zegt

    8 mei 2007 om 19:11

    laten we zeggen dat het in ieder geval leuk zou zijn als Lotus een auto zou bouwen volgens hun filosofie onder de 25.000 euriess of niet dan? ;-)

    Login om te reageren
  42. B zegt

    8 mei 2007 om 19:59

    er komt wel een budget Lotus…in 2008 wordt er een hothatch verwacht..Lotus zal als ik het goed heb Proton satria GTI onder handen nemen en eigen versie van maken…dat is de goedkope Lotus…kleine en lichte hothatch met Lotus handling en performance..

    Login om te reageren
  43. Js zegt

    8 mei 2007 om 20:28

    hmmm…die achterkant lijkt verdompt veel op de achterkant van de nieuwe Esprit (wat er in the spyfotos te zien is ten minste). Is dat niemand anders opgevallen ?

    Login om te reageren
  44. B zegt

    8 mei 2007 om 20:34

    nieuwe Esprit is nog niet gespot…alleen mules met body van oude Esprit…de proto die de nieuwe Esprit wordt genoemd is NIET de nieuwe Esprit maar een Noble…

    Login om te reageren
  45. Italiagait zegt

    8 mei 2007 om 22:15

    Ik vind em wel leuk !

    Eindelijk is een keer het idee om een sportwagen te maken die betaalbaar is .
    Blijft het in ieder geval niet bij plaatjes kijken ……….. en dromen alleen .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North