Bugatti is opgericht in 1909. Een snelle rekensom leert dat dat 100 jaar geleden is. Reden voor een feestje dus en in Genève zal Bugatti daarom de “Centenaire” tonen.
De Centenaire wordt een Limited Edition van de Veyron. Niet dat dat erg verrassend is, want meer modellen heeft Bugatti voorlopig niet. Gelukkig wordt het geen lullig actiemodelletje met alleen een aangepast uiterlijk. Naar verwachting krijgt de Centenaire een flinke vermogensupgrade en komt het totaal op 1350 pk uit. De topsnelheid ligt daarmee op 425 km/u. Over verdere aanpassingen zwijgt de geruchtenmolen in alle talen, maar volgende week weten we alles!
-edit: nutteloze bijdrage-
Bugatti kan het precies niet laten om de pk race verder te zetten, ben toch wel wat uitgekeken op dat ding hoor, het was leuk zolang het duurde maar nu ben ik hem serieus beu ze…
-edit: nutteloze bijdrage-
De topsnelheid stijgt met maar 18km/h.
Ondanks dat het vermogen met maar liefst 349 pk toeneemt.
laat me raden, hij zal zeker niet het A-label voor zuinigheid krijgen ofniet?
35 % erbij is niet niks!
Zouden ze er nog veel voor hebben moeten aanpassen, of werkt de koeling gewoon ruim voldoende?
En de tank, was al snel leeg, nu leeg voordat je de topsnelheid bereikt? ;-)
Wel een gaaf ding zo te zien, ben benieuwd wat de specs zijn!
Ze wilden het nét even een stapje moeilijker maken om er overheen te komen. Maar gelijk hebben ze wel, een passend eerbetoon aan een 100-jarig bestaan is niet alleen optisch aangepakt.
En hoeveel wil men er in Molsheim gaan bouwen dan?
Laat maar komen..
pff 350 pk extra voor ruim 17km/h extra… :) heavy!
officiele specs:
van pomp a naar pomp b in 2min
@Bart
de luchtweerstand is bij 400 naar 425 km niet te vergelijken met de luchtweerstand van 0 naar 25 km… om het even simpel te benaderen. ;)
@Autoblog,
Jullie schreven over dat ze op 13 september 2008 nog op 200 stuks zaten van de maximaal 300 exemplaren. Al die limited editions, is dat inclusief, of exclusief die 300 exemplaren?
ik dacht dat rijken door de kredietcrisis minder vermogen hadden. Blijkt het toch nog meer en meer te worden. ;-)
@ Bart,
De Bugatti kan de 300km/h al halen met ± 270 pk, voor de overige 100km/h is het overige aantal pk’s (631 pk ) nodig. ( Gerekend met de “gewone” Bugatti ).
Dit heeft te maken met de luchtweerstand die zich in het kwadraat verhoogt of zoiets. Lastig verhaal, exact weet ik niet.
Centenaire, pur sang, sang noir, hermes, mansory, pegaso editie en dan nog die targa… Als het zo doorgaat wordt de ‘gewone’ Veyron dadelijk nog de meest bijzondere….
Ik vind het altijd leuk: Limited Editions van de Veyron!
Ik kan niet wachten tot ik deze kan zien, want natuurlijk, AB gaat als eerste op deze auto af :)
En van de Toyota Verso zijn we weer terug met beide benen op de grond. Hier gaat het om! Wat een goddelijke machine.
nieuwe top speed test dan maar….Autoblog, pakken jullie de handschoen op ;)
@ God,
Qua benzineverbruik, vol gas, 115 liter per 100 km.
De tank is 100 liter, dus vol gas zal je niet ver komen.
is dat gemekker van die Amerikanen met “hun” SSC Ultimate Aero ook weer voorbij
Zou Bugatti zich nu niet beter met luxevliegtuigen gaan bezighouden?
Anyway, leuk om naar te kijken op plaatjes, want de kans da je er een tegenkomt is nogal klein…
Geef mij maar die Toyota Verso, tenzij ik die Bugatti zou mogen verkopen natuurlijk.
Gelukkig zijn er nog leuke dingen zonder van alles veeeeeel te veel tussenin
Dus hiermee is de tank sneller leeg dan gewoonlijk. Daarbij zullen de banden ook nog net iets harder slijten bij die hogere topsnelheid.
Die gingen al zo lekker lang mee. :?
Nice, ben benieuwd als ik in Genève ben:D
De tussensprint zal nu wel een stuk leuker zijn dan hij al was. :D
De Centenaire wordt een Limited Edition van de Veyron. Niet dat dat erg verrassend is, want meer modellen heeft Bugatti voorlopig niet.
Je hoeft toch niet meer modellen te hebben als je spreek over ”een Limited Edition van de Veyron?”
Dan is die 1 april grap van vorig jaar toch geen grapje geweest.. wie van jullie is de insider bij bugatti?
Dit is goed!
Eindelijk kan Bugatti laten zien wie heer en meester is!
En niet zo’n opgevoerde V8 rammelende doodskist die rond rijdt met de naam SSC-nog-iets.
Het feit dat captain slow de ‘standaard’ Veyron naar 400+ kan rijden zegt genoeg. Deze auto staat op een onbenaderbare eenzame hoogte!
Haleluja!
@joep
Had je niet beter kunnen zeggen !!
@Mpower
Ze bedoelen de versies zoals de veyron:
Pegaso Edition
Sang noir
Pur Sang
FBG par Hermes
Wat een pk’s! Hoewel 1001 pk natuurlijk ziekelijk veel is, vind ik het niet veel voor een motor met 16 cilinders en 4 turbo’s. Ik zeg: 1750 pk voor de limited edition 2!
Of Oettinger moet een chip maken!
En nu zou Dacia met een 1500PK+ versie moeten komen van de Sandero en die hele Veyron wegblazen, zijn we ook van die irritante %$^ Bugatti af.
Blijft Koenigseggseggseggsegg over maar dat zijn Zweden die mogen blijven…
@Tinus.
“Het feit dat captain slow de ’standaard’ Veyron naar 400+ kan rijden zegt genoeg.”
Captain slow is een act. Die kerel kan bovengemiddeld goed autorijden. Daar vegissen mensen zich snel in. ;)
Bugatti Veyron Centenaar… dat klinkt niet lekker voor een schandalig prijzige auto. Klinkt beetje goedkoop.
Ik heb het wel gehad met Bugatti. Kom dan eens met een nieuw model i.p.v. die verdomde “Limited Editions”. Geef mij dan maar de SSC, die is zeldzamer in Europa.
draai en keer hoe jullie het willen het blijft een Italiaan
ik wil op het eind een bugatti “monster” limited iets met 2000 pk ofzo :D
Kost wat Centen, maar dan heb je ook wat…. ;-)
@ Markus: Centenaire komt van het frans en betekent honderdjarig/honderd jaar oud. Als je het juist uitspreekt dan klinkt het mooier dan je denkt…
We gaan richting de 500, best wel snel als je het mij vraagt.
Hoe zit dat nu met de Bugatti Veyron GT of heeft hij een andere naam gekregen?
zou de acceleratie van 0-100 niet een klein beetje sneller zijn koppel zal ook wel stijgen denk ik
@Buyck: volgens mij heeft die de naam Centenaire gekregen…
voor de mensen klagen dat er maar 17km/u bij de topsnelheid komt, dit heeft waarschijnlijk te maken dat hoe hoger de snelheid hoe meer vermogen nodig is om nog harder te gaan. Van 100 naar 110 km/u versnellen kost veel minder vermogen dan van 300 naar 310 versnellen.
@ mx5/rx8owner:
Een collega van mij was bij de 24 uursrace op Silverstone waar het TopGear team aan het rijden was (de beste man is jarenlang coureur geweest, onder andere voor Slotemaker gereden naast Jan Lammers) en zei dat ze er alledrie geen scheet van bakten. De enige die volgens hem goed kon rijden (verrassing) was “die” Stig.
Het argument “James May (en Hammond en Clarkson) zijn bovengemiddelde autorijders” is dus bull.
@Robert:
Het geld op de wereld is niet verdwenen hoor, er zijn gewoon mensen die WEL geld hebben.
Voor de luchtweerstand geldt:
F=1/2*ρ*v^2*A*Cw
F is de kracht
ρ is de dichtheid van lucht
v is de snelheid
A is het frontaal oppervlak
Cw is de weerstandscoëfficient
We mogen aannemen dat de dichtheid van lucht ongeveer gelijk blijft.
Ook het frontaal oppervlak en de weerstandscoëfficient zullen ongeveer gelijk zijn aangezien er waarschijnlijk niks is veranderd aan de vorm van de auto.
Dan kunnen we de formule herschrijven tot:
F=C*v^2
waarin C een constante is.
Voor de Veyron met 1001 pk geldt dan:
1001=C*407^2
C=0,0060429
Voor de Veyron met 1350 pk geldt dan:
1350=0,0060429*v^2
v=472,6 km/h
425 km/h is inderdaad erg weinig met 1350 pk.
BTW, binnenkort toch verplicht bandjes met 0 rolweerstand monteren, dus is deze snelheidswedloop ook de nek omgedraaid!
@ mezelf
Mijn berekening klopt toch nog niet helemaal.
Het gaat namelijk om het vermogen, niet de kracht.
Dan geldt:
P=F*v=1/2*ρ*v^3*A*Cw
P is het vermogen.
ρ, A en Cw zijn constant.
Daaruit volgt:
P=C*v^3
waarin C een constante is.
Voor de Veyron met 1001 pk geldt dan:
1001=C*407^3
C=0,000014847
Voor de Veyron met 1350 pk geldt dan:
1350=0,000014847*v^3
v=449,6 km/h
Nog steeds om ik tot de conclusie dat 425 km/h erg weinig is. Ik denk dan ook dat hij begrensd is op 425 km/h
@Claudio.. tis geen italiaan meer, maar gewoon een veredelde volkswagen golf…(een duitser dus)
@CBR600rr
Door die banden met lagere rolweerstand zal de topsnelheid nauwelijks veranderen, aangezien de rolweerstand bij grote snelheden veel kleiner is dan de luchtweerstand. Wat wel zal veranderen zijn de acceleratietijden, aangezien je met minder rolweerstand minder grip hebt.
@ roderik
bel maar eens naar bugatti dat ze veel sneller moeten gaan!
@ Yeelen hij kan natuurlijk veel sneller of hij langer zal meegaan is wat anders. Er is een ruime veiligheids en slijtagemarge ingebouwd!
boeiend, is gewoon weer een geweldige supercar!
@Roderick: Zou best kunnen maar alleszins bij de stijging van 407 van 425 neemt de volgens mij luchtweerstand exponentieel toe. Je gaat ervan uit dat de stijging hier recht evenredig gebeurt, maar er is meer aan de hand ;)
Maar de begrenzing op 425 zou best kunnen wegens beperkingen van de banden
trouwens, moet het niet veyron centeniere zijn in de titel?
@CBR600rr
Niemand zegt dat het trio van top gear goede autoracers zijn, maar ze kunnen inderdaad beter rijden dan een normale chauffeur.
Denk niet dat er veel chauffeurs op de deze blog zo me die supercars kunnen rijden als in top gear.
En in Silverstone reden zen met een bijna standard 330d en dacht zelfs dat het de eerste keer was dat ze meededen aan een echte race. Dus niet echt verwonderlijk dat ze er niet veel van bakten
@ steve
nee niet de eerste keer, altans niet voor jezza , heb het gelezen in zijn column in top gear magazine, hij heeft dit al eerder gedaan (en vond het niet leuk :p )
@Roderik: Goed opgelet bij natuurkunde! Alleen is de praktijk nooit zo eenvoudig als de theorie. Je gaat alleen uit van luchtweerstand. Ooit over nagedacht dat je met die snelheden ook best wat wielspin hebt en dergelijke?
wat ongeloooooofelijk verukkelijk!
Ze raken die dingen gewoon niet kwijt. Slap verhaal.
vet ding hoor
Eh, wél even de snelheid in meters per seconde invullen in je rekenwerk he!
@Yuri
mowah.. hij gebruikt pk voor P en niet kW. Dan mag je de v in km/h invullen volgens mij.
kW (P) = m/s (v)
pk (P) = km/h (v)
Correct me if i’m wrong!
klopt vast geen reet van wat ik zeg. Never mind! :P
@Yuri
volgens mij is het gewoon als je v invult in m/s, dan je dan ook antwoord krijgt in m/s (124,9) en bij km/h hetzelfde. Als je dit vervolgens x3 doet, dan heb je het antwoord van Roderick in km/h. (449,7)
Verder houd ik me er buiten, want ik weet er niks vanaf. =)
De fouten in eenheden (ook pk is niet echt gebruikelijk) gaan in de constante zitten.
Overigens weet ik niet wat de lift van de neus is bij die snelheden, maar dat zal er best voor kunnen zorgen dat die constante zo constant niet is.
Gaat ‘ie hard? :D
Trouwens dat Ettore Bugatti logo blijft schitterend! Ook na 100 jaar…
De meesten van jullie scheiten echer wel in hun broekje bij 425 km/u op een recht stuk autobahn denk ik. :D Ach hoe meer hoe beter, 1350 pk is gewoon te vet voor woorden!
@CBR600rr.
“Het argument “James May (en Hammond en Clarkson) zijn bovengemiddelde autorijders” is dus bull.”
Tuurlijk niet. Elke gemiddelde autorijder kan met hypercars overweg op de limiet van de auto.
Reken maar dat die jongens bovengemiddelde autorijders zijn in vergelijking met de gemiddelde automobilist.
Het zijn misschien geen racecoureurs, maar rijden kunnen ze prima.
Lijkt mij trouwens ook niet meer dan logisch als je een beetje serieus wil worden genomen met je autoprogramma en rijtesten.
Daarbij zie je Richard Hammond nog wel eens strijden met jongens uit het BTCC. Daar bied hij nog best wel goed weerstand aan.
De Stig is ook een oud racecoureur. Het Top Gear trio is dat niet.
Niet elke gemiddelde autorijder.. :oops:
@Roderik: de theoretische topsnelheid is eens maar welke overbrengingen heeft de versnellingsbak? Kan zijn dat hij te laag ge-geared is…
Dit soort wagens wordt toch enkel verkocht aan types die “de grootste” willen hebben. Smakeloze rare jongens zoals Tom Cruise. Bugatti is dus wel verzekerd van het succes. Dit ding is in no time uitverkocht.
Maar met echte autoliefhebberij heeft het nog weinig te maken.
Persoonlijk begin ik niet zo te kwijlen als ik recordcijfers zie, dat doe ik wél voor knap en betaalbaar design waarvan je ook in het echte leven het resultaat ziet. De kever of de cinquecento, dat zijn mijlpalen in de autogeschiedenis. De Veyron is er enkel voor het Guinness Recordboek.
Deze laat ik aan mij voorbij gaan, ik vind de interieur kleur niet mooi.
@ Gert
Wielspin met die snelheden lijkt mij bizar. Door de neerwaartse kracht op de auto en de kleine acceleratie bij zulke grote snelheden zal het onmogelijk zijn om de wielen te laten spinnen, ook met 1350 pk.
Misschien bedoel je dat de luchtweerstand verandert door het ronddraaien van de wielen.
@Roderik
Volgens mij heb je altijd 1% “wielspin/slip” :) , maar dat bedoelde hij denk ik niet. Ook is er de rolweerstand van de auto plus de weerstand door oneffenheden in de weg, een weg is nooit 100 glad natuurlijk. Dan kom je al aardig richting die 425
MMm mischien bedoelde hij et wel, kan best goed dat et met die snelheid en paar procent is, banden gaan op die snelheid ook niet echt lang mee. Slijtage moet ergens vandaan komen.
@mezelf
moet natuurlijk 3,6 zijn…
Roderick, de auto kan wel 1350 pk hebben, maar waar wordt dit gemeten? aan de krukas of aan de wielen zelf?
trouwens, er was ook zoiets als 50% meer vermogen voor 10% meer snelheid
dit is 34,87% meer vermogen (349/1001*100).
407km/h was de topsnelheid eerst, 447,7 zou het zijn als er 1500,5 pk in zat.
1350 ligt net over de helft er van (je mag namelijk niet gewoon delen door twee (wortelfunctie)) dus dan kom ik aardig in de buurt van 425 km/h
Dit is geweldig goed nieuws, hier zat ik op te wachten een nog dikkere veyron, dat is zoiets als koning-uberkoning
@NLBUURMAN
1001 * 1.5 = 1501.5 ;-)
Toch een groot verschil, één pk!
@Thom
De rolweerstand is ongeveer verwaarloosbaar met zulke snelheden. En hoe glad de weg is moet ook niet uitmaken als de topsnelheden op dezelfde weg worden gemeten.
als de benzine al op is na 10 minute op een snelheid vn 407 km/h
wa zou da dan geve op 425?,ja 325 pk erbij en maar 20 km/h meer
denk maar welke auto nog zo hard kan trekke op de achterwiele tege 400 km/h (: dan heb je al behoorlijk veel kracht nodig voor nogeens 20+ km/h erbij te doen dus, goed gewerkt :D
Voor de 100 jarige zou het leuk zijn, als hij 1909, als vermogens aantal meekrijgt, in paardenkrachten wel te verstaan. En dan een vermenigvuldiging van het getal 1909 in euro’s, qua prijs, 1909 keer 1909 is misschien iets-je-pietsje te veel, is 3.644.281 euro, misschien met alle staatssteun, een redelijke prijs…? Maar misschien heeft ie wel 1909 Nm, aan trekkracht, dat zou ook al leuk zijn.
@ Claudio en LJ:
Bugatti is al sinds oudsher Frans.
Aangezien Bugatti van VW is vraag ik me wel af welke marge zij hanteren bij het opgeven van het vermogen. Bij de overige VAG producten wordt het vermogen opgegeven wat gehaald wordt bij 40°C. Bij turbomotoren ligt dat vermogen bij lagere temperaturen dus veel hoger.
tjongejongejonge
ze vinden toch steeds weer een reden om een update te geven aan de veyron he! :D
btw: hij is wel mooi hoor :D:D
Grappig… Ze moeten wat om dat ding aan de man te brengen….
En die 425 geloof ik nog niet… Denk eerder minder dan dat…
Eum Bugatti ging toch GEEN speciale versie van de Veyron presenteren maar een geheel NIEUW model dat Centenaire gaat heten.
http://belgie.autowereld.com/kortnieuws/detail.asp?artikel=7622
@ZR1: dat is nog niet zeker, zoals je in het artikel kunt lezen, maar de geruchtenmachine spreekt over een Veyron met extra power. En het blijkt wel weer dat andere sites massaal het nieuws kopieren en bronvermelding “vergeten”.
Anyways, Bugatti had al eens een 100-jarig jubileum?
Klopt! Dat was volgens mij de honderdste verjaardag van Ettore.
lol, het is wat om die Bugatti’s te slijten in deze tijden. Ik zou wel in het marketingteam willen zitten om weer creatief te moeten zijn om alle mogelijkheden te bedenken :-)
claudio schrijft:
24 February 2009 om 16:21
draai en keer hoe jullie het willen het blijft een Italiaan
Uhn?
Daarom dat Bugatti is opgericht in Frankrijk, en nu in handen is van VW…
Ze kunnen beter maar al straalmotoren beginnen gebruiken eigenlijk…
Ok je hebt een grote topsnelheid maar de meeste sportwagens huns accerelatie liggen toch rond de 3 a 4 seconden till 100 . Dus het is gwn een dure zaak voor een beetje meer topsnelheid, hoeveel keer ga je zo’n snelheid rijden eigenlijk?
het is normaal dat je veel meer pk nodig hebt om minder te rijden na ongeveer 200km/u omdat de zwaartekracht dat gewoon niet toelaat
als je het zo raar vind dat je voor 18km/u 300pk meer nodig hebt kan je over alles lullen
waarom kan een suzuki alto van 55pk 150km/u rijden en een brabus rocket van 730pk 365km/u
hoe hoger de getallen hoe meer pk je nodig hebt
en deze model van 1350pk zou niet gemaakt worden als de ultimate aero de originele Bugati Veyron zijn eerste plaats innam denk ik