• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bugatti eert legende met speciale Veyron Grand Sport Vitesse

Auteur: ricardo, gepost 24 juli 2013 om 13:10 – 58 Reacties

Afbeelding Bugatti eert legende met speciale Veyron Grand Sport VitesseAfbeelding Bugatti eert legende met speciale Veyron Grand Sport VitesseAfbeelding Bugatti eert legende met speciale Veyron Grand Sport VitesseAfbeelding Bugatti eert legende met speciale Veyron Grand Sport VitesseAfbeelding Bugatti eert legende met speciale Veyron Grand Sport VitesseAfbeelding Bugatti eert legende met speciale Veyron Grand Sport VitesseAfbeelding Bugatti eert legende met speciale Veyron Grand Sport VitesseAfbeelding Bugatti eert legende met speciale Veyron Grand Sport Vitesse


Bugatti zit beslist niet verlegen om speciale edities of eenmalige uitgaves. Maar vandaag kondigen ze aan dat er nog minstens zes aparte uitvoeringen aankomen. Bedoeld om de legende’s uit de historie van het merk te eren.

De eerste auto uit deze reeks is een Veyron Grand Sport Vitesse die wordt opgedragen aan Jean-Pierre Wimille. De Franse coureur die op 22-jarige leeftijd debuteerde in een Bugatti 37A tijdens de Grand Prix van Frankrijk (1930). Oh, en hij won de 24 Uur van Le Mans twee keer. Nu wordt hij postuum omgedoopt tot Légendes de Bugatti.

Wimille Bleu

De drie Veyrons die in zijn naam worden omgebouwd zijn te herkennen aan het naakte, blauwe carbonfiber en een lichtblauwe lakkleur genaamd Wimille Bleu. Deze kleurstelling wordt doorgetrokken in het interieur, met een logootje van Circuit de la Sarthe tussen de stoelen. Het rijkeluisequivalent van een Nürburgringsticker op je kofferklep? De uitlijning van het Le Mans-circuit komt namelijk ook terug op de onderkant van de uitklapspoiler.

Verder wordt er motorisch aan het zestiencilinderige monster niets gewijzigd. De motor levert nog steeds 1.200 pk en een maximum koppel van 1.500 Nm, de Vmax ligt nog steeds op 408,84 km/u en hij gaat ook gewoon in 2,6 seconden naar de honderd.

Pebble Beach

De onthulling van de Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Jean-Pierre Wimille Edition – leuk voor op een typeplaatje – is op Pebble Beach, in augustus.

Of we nu even klaar zijn met de speciale edities? Welnee, Bugatti zal naast Jean-Pierre Wimille nog vijf ‘legendes’ eren met speciaaltjes. Iets zegt ons dat dit de enige manier is voor de Franse Duitsers om de lading onverkochte Veyron Grand Sports nog kwijt te raken. Of zijn we dan te cynisch?

Ook interessant!

  • eerste Bugatti met okazielabel
    Eerste Bugatti met Okazielabel is klaar!
  • Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
    Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
  • Bugatti Chiron Pur Sport aangekomen in Nederland
  • Bugatti komt met programma voor onderhoudsbeurt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, grand-sport, jean-pierre-wimille, veyron, vitesse

Vorig bericht: « Video: Sabine Schmitz in een BAC Mono op Spa
Volgend bericht: Kijk hoe een Maserati Ghibli door Rotterdam glijdt [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    24 juli 2013 om 13:16

    Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen om die hokken aan de man te brengen….
    Leg mij maar eens uit wat de link is tussen die “zogenaamd legendarische” coureurs en Volkswagen.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      24 juli 2013 om 13:28

      @jrk68:
      Och kom, aan het einde van ieder model worden er toch altijd speciaaltjes gelanceerd, deze heeft zelfs een lampje in het dashboardkastje.
      Is AB vergeten te vermelden net als het tankdopslot.

      Login om te reageren
    • kaeser zegt

      24 juli 2013 om 21:01

      @jrk68: dat interesseert die rijke lui toch niet. Van een exclusieve auto een nog exclusiever uitvoering hebben, dan tel je tegenwoordig pas mee.

      Neemt niet weg dat deze editie een mooie kleurstelling heeft :D

      Login om te reageren
  2. thomcarspotter zegt

    24 juli 2013 om 13:21

    weer een speciale versie..
    nouja in ieder geval ziet deze niet er eens zo heel slecht uit.

    Login om te reageren
  3. 2800cc zegt

    24 juli 2013 om 13:22

    Is de ene Bugatti nou nog specialer dan de ander?
    Hoe moet je dat in godsnaam ooit gaan uitleggen, als je twee Bugatti eigenaren tegenkomt.. en ze denken dat hun eigen Veyron de speciaalste is?

    Login om te reageren
    • sls63amg zegt

      24 juli 2013 om 13:23

      @2800cc: ja juist dat bedoel ik

      Login om te reageren
    • schuifmuis zegt

      24 juli 2013 om 13:26

      @2800cc: zegt de ene eigenaar tegen de andere; “ja maar de mijne kan wel 400Km/h!”
      zegt die andere; “oh oh oh de mijne ook!”
      en stilzwijgend verlaten ze elkaar.

      Login om te reageren
    • HDM zegt

      24 juli 2013 om 13:52

      @2800cc: er is maar met dit soort auto’s maar 1 de speciaalste en dat is de standaardversie.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juli 2013 om 19:00

      @2800cc: speciaal is een erg flexibel begrip, “frikandel speciaal” en “bami speciaal” hebben het bijzondere er wel afgehaald, het blijft hoogstens apart.

      Login om te reageren
  4. sls63amg zegt

    24 juli 2013 om 13:23

    Ik snap er niks meer van dit zullen ook wel weer van die versies zijn om weer hogere topsnelheden te bereiken want als je aan een auto denkt die boven de 400 kan denk je aan een bugatti maar tegewoordig dus ook steeds meer merken, en dat kunnen ze natuurlijk niet hebben…

    Login om te reageren
  5. schuifmuis zegt

    24 juli 2013 om 13:24

    Ze kunnen van de veyron beter een Volkswagen maken, op die manier rijdt bijna iedereen een bugatti veyron en komen zij van die handel af.

    Login om te reageren
  6. phaeton zegt

    24 juli 2013 om 13:28

    Over een Veyron kun je nooit te cynisch zijn. Het wordt, al lange tijd, met de dag triester.

    Login om te reageren
  7. Breinstein zegt

    24 juli 2013 om 13:29

    Volgens mij ben je unieker met een ‘normale’ Veyron dan met 1 van de vele special editions

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    24 juli 2013 om 13:29

    Ik voel me sneu, mijn Bugatti is Wimille Bleu

    Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    24 juli 2013 om 13:36

    wat een hondslelijke kleur. En dan ook nog binnen in. Ach, misschien kunnen ze het aan een Arabier verkopen!

    Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    24 juli 2013 om 13:38

    Zanik, zanik, jank, jank, jank…. Dibs!

    Login om te reageren
  11. keesje1987 zegt

    24 juli 2013 om 13:39

    Ontzettend dik, ziet er goed uit. Helaas onbereikbaar…

    Login om te reageren
  12. Vincegail zegt

    24 juli 2013 om 13:43

    Zou wel een close-up foto van dat ‘Circuit de la Sarthe’ borduursel in de stoelen willen zien. Want het circuit tussen de stoelen kan ik niet zo goed plaatsen.
    http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      24 juli 2013 om 13:43

      @Vincegail: Of hier:
      http://www.virtua-lm.com/lemans/history.php?y=21_28

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      24 juli 2013 om 13:48

      @Vincegail:

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 juli 2013 om 13:49

      @Vincegail:
      Le Mans is een aantal keren van layout veranderd, ik heb ook geen idee hoe het er in de jaren 20 uitzag.
      De layout van het borduursel komt op mij erg driehoekig over, een beetje zoals Spa heel vroeger. Toen ze nog echt van Tetre Rouge naar Stavelot en via Malmedy weer terug reden.
      Lijkt me voor jou als Le Mans gek een leuke om dat eens uit te zoeken.

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        24 juli 2013 om 13:52

        @jrk68: Zie links naar Maisonblanche en virtua-lm. Op het circuit op de achterspoiler lijken er wel twee Arnage-Indianapolis stukken op te staan in mijn ogen en het ziet er anders uit dan de lay-out tussen de stoelen.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          24 juli 2013 om 13:59

          @Vincegail:
          Yep, die ’23 tot ’28 lay-out lijkt er totaal niet op, toen reden ze langs het vliegveld de stad in om via een hairpin weer terug te rijden naar Maison Blanche.
          Als ik het zo zie lag die hairpin ergens waar nu de Mac staat.

          Login om te reageren
          • Vincegail zegt

            24 juli 2013 om 14:07

            @jrk68: Als je de McDonalds voorbij de Carrefour bedoeld, nee. Nog een stuk verder!
            Ze reden wel terug over die straat inderdaad. Avenue Georges Durand.
            http://wikimapia.org/5728331/Pontlieue-Hairpin

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              24 juli 2013 om 15:16

              @Vincegail:
              Dat is zeker een eind verder zeg. Thanks.
              Volgens mij van de warmte, ik haal ook allerlei bocht namen doorelkaar.

              Login om te reageren
        • fatique zegt

          24 juli 2013 om 14:30

          @Vincegail: tussen de stoelen is het Sartre circuit uit de jaren 20, dus dat kan kloppen dat je geen overeenkomsten ziet tussen die en de spoiler ;-) maar ik kan zelf ook niet goed bepalen of de spoiler klopt met de tijdsperiode, kan de bochtenparty onderin niet goed zien, daar is veel veranderd in die jaren..

          Login om te reageren
          • Vincegail zegt

            24 juli 2013 om 14:41

            @fatique: In de jaren ’20 reden ze tot in de stad, zoals jrk68 al vermeldde. Zat toen een enorme punt aan het circuit. Lijkt niet op borduurwerkje tussen de stoelen.

            Ik denk trouwens dat beide circuits (tussen de stoelen en op de spoiler) een foutje zijn van de photoshoppert van dienst en dat de uiteindelijke versies het circuit van de jaren 30 gaat voorstellen, toen JP Wimille zijn overwinningen boekte.

            Login om te reageren
            • fatique zegt

              24 juli 2013 om 14:58

              @Vincegail: haha mijn fout, legde even niet zo snel de link tussen Sarthe en Le Mans, goedemorgen..
              De spoiler lijkt meer op ’29 / ’31 uitvoering terwijl tussen de stoelen veel recenter (huidige misschien?) lijkt.. Mag hopen dat het inderdaad de photoshopper is die de fouten maakt, of ze moeten een mooi verhaaltje kunnen bedenken rondom dit mysterie..
              Ter vergelijking ook nog deze link:
              http://racingmemo.fr/M%20CIRCUITS%20FRANCE/LEMANS.htm

              Login om te reageren
              • Vincegail zegt

                24 juli 2013 om 15:12

                @fatique: Linky not worky :)
                Deze wel: http://racingmemo.free.fr/M%20CIRCUITS%20FRANCE/LEMANS.htm
                En direct gebookmarked voor mijn Le Mans archief. Thx!

              • fatique zegt

                24 juli 2013 om 15:42

                @Vincegail: waar blijft die edit knop.. Maar goed, graag gedaan! Echte Le Mans liefhebber dus?

              • Vincegail zegt

                24 juli 2013 om 15:44

                @fatique: Hoewel ik er ergere ken, kan je dat wel stellen ja! :)

  13. multizuiger zegt

    24 juli 2013 om 13:43

    Waarom altijd die discussies over de diversiteit aan modellen? Als je meer dan 1,5 miljoen uitgeeft is het toch geweldig dat je altijd een individueel exemplaar hebt. Waarom zouden het éénheidsworsten moeten zijn? Omdat de Golf dat ook is? Ik vindt de ontwikkeling van allerlei one-offs juist wel leuk. Toch wel een beetje vinexridder als je niet tegen verschillende modellen kan.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      24 juli 2013 om 13:45

      @multizuiger: Niets tegen verschillende modellen. Maar als je toch 1,5 miljoen uitgeeft, bepaal je toch zelf hoe je auto er uit ziet? En ga je niet één of ander actiemodelletje kopen?

      Login om te reageren
      • multizuiger zegt

        24 juli 2013 om 13:53

        @Vincegail: Het is geen Lidl;) Maar ach, ieder z’n ding. Persoonlijk heb ik juist liever een ‘actiemodel’ dan een standaardversie die ikzelf aan kan kleden en de actiemodellen zien er soms wel erg lekker uit. Anyway, who cares – hebben de knaken toch niet. Maar wat een machtig apparaat is het toch, 1200 pk en 1500NM, ongeacht hoe je hem zou willen aankleden.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      24 juli 2013 om 16:08

      @multizuiger: Dat is het hem juist. Het zijn geen one-off’s. Ze komen alleen maar met speciale modellen zodat ze hopelijk sneller uitverkocht raken.

      Login om te reageren
  14. stationcar zegt

    24 juli 2013 om 13:45

    Dit hele merk is één grote grap, in plaats van een keer met een écht nieuw model te komen spammen ze actiemodelletjes de wereld in van B coureurs die 100 jaar geleden iets deden in een échte Bugatti. Wat een wansmaak. Bah. Dan is Porsche nog origineler met z’n 911 actiemodelletjes, die veranderen tenminste nog de spoiler of bumpers!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      24 juli 2013 om 14:10

      @stationcar:
      Ikzelf zal niemand die 2 keer Le Mans heeft gewonnen, het predikaat B coureur te geven.
      Dat de man in de vergetelhied is geraakt omdat het in de twintiger jaren van de vorige eeuw is gebeurd, is een ander chapiter.

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        24 juli 2013 om 14:37

        @desjonnies:
        Le Mans nu en toen is overgelijkbaar, evenals het Bugatti van toen en nu. En om nu een coureur uit de jaren 20 op te rakelen is helemaal dwaas, maarja, waarschijnlijk zijn ze er in die zandbaklanden en China dol op…

        Login om te reageren
        • Vincegail zegt

          24 juli 2013 om 18:38

          @stationcar: Ik heb veel meer respect voor de bikkels uit die tijd dan voor de coureurs van hedentendage. Bandjes net breder dan een fietswiel, geen stuurbekrachtiging, geen abs, zelf auto repareren langs de kant van de weg, geen onboard radio, geen…..

          Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat coureurs vandaag de dag watjes zijn, het zijn topsporters en fitter dan ik ooit zal zijn, maar ze hebben het wel gemakkelijker dan vroeger.

          Login om te reageren
  15. Brum zegt

    24 juli 2013 om 14:04

    Blauw carbon…. Dat kan toch niet; carbon = koolstof! Ooit blauw roet gezien?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 juli 2013 om 14:06

      @Brum:
      Ga eens een poosje achter een oude TDI rijden, wedden dat je het ziet….

      Login om te reageren
    • midasracer zegt

      24 juli 2013 om 22:10

      @Brum: zal wel een kleurstofje door de hars zijn. Doet Koenigsegg volgens mij ook.

      Login om te reageren
  16. house zegt

    24 juli 2013 om 14:09

    Wat kunnen een aantal van jullie blaten zeg, en maar roepen dat et niks nieuws is of saai bla bla bla. Maar als een van jullie eigenaar was van Bugatti dan zou je ook alle mogelijkheden benutten om Veyrons te verkopen.
    Maar blijf vooral blaten stelletje hypocrieten.

    Login om te reageren
    • keesje1987 zegt

      24 juli 2013 om 14:29

      @house: Tja kun je verwachten op AB… Als het maar met VAG te maken heb begint het gedonder

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      24 juli 2013 om 15:23

      @house:
      Sorry voor het hebben van een mening.
      Ik zal nooit meer blaten (ik voel me aangesproken). En natuurlijk zou ik als ik eigenaar van Bugatti was ook alle mogelijkheden benutten.
      Zo, was dat fijn?

      Login om te reageren
      • keesje1987 zegt

        24 juli 2013 om 16:50

        @stationcar: Snel op je pikkie getrapt zeg..

        Login om te reageren
  17. Vinny_93 zegt

    24 juli 2013 om 14:21

    legendes*

    Login om te reageren
    • Vinny_93 zegt

      24 juli 2013 om 14:21

      @Vinny_93: lol blijkbaar is dat wat er gebeurt als je taalnazi als HTML-tag gebruikt…

      Login om te reageren
  18. appeltje zegt

    24 juli 2013 om 16:31

    Volgens mij interesseert het op den duur niemand dat een Veyron wel of geen speciale versie is… Althans,ik verwacht niet dat de restwaarde daar vanaf zal hangen. Naar dat laatste ben ik over de jaren heen sowieso wel benieuwd aangezien zelfs niemand meer een nieuw exemplaar blijkt te willen aanschaffen.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      24 juli 2013 om 18:39

      @appeltje: Met die verschrikkelijk hoge onderhouds en onderdeelkosten mogen ze mijn portie ook aan fikkie geven….

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        24 juli 2013 om 20:51

        @Vincegail:
        Fikkie????
        Goed idee, steek ze daar maar in, komen ze er misschien ooit nog eens van af….

        Login om te reageren
  19. agera zegt

    24 juli 2013 om 16:39

    Dit bewijst maar eens weer waarom Bugatti zoveel moeite heeft om de Veyrons van de hand te doen. Er zijn inmiddels 100 verschillende exemplaren verschenen en nog steeds niet allemaal verkocht.
    LaFerrari integendeel was helemaal uitverkocht voordat de auto uberhaupt op de markt is verschenen.

    Login om te reageren
  20. midasracer zegt

    24 juli 2013 om 16:51

    Bugatti gaat deze auto’s never nooit niet meer verkopen. Er zijn inmiddels zoveel nieuwe modellen verschenen van Pagani, Ferrari en McLaren. Ik vind het ook knap zielig dat men zich beperkt tot wat plakkertjes en een ander kleurtje. Waarom niet wat meer hardware wijzigingen? Dan kan het nog leuk worden. De Jos Verstappen editie met gritvangers, de Christian Albers special met gratis benzineslang en de Schumacher editie met een gewijzigde voorwielophanging zodat de auto spontaan uitbreekt (okay, flauwe grap maar ’t is warm).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juli 2013 om 18:58

      @midasracer: geen van de Pagani’s, McLarens, of Ferrari’s overtreft de Veyron. Het gaat hier niet om mobieltjes waar je in sommige kringen de nieuwste moet hebben, in de kringen van de Veyron kopers gaat het er om om het beste te hebben. Een 16 cilinder met 1200pk is toch wel even iets anders als die hybrides die McLaren en Ferrari verkopen.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        24 juli 2013 om 20:36

        @mashell: klopt. Zulke mensen willen niet de nieuwste supersportwagen van het moment en keiharde klassieker / investering voor de toekomst maar een uitgemolken imagobuilder van een burgerlullenmerk van inmiddels 8 jaar (gokje!) oud?? Dat zal het zijn ja… Lullige is dat de gemiddelde koper ze beide kan scoren though…

        Login om te reageren
  21. replicant zegt

    24 juli 2013 om 16:59

    Ik begrijp heel goed de reacties hier.. Toch is het stiekem wel heel erg leuk om er eentje tegen te komen.. Hoe meer Veyrons, hoe groter de kans..

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      24 juli 2013 om 22:13

      @replicant: mini miglia in naarden vesting heb je kans er eentje tegen te komen. Eigenaar is een vriend van de organisator en komt meestal met een deel van zijn verzameling aanzetten. Veyron, maar ook de Porsche GT, F40 en nog een paar supercars. Onwaarschijnlijk mooi evenement.

      Login om te reageren
  22. norge zegt

    24 juli 2013 om 19:59

    Dan kan Alfa ook met een speciale versie met zijn naam erop komen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North