• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Carice Mk 1: lichtgewicht Nederlandse EV voor 22 mille

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 juni 2014 om 11:53 – 29 Reacties

Afbeelding Carice Mk 1: lichtgewicht Nederlandse EV voor 22 milleAfbeelding Carice Mk 1: lichtgewicht Nederlandse EV voor 22 milleAfbeelding Carice Mk 1: lichtgewicht Nederlandse EV voor 22 milleAfbeelding Carice Mk 1: lichtgewicht Nederlandse EV voor 22 milleAfbeelding Carice Mk 1: lichtgewicht Nederlandse EV voor 22 mille

Carice Mk. 1
Nederland is een lichtgewicht elektrospeeltje met een bijzondere naam rijker. Maak kennis met de Carice, een Speedster-achtige die slechts 350 kg in de schaal legt.

De Carice werd al eerder opgemerkt door de collega’s van Groen 7, destijds woog de auto nog 300 kg. Ondertussen is het open autootje wat kilo’s aangekomen, en hebben we een prijs. Vanaf 22.000 euro (of: een goed aangeklede Ford Focus) heb je een exemplaar. Wij spraken met Richard Holleman, de oprichter van Carice B.V, en stelden hem een tweetal brandende vragen:

Carice, wat een aparte naam. Leg hem eens uit?

“Vrienden spreken mij als verkorting van mijn naam vaak aan met ‘Ries’. Zet daar ‘Car’ voor, en je hebt Carice. Daarnaast ventileert de naam het charismatische van de lichtgewicht auto, en een associatie met een elegante dame [Carice van Houten, red.] is een leuke bijkomstigheid.”

Hoe groot is het accupakket?

“Dat is afhankelijk van de klantwens. Het opgegeven gewicht is de lichtste variant, waarmee je met een rustig rijgedrag zo’n 50 tot 70 kilometer ver moet kunnen komen. Wil de klant meer bereik, dan is dat mogelijk, maar er zijn (met het oog op het laag houden van het gewicht) natuurlijk grenzen.

Overigens gaan wij de Carice ook met een range extender in de vorm van een 1-cilinder benzinemotor (met 4 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenas) aanbieden.”

U ziet het, temidden van alle loeizware maar ook meer praktische EV’s krijgt Nederland er een minimalistisch vlieggewicht bij. Over het minimumformaat van het accupakket hebben we geen concrete uitspraak losgekregen, maar als je uitgaat van een (zeer zuinige) 150 Wh per kilometer, kom je uit op om en nabij de 10 kW.

Wellicht niet zozeer een daily driver, maar wel een auto waarmee je handig tussen het stadsverkeer door kunt laveren, danwel een zondagsritje op een achterafweggetje maken. Voor wie hem wil zien: de Carice Mk.1 beleeft zijn debuut het aankomend weekend op het Concours d’Elegance ’t Loo.

Ook interessant!

  • Nieuwe elektrische auto's vinden hun weg vaak naar de zakelijke markt. Elektrische auto occasions zijn echter meer interessant voor de particulier. Het aanbod groeit de laatste tijd hard, maar wat zijn de meest interessante elektrische auto occasions voor de particulier?
    Deze EV occasions zijn interessant voor de particulier
  • Twintig procent van EV kopers gaat terug naar benzineauto
  • Autoblog EV 10 Daagse 2021
  • Kia Soul EV Boardmasters
    Kia Soul EV Boardmasters is Top Gear waardig

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, concours-elegance, Elektrisch, range-extender

Vorig bericht: « Nieuwe Mercedes CLS drupt het internet op [updated]
Volgend bericht: Kwart Nederlanders rijdt door met waarschuwingslampje »

Lees Interacties

Reacties

  1. porschefan993 zegt

    18 juni 2014 om 12:06

    Ze hebben ook totaal niet gekeken naar een Porsche 356 speedster! Erg origineel!

    Login om te reageren
    • KUYL zegt

      18 juni 2014 om 12:11

      @porschefan993: Denk eerder onderdelen shoppen bij PGO:

      https://www.google.nl/search?q=pgo+356&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=c2WhU7LwMIq20QWJn4CQCg&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1113&bih=823

      Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    18 juni 2014 om 12:08

    Veiligheid? Prestaties? Chassis? Materialen? Oplader?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 juni 2014 om 12:11

      Ga dit weekend naar Apeldoorn en je kunt het hem zelf vragen :)

      Login om te reageren
    • gop1 zegt

      18 juni 2014 om 12:28

      @w0o0dy: De auto is al goedgekeurd voor de openbare weg.

      Login om te reageren
  3. hetzwartesaabvandefamilie zegt

    18 juni 2014 om 12:17

    Leuk initiatief. Maar qua styling een beetje duckmobiel 2.0.

    Login om te reageren
  4. rickr zegt

    18 juni 2014 om 12:19

    Komt zoiets ooit op kenteken in Europa? Of werken ze op basis van bestaande auto’s?

    Login om te reageren
  5. maranello zegt

    18 juni 2014 om 12:22

    Deze auto kan je ook al vanaf je 16e rijden, brommobiel wordt het dan.

    Login om te reageren
  6. rotarypowah zegt

    18 juni 2014 om 12:23

    En een beetje ‘broem broem!’ roepen achter het stuur.

    Login om te reageren
  7. Jantje_555 zegt

    18 juni 2014 om 12:25

    een actieradius van 50km? dus waarschijnlijk 3x vol gas aan een verkeerslicht en het is gedaan met de jus

    Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    18 juni 2014 om 12:27

    Voor dat geld koop ik liever een kit car met v6 of v8

    Login om te reageren
  9. nvn1993 zegt

    18 juni 2014 om 12:28

    Ben ik de enige die gelijk aan donald duck moet denken?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      18 juni 2014 om 12:28

      @nvn1993:
      Ja, de rest leest dat al jaren niet meer..

      Login om te reageren
  10. tupperware zegt

    18 juni 2014 om 12:28

    Geinig ding, maar een actieradius van 50 á 70km is wel aan de krappe kant voor een toertje.
    Dan liever 400kg en een dubbele range.

    Login om te reageren
  11. gash zegt

    18 juni 2014 om 12:30

    Dat wordt ‘m niet. Daarbij mogen ze wel oppassen: mijn oom Henk is met iets vergelijkbaars bezig in z’n schuurtje.

    Login om te reageren
  12. dotternetta zegt

    18 juni 2014 om 12:31

    Jammer van die golvende deur, of zou dat zo horen?

    Login om te reageren
  13. rotarypowah zegt

    18 juni 2014 om 12:42

    Ding kost trouwens 26k incl. belastingen.

    Login om te reageren
  14. Rob zegt

    18 juni 2014 om 12:46

    Het ontwerp alla 356/PGO blijft natuurlijk appetijtelijk, niks mis mee. Maar ze hadden best wat onderscheidender mogen zijn.

    Van die range van 50 tot 70 kilometer wordt ik niet heel vrolijk. Een lekker stukje toeren zit er eigenlijk niet. Laat die range extender maar komen! Dan kan het best een geinig ding worden…,

    Login om te reageren
  15. tomr zegt

    18 juni 2014 om 12:52

    Ok, ik kon ’t niet laten ;) Ik hoop dat ’t werk :)

    Login om te reageren
  16. dragspert zegt

    18 juni 2014 om 13:01

    Prachtig initiatief, alleen waarom ziet ‘ie er dan uit als Vitamientje van Suske&Wiske? En als je bij het opendoen van de deur je sleutels laat vallen, zitten ze klem in de sluitnaden van de (golfplaat) deur denk ik…
    Het interieur vind ik dan wel mooi klassiek en simplistisch gehouden!

    Login om te reageren
  17. mgmgb zegt

    18 juni 2014 om 13:01

    Ah, net als mevrouw van Houten ook opvallende koplampen die het autootje altijd moet laten zien!

    Login om te reageren
  18. reistje zegt

    18 juni 2014 om 13:09

    50km als je rustig rijd… Dat is dus 25(?) als je niet rustig rijd? -5/10km omdat je het laatste stuk niet wilt duwen en dus wat marge houd, dan haal ik het net naar de supermarkt en terug.

    En stel je rijd wel rustig, dan kan je alsnog niet veel verder weg dan 25km. Kort zondagsritje is dat toch…

    Login om te reageren
  19. razzie zegt

    18 juni 2014 om 13:22

    Ik vind hem leuk :O Lekker basic en klassiek interieur. De prijs is ook realistisch. Maar eigenlijk zou er ook een 1.0 ecoboost versie gemaakt moeten worden!

    Login om te reageren
  20. supercharger zegt

    18 juni 2014 om 13:51

    Geinig wagentje. Een iets grotere actieradius en het kan een leuk cultautootje worden.

    Login om te reageren
  21. escort77 zegt

    18 juni 2014 om 14:24

    Leuk karretje, rijdt ook al een tijdje rond.

    Mooi dat autoblog er eindelijk ook eens aandacht aan geeft.

    Login om te reageren
  22. toniominestrone zegt

    18 juni 2014 om 18:41

    Kitcar, Groot Brittannië is vergeven van dit soort gedrochten.

    Login om te reageren
  23. richardp zegt

    18 juni 2014 om 22:18

    Prijzen beginnen bij €22.000 exclusief BTW (€26.620 inclusief BTW)…..beetje veel als je de kieren ziet. Kun je nog een auto in parkeren…..

    Login om te reageren
  24. pomoek zegt

    18 juni 2014 om 22:40

    Leuk dingetje dat je maar nog net een auto kan noemen. Maar dat heeft zo zijn voordelen. Na een botsing hoeven ze je niet uit de carrosserie te knippen maar je stoffelijke resten gewoon van het wegdek in een vuilniszak te vegen.

    Login om te reageren
  25. lacker zegt

    4 juni 2018 om 14:52

    Special in India over de Car Ice – zoals ze hem daar uitspreken :-) ijscokar
    https://www.youtube.com/watch?v=XZwvbrRbefw

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North