• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Caterham CSR 260 onttroont officieus Koenigsegg CCX

Auteur: Dennis, gepost 18 oktober 2006 om 23:35 – 42 Reacties

Caterham CSR 260 TopGear trackrecord

De Koenigsegg CCX geniet van het TopGear trackrecord, maar officieus staat deze nu op naam van het Dunlop Injection team in de Caterham CSR 260. The Stig trok de CCX in 1.17.6 rond het circuit. De Caterham verbeterde deze tijd met tweetiende seconde en kwam uit op 1.17.4. Een belangrijke vraag blijft onbeantwoord…

Hoe zou de Caterham het doen in handen van The Stig, die het circuit natuurlijk als geen ander kent?

(via: motorauthority.com)

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

caterham, ccx, koenigsegg, Supercars, topgear, Video

Vorig bericht: « Spied: Audi RS6
Volgend bericht: Audi dik in de prijzen bij Auto Bild Design Awards 2006 »

Lees Interacties

Reacties

  1. AlexZjuH zegt

    18 oktober 2006 om 23:42

    Nice, very nice.. en als we nu de naam van de bestuurder mogen weten, kunnen we JC etc ff aanschrijven dat we the stig zn identiteit kennen;)

    Login om te reageren
  2. Sgt. Stevil zegt

    18 oktober 2006 om 23:50

    hoe kan ’t nou dat dit ding aanzienlijk sneller is dan de Ariel Atom? die heeft toch effe 35pk extra en volgens mij nog iets minder gewicht, het chassis van ’n Atom lijkt me ook vrij goed geregeld, dus ook dat zou ’t niet kunnen zijn, is ’t dan luchtweerstand ofso?

    Login om te reageren
  3. Alwood zegt

    18 oktober 2006 om 23:51

    OMG dat gaat snel! en waarom zitten er niet meer spoilers op en blijft ie toch aan de grond plakken?!

    Login om te reageren
  4. AlexZjuH zegt

    18 oktober 2006 om 23:52

    Laag zwaartepunt? vatsuge bandjes? Lotus staat al jarenlang bekend om zn grip, laat staan als dat ding wordt opgefokt…

    achjah… iemand een idee wat dat ding weegt in kg?

    Login om te reageren
  5. Robin zegt

    18 oktober 2006 om 23:53

    dat zo’n ding zo hard gaat joh!

    Login om te reageren
  6. Alwood zegt

    18 oktober 2006 om 23:56

    weegt net geen 570 kg

    en echt waar… zodra je de eenheden met convert op google invoert krijg je als het goed is de waarden ;-)

    Login om te reageren
  7. Mr. R zegt

    18 oktober 2006 om 23:57

    @Sgt. Devil: dat wil ik ook wel weten! Had toch niet verwacht dat die Ariel Atom door iets soortgelijks verslagen zou worden.

    Login om te reageren
  8. Def Tovertor zegt

    18 oktober 2006 om 23:57

    Erg snel, maar wordt deze auto in serie geleverd? Moet wel een vereiste zijn om een ‘officieel’ Topgear record neer te zetten.

    Login om te reageren
  9. Sgt. Stevil zegt

    19 oktober 2006 om 00:17

    @Def: hoeft niet in serie geproduceerd te worden, hij moet road-legal zijn, en dat nemen ze in de UK niet zo heel nauw (Westfield XTR e.d.). Deze zou dus in principe door de test heenkomen geloof ik.

    Login om te reageren
  10. Maarten zegt

    19 oktober 2006 om 03:48

    Giftig karretje (zie 0.11 driver gesponsord door Trafigura…)

    Ik vraag me ook af of er straatbanden onderzitten of slicks. Dat zou het verschil tussen tussen de Ariel en deze bak kunnen verklaren. Daarnaast bouwt Ariel pas een paar jaar de Atom, terwijl Caterham al sinds jaar en dag hun chassis tweakt.

    Login om te reageren
  11. Pieter-Jan zegt

    19 oktober 2006 om 05:13

    De Ariel word misschien benadeeld door aerodynamica. De Super7 is zelf geen druppel water (meest aerodynamische vorm), maar dat naakte Arial chassis snijd door de lucht als een flatgebouw.

    De nieuwe Caterham heeft bijvoorbeeld een in-board suspension (dempers en veren zijn naar binnen verplaatst) om de aerodynamica te verbeteren. Duidelijk te zien op de foto. Een tweede voordeel is dat het ongeladen gewicht verminderd, omdat die onderdelen nu deel uitmaken van het geladen gewicht.

    En de Arial heeft een beetje last van een licht neus. Je kan nu wel opteren voor een neus vleugel à la Formule 1. Er zijn ook doorzichtige plexi platen voor de zijkanten, en een achtervleugel beschikbaar om toch nog een beetje aerodymisch te doen.

    en dit zit in de neus van de Caterham:

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    19 oktober 2006 om 07:20

    de CSR 260 kun je ook in NL gewoon via de importeur (van der Kooi) bestellen. De auto wordt na bestelling op een normale productielijn gebouwd en heeft een officiële typegoedkeuring…. het mag dan ook gelijk na afleveren de weg op. Het is dus wat mij betreft een gewone straatauto.

    De Caterham heeft 260pk en een koppel van 271 bij 6200 tpm. Doet 0-60mph in 3,1 seconden en heeft een topsnelheid van bijna 250km/u en heeft 6 versnellingen.

    De reden van de snelle tijd zal liggen in de jarenlang door racen opgebouwde kennis en de hoeveelheid koppel… het ding sleurt in elke versnelling, bij vrijwel iedere snelheid als een dolle. De topsnelheid van zo’n auto wordt meestal gehaald vlak bij het maximale toerental in de 6e versnelling….
    Comfort is voor mietjes, wat maakt die gehoorbeschadiging nou uit? lol

    Login om te reageren
  13. Kevski-Style zegt

    19 oktober 2006 om 08:06

    Tja. iets wat jullienog vergeten is het volgende: Aerodynamica: Die Ariel Atom is misschien het spectaculairste om te zien, maar ze heeft nog slechtere aerodynamica dan deze Caterham. de auto wordt dus gewoon afgeremt door de lucht. Verder is de Caerham zoals al eerder gezet al 10tallen jaren in ontwikkeling, en zijn ze eigenlijk voor het circuit, maar worden ze toegelaten op de weg. Ariel Atom is precies anders om….

    Login om te reageren
  14. Jurrian zegt

    19 oktober 2006 om 08:42

    Als ze die koplampen nou aerodynamischer maken, klaplampen oid.
    en dan is het nu wachten op de Casparo F1 denk ik. op de caterham clubsite staat dat een Caterham met meer als 260 pk vrijwel onhandelbaar word. ik vraag me af of je een F1 driver moet zijn om die casparo te rijden

    Login om te reageren
  15. slager korrel zegt

    19 oktober 2006 om 10:08

    “Hoe zou de Caterham het doen in handen van The Stig, die het circuit natuurlijk als geen ander kent?”

    Maar de coureur hier kent de Caterham waarschijnlijk als geen ander. Ik denk dat je eerder het optimale uit een circuit haalt, dan uit een auto, maar een test zou wel leuk zijn in deze.

    Login om te reageren
  16. Solstice zegt

    19 oktober 2006 om 10:11

    Beniewd wat de Donkervoort 270 RS zou doen op dat vliegveldcircuitje daaro. Deed ’t ook erg goed (snel) op de Nurburgring…

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    19 oktober 2006 om 10:17

    helaas is de aerodynamische Caterham nooit een succes geworden… de Caterham 21 was best een mooie wagen. De Fisher Fury lijkt overigens erg veel op de Caterham 21 en is qua concept bijna hetzelfde als een Caterham 7.

    Kijk maar:
    Caterham 21

    Fisher Fury

    Login om te reageren
  18. armada zegt

    19 oktober 2006 om 10:42

    @ solstice.
    vraag me eigenlijk sowiezo af waarom er nog nooit een Donkervoort bij TopGear is geweest. Zou wel een keertje leuk zijn. Eerst de Spyker als showauto, daarna de Carver als gadget en als laatste de Donkervoort als echte sportwagen. Mooi nederlands trio lijkt me.

    Login om te reageren
  19. Dr. 156 zegt

    19 oktober 2006 om 11:02

    Zou onze Nederlandse Donkervoort dit record niet kunnen verbreken ? Zij hebben toch momenteel het Ring record in handen met een bijna standaard (op de grote achterspoiler na) Donkervoort.

    Het NL chassis schijnt nog beter tezijn, en vermogen is ook genoeg voorhanden.

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    19 oktober 2006 om 11:07

    met de getunde motor die ze gebruikt hebben voor het record op de Nurnburgring (bijna 100pk meer) en een iets hoger gewicht zou die Donkey RS270 zeker een kans maken. Maar ik denk dat de standaard RS270( met “gewoon 270pk”) iets zwaarder is dan deze Caterham en daarmee niet zomaar sneller zou zijn.

    Login om te reageren
  21. Pipo_de_Clown zegt

    19 oktober 2006 om 11:43

    tja… een kart gaat ook hard door de bocht, toch is een caterham en donkervort een beetje een gammele kitkar.. kweenie ziet er niet zo dik uit als een koenigsegg (a) of porsche gt2 :P

    Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    19 oktober 2006 om 11:52

    @Pipo: je kletst weer totale onzin…. past wel bij je naam, maar voegt weinig toe (in positieve zin)…
    Een Donkervoort is een handgebouwde sportwagen die naar de wensen van de klant in de fabriek wordt gebouwd door vakmensen…… Een kitcar is een auto die je zelf kunt bouwen….. een Caterham kun je in principe een kitcar noemen als het gaat om de goedkopere types. Deze CR260 is gewoon door de fabriek gebouwd en niet als kit te krijgen. Verdiep je eens in wat dingen voordat je jezelf voor joker (of Clown…) zet…

    Login om te reageren
  23. Susp1cious zegt

    19 oktober 2006 om 12:05

    Heerlijk puur rijden zo’n Caterham. Het is maar afwachten op ’the stig’ net zo snel is in deze auto. Lijkt me wel stoer als hij de uitdaging aan durft te gaan.

    Login om te reageren
  24. SimonMc zegt

    19 oktober 2006 om 12:34

    @Jurrian : je bedoelt caparo T1?
    Kun je ook niet echt met een van opgenoemde wagens vergelijken vind ik.

    Login om te reageren
  25. Rick dos zegt

    19 oktober 2006 om 12:47

    De Caterham´s en Donkervoortjes van deze wereld hebben mij nooit kunnen boeien. Het zullen heus wel lekkere scheurijzertjes zijn. Jammer genoeg is dit het enigste wat zo´n auto aantrekkelijk maakt. Als ik een echte rijders auto wil hebben dan neem ik liever een Lotus Elise, Exige S of de nieuwe Europa. Dan heeft het oog tenminste ook nog wat om te aanschouwen. Maar toch niet dit…….

    Login om te reageren
  26. w0o0dy zegt

    19 oktober 2006 om 12:57

    @Rick Dos: het verschil tussen een Donkervoort en een Elise zit em enerzijds in de kwaliteit en de afwerking van de auto. Daarnaast is de Donkervoort ook qua weggedrag later door de eigenaar aan te passen…. voor een dagje circuit hard en sportief, voor toeren wat meer vering, soepeler dempers….

    Dat het bodywork mooier zou kunnen dat ben ik met je eens….

    Login om te reageren
  27. Flits zegt

    19 oktober 2006 om 13:00

    Een Donkervoort RS 270 zal zeker niet langzamer zijn.
    Het is niet makkelijk om van het kitcar imago vanaf te komen met de looks van een superseven. Vandaar dat Donkervoort geen auto laat rijden op de Topgear track. Het zou goed zijn voor een bredere naamsbekendheid in het buitenland maar het zou wat afbreuk kunnen doen aan het (opgebouwde ?)
    imago. My 2 cents.

    Login om te reageren
  28. Sgt. Stevil zegt

    19 oktober 2006 om 15:07

    @Rick: die nieuwe Europa is leuk! Heb er zaterdagmiddag even in mogen rijden, mag binnenkort langer (reviewtje proberen te draaien). Iemand van Hessing heeft ‘m effe op 100% gereden, had verwacht dat ie door z’n wat langere veren e.d. toch wat op bochtvermogen in had geleverd, maar hij reed me toch effe kotsmisselijk. Later meer!

    Login om te reageren
  29. Benny zegt

    19 oktober 2006 om 16:17

    Wat geeft die motor een super mooi geluid zeg! Iemand weet vast wel precies wat er in die auto hangt ??

    Login om te reageren
  30. LJ zegt

    19 oktober 2006 om 16:23

    echt een gweldig geluid geeft die motor!!!

    Login om te reageren
  31. w0o0dy zegt

    19 oktober 2006 om 16:56

    De motor van de CSR260 is wat bijzonders….

    The heartbeat of the Seven CSR will be the new Cosworth developed 2.3-litre Ford Duratec engine. The all-alloy, four-cylinder twin cam unit will produce either 200bhp or 260bhp and unrivalled levels of reliability and performance.

    Login om te reageren
  32. Rick dos zegt

    19 oktober 2006 om 17:23

    @Sgt. Stevil
    Ik ben benieuwd!
    Ik heb zelf, al weer een tijd geleden, in de Elise gereden. Het leek net of dat ding op het asfalt was geplakt. De wegligging van dat ding….fenomenaal gewoon! Het komt naar mijn mening het dichts bij een kart….

    Login om te reageren
  33. esteban zegt

    19 oktober 2006 om 17:47

    volgens mij is dit geen juiste vergelijking want zowat alle andere autos rijden op “normale” banden en dan heb je dit. Het is gesponserd door DUNLOP => bandenfabricant. Die zullen waarschijn wel de juiste bandjes hebben uit gekozen die praktisch of helemaal sliks zijn. Dus steek er is iets normalere banden op en doe de test dan nog is. :p

    Login om te reageren
  34. w0o0dy zegt

    19 oktober 2006 om 21:06

    @Rick dos: ooit al eens een Donkervoort geprobeerd?

    Login om te reageren
  35. Rick dos zegt

    19 oktober 2006 om 21:10

    @W0o0dy
    Nope! Het plezier is me nog niet gegund……… :(

    Login om te reageren
  36. w0o0dy zegt

    19 oktober 2006 om 21:18

    Helaas heb ik ook nog geen echte Donkervoort mogen rijden (nog niet)

    Maar heb wel een paar auto’s gereden die van de Lotus 7 zijn afgeleid….. echt vreselijk gaaf. In vergelijking tot die auto’s is een Lotus is eigenlijk meer een normale auto en die 7 klonen zijn nog sportiever…..

    De Lotus kun je normaal rijden en dan is de auto best comfortabel, maar als je wil spelen wordt het bijna een racewagen……
    De 7’s zijn meer racewagens die ook op straat gebruikt kunnen worden…. een Donkervoort zit daar (waarschijnlijk) mooi tussen.

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    19 oktober 2006 om 21:32

    Ik denk ook echt dat het fantastisch rijdende auto´s zijn. Tenminste als ik zie hoe ze op de weg liggen en zie hoe licht ze zijn en natuurlijk de motorisering. Dan kan je haast geen andere conclusie trekken dan dat het fantastisch rijdende auto´s moeten zijn.
    Helaas heeft de vorm van de auto me nooit echt aangetrokken. kijk als ze daar nou ook nog wat aan deden……..maar ja dan denk ik dat je weer compromissen moet sluiten….Alhoewel de Lotus kan het ook…. :s

    Login om te reageren
  38. Eric Kruit zegt

    31 oktober 2006 om 16:52

    Ik heb geregeld in een Lotus Elise gereden. Fantastisch ! meer rijplezier dan in andere meestal ( zwaardere) sportauto’s zoals Porsche etc. Donkervoort heb ik meerdere malen bereden, ook dit is een sensatie ! een pure rijdersauto. Zelf ben ik in bezit van een nieuwe Caterham roadsport SV 165 pk. waarom ? deze auto staat nog zeer dicht bij het origineel namelijk de Lotus Super 7. De Caterham ( 570 kg ) is nog lichter gebouwd dan een donkervoort. en geeft dan ook buitengewoon veel rijgenot ! Tja het model : als je een Caterham naast een Elise ziet staan dan lijkt de laatste gewoon een beetje lomp. ( zonder afbreuk te doen aan de Elise )

    Login om te reageren
  39. yannick zegt

    6 maart 2007 om 18:47

    WAT EEN KUT BAK!!!!!!!!
    -Edit: oppassen-

    Login om te reageren
  40. AlwinH zegt

    6 maart 2007 om 18:50

    @yannick: subtiel hoor… en zo lekker beargumenteerd ook.

    Login om te reageren
  41. Solstice zegt

    6 maart 2007 om 18:54

    @yannick: zeker geen seks vanavond?

    Login om te reageren
  42. Richard de Haas zegt

    12 mei 2007 om 15:35

    Beste mensen,
    Wil je eens zien en ervaren wat een op de Lotus7 gebaseerde auto is en kan, kom dan eens naar een clubmeeting van de Supersevenclub Nederland. Ik garandeer je, dat je ook enthousiast wordt.
    Misschien kun je met één van ons meerijden! Informatie: http://www.sevenclub.nl
    Een enthousiaste Caterhamberijder,
    Richard

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North