• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen

Auteur: Loek, gepost 3 februari 2022 om 21:04 – 18 Reacties

Koenigsegg Gemera

De Koenigsegg Gemera wordt aangedreven door kleine en sterke motoren die ze zelf Quark noemen. Daarmee zijn de motoren ook een soort kleine vriendelijke reuzen.

Op automotive gebied is Christian von Koenigsegg een absolute genie. De baas van het naar hem genoemde merk heeft door de jaren heen aardig knotsgekke creaties neergezet, de één nog technologisch geavanceerder dan de andere. Ook wanneer er gekeken moet worden naar elektrische oplossingen, gebeurt dat ‘op zijn Koenigseggs’. De eerste ‘EV’ (en vierzitter) van het merk, de Gemera, is namelijk stiekem een soort uit de hand gelopen plug-in hybride.

Tiny Friendly Giant

De Gemera heeft namelijk een dikke 1.700 pk, waarvan zo’n 600 pk uit een 2.0 liter grote driecilinder komt. Dat is al een flinke lading voor zo’n kleine motor en daarom noemt Koenigsegg de motor TFG: Tiny Friendly Giant. Een leuke verbastering op Grote Vriendelijke Reus. Een nieuw inzicht in de elektromotoren van de Koenigsegg Gemera laten echter zien dat ook die weer een bijzonder stukje techniek zijn.

Klein maar fijn

Want ook in dit geval gaat het om een klein stukje hardware met flink veel potentieel. Dit motortje bovenin, afgebeeld naast een 330 ml groot blikje, levert zo’n 340 pk en 600 Nm. Koenigsegg noemt de motor de Quark. Uiteraard zijn er meerdere Quarks: het systeemvermogen van de elektromotoren is immers meer dan 1.100 pk.

Terrier

Koenigsegg gebruikt namelijk een combinatie van verschillende soorten techniek om de elektromotoren van de Koenigsegg Gemera te realiseren. Koenigsegg had al de David wisselrichter aan boord, die nu wordt gecombineerd met een Quark om een stukje techniek genaamd Terrier te maken. Klinkt als een hoop abacadabra, maar het komt erop neer dat Koenigsegg zo een kant-en-klare e-motor heeft gebouwd. Die kan dan weer in vele vormen gebruikt worden, eventueel ook door andere fabrikanten. In elke toepassing is het wel een klein ding voor wat het produceert. Ook de naam Terrier komt van een hele normale toepassing: het slaat op de kleine omvang samen met het vechtlustige karakter van de gelijknamige hond.

Alles in de Koenigsegg Gemera is dus klein, maar fijn. Want de kleine benzinemotor met de kleine elektromotor weet dus wel even 1.724 pk op de weg te zetten.

Met dank aan Camiel voor de tip!

Ook interessant!

  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
  • Koenigsegg Regera
    Kijk nou, een Koenigsegg Regera die echt gebruikt wordt

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, gemera, koenigsegg

Vorig bericht: « Mega investering nieuwe postbusjes blijkt compleet nutteloos
Volgend bericht: Mild gekietelde RS6 is al krankzinnig sterk »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    3 februari 2022 om 21:21

    Het was, is en blijft een apart en misschien wel briljant merk. Een beetje als een vreselijk eigenwijs ventje die iedere keer zijn gelijk haalt

    Login om te reageren
  2. ty5550 zegt

    3 februari 2022 om 21:29

    Toch opmerkelijk dat zo’n klein merk technologisch meekan met de grote jongens met hun miljardenbudgetten en legers aan ingenieurs.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      3 februari 2022 om 22:08

      Misschien is het wel helemaal niet zo opmerkelijk als je denkt. Koenigsegg kan vragen voor zijn auto’s wat hij wil en produceert maar heel weinig auto’s. Paar ton meer of minder maakt voor zijn clientèle geen moer uit. Daardoor kan hij doen en laten wat hij wil qua techniek, de klanten betalen toch wel. En dan heb je dus ook de mogelijkheid om zo out of the box te denken als zij doen. Een Volkswagen of Mercedes heeft die luxe niet, die moeten iets ontwerpen dat vooral makkelijk en op grote schaal geproduceerd kan worden, zodat ze het rendabel in de nieuwe Golf of A-klasse kunnen verwerken.

      Login om te reageren
      • GH zegt

        3 februari 2022 om 22:21

        Plus ik denk ook dat deze motoren helemaal niet op een duurzaamheid van 150.000km of 200.000 ontworpen worden, waar dat bij een massaproductie wel verlangd wordt.

        Login om te reageren
      • krikke240z zegt

        4 februari 2022 om 07:24

        @Edge: Ontwikkelingskosten kan je veel sneller terug verdienen op enkele tien- tot honderduizenden wagens, dan op een tiental. Zo goedkoop is R&D nu ook weer niet. Dus ja, ik vind het allemaal geweldig techniek. Ook die nieuwe versnellingsbak en deze motor zonder nokkenas.

        Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      3 februari 2022 om 22:11

      Die gaan koppie onder in hun interne red tape, daar kan niets beslist worden zonder dat tig man er hun plasje over gedaan heeft. Dat is het voordeel van een kleine organisatie (met een capabele roverhoofdman) : die kunnen snel beslissen.

      Login om te reageren
    • Reinier zegt

      4 februari 2022 om 15:08

      Elon Musk zei al: auto’s ontwikkelen is niet moeilijk; massa productie van auto’s is moeilijk. En dat doet Koenigsegg niet. Die fabrieken kosten miljarden. De marges zijn door concurrentie flinterdun. En Koenigseggs worden in de praktijk nauwelijks gereden. Slijtage en betrouwbaarheid zijn geen factoren van belang.

      Volkswagen heeft met Porsche, Bugatti en prototypes als de ID R. ook allerlei bijzondere techniek in huis, maar dat zit niet in hun massa productie auto’s. Maar ze kunnen het wel.

      Login om te reageren
  3. Wicos zegt

    3 februari 2022 om 22:10

    Mooie techniek. Knap, zeker als ze dat zelf hebben (laten) ontwikkelen. Maar laten we aub ophouden met het overbodige anglicisme technologie en technologisch. Wat is er mis met techniek en technisch? Twee lettergrepen winst bovendien. Jeuk krijg ik van dat woord. Alle geavanceerde techniek is tegenwoordig technologie. Zeker voor ‘harde’ techniek zoals auto’s, motoren en tandwielen is techniek op z’n plaats. Technologie alleen voor het digitale. En ook dan overbodig.

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      4 februari 2022 om 10:21

      Beetje weg van het onderwerp. Deze woorden zijn tenminste nog Nederlands. Alles wordt tegenwoordig Engels.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        4 februari 2022 om 15:25

        Ice, ice, baby als ze het over een verbrandingsmotor hebben…

        Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    3 februari 2022 om 22:11

    Alleen al die driecilinder met 600 pk zal al een waar meesterwerk zijn: 600 pk uit 2.0 liter. Inderdaad enorm knap dat zo’n klein merk met zulke techniek kan komen. Mijn bewondering voor Christian von Koenigsegg is nog groter dan hij al was.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      4 februari 2022 om 08:30

      @moveyourmind: ik ben wel benieuwd naar die motor en of die ook zonder ev ook werkt, bijzonder ding. Kan me voorstellen dat die ev nodig heeft voor eerste acceleratie ofzo.

      Login om te reageren
    • tortuga zegt

      4 februari 2022 om 13:09

      @moveyourmind: ik zie dat moortje wel graag eens terug in een soort van gocart. Moet toch geweldig zijn

      Login om te reageren
  5. Red sky zegt

    3 februari 2022 om 22:14

    Dit is zo klein, dat past ook in een buitenboord motor of een brommer. De unit aan accu’s zijn iets meer blikjes vrees ik. Wel ongelooflijk knap gemaakt.

    Login om te reageren
  6. wesley zegt

    3 februari 2022 om 22:51

    Was polestar ook niet een samenwerking aangegaan met koenigsegg???

    Login om te reageren
  7. polleke71 zegt

    4 februari 2022 om 00:45

    Wil het niet beter weten hoor maar wat is hier nu zo bijzonder aan? 600pk uit een 2 liter 3-pitter wel maar de grootte van de 340pk elektromotoren? Ik heb echt geen idee hoe groot die van een tesla of een willekeurig ander merk zijn? Leveren die minder vermogen? Tja als je er dan het budget hebt om er 4 in een koets te prutsen heb je idd 1000pk systeemvermogen.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    4 februari 2022 om 06:05

    Maar wanneer hebben we een rijdend productiemodel? De onthulling van het prototype is tenslotte alweer even geleden.

    Login om te reageren
  9. tenaci zegt

    4 februari 2022 om 18:37

    Dit is zo’n geweldige auto! Ik heb het al eens gezegd, maar zeg het graag nog eens: wat mij betreft is dit de ware spirituele opvolger van de McLaren F1

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North