• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Caterham Project V is een lichtgewicht EV met 272 pk

Auteur: RubenPriest, gepost 12 juli 2023 om 09:45 – 25 Reacties

Caterham Project V is een lichtgewicht EV met 272 pk

Een sportieve elektrische auto, dat is de Caterham Project V.

De meeste elektrische auto’s zijn vooral logge crossovers en SUV’s. Op een echt leuke sportwagen is het wachten. Natuurlijk heb je de originele Tesla Roadster. Anno 2023 is het wachten op iets nieuws. Porsche werkt aan een volledig elektrische 718. En nu heeft Caterham zijn ambitie gepresenteerd op een elektrische sportauto.

Het is iets heel anders dan je wellicht van dit merk zou verwachten. Caterham is toch vooral bekend van zijn spartaanse auto’s zonder dak en met een enorm laag gewicht. Dat relatief lage gewicht is behouden gebleven met de Caterham Project V. Van een spartaanse auto is echter geen sprake.

Het exterieur lijkt wat designelementen te hebben van andere auto’s, al zal de designer ongetwijfeld boos worden als je dat zegt. De koplampen doen een beetje denken aan een Aston Martin Valkyrie en de achterlichten hebben wat weg van een Bentley Continental GT.

Specs

De elektrische auto beschikt over een 272 pk sterke elektromotor op de achteras. Daarnaast is er een 55 kWh groot accupakket aanwezig, genoeg voor een actieradius van 400 kilometer WLTP. Snelladen kan met een max van 150 kW DC. Daarmee is de accu van 20 tot 80 procent in 15 minuten geladen.

Caterham Project V

De compacte EV sprint in 4,5 tel naar de honderd. De topsnelheid ligt op 230 km/u. Dat alles op een gewicht van 1.190 kg, wat niet veel is voor een elektrische auto. Met dank aan carbon en het gebruik van aluminium.

De Caterham Project V moet een 2+1 worden. Optioneel kun je er nog een stoeltje bij bestellen waardoor het een 2+2 wordt. Het interieur ziet er echt wel strak uit. Met mooie materialen, een fraaie afwerking van het dashboard en moderne integraties zoals Apple CarPlay.

Caterham Project V
Caterham Project V

Voor nu is de Caterham Project V nog een concept. Het Britse automerk neemt de auto mee naar het Goodwood Festival of Speed dit weekend. Eind 2025 of begin 2026 moet de Project V daadwerkelijk op de markt komen. De specs klinken veelbelovend.

Ook interessant!

  • Caterham Seven 340 levert 170 pk op 560 kg
    Caterham Seven 340 levert 170 pk op 560 kg
  • Caterham EV Seven belooft eerste leuke EV te worden!
  • Er komen EV's voor petrolheads, eindelijk
  • EV 10 Daagse 2022

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

caterham, concept, Elektrisch, Project-V

Vorig bericht: « Video: Maybach G-klasse Landaulet keert terug
Volgend bericht: Nieuwe Passat Variant heeft enorme bagageruimte »

Lees Interacties

Reacties

  1. MaartenD zegt

    12 juli 2023 om 09:57

    mooi design

    Login om te reageren
  2. potver7 zegt

    12 juli 2023 om 10:17

    Ontworpen door de nieuwe hoofdontwerper van Caterham, Anthony Jannarelly. Deze meneer heeft al een paar jaar z’n eigen ‘merk’ waaronder hij de Jannarelly Design-1 verkoopt. Qua uiterlijk is deze Project V een Design-1 met dak en een andere achterkant (en alles net ietsje anders getekend om het niet een 1-op-1 kopie te laten zijn).

    Het resultaat mag er zijn, dat is zeker. Als ze de prijs een beetje normaal kunnen houden dan kan dit wel eens een groot succes worden (relatief voor Caterham…). O.a. de BMW i3 en Alfa 4C hebben laten zien dat ruim gebruik van koolstofvezel niet meteen hoeft te leiden tot exorbitante prijzen.

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      12 juli 2023 om 15:23

      Laat hem dan ook maar een mooie roadster versie tekenen van deze, dan hebben ze bij Caterham er een nieuwe klant bij als de prijzen degelijk blijven…

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    12 juli 2023 om 10:19

    Jammer dat dit slechts een concept is. Het is echt een beauty.

    Login om te reageren
  4. Edge zegt

    12 juli 2023 om 10:23

    “wat niet veel is voor een elektrische auto”

    Schrap dat elektrische maar. 1190kg voor een moderne auto is überhaupt niet veel. Sterker nog, daarmee komt deze elektrische Caterham aardig in de buurt van de Alpine A110. En omdat ‘ie een goeie 20pk meer heeft dan de A110, is de pk-gewichtsverhouding bijna identiek.

    Login om te reageren
  5. Bastiaan zegt

    12 juli 2023 om 10:25

    Veel belovend. In potentie een super leuke auto!

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    12 juli 2023 om 10:30

    Zo, die maken even een stap vooruit, van de Seven naar de Project V. En een heel geslaagde stap, vind ik.

    Login om te reageren
  7. giulia64 zegt

    12 juli 2023 om 10:31

    Eindelijk weer eens een mooi, licht autootje met gewoon genoeg vermogen. Helemaal in Lotus traditie: add lightness

    Login om te reageren
  8. Svenska II zegt

    12 juli 2023 om 11:04

    Wow. Het design is echt geweldig!

    Login om te reageren
  9. bluebluered zegt

    12 juli 2023 om 11:06

    Prachtig, geeft hoop voor de toekomst.

    Als de batterijen effectief de helft van het gewicht zullen zijn binnen enkele jaren, krijgen we soortgelijke auto’s van gelijkaardig gewicht met 600+km range.

    In de 718 Cayman/Boxster EV zit de batterij achter de stoelen, benieuwd waar ze de batterij hier gestoken hebben. Als ze deze onderaan hebben kunnen plaatsen om het zwaartepunt laag te houden hebben ze hier helemaal een unicum in handen.

    Login om te reageren
    • bluebluered zegt

      12 juli 2023 om 11:27

      Aha:
      Rather than stuffing the batteries directly under the cabin, lowering the centre of gravity but raising the driving position, Caterham has instead split the battery into two locations: one behind the passenger compartment and the other below the legs of the occupants.

      Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    12 juli 2023 om 11:09

    Mooi en leuk!
    Dit zou weleens de eerste interessante elektrische keuze kunnen zijn.

    Login om te reageren
  11. cdlop01 zegt

    12 juli 2023 om 11:25

    Ziet er erg goed uit, beteik zal met aanspreken prestaties uiteraard een fractie zijn van opgave maar voor zo’n sportwagen noet echt een probleem, toch meer voor de fun.

    Login om te reageren
  12. drdre1 zegt

    12 juli 2023 om 11:31

    Mooi, zelfs klassiek te noemen design. :-)

    Login om te reageren
  13. Jozo zegt

    12 juli 2023 om 11:34

    Erg benieuwd naar de uiteindelijke prijs. Gebruik van carbon zal dat niet veel goeds doen vrees ik.

    Login om te reageren
  14. erce zegt

    12 juli 2023 om 11:49

    Wat een onverwacht leuke verrassing van Caterham. Schitterend apparaat en als de prijs nog een beetje oké is, dan hoop dat we hem vaak tegen gaan komen.

    Login om te reageren
  15. ghost zegt

    12 juli 2023 om 12:06

    Ik vind dit interessant, beetje in de slimheid van een bmw i3, die weegt net zo veel, heeft 100pk minder maar rijdt daardoor erg goed. Uiteraard heb je hier betere stroomlijnen en dergelijke, maar goed, mensen die een i3 hebben bestuurd, weten hoe slim die auto is, en weten ook dat een laag gewicht EV gewoon fijner rijdt.

    Login om te reageren
  16. leaper035t zegt

    12 juli 2023 om 13:17

    Laat maar komen!

    Login om te reageren
  17. petroldrinker zegt

    12 juli 2023 om 13:44

    Ben ik de enige die hem heel veel vind lijken op de Aston Martin Valhalla? Gaaf design, spijtig vd aandrijving

    Login om te reageren
  18. Exit Luminar zegt

    12 juli 2023 om 14:24

    Ik weet niet waar jij je ogen hebt zitten, maar ik vind hem verre van op een AM valhalla lijken,

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juli 2023 om 18:11

      Die Valhalla heeft ook vier wielen!

      Login om te reageren
  19. throwingstars zegt

    12 juli 2023 om 18:11

    Ik heb een sterk Artega GT-gevoel bij het design – wat overigens een compliment is.
    Het hele ding spreekt me bijzonder aan, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    12 juli 2023 om 18:12

    Voor een Engelse kitcar bijzonder knap vormgegeven. Technologisch zeer interessant. Elektrische sportwagens, waar Tesla het helemaal opgegeven heeft, Rimac voor overdreven gaat is er met Caterham dus een merk dat voor licht en leuk rijden gaat.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      12 juli 2023 om 19:42

      Kitcar ? Da’s zo zachtjesaan een wel erg kort door de bochte kwalificering van het merk.

      Login om te reageren
  21. alfa147ti zegt

    12 juli 2023 om 18:19

    En een auto met een dashboard, dat hebben we nodig in de plaats van losse schermen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North