• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chery groeit als een dolle

Auteur: CasperH, gepost 26 maart 2010 om 11:53 – 70 Reacties

Riich G5


Ongeveer 2,5 jaar geleden kondigde Chery aan een miljoen auto’s geproduceerd te hebben. Ondertussen hebben ze dat aantal weten te verdubbelen. De Chinezen komen. Hard.

Ze zijn hiermee het eerste Chinese automerk ooit dat een productie van 2 miljoen auto’s heeft gehaald. Ze vieren dit later vandaag met de lancering van een aantal nieuwe modellen, waaronder een SUV. Om een idee te geven van de groei van dit merk: in 1999 begon Chery als autofabrikant en in 2007 vierde het de productie van totaal 500.000 auto’s. Een jaar later, in augustus 2008, werd het aantal van één miljoen Ferrari-killers gehaald. Vandaag viert het dus de totale productie van 2,5 miljoen auto’s. En ze proberen zelfs premium te worden.

Chery is daarmee de grootste autofabrikant in China en is hard bezig de wereld te veroveren. Het heeft dan misschien de strijd om Volvo verloren van Geely, maar dat betekent niet dat ze stilzitten. Houd ze in de gaten, die chinezen!

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

chery, China

Vorig bericht: « BAM! Senner doet de S5
Volgend bericht: Dit is de Ferrari 599 GTO in het echt »

Lees Interacties

Reacties

  1. 406_v6 zegt

    26 maart 2010 om 11:54

    Sambal bij?

    Login om te reageren
  2. Headhunterz zegt

    26 maart 2010 om 11:59

    @ 406
    Wat is dat nu weer voor een kutopmerking? :?
    Je kunt ze beter complimenteren!

    Login om te reageren
  3. John zegt

    26 maart 2010 om 12:00

    De vraag is natuurlijk: Zijn we hier wel blij mee.. En hoe staat het met kwaliteit/veiligheid/betrouwbaarheid van dit merk? Bovenstaande foto stelt me in ieder geval niet echt teleur, beetje Amerikaans maar prima. Ben benieuwd naar die SUV

    Login om te reageren
    • super zegt

      26 maart 2010 om 12:16

      @John:
      In een wereld met oneindig veel grondstoffen en onverstoorbaar ecosysteem konden we hier blij mee zijn. Het liberale economisch model is op zich zeer krachtig maar gaat wel compleet voorbij aan de fysische beperkingen van onze aarde. Daarnaast heeft de opkomst van China nogal wat geopolitieke en economische consequenties; de Chinezen zijn bijvoorbeeld op dit moment Afrika compleet aan het leegzuigen qua grondstoffen, een pikant voorbeeld daarvan is Zimbabwe, een land dat China als grootste handelspartner heeft: http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/5479.htm

      Login om te reageren
  4. Bboekelo zegt

    26 maart 2010 om 12:02

    Mischien idee voor Victor om eens een bedrijfsbezoekje hieraan te brengen:p

    Login om te reageren
  5. JPM zegt

    26 maart 2010 om 12:05

    Dat is toch ook niet raar. Als je thuisland een van de hardst groeiende landen ter wereld is met ruim 1,2 miljard inwoners dan lijkt me dat zelfs logisch. Als je vervolgens als overheid Chinese auto’s subsidieerd en het lastig maakt voor buitenlandse fabrikanten om zich daar te vestigen dan is 1 en 1, 2.

    Login om te reageren
  6. Amv8bart zegt

    26 maart 2010 om 12:05

    Oh ja dat ding met die virage grill

    Login om te reageren
  7. floryn zegt

    26 maart 2010 om 12:09

    @ 406

    Sambal is Maleisisch/Indonesisch, dus niet zo slap lullen alsjeblieft. Als het als grap bedoeld was is ie ook erg slecht. 2,5 miljoen auto’s is echt fors, een getal waar ze bij SAAB alleen maar van kunnen dromen net zoals bij Volvo. Als we niet oppassen halen de Chinezen ons in tien jaar in en zijn we in Europa ook onze auto industrie kwijt. Mensen daar werken nou eenmaal veel harder dan in Nederland. Nederlanders zijn vrij verwend en lui. Chinezen hebben veel te winnen. Ik hoorde laatst dat het in China heel gewoon is om van 8 uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds te werken. Daar moet je niet mee aankomen hier in Nederland. Tot je 67e werken is hier al een taboe. Ambtenarenvolk geregeerd door een stel slapjanussen.

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      26 maart 2010 om 12:23

      @floryn:

      offtopic,

      langer doorwerken zal hier ook moeten hoor, maak je geen zorgen. de demografische druk loop in 2040 op tot ongeveer 90% (!!!!) dat wil zeggen, 90% van de nederlandse bevolking is ouder dan 65 of jonger dan 19. (41% jonger dan 19 en 49% ouder dan 65)

      wie er begint te zanniken over het gefasseerd invoeren van doorgaan tot 67 heeft een slecht beeld van de realiteit. je zult moeten. en bovendien kan het ook prima, mensen zijn bij 65 niet meer “op” zoals dat vroeger wel zo was (uitgezonderd fysiek zware beroepen) doorwerken lui volk.

      dus wat dat betreft, zullen we straks aardig moeten meekomen met de chinezen.

      Login om te reageren
    • paulusrx7 zegt

      26 maart 2010 om 12:23

      @floryn:

      poe hee slecht geslapen? en volgens mij hebben ze in china nog niet zoveel van mensen rechten ed gehoord dus LUL niet zo slap

      Login om te reageren
    • John zegt

      26 maart 2010 om 12:46

      @floryn: hu·mor de; m 1 dat wat grappig is 2 oog en gevoel voor wat grappig is
      Punt 1 is er, punt 2 had jij moeten hebben.. Jammer gemiste kans.
      @super: Super!

      Login om te reageren
    • bmw zegt

      26 maart 2010 om 15:04

      @floryn: ik voel weer een gevalletje doorgeslagen liberalisme opkomen. Even samenvatten: de gemiddelde Chinees werkt voor een hongerloon gedurende 14 uur per dag. In een omgeving die ernstig vervuild raakt, met matige gezondheidszorg en een samenleving met groeiende en schrijnende sociale ongelijkheid en armoede. Bovendien zonder veel bescherming of rechten op het werk. En dus, omdat China dat heeft en jij dat allemaal als een plus beschouwt, wil jij dat hier ook. Zal ik je wat zeggen: ons maatschappijmodel is dat soort zaken al lang voorbij. Niet alleen toon je in je post een totaal gebrek aan respect voor mensen (“luie nederlanders”), je hanteert bovendien een gesimplifieerd wereldbeeld. In plaats van economische small talk te verspreiden op AB.nl, zou je je beter verdiepen in een maatschappelijk-historische studie. Als tv-tip van de dag raad ik je aan om de docu te bekijken over Chinese en Vietnamese (jouw economische voorbeelden) schoenfabrieken, waar de werknemers de ganse dag pijnstillers slikken omdat de lijmgeur er niet te harden is. Pillen slikken of honger lijden. Mooi model om als voorbeeld te nemen.

      Login om te reageren
  8. Axela zegt

    26 maart 2010 om 12:10

    Chery heeft een zeer volwassen en redelijk bijdetijds gamma. Verbaast me dus niks dit nieuwsbericht

    Login om te reageren
  9. paulusrx7 zegt

    26 maart 2010 om 12:17

    whallah ik ben een chinees

    Login om te reageren
  10. Jan1666 zegt

    26 maart 2010 om 12:21

    @406 v6

    ik moest er wel om lachen

    merkhumor he :) onder de (komende) 406 V6 eigenaren :P

    Login om te reageren
  11. Axela zegt

    26 maart 2010 om 12:25

    Waarom zou je perse door moeten werken tot weet ik veel hoe oud? Alsof het leven alleen maar draait om werken zeg. Geniet ook eens.. 67 jaar van je leven school/werk is lang genoeg

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      26 maart 2010 om 14:00

      @Axela:

      *diepe zucht* de gemiddelde nederlander begint geloof ik rond zijn/haar 22ste levensjaar met werken en stopt er dan mee op zijn/haar 60ste of 65ste levensjaar, en vaak ook al eerder. dan werk je dus ongeveer 37 tot 42 jaar van je leven, daar gaan een aantal jaren school aan vooraf, maar daar gaat het hier niet om. naar school gaan/studeren staat op geen enkel vlak gelijk aan werken. als je eens fatsoenlijk stage hebt gelopen kun je dat onderschrijven. iemand die op zijn 60ste stopt met werken heeft (gemiddeld) nog 25 jaar te gaan, en in sommige gevallen nog wel 30 jaar.

      zoals eerder gezegd, de 65jarige pensioenleeftijd is gebaseerd op achterhaalde gegevens en gemiddelden. mensen worden nu eenmaal veel ouder dan vroeger, dus is het niet meer dan normaal dat je ook langer door werkt. van alle kinderen die nu geboren worden (in deze en aankomende jaren) gaat naar schatting 70% of meer de 100 jaar halen. wil je die allemaal 40 jaar lang niets laten doen? ben je niet goed bij je hoofd?

      en bovendien, als je tijdens je studie en je werk nooit geniet, of daar niet de tijd voor neemt dan doe je iets verkeerd of je moet ander werk zoeken.

      Login om te reageren
      • Axela zegt

        26 maart 2010 om 14:22

        @bakkerst: Studeren vergt soms meer tijd dan werken. Ligt heel erg aan wat je doet.. ;) Daarbij ben je niet verplicht te stoppen op je 65/67ste.. ik ken genoeg ouderen die gewoon parttime nog werken. Ook iemand van 81 die dat gewoon doet..

        Login om te reageren
  12. Mr. V8 zegt

    26 maart 2010 om 12:25

    Mijn god wat een chagrijnige krenten hier door de opmerking van 406_v6, vond hem erg leuk. Met die 65 op het kenteken moest ik gelijk denken aan de nasischotel met babi-ketjap.

    Login om te reageren
  13. Headhunterz zegt

    26 maart 2010 om 12:35

    @ Mr. V8
    Je bedoelt G5, niet 65 ;) maakt niet uit joh! :)

    Login om te reageren
  14. AMV8Bart zegt

    26 maart 2010 om 12:37

    @floryn:
    Zou jij zelf de verandering maken door van 8 tot 10 te werken dan?\
    ik anders niet hoor.
    Ik ben het wel met je eens over het feit dat China de wereldeconomie opslokt.
    Over een paar jaartjes is Europa zijn marktaandeel kwijt

    Login om te reageren
  15. floryn zegt

    26 maart 2010 om 12:37

    Ik ben absoluut niet chagerijnig jongens, maar sambal is absoluut niet chinees en de grap was erg slecht, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Sommige mensen hier zullen hem nog niet zo lang kennen? :s

    En ja natuurlijk is het goed dat er in Nederland mensenrechten zijn, maar heel veel mensen zijn gewoon super lui. Een pensioen is niet bedoeld als een soort vakantie van 20 jaar lang. In de tijd dat de AOW werd ingevoerd werden mensen amper ouder dan 70. Toen deze wet gemaakt is is al bedacht dat door het ouder worden van mensen de leeftijd elk jaar met een paar weken zou moeten opschuiven. Dat er nu misschien 2 jaar bij komen is eigenlijk een lachertje!

    Login om te reageren
  16. floryn zegt

    26 maart 2010 om 12:39

    @ AMV8

    Ik wil sowieso niet voor iemand werken die bepaalt hoe lang ik doen te werken voor ik mijn boterhamtrommeltje weer kan inpakken, maar als ik werk is het gene probleem om ook ’s avonds door te gaan.

    Login om te reageren
  17. JPM zegt

    26 maart 2010 om 12:40

    @ floryn

    Dat ligt er ook maar aan wie je vraagt. In het (hogere) bedrijfsleven en dan met name het bankwezen is het niet raar oom 80 a 90 uur per week te maken. Ik heb het zelf ondervonden. Mensen zijn wel degelijk bereid hard te werken zolang daar iets tegenover staat. Daarom is het zo stom en populistisch van de overheid om de bonus af te schaffen.

    Login om te reageren
  18. tom307 zegt

    26 maart 2010 om 12:43

    China zal nooit zo lang kunnen blijven groeien zoals het nu doet, ze zullen een bepaalde seeling bereiken, en daar zitten ze bijna, economie moet je zien als een emmer water, er zit niet meer water in die emmer dan wat je eruit kunt gieten.

    En idd zoals paulus ons verteld, we wereld heeft een limiet aan grondstoffen, je kan niet produceren zonder basisproduct.

    Kapitaal wordt verdeeld over verschillende economieën, als China zo blijft groeien, houden ze geen afzetmarkt meer over.

    Overigens zie ik India als concurrent voor China, over 15 jaar zal deze kwalitatief evenwaardige producten kunnen leveren zoals China.

    En dan nog, kijk wat ons te wachten staat, alle industrieën in China zijn “oude” er komen vele nieuwe industrieën tot stand zoals bio-industrie en High Tech.

    Deze vestigen zich liever in Europa en N-Amerika omdat men hier toch altijd nog steeds een klein stapje voor staat en open staan voor vernieuwing.( eigenlijk is de prius ontstaan omdat de vrees er was dat GM een elektrische wagen ging bouwen in opdracht van de staat en deze de wereld ging veranderen, GM bouwde de wagen, kreeg de subsidies, en heeft we wagen enkel in zeer kleine getalen geproduceerd tussen 1996 en 1999 “zie EV1”, ik weet niet waarom ze gesloopt zijn )

    Gr tom

    Login om te reageren
    • Tony Casa zegt

      26 maart 2010 om 13:15

      @tom307: als je intelligent probeert over te komen door Engelse woorden te gebruiken doe het dan goed, ander maak je jezelf oeverloos belachelijk zoals nu het geval is.

      Wat is er mis met een plafond?

      Login om te reageren
  19. JPM zegt

    26 maart 2010 om 12:44

    @ floryn

    Overigens ben ik het volledig met je eens dat de AOW zo snel mogelijk naar de 67 en later zelfs naar de 68 moet. Essentieel voor de toekomst.

    Login om te reageren
  20. floryn zegt

    26 maart 2010 om 12:45

    @ JPM

    gelukkig zijn nog lang niet alle bonussen afgeschaft, maar wel in de publieke sector en daar ben ik het grondig mee eens. In de publieke sector dien je wel met wat meer motivatie aan de slag te gaan dan alleen voor het geld.

    In het bedrijfsleven en bij welke baan dan ook is het ook niet alleen het geld dat belangrijk is om te motiveren. Dat is erg makkelijk gedacht.

    Login om te reageren
  21. floryn zegt

    26 maart 2010 om 12:48

    @ Tom

    je hebt gelijk gelukkig zijn er ook een heleboel gebieden waarop wij nog voorop lopen in de wereld en zijn er ook veel kansen die er ontstaan. Ik ben daar ook echt niet bang voor, maar persoonlijk zou ik het wel jammer vinden als wij in Europa alleen nog maar high-tech spul kunnen maken. Er moet in Europa ook bevredigend werk zijn voor mensen die met hun handen werken. Autoindustrie en alle aanverwante bedrijven zijn gewoon een leuke branche.

    Login om te reageren
  22. Mr. V8 zegt

    26 maart 2010 om 12:49

    @ headhunterz: hahaha, ja je hebt gelijk! Had het niet eens gezien, vond het op een 6 lijken.

    Login om te reageren
  23. JohanCelica zegt

    26 maart 2010 om 12:58

    zolang ze hier maar niet komen

    Login om te reageren
  24. tom307 zegt

    26 maart 2010 om 13:02

    @floryn

    High Tech betekend ook Medicatie, nano technologie, Next gen elektronica,maar ook hernieuwbare energie, duurzame petrochemie( enkel voor kunststof en afvalproducten die gebruikt kunnen worden in make-up artiekelen) en zo kun je blijven doorgaan, ook zal de merk historie van vele europese merken hen ook altijd een stapje voor zetten.

    Login om te reageren
  25. RSX zegt

    26 maart 2010 om 13:10

    @tom307, juist tot dat alle die merken opgekocht worden. Want wat heb je nou aan een merk als je niet eens je producten kan verkopen en alsmaar verlies blijft draaien.

    Over een paar jaar rijden de meeste mensen toch wel in een chinees auto merk, uiteraard om de kosten.

    Login om te reageren
  26. Headhunterz zegt

    26 maart 2010 om 13:13

    Maareh die foto he.. Ik vind die van voor erg veel op een Skyline lijken of ligt dat aan mij?

    Login om te reageren
  27. mc zegt

    26 maart 2010 om 13:23

    Ik zie de chinezen niet als bedreiging maar als ene opportunity. Meer ontwikkelde chinezen met geld betekent een grotere potentiele markt voor nederlandse/europese producten. En bovendien zijn chinezen die ik ken minder slim dus moeten ze dat wel compenseren door harder te werken. Dat chinezen harder werken is het gevolg van onze CAO voorwaarden, we kunnen er als werknemer minder snel ontslagen worden waardoor onze motivatie om hard te werken afneemt. Ik vind dat overigens een goede zaak: ik werk om te leven en niet andersom.

    Login om te reageren
    • La Strada zegt

      26 maart 2010 om 15:23

      @mc: jij denkt dat China import uit Europa zal toestaan?
      Dat doen ze alleen maar als ze ons kunnen kopiëren.
      Daarnaast zit de partij in iedere Westerse fabriek zoals VW China en is VW China alleen maar goed voor werkgelegenheid en de technische kennis die rap gekopieerd wordt.
      China heeft zelf nauwelijks grondstoffen en buiten goedkope arbeid en totaal geen affiniteit met het milieu in welke vorm dan ook stelt hen in staat goedkoop te produceren.
      Voeg daaraan toe dat de Yuan zo’n 40% is ondergewaardeerd, dat een mensenleven er nauwelijks telt en de communistische partij alleen geïnteresseerd is in wereld dominantie en invloed.
      Wij zijn hier de sukkels, want of iemand hier een job heeft of werkloos is, hij zal toch in zijn behoeften voorzien moeten worden.

      Login om te reageren
      • Cardesigner zegt

        26 maart 2010 om 15:31

        @La Strada: Groot gelijk.

        Wel leuk, dat aantal, maar de kwaliteit blijft ver achter bij westerse auto’s, én Chery moet eerst nog het buitenland weten te veroveren.

        Login om te reageren
  28. floryn zegt

    26 maart 2010 om 13:25

    @ AMV8Bart

    van 8 tot tien is wel heel lang ik heb dat nog nooit gedaan dag in dag uit. Ik weet niet of ik het zou volhouden. Het sloopt volgens mij wel, want je hebt dan 2 uur per dag voor jezelf om te eten etcetera en nog 8 uur om te slapen.

    Login om te reageren
  29. mc zegt

    26 maart 2010 om 13:30

    @tom307
    Je zegt dat de chinezen bijna hun plafond hebben bereikt. (als ik jou was zou ik het woord ‘seeling’ niet meer gebruiken en gebruik anders ceiling..) Waar baseer je dat op? Wat zijn volgens jou de limiterende factoren voor de chineze economie?

    Login om te reageren
  30. tom307 zegt

    26 maart 2010 om 13:33

    @Tony, en jij met je saaie bureaubaan, of praktijkschooling en je golf III, terwijl ik voor een bedrijf genaamd Orion de wereld afreis voor het opstarten van Productie eenheden en het produceren van Nano technologie, en al meer gezien heb in men leven dan jij ooit op NG of discovery zult zien, en momenteel in Finland woon dus al 6 maanden nauwlijks nederlands meer heb gesproken.
    sorry maar als jij je niet kunt aanpassen aan wereldtermen, dan ben je ver achter

    Login om te reageren
    • Tony Casa zegt

      26 maart 2010 om 14:22

      @tom307: hoe weet jij welke baan ik heb? Hoe weet jij met welke auto ik rijd? Jouw kennis uit de duim is gigantisch, maar ik raad jou aan om eerst behoorlijk Nederlands te schrijven, of is jouw “seeling” al bereikt?

      Login om te reageren
  31. mc zegt

    26 maart 2010 om 13:37

    @tom307
    Wow gast doe vat het niet zo persoonlijk op. Je maakt veel spelfouten in het nederlands en engels en daarbij doe je uitspraken alsof je alle wijsheid in pacht hebt. Dat komt niet bepaald geloofwaardig over…

    Login om te reageren
  32. Mr. Dj M. zegt

    26 maart 2010 om 13:39

    Chery en Geely zijn goed bezig in ieder geval, Chery heeft inderdaad een zeer volwassen gamma (ook in uiterlijk). Als ze dan goed geprijst zijn, t.o.v. andere goede concurrenten, dan is dit dus wel te snappen!

    Login om te reageren
  33. tom307 zegt

    26 maart 2010 om 13:39

    @ mc: ik heb in india gewerkt, in chakan waar onderandere de nieuwe Mercedes fabriek ook gevestigd is(ze bouwen daar de E-klasse en de S-klasse) ik denk dat china nu op eenzame hoogte ligt ,maar deze status niet lang meer houd,mensen uit india hebben een speciale manier van leven en denken, ze willen vooruit, en niet de grote bazen ,maar ook de gewone man in de straat.

    Zodra china een concurrent heeft als india, zal er toch een deel van hun afzetmarkt zich richten naar india, wat je niet verkoopt is het produceren niet waard.

    Login om te reageren
  34. tom307 zegt

    26 maart 2010 om 13:41

    @ mc ps: ik ben proces engineer, das niet echt hoogstaand maar wel leuk, ik programmeer plc’s en help farbrieken en productie eenheden opstarten.

    Login om te reageren
  35. Jokkebrok zegt

    26 maart 2010 om 13:47

    Leuk voor ze, maar ik zie mezelf niet in zo’n ding rondrijden.

    Login om te reageren
  36. Mr. V8 zegt

    26 maart 2010 om 13:48

    @ tom307: India ís toch al een concurrent van China? Daar komt bij dat India het hoogste IQ ter wereld heeft procentueel gezien. Ook spreken ze allemaal engels als ze van school af komen. Alleen denk ik niet dat China het plafond al heeft bereikt, dat zal nog een lange tijd duren. Heb wel het idee dat India kwalitatief betere producten kan/zal maken, vraag me niet waarom want dat is meer een gevoel.

    Login om te reageren
  37. mc zegt

    26 maart 2010 om 13:48

    @tom307
    Dat klinkt wel interessanter dan een kantoorbaan ;)
    Gelukkig kan ik zelf ook af en toe naar het buitenland, dat maakt het allemaal wel de moeite waard. Binnenkort ga ik naar Brazilië om te onderzoeken hoe in de toekomst ethanol kan worden gemaakt van houtachtige biomassa (dus grassen en dergelijke). En tijdens dat proces kun je vrij eenvoudig CO2 afvangen. En het plan is om die CO2 in een bijna leeg olieveld te pompen waardoor het laatste restje olie ook uit olieputten kan worden gehaald. Ik denk dat dat op redelijke termijn haalbaar kan worden, denk aan iets van 20 jaar..

    Login om te reageren
  38. La Strada zegt

    26 maart 2010 om 13:49

    China is nog steeds een geliede economie, dwz dat de Chinese overheid een dikke vinger in de pap heeft in ider bedrijf
    Daarnaast wordt de koers van de Chinese Yuan door China kunstmatig laaggehouden.
    Het is idd waar dat China Afrika leeg ‘koopt’; maar vooral de VS is debet geweest aan het verlies van de overzeese gebiedsdelen van Europa (was trouwens toch wel gebeurd)
    Het grote gevaar is dat wij in het Westen door onze korte termijn winst cultuur ons maar laten overdonderen door China.
    Money rules the world.

    Login om te reageren
  39. AudiQuatro zegt

    26 maart 2010 om 14:00

    Nja de Japanners kwamen. Toen de Koreanen wij geloofden er niet in maar ze doen het erg goed nu, en de Chinezen zijn over een jaar of 15 denk ik erg populair!! Waarom ook niet??

    Login om te reageren
  40. tom307 zegt

    26 maart 2010 om 14:13

    @ mc, denk jij dat er niet meer olie is ter wereld dan wat ze nu bdenken?

    Ik heb het idee dat ze gewoon geen idee hebben waar het te vinden.

    Login om te reageren
  41. mc zegt

    26 maart 2010 om 14:30

    @tom307
    Er zijn natuurlijk nog niet bewezen voorraden, maar de bestaande oliebronnen worden verlaten als er nog 20% olie in zit. Dan kost het teveel voor wat de olie oplevert. Als je in een bijna leeg olieveld CO2 opslaat heeft CO2 economische waarde en hoef je minder snel een nieuwe put te vinden en te exploiteren. Dit wordt zeker interessant als CO2 permits duurder worden. Het is natuurlijk wel discutabel, je gebruikt een ‘groene’ energietechniek om olie uit de grond te halen..

    Login om te reageren
  42. tom307 zegt

    26 maart 2010 om 14:58

    @ ik heb in noorwegen een installatie gezien waar ze een prototype van CO2 filter hadden neergezet, het idee was dat dat bedrijf CO2 ging opslaan en dan de rechten op deze uitstootvermindering weer verkocht aan een vervuilend bedrijf, soort van, hier minder, daar meer.

    Ik weer niet wat de capaciteit was van die fabriek maar wel een knap concept

    Login om te reageren
    • Jaap zegt

      27 maart 2010 om 15:47

      @tom307:
      Wat ben jij gaaf, wat ken jij veel moeilijke woorden en wat heb jij veel van de wereld gezien! Man wou dat jou was.

      Ontopic:
      Goed bezig van Chery, knap dat ze binnen relatief weinig tijd zo veel aurto’s verkopen, de wagens beginnen er al bijna acceptabel uit te zien. Nu maar hopen dat hun groei duurzaam is, en niet teveel ten koste gaat van milieu en werknemers..

      Login om te reageren
  43. Ron zegt

    26 maart 2010 om 16:07

    Ik heb niks met economie ofzo, dus misschien is dit is een totaal ongefundeerde reactie, maar ik vind dit soort discussies wel interessant, vandaar dat ik mijn visie ook is plaats:

    Ik denk dat het een kwestie is van geven en nemen, waar op het moment de westerse wereld, maar ook China van profiteerd.
    De westerse wereld kan nu goedkoop produceren in China, waar de westerse bedrijven veel in geinversteerd hebben om de kwaliteit acceptabel te krijgen. Chinezen zijn blij met deze kennis en maken hier dankbaar gebruik van.
    Echter zodra China te duur gaat worden voor de westerse wereld verdwijnt het investeren in kennis van en moeten we afwachten hoeveel de Chinezen ondertussen geleerd hebben en of ze alle ontwikkeling zelfstandig (en beter dan wij) door kunnen zetten.
    Mij lijkt dat kwaliteit vergelijkbaar maken niet moeilijk is, maar beter worden wel. Om maar even een Olaf Mol uitspraak te gebruiken: Er naartoe is 1, er voorbij is 2.

    Ben benieuwt wat jullie hiervan denken?

    Login om te reageren
  44. JPM zegt

    26 maart 2010 om 16:29

    @ floryn

    Daar zit je gewoon fout. Ik heb zelf bij een zakenbank gewerkt en er was maar 1 motivatie voor mij: geld. Ik maak geen 80 uur in de week voor iets anders. Collega’s waren arrogant en een stel eikels, de uren waren onmenselijk en het werk was saai. Onderschat de prikkel van geld niet. Dat jij graag fijne werktijden en leuke collega’s wil, wil niet zeggen dat er mensen zijn die dat alles opgeven voor geld. Dat is de kracht van de bonus, tot het gaatje willen gaan, jezelf helemaal kapot werken voor het bedrijf in de hoop dat ze je weer meer belonen dan het jaar ervoor. De bonus weghalen is onmogelijk voor die groep mensen. Daarom proberen bedrijven er alles aan te doen om die bonus te behouden. Heb je jezelf niet al eens afgevraagd waarom aandeelhouders met die gigantische bonussen toestaan? Dat is omdat ze weten dat ze het geld waar zijn. De overheid probeert de schuld van de crisis op de bonus van de bankiers af te wentelen en dat is gewoon verkeerd.

    Login om te reageren
  45. mc zegt

    26 maart 2010 om 16:30

    @La Strada
    Klopt dat milieu in China nu nog een ondergeschoven kindje is. Maar je moet niet vergeten dat ze snel ontwikkelen van een min of meer achterstandsland naar een modernere samenleving. Wij hebben in de jaren 50-60-70 ook veel vervuilende technologieen gebruikt omdat deze vooral goedkoop waren. Ik verwacht van de chinezen dat ook door die periode gaan van goedkope vervuilende technieken naar meer schonere oplossingen. En ik denk dat we spullen kunnen uitvoeren naar China, sommige dingen produceren ze niet zelf dus zullen ze die wel moeten importeren. En ik denk dat het ‘communistische’ regime op zijn retour is. Steeds meer mensen krijgen een westerse levensstijl en streven een kapitalistische markt na. Het is domweg niet mogelijk om zo’n grote groep mensen allemaal hetzelfde te laten denken en doen. De USSR is niet voor niets gevallen: de mensen zagen wat de mogelijkheden waren buiten het communisme..

    Login om te reageren
    • La Strada zegt

      26 maart 2010 om 18:20

      @mc: Snap wat je bedoelt maar nu een automotive voorbeeld wat echt is gebeurd :
      Jaren 60/70 de gehele Britse auto industrie wordt op een hoop geveegd in een poging er iets van te maken. Door een heleboel fouten sterft de echte Britse auto industrie, mede door de concurrentie van de Japanners die wel betrouwbare en godekope wagens produceren.
      Echter, de rest van de automotive samenleving in Europa heeft zich wel succesvol weten te veranderen, uiteraard zijn er wat merken gesneuveld, maar Frankrijk Duitsland en Italië hebben wel duidelijk lering getrokken uit het BL debacle.
      Dus mijn redenering is eigenlijk simpel : Als je nu zwaar en groot gaat industrialiseren als natie, dan kijk je toch wat de nu geindustrialiseerde landen destijds verkeerd hebben gedaan (milieu, arbeidsomstandigheden etc) en voorkom je die fouten toch?
      Me dunkt zeker in een geleide economie als de Chinese
      Plus dat je door het milieu schon(er) te ouden weer een x-aantal mensen aan het werk houdt.

      Login om te reageren
  46. JPM zegt

    26 maart 2010 om 16:32

    @ floryn

    Over de publieke sector geef ik je deels gelijk. Een bonus mag natuurlijk als er uitzonderlijk goed werk geleverd is. Maar over het algemeen moet daar veel voorzichtiger mee omgegaan worden.

    Login om te reageren
  47. Freewarefreak zegt

    26 maart 2010 om 16:54

    Leuk dat ze zo snel groeien, maar letten ze wel op de kwaliteit van de onderdelen. Dit mag niet verwaarloosd worden door deze snelheid. Er hangt mij vaag iets bij dat een andere fabrikant dit ook verwaarloosd had door een te snelle groei… iets met Toyota? ;)

    Login om te reageren
  48. d-ennis zegt

    26 maart 2010 om 18:53

    http://www.cheryinternational.com/a5-overview

    Gadverdamme wat een lelijke autos

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      26 maart 2010 om 18:59

      @d–ennis: Inderdaad… Ik zou er niet in gezien willen worden ;)

      Login om te reageren
  49. Benz.. zegt

    26 maart 2010 om 19:01

    Eerst goede kwaliteit auto’s, DAN praten we pas verder..

    Login om te reageren
  50. Hennep zegt

    26 maart 2010 om 19:08

    @JPM

    Werkt men in het bedrijfsleven dan echt elke week 80 – 90 uur, of is het de ene week wel, de andere week niet? Zelf doe ik nu een studie accountancy, en op vele fora lees ik dat er in die sector ook veel wordt overgewerkt. Voor de rest ben ik het met je eens dat als je overwerkt, daar ook een bonus tegenover moet staan.

    OT: Ik denk dat de Chinezen wel onze kant op komen, maar mij zie je niet in een Chinese auto rijden.

    Login om te reageren
  51. Ikke_ferrari zegt

    26 maart 2010 om 19:21

    Nu nog zelf auto’s bedenken! En China mag mee gaan praten.

    Login om te reageren
  52. Svenska Aeroplan AB zegt

    26 maart 2010 om 20:33

    Zo, bijna hetzelfde aandeel op de bevolking als Saab in Zweden! Die hebben maar 9 miljoen inwoners…
    ;)

    OT: heb het al vaak gezegd: Wij zijn opgegroeid met de US als dé economische wereldmacht. Maar in de historie wisselt dat gewoon eens in de zoveel jaar. Nu is het de beurt aan China. Simple as that

    Login om te reageren
  53. JPM zegt

    26 maart 2010 om 22:02

    @ Hennep

    Het is geen overwerk, in je contract staat vastgelegd dat je zoveel werkt als nodig is. En het ligt eraan welke kant je op gaat. Van mn accountant collega’s weet ik dat het minder zwaar is maar nog altijd ver boven het gemiddelde aantal uren. Investment banking is veruit het zwaarste met heel soms weken van 100 uur. Bizar en onmenselijk eigenlijk maar goed je loopt een paar jaar lang wel binnen.

    Login om te reageren
  54. Ser zegt

    26 maart 2010 om 23:21

    Sorry maar deze auto’s doen me denken aan de jaren 90.. Hebben jullie op de site gekeken?!

    Login om te reageren
  55. Jaap zegt

    27 maart 2010 om 15:49

    @mezelf
    Wou dat ik jou was. Jou dus Tom. Zo gaaf.

    Login om te reageren
  56. Marco zegt

    27 maart 2010 om 17:56

    Verschrikkelijk straks rijd de straat helemaal vol met die chineze teringzooi

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North