• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“China steelt patenten van Volkswagen”

Auteur: ricardo, gepost 27 juli 2012 om 17:19 – 47 Reacties

Kopstukken, tel ze allemaal

Hommeles in één van de huwelijken die Volkswagen in China heeft lopen. Een aantal VW-managers klapt in een Duitse krant uit de school over hoe een Chinese partner systematisch designs jat. En hoe Volkswagen daar geen f#ck tegen kan doen.

Het gaan om de joint-venture tussen Volkswagen en First Automobile Works (FAW). Een samenwerking die al in 1991 tot stand is gekomen en recentelijk nog eens voor 25 jaar werd verlengd. Zelfs EU-koningin Angela Merkel was bij die feestelijke continuering van de Chinees/Duitse samenwerking aanwezig om het heugelijke moment te vieren. Maar achter de schermen is het chaos.

In een uitgebreid artikel van Handelsblatt wordt uit de doeken gedaan hoe FAW aan de haal gaat met patenten die door Volkswagen louter voor de joint-venture ter beschikking zijn gesteld. Het gaat onder meer om blauwdrukken van motoren en versnellingsbakken. Dit Chinese bedrijf bouwt ze onder licentie. Maar FAW heeft volgens managers bij VW schijt aan deze deal en construeert de motoren nu ook op eigen houtje, en voor eigen gebruik. Er schijnt zelfs speciaal een fabriek te zin gebouwd waar FAW de ‘gejatte’ motoren assembleert.

In 2010 was er al een dergelijk akkefietje bij FAW, waarbij VW-eindbaas Winterkorn hoogstpersoonlijk verhaal is gaan halen. Dat werd afgedaan als een “oeps, foutje” en weer gladgestreken, maar nu begint het weer van vooraf aan.

Waarom Volkswagen niet onmiddellijk de stekker eruit trekt? Welnu, om als autoconglomeraat zaken te mogen doen in China heb je joint-ventures met lokale (vaak aan de staat gelieerde) partijen nodig. Anders kom je er simpelweg niet in. En aangezien China de grootste afzetmarkt is voor de Wolfsburgers, zullen ze niet direct in hun eigen nest schijten. Ook al wordt je door je partner van voren gekieteld en van achteren gena.. nou ja, je snapt het plaatje. Volkswagen is voorlopig met handen en voeten gebonden, zoals TTAC het treffend omschrijft. Alleen als FAW vanaf 2013 producten met gejatte onderdelen op de markt brengt kunnen ze mogelijk iets doen.

Ook interessant!

  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Volkswagen ID6
    Volkswagen ID6 officieel: dit zijn ze alletwee!
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen wordt Voltswagen en dat is geen grap

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

China, faw, Volkswagen

Vorig bericht: « BMW HP4: Supersnelle S1000 RR op dieet
Volgend bericht: €1,18 miljoen voor auto’s van Prins Albert en zijn vader »

Lees Interacties

Reacties

  1. heidekonijn zegt

    27 juli 2012 om 17:23

    Kan me iemand eigenlijk uitleggen waarom wij eigenlijk geen spul uit China blokkeren terwijl het omgekeerde wel mag?

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      27 juli 2012 om 17:29

      @heidekonijn: De westerse landen kunnen makkelijk spul uit China blokkeren, maar dan hebben ze alleen zichzelf ermee en niet China

      Login om te reageren
    • zakar36 zegt

      27 juli 2012 om 17:31

      @heidekonijn:

      Hele goeie! Denk alleen dat het niet beter op wordt als we alle spul uit China blokkeren.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      27 juli 2012 om 17:34

      @heidekonijn: is goed, maar dan niks meer uit China kopen hè! Zit je dan, naakt in je lege huis…

      Login om te reageren
      • luxaeterna zegt

        27 juli 2012 om 17:50

        @Svenska_Aeroplan_AB: Zever. Vrijwel alles wordt door amerikaanse, japanse of europse bedrijven geproduceerd in china, niet door chinese bedrijven.

        Als alle westerse bedrijven hun boeltje opdoeken in china en overplaatsen naar andere emerging markets, zal de lol er in china snel af zijn. Daarvoor hoef je echt niet naakt thuis te gaan zitten.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          27 juli 2012 om 18:13

          @luxaeterna:
          Ooit gehoord van het begrip jointventure?
          Als je iets wil produceren in China dan moet dat of door een chinees bedrijf of je moet een bedrijf starten met een chinese partner.
          En die partner moet je dan eigenlijk zijn ogen helemaal dicht plakken anders gaat die er met jouw duur ontwikkelde spullen vandoor.

          Login om te reageren
          • luxaeterna zegt

            28 juli 2012 om 00:02

            @jrk68: Jazeker. Maar ik heb het over het feit dat veel “made in china” producten ontworpen zijn door Westerse producenten, naar Westerse standaarden. Dat heeft op zich weinig met een joint venture te maken, eerder met productielocatie.

            Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        27 juli 2012 om 20:47

        @Svenska_Aeroplan_AB: Want niemand behalve China kan de spullen maken ?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          28 juli 2012 om 09:51

          @heidekonijn: Nou er zijn er niet veel die ze goed en toch goedkoop kunnen maken.

          Login om te reageren
        • luxaeterna zegt

          28 juli 2012 om 12:09

          @heidekonijn: met een imago en kwaliteit, en design naar europese smaak/waarden? Moeilijk. Er zal wel verandering in komen, maar momenteel?

          Login om te reageren
          • heidekonijn zegt

            28 juli 2012 om 20:35

            @luxaeterna: Laat me eens proberen. Euhm. Europeanen? We betalen nog evenveel voor de luxemerken als toen ze hun spullen nog niet in china lieten maken. Het verschil gaat naar aandeelhouders en ceo’s. De consument betaald meer dan ooit ondanks die goedkope uitbuitarbeid.

            Login om te reageren
    • Laue zegt

      27 juli 2012 om 17:55

      @heidekonijn:

      Word al gedaan d.m.v. invoerrechten, btw en anti dumping. Maar zolang china voor een habbekrats blijft produceren blijft het lastig.

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        27 juli 2012 om 20:45

        @Laue: Zal best kloppen. Tel daar nog eens transportkosten bij en dan lijkt me dat de mensen daar wel heel hard moeten uitgepuurd worden om nog goedkoop te zijn.

        Login om te reageren
    • robinio zegt

      27 juli 2012 om 18:09

      @heidekonijn: Dat is een hele goede, want zij doen het inderdaad ook en wij zijn sowieso al niet concurrerend tegen een land als China waar de sociale zekerheid 0 is. Jammer dat er een stel korte termijn denkers hierboven mij gereageerd hebben: Je zal inderdaad een tijdje zelf de productie nog niet op peil hebben, maar zodra dat wel zo is hebben we daar profijt van. Als we alles maar naar lage lonen landen verplaatsen worden we zelf ook nog eens een lage lonen land.

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        27 juli 2012 om 20:49

        @robinio: Die productie op peil krijgen zal niet zo’n probleem zijn met al die overcapaciteit bij ons.

        Login om te reageren
        • robinio zegt

          27 juli 2012 om 20:58

          @heidekonijn: Dat is dan ook geen overcapaciteit als we het hier iets beter gaan regelen ;-) Maar serieus: Iedereen prijst Kia bijv. nu wel de hemel in, terwijl zo’n auto nou juist killing is voor werkgelegenheid hier, denk maar niet dat die Koreanen in een Polo of Punto gaan rijden.

          Login om te reageren
          • heidekonijn zegt

            27 juli 2012 om 22:10

            @robinio: Klopt. Hyundai (Kia) heeft wel een andere aanpak : ze verweven zich meer, produceren ook in Europa en VS. Werksfeer is er getikt maar toch iets minder middeleeuws. Geven en nemen. Natuurlijk wel het meeste van dat laatste.
            Je vraagt je af hoeveel crisis we zouden hebben als we zelf onze spullen zouden maken. 7 miljoen werklozen in Spanje alleen al. En dan hebben enkel de banken het gedaan?

            Login om te reageren
  2. norge zegt

    27 juli 2012 om 17:52

    Dus ze hebben van VW geleerd hoe ze moeten copieren? LOL

    Login om te reageren
    • dakloosinmx5 zegt

      28 juli 2012 om 20:14

      @norge: ik vroeg me al af wanneer meneer Norge weer zijn gal kon spugen over VAG. Kerel we weten het nu wel. Kinderachtig figuur. Get a life

      Login om te reageren
  3. Benz65 zegt

    27 juli 2012 om 17:53

    Ik ben geen voorstander van protectionisme maar in zulke gevallen mag de EU en de VS harder optreden tegen China.

    Login om te reageren
    • xxxx zegt

      28 juli 2012 om 16:17

      @Benz65:

      Dat zal niet gebeuren, want dit is een samenwerking waarbij het mes aan twee zijden snijdt.

      Enerzijds mogen buitenlandse bedrijven hun producten in China verkopen, wat enorme winsten voor de buitenlandse bedrijven oplevert. (bv Vw heeft veel geld kunnen verdiend in China)

      Anderzijds wil China deze bedrijven om uiteindelijk met buitenlands techniek een zelfvoorzienend auto industrie opzetten.

      Bijvoorbeeld Bmw, Vw, Mercedes mogen in China auto’s verkopen als ze naast hun eigen auto’s:
      -fabrieken bouwen in China
      -samenwerken met Chinese bedrijven
      -nieuwe Chinese modellen introduceren in China voor de Chinese markt.

      Buitenlandse bedrijven zijn zich ervan bewust dat hun gepatenteerde technologie overgenomen/gestolen kan worden door de Chinezen.

      Maar dit risico nemen buitenlandse bedrijven op de koop toe vanwege al het geld dat in China is te verdienen.

      Bron: http://www.thelocal.de/national/20120728-44025.html
      http://www.thelocal.de/money/20110910-37509.html

      Login om te reageren
      • Benz65 zegt

        28 juli 2012 om 17:21

        @xxxx: China is afhankelijk van Het Westen en niet andersom. Ik kan een hele scriptie schrijven over hoe Het Westen de Chinezen belazerd met papiergeld en hoe China zich ontwikkelt ten koste van Het Westen, maar het is vakantie en daar heb ik nu geen zin in. Waar ik wel zin in heb is om de waarheid kort samen te vatten: er heerst veel armoede in China en er zijn teveel Chinezen op deze wereld om een Westerse levenstijl aan te houden; dit geldt ook voor Indiërs.

        Login om te reageren
        • heidekonijn zegt

          28 juli 2012 om 20:36

          @Benz65: Industriele revolutie bis dus.

          Login om te reageren
          • Benz65 zegt

            28 juli 2012 om 21:22

            @heidekonijn: Bis dus?

            Login om te reageren
            • heidekonijn zegt

              29 juli 2012 om 00:18

              @Benz65: bis, dus (er is er al eentje geweest)

              Login om te reageren
  4. integraturbo zegt

    27 juli 2012 om 18:14

    Was te verwachten, Chinezen zijn niet te vertrouwen/doen waar ze zelf zin in hebben. Dit zet VW weer deels ff op zijn plek hopelijk, maakt ze duidelijk dat ze niet overál de controle over (kunnen) hebben…

    Login om te reageren
  5. nostravinniedus zegt

    27 juli 2012 om 18:31

    Stelen van patenten??Dat soort dingen doen ze helemaal niet , daar in China.Ik weet niet waar Volkswagen het over heeft.Is anders nog nooit eerder voorgevallen

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      27 juli 2012 om 19:50

      @nostravinniedus: Het is aan te raden het artikel te lezen voordat je dingen gaat vragen. Het staat er immers allemaal in!

      Login om te reageren
  6. nostravinniedus zegt

    27 juli 2012 om 18:35

    Ik heb ook een mp3 speler made in china, met trekjes van de Ipod,maar is vast toeval. Spotgoedkoop! .Doet het prima, dat wel, en het volume kan tenminste hoog genoeg.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      27 juli 2012 om 18:59

      @nostravinniedus: Ipod is ook made in China… Je weet wel, die Apple fabriek waar geregeld rellen uitbreken en mensen zelfmoord plegen vanwege de beroerde omstandigheden…

      Login om te reageren
      • nostravinniedus zegt

        27 juli 2012 om 19:30

        @Svenska_Aeroplan_AB: Stom van me, is waar: Designed in California ,assembled in China.Helemaal vergeten @ Jordy14 ik geloof dat New Balance schoenen nog in de VS gemaakt worden.

        Login om te reageren
      • arno1 zegt

        28 juli 2012 om 12:25

        @Svenska_Aeroplan_AB: Oh ja die APPLE fabriek waar toevallig net zo veel onderdelen worden gemaakt voor samsung, HP en nog tientallen andere bedrijven… Toch vreemd eigenlijk dat je iedereen alleen over Apple hoort.

        Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      27 juli 2012 om 19:17

      @nostravinniedus: wat komt er niet uit china, je mobiel zal ook wel uit china komen, je tv, je magnetron enz.

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        27 juli 2012 om 19:32

        @jordy14: Het product wordt gemaakt in China, Europese of Amerikaanse bedrijven produceren het product in China vanwege de relatief lage arbeidskosten.

        Login om te reageren
  7. p993 zegt

    27 juli 2012 om 22:37

    Haha. Kunnen de Chinezen straks ook genieten van de tfsi motortechniek. Briljant!

    Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    28 juli 2012 om 08:25

    En terecht dat ze dat doen. Patenten zijn onzin.

    Als de eerste holbewoner die met een stok had leren vissen tegen diegene die hem naapte gezegd had dat hij een deel van iedere vis die de ander ving wilde hebben had hij wel een serieuze knots tegen z’n bol gekregen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 juli 2012 om 09:53

      @Hupke: Patenten zijn juist er belangrijk voor innovatie en diversificatie. Zonder patenten zou R&D niet zinvol zijn en zou je allemaal exact dezelfde producten hebben.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        29 juli 2012 om 22:01

        @mashell:

        Dat hoor ik nu zo vaak vertellen, staat dat ergens in de bijbel ofzo? Onzin in mijn ogen.

        Ten eerste kan je alles patenteren/ beschermen (komt dus niet per se innovatie ten goede) en ten tweede maakt zo’n bescherming het niet fysiek onmogelijk om iets na te maken. Het maakt het zelfs eenvoudiger want om het te beschermen is er vaak zoveel info over vrijgegeven dat het eenvoudiger is dan een ikea-plannetje.

        Over het rendabel deel van het verhaal en het diversificatie deel. Er is bij mensen zoiets aanwezig dat men snobisme en hokjes denken noemt. Waardoor merk en de reputatie ervan belangrijk zijn (beste voorbeeld Coca-Cola)

        Natuurlijk zou er meer plagiaat gepleegd worden op succesvolle producten maar dat is ook een voordeel d

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          29 juli 2012 om 22:02

          dat helpt op de prijzen scherp te houden en diegene die de beste kwaliteit maakt en dat het goedkoopste kan is diegene die overleeft.

          Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      28 juli 2012 om 17:41

      @Hupke:

      Ja tuurlijk hupke. Wat een loos geblaat weer.

      Login om te reageren
  9. xxxx zegt

    28 juli 2012 om 15:39

    Achteraf een pijnlijke fout van VW.

    Maar soortgelijke verhalen doen momenteel wel vaker de ronde.

    Login om te reageren
  10. kempenaer zegt

    28 juli 2012 om 17:40

    Jatten is een stuk makkelijker dan zelf iets verzinnen.

    Altijd oppassen met communisten die het kapitalisme hebben ontdekt maar er hun eigen spelregels op na houden. Zeker met een legioen arbeiders van honderden miljoenen.

    Het westen moet iets minder naïef worden.

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      29 juli 2012 om 00:20

      @kempenaer: of iets minder corrupt. Politici weten dit ook natuurlijk, maar zijn bezig met onbenulligheden. Waarom?

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      29 juli 2012 om 22:07

      @kempenaer:

      Bedoel je minder naïef zoals in niet blijven denken dat er een verschil is tussen het Chinese (communistische) staats-kapitalisme en ons staats-kapitalisme want we hebben er beiden geen flauw idee van wat een vrije markt nu is.

      Login om te reageren
  11. stropdas zegt

    28 juli 2012 om 19:25

    Zijn die patenten in China wel geldig dan? Als het daar nou niet zo patenterig is kan de hele maakt daar de beste ideeën samenvoegen en wordt iedere Chinese auto beter

    Login om te reageren
  12. alfamail zegt

    29 juli 2012 om 11:03

    Zo lang ze het copyrecht op de outfitjes van Frau Merkel maar niet knakken….
    Hoewel outfits, meer outfit maar dan in alle kleuren vd regenboog…

    Login om te reageren
  13. tarquesh zegt

    29 juli 2012 om 21:53

    Mag hopen dat VW lering hieruit trekt. Andersom kan het zeker ook geen schade als VW voor elke in China verkochte Chineese VW een x bedrag krijgt. China kan natuurlijk niet eeuwig blijven emmeren met eigen regeltjes en toch mee willen doen met het vrije markt kapitalisme.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North