• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen ID6 officieel: dit zijn ze alletwee!

Auteur: willeme, gepost 18 april 2021 om 10:06 – 34 Reacties

Volkswagen ID6

De Volkswagen ID6 rondt het gamma naar boven af.

Waar een beetje dieselschandaal wel niet goed voor kan zijn. Jarenlang zag VW niet zoveel in hybrides en alternatieve aandrijflijnen. Logisch als je kijkt naar de extreem lage uitstootwaarden (op papier) van hun auto’s. Het heeft hen uiteindelijk ontiegelijk veel geld gekost, maar het heeft ze ook wat opgeleverd.

Volkswagen is een van weinige merken die zulke sprongen maakt qua elektrische auto’s. Niet een verplichte elektrische Up of Golf, maar een complete modellijn met moderne elektrowaggies die de consument ook wil kopen (of leasen).

Oranje en paars

Stappen

Maar het is niet alleen in Europa en de VS waar Volkswagen grote elektrische stappen maakt. Want ook in China timmeren de Duitsers lekker aan de weg.

Volkswagen ID6

Twee versies

Dit is namelijk de Volkswagen ID6. Collega @machielvdd verklapte er al over toen de ID6 gelekt was op het internet. Nu is de auto officieel. Nou ja, auto: auto’s. Er zijn er namelijk twee: een ID6 X en een ID6 Crozz. De Volkswagen ID6 X wordt in samenwerking gebouwd met FAW, de ID6 Crozz in samenwerking met SAIC. In China kunnen westerse fabrikanten alleen producten bouwen middels joint-ventures. De verschillen tussen de auto’s zijn niet groot. De ID6 X is wat luxer en chiquer, de ID6 Crozz is juist iets stoerder en ruiger. Relatief gezien, althans.

Volkswagen ID6
Volkswagen ID6

Afmetingen Volkswagen ID6

Beide versies van Volkswagen ID6 staan op het MEB-platform. Speciaal voor de ID6 is het platform verlengd. Want de wielbasis is 2,965 meter. De lengte is 4,876 meter, de breedte 1,848 meter en de hoogte 1,68 meter.

Volkswagen ID6
Volkswagen ID6

Motoren

Dan de motoren. Het begint met een versie met één motor die 180 pk levert. Deze sprint in 9,3 tellen naar de 100 km/u. Als dat nét te weinig is, kun je ook een ID6 met 204 pk bestellen. Die gaat namelijk in 9,1 seconden naar de 100 km/u. De volgende stap is een flinke: 306 pk. Je krijgt dan ook meteen twee motoren en heeft vierwielaandrijving.

Deze knalt in 6,6 seconden naar de 100 km/u. Dat is niet verkeerd voor een 2.280 kg zware auto. De instapper heeft een 58 kWh-accu, maar een 77 kWh-batterij is ook mogleijk Qua range is het allemaal Chinese NEDC-hosanna: 436 tot 588 klinkt geweldig, maar die ga je nooit halen. Importplannen zijn er nog niet.

Ook interessant!

  • Gelekt: dit is de Volkswagen ID.6!
  • Officieel: Volkswagen GTX is nieuw performance label
  • Volkswagen Taigo
    Officieel: Volkswagen Taigo komt je misschien bekend voor
  • Volkswagen Tiguan Allspace is officieel terug

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

China, crossover, Elektrisch, ID6, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: eerste onderdelen voor de Lamborghini Urus uitpakken
Volgend bericht: Toyota Avensis V6 Biturbo: mini special »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    18 april 2021 om 10:21

    Een NEDC-bereik van 436 tot 588 km, wat zal dat in de praktijk zijn, ca. 60% of zo? 260 tot 350 km dus. Niet bijster indrukwekkend.

    Voor een SUV zien ze er overigens niet onaantrekkelijk uit, maar liever zag ik VW eens een EV bouwen die het equivalent van de Passat Variant zou zijn.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      18 april 2021 om 12:34

      Nou ik weet het niet hoor. Een normale motorkap is natuurlijk in ons geheugen gegrift en vinden we meestal mooier, maar is dat wel nodig bij een EV? Zelfs bij die 3 en 4 cilinders van tegenwoordig vind ik die lange motorkap van bijvoorbeeld een passat al overdreven.
      Ik denk dat we wat design betreft nog een beetje in een interbellum zitten, waar we de oude designtaal nog niet omver durven te gooien. Maar volgens mij kan de motorkap een stuk korter. Zal wel wennen worden uiteraard

      Login om te reageren
      • nijhofp zegt

        18 april 2021 om 14:46

        @por100: wat design betreft heb je gelijk en kan de motorkap deels verdwijnen. Echter dient de motorkap ook als kreukelzone. Als er een langere neus op de auto zit is er meer ruimte om energie op te vangen. Daar moet dus eerst een goede oplossing voor komen.

        Login om te reageren
  2. dutchneon zegt

    18 april 2021 om 10:21

    Fijn dat die chinezen zo hard elektrische auto’s aan het kopen zijn… komt het wellicht toch nog goed met de planeet.

    Hier kopen we boeren uit om hun uitstoot zodat we die ‘uitstootcredits’ gebruiken voor nieuwbouw.
    De productie van de boeren die weggaan moet in Frankrijk plaats gaan vinden… ik heb niet veel gestudeerd, maar weet zeker dat dit plan veel beter is voor de planeet ;)

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      18 april 2021 om 11:19

      @dutchneon: nu de visserij nog aanpakken. Dat is een – net ietjes – groter probleem..

      Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      18 april 2021 om 11:41

      @dutchneon, je weet wat het verschil is in problematiek tussen de CO2-uitstoot (wereldwijde impact) en de stikstof uitstoot (lokaal van invloed)?

      Dan laat ik even fijnstof (dicht bebouwd gebied probleem) en andere uitstoten buiten beschouwing.

      Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        18 april 2021 om 20:21

        @mrhyde ja ik weet het de papieren werkelijkheid regeert… ..

        Login om te reageren
      • por100 zegt

        19 april 2021 om 13:03

        Natuurlijk zit er een max aan de toelaatbare hoeveelheid stikstof lokaal. En dat betekent ook het terugdringen van onze uitstoot. Ik vind de focus op landbouwareaal wel heel naïef: als wij hier één superefficiente hectare landbouw omzetten in natuur moet er in het buitenland gemiddeld 3 hectare natuur terug worden omgezet naar landbouw om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren (europees gezien). Een frans stuk bos heeft toch ook bestaansrecht

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 april 2021 om 21:37

      @dutchneon: geweldig toch? De Nederlandse boeren die voor de Franse markt produceren (Nederland produceert twee keer meer dan het nodig heeft) stoppen er mee en de Fransen gaan het zelf doen. Helemaal precies de bedoeling.

      Login om te reageren
  3. spidermann zegt

    18 april 2021 om 10:32

    Ziet er niet verkeerd uit, maar wat gaat ie kosten en kan de ID6 de caravan trekken?

    Login om te reageren
    • stanvalkje zegt

      18 april 2021 om 10:49

      @spidermann: hebben ze in china ook caravans?

      Login om te reageren
      • paulsurfing zegt

        18 april 2021 om 14:51

        @stanvalkje: ja daar zijn ze heel veel

        Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      18 april 2021 om 12:31

      @spidermann De caravan wegdoen, dan is dat probleem opgelost en kan je van dat geld minimaal 10x naar een luxe exotische vakantieresort.
      Ik snap sowieso niet wat men leuk vind aan op vakantie gaan met een caravan. Het zal wel aan mij liggen. :)

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        18 april 2021 om 12:44

        Ik snap het ook niet :)

        Login om te reageren
      • edward330d zegt

        18 april 2021 om 14:42

        @Ot92: ik snap ook niet dat caravans geen wegenbelasting hoeven te betalen. Die vernielen de weg ook zorgen voor extra uitstoot en veroorzaken in de zomer onnodige files omdat ze een halve kilometer langzamer gaan rijden dan de gemiddelde vrachtwagen.

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          18 april 2021 om 20:19

          @edward330d: Wegenbelasting bestaat al heel lang niet meer. Wat jij bedoelt is de motorrijtuigenbelasting. En aangezien een caravan geen motorrijtuig is, is het volstrekt logisch dat je daarvoor geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen…

          Login om te reageren
          • edward330d zegt

            19 april 2021 om 07:52

            @henrie: dan zou een caravan met een mover dus een motorrijtuig zijn. Immers de wet zegt alle dat voertuigen die worden voort bewogen door enige vorm van tractie is een motorrijtuig. Met uitzondering van een elektrische fiets.

            Login om te reageren
            • henrie zegt

              19 april 2021 om 21:42

              @edward330d: Zo’n mover is slechts een hulpmotor zodat je ‘m niet op spierkracht hoeft te verplaatsen op de camping of in de stalling, niet om er mee naar Zuid-Frankrijk te tuffen. Dat weet je zelf ook wel…

              Login om te reageren
              • edward330d zegt

                19 april 2021 om 22:55

                @henrie: nooit geweten 😉

          • henkhekje zegt

            26 april 2021 om 12:54

            enige reden waarom wegenbelasting niet meer bestaat is omdat er teveel vragen gesteld werden over waarom de inkomsten van de wegenbelasting maar voor een klein deel besteed werd aan de infrastructuur. Om deze discussie uit de weg te gaan hebben ze de naam veranderd.

            Login om te reageren
    • paulsurfing zegt

      18 april 2021 om 14:49

      @spidermann: ligt aan het gewicht van de caravan maar reken maar dat stel je voor dat het kan 1500 of 2000 trekken je niet verder komt dan 150 kilometer

      Login om te reageren
  4. lompey zegt

    18 april 2021 om 10:44

    En wederom weer zo’n achterlijk wrapje van a naar d stjjl

    Login om te reageren
  5. Gabriel Lozano-Moran zegt

    18 april 2021 om 10:44

    Is dat een bewuste strategie van de autofabrikanten om EV’s te duur en te lelijk te maken om dan te kunnen klagen bij de overheidsinstanties dat de mensen ze niet willen en dat de benzinemotor nog lang niet mag afgeschreven worden.

    Login om te reageren
  6. Steensma zegt

    18 april 2021 om 10:54

    Toen de elektrische auto begon op te komen had het een duf en saai imago. Toen Tesla met de 22’ inch jetsers de model S introduceerde werd het enigszins duffe imago weggepoetst. Ligt het aan mij of zijn die Duitsers weer de omgekeerde weg aan het bewandelen? De e-tron gt ziet er met kleine velgen gewoon ontzettend saai uit en dit lijkt op een Renault espace met nog minder mannelijkheid

    Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      18 april 2021 om 12:09

      @steensma: dat dacht ik dus ook. Je kijkt er naar, je knippert met je ogen en je bent vergeten waar je naar keek. Zelfs de Prius blijft langer op je netvlies hangen. Maar ere wie ere toekomt; we kijken tegen een 2e Duitse ‘wirtschaftswunder’ aan. Dat kun je ze dan niet ontzeggen

      Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    18 april 2021 om 11:24

    @willeme. Misschien een interessant onderwerp om de 12volt accu eens te belichten. Het blijkt nogal eens dat deze er spontaan mee ophoudt zodat een EV echt dood is. Alleen jumpstarten helpt dan nog. Dit betreft alle EV’s, ook nieuwe.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 april 2021 om 21:47

      @marcomanta: dat geldt natuurlijk voor auto’s met een verbrandingsmotor precies zo. Zie je wel vaker bij een nieuw model auto, nieuwe electronica gaat in bepaalde condities niet “helemaal uit” en trekt dan in een aantal dagen de batterij leeg.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        19 april 2021 om 00:01

        @mashell: de 12volt gaat spontaan onder de 5 volt. Sterker nog, als je een dagje meerdere hele korte ritjes hebt, dan is het ook gauw gedaan met de 12volt, immers, een EV kent geen dynamo, hetgeen een ICE wel heeft, die dan de accu direct weer bij gaat laden. Als je beseft dat na het uitzetten van een EV, een tijdje nadien er diverse componenten stroom uit de 12Volt trekken. De hoofdaccu voorziet niet ieder moment de 12volt weer van stroom namelijk.

        Login om te reageren
  8. jajeroenja zegt

    18 april 2021 om 11:58

    Weinig bereik en natuurlijk ook geen wegenbelasting voor deze 2300kg SUV. We gaan vooruit in de wereld

    Login om te reageren
  9. glenngtr zegt

    18 april 2021 om 12:32

    Kan aan mij liggen maar ik vind die auto’s er nu al gedateerd uitzien. Dit zullen geen klassiekertjes worden. De ID3 vond ik er nog redelijk uitzien, maar alles daarboven… meh….

    Login om te reageren
  10. harrie zegt

    18 april 2021 om 13:34

    Wat een kortpittig kapsel design.

    Login om te reageren
  11. lekkerdwars zegt

    18 april 2021 om 14:03

    Komaan VW doe is wat aan die performance. 299pk zou de instapper moeten zijn. Polestar, Kia en Tesla snappen het gelukkig wel, power maakt elektrisch rijden zoveel lekkerder..

    Login om te reageren
  12. Delorean zegt

    18 april 2021 om 23:23

    De ID6 X wordt in samenwerking gebouwd met SAIC, de ID6 Crozz in samenwerking met FAW (in de tekst van de auteur staat net het omgekeerde)

    Login om te reageren
  13. Shaw zegt

    19 april 2021 om 07:55

    Topsnelheden worden nu maar achterwege gelaten?
    9,1 sec. 0-100 ach er valt mee te leven. Maar zoals anderen zeggen, verheffend tenaanzien van de concurrentie is het zeker niet. Persoonlijk vind ik de mate waarin hoger reistempo mogelijk is interessanter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North