Mocht de reguliere S1000 RR uit de motorfietsafdeling van BMW niet extreem genoeg voor je zijn, wat dacht je van een High Performance variant? Oké, hij is met 193 pk niet sterker, maar wel een stuk lichter en circuitwaardiger.
Als we een rijtest doen met de snelste productiemotor sinds de Hayabusa en die tweewieler zelfs laten figureren in een Audi vs Lamborghini shootout (10 miljoen views op YT), kunnen we deze nog leukere versie moeilijk overslaan. BMW had een homologatiemodel nodig voor onder meer de superbike- en superstock-serie en dat omschrijft de HP4 best aardig: een circuitracer met straatmogelijkheden.
Het vermogen van 193 pk bleef ongewijzigd, evenals het koppel van 112 Nm. Volgens BMW is het vermogen in de mid-range van het toerengebied -maximaal vermogen bij 13.000 rpm- wel een stuk aangenamer. Vooral tussen 6.000 en 9.750 is de verbetering merkbaar. Combineer dat met een drooggewicht van 169 kg en je weet waarschijnlijk niet meer waar je blijft als de gashendel wordt opengedraaid. Ter vergelijking: de S1000 RR heeft een drooggewicht van 183 kg.
Ook nieuw ten opzichte van de reguliere S1000RR is het Dynamic Damping Control (DDC). Deze elektronisch aangestuurde schokdempers worden op de HP4 voor het eerst toegepast op een in serie geproduceerde motorfiets. Een beter uitgewerkt Race ABS en Dynamic Traction Control (DTC) zijn ook van de partij.
Launch Control op een M-product met vier wielen is de normaalste zaak van de wereld, voor de leder dragende tweewielerbrigade is dat echter nog wat ongebruikelijk. Toch heeft BMW iets ontwikkeld wat deze naam mag hebben. Wanneer Launch Control op de HP4 is ingeschakeld, wordt het koppel gereduceerd zodra het voorwiel van de grond komt. Hinderlijke wheelies bij snel optrekken schijnen daarmee verleden tijd te zijn en je sprint sneller weg dan een S1000 RR.
Verder heeft de HP4 lichtere velgen, een lichtere tandwieldrager, uitlaatspul dat uit titanium is opgetrokken en een lichtere accu. Stickersetjes zijn ook van de partij, evenals een Competition Package voor circuittijgers. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.
Omdat het nu toch veel te warm is om in een auto te zitten, HIER een serie foto’s van de HP4. Of geniet nog een keer hoe brommerbabe Franchesca zich over de reguliere versie buigt.
UPDATE: Liever iets minder vermogen, minder uitstoot en minder alles? Tadaa, de C evolution!





Leuk spul
Knap van BMW die 169kg.
Vind het idee van die launchcontrol vreemd… Dtc op de normale s1000 had ook al de optie om wheelies te voorkomen, net als de meeste geavanceerde motoren met ride-by-wire. Dus weet niet of hier nu echt wat anders aan is of hebben jullie het alleen zo genoemd zodat het wat meer bij de autofans past?
@darkpluisje: De launch control op de HP4 is er niet om geen wheelies te trekken. De launch control beperkt in de eerste versnelling het toerental tot 8000RPM zodat men wel volgas kan blijven geven en op het ideaal toerental kan vertrekken.
DTC is daarentegen UITGESCHAKELD tijdens het gebruik van de launch control in de eerste versnelling. Zo kan men bijvoorbeeld nog wel door de koppeling te snel te laten opkomen volledig achterover slagen.
Wheelies worden dan weer wel beperkt tot maximum 5seconden lang en een maximum inclination angle van 30°.
Ik vind het maar een rare auto…
@norge: Het is een BMW en BMW maakt toevallig ook auto’s, dus autoblog-waardig.
@supermo: Niet Autoblog waardig, Volvo maakt toch ook vrachtwagens en die komen hier toch ook niet.
@bsxc2: Sarcasme;) Mitsubishi bouwt ook schepen en liften en naaimachines..enz.
@bsxc2: Ik wil hier wel een leuk stukje over zien:
http://www.hiwtc.com/photo/products/7/06/24/62482.jpg
@fant: 740 met trekhaak??
@fant:Astu http://www.abhd.nl/video/700-pk-sterke-volvo-fh16-echt-mannenwerk/
@supermo: Volvo fh16 750 pk, op naar de 800! ;)
@fant: Die staat bij m’n werk aan de overkant nu ff een ‘gebouwtje’te slopen… lukt ‘m perfect
@bsxc2: Oh nee? http://www.autoblog.nl/archive/tag/volvo+trucks
@bsxc2: Het woord “auto” in Autoblog moet niet al te serieus worden genomen. Eigenlijk alles met wielen kan hier voorbij komen. Dus ook motoren en vrachtwagens. Ik heb hier zelfs ook al een (paar) keer een gemotoriseerd toilet voorbij zien komen. Vind zo nu en dan afwisseling tussen auto’s, vrachtwagens, motoren en zelfs een rijdend toilet wel leuk.
@ej20g:
Mijn linkjes naar besprekingen van kinderwagens worden anders nooit geplaatst….
@bsxc2: VW vrachtwagens zijn dan ook niet interessant!
@bsxc2: En dit dan?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/29/rijtest-video-700-pk-sterke-volvo-fh16
@bsxc2: http://www.autoblog.nl/video-volvo-trollen-met-je-mercedes-taxitruck
@norge: Breek me de bek niet open..
http://9gag.com/gag/4376433
@norge: Auto = automobiel = apparaat dat zichzelf voortbeweegt. Dat het vier wielen moet hebben, is geen deel van de definitie.
kan je deze dan ook chippen?
Hmm af en toe leuk motoren maar dan die supersport. Geen toekomstige politiemotoren
http://www.youtube.com/watch?v=eYFEWTNesj0
@Jantje_555: En nu een wheelie!
Dat is leuk speelgoed. KLAPPEN EN GOAN!!!
http://www.encyclo.nl/begrip/auto
Voorkant lijkt wel op een yamaha en achterkant op een Suzuki.
@slak: Ik heb nog nooit een motor van yamaha gezien met twee verschillende koplampen.
@autobart: voorkant lijkt meer op een Honda vtr 1000 sp 1 en die kont is wel netjes ^^
Ben ik de enige die zich altijd dood ergert aan die asymmetrische ontwerpen van Bmw’s? 2 verschillende koplampen, lichtinlaten aan de zijkanten zijn niet hetzelfde e.d. Auto’s ontwerpen kunnen ze al ernstig goed sinds 1968 tot nu, maar motorfietsen….
@dragspert: Hoe wil je het dan, mogen wij blij zijn dat jij geen motoren bouwt want dan krijgen we zoiets als dit…
@The360box: ik snap je niet? 2 dezelfde koplampen naast elkaar is toch niet zo veel gevraagd? Gewoon 2 van die puntjes had mooier geweest. En de ene kant een luchtopening en de andere kant schubben slaat ook nergens op om te zien. Het heeft functie voor de ram-air waarschijnlijk, maar toch. Geen enkele bmw heeft een normale koplamp. Ze zijn altijd asymetrisch. Zelfs als het 1 koplamp is, zit er net buiten het midden weer een raar bultje ofzo.
@dragspert:
Nee hoor ik vind dat ronde lampje ook afbreuk doen aan een verder heel mooi vormgegeven brommer.
Oke het is geen MV Augusta F3 maar in zijn klasse zeker 1 van de mooiste imo.
Doe mij maar met die 2 zijwieltjes, lijkt me wel zo veilig.
@The360box: Quadike?
Brommerblog?
Mooie motor!
Goed dat autoblog lekker allround is! Alles op wielen doen, wie dat niey wil zien… Volgend artikel.
Ik heb dan liever de nieuwe Ducati 1199 Panigale of andere ducati of een Hayabusa. Maar dit is wel een van de mooiste BMW motorfietsen.
Stond laatst in een motorzaak ook bij zo’n BMW te kijken.. en wat zien die 2 verschillende koplampen er ongelofelijk fout uit.. echt een rampzalige design fout als je het mij vraagt..
En @ricardo, nou maakt het mij geen fuck uit wat jullie op de site zetten, maar waarom over motors als ik vragen mag?
van mij mag het, maar komt vreemd over :P
Beste en zeker de snelste motor van het moment. Ik vind hem ook erg mooi.
Vind die voorkant met twee verschillende lichtunits maar raar en lelijk, maar dat gewicht en vermogen samen, echt geweldig!!
Super sturen en ook retesnel, maar man wat is het een lelijk geval. Jammer, want doet BMW eindelijk eens mee op de sportieve motorfiets markt, is het design weer hopeloos.
Helemaal mee eens. Ik begrijp die koplampen ook niet. Ze proberen dat asymetrische afentoe ook op concept auto’s bij BMW.
Wat een achterlijk mooie fiets zeg.. pff.. m’n rijbewijs brand in m’n zak. Wat zou ik daar graag een rondje op rijden.
Prachtig hoe sommige aluminium onderdelen weer gefreesd zijn tot in de details toe, net als de HP2 sport.
@drivingpleasure? Snelste en beste? Al gereden met de laatste ZX-10r of GSXR 1000, of Ducati Panigale? Het ontloopt elkaar allemaal niet of nauwelijks.. Mooiste is ie in ieder geval niet.. Die voorkant met die 2 rare koplampen is echt foeilelijk.. Voor mij is de duc de mooiste (en lekkerst sturende) motor momenteel maar hij is me momenteel iets te duur.. dus jaartje wachten en dan ga ik is opzoek naar een jonge gebruikte.. Liefst in black.. In die kleur doet ie me denken aan een andere supersnel voertuig.. helaas niet meer in dienst zie :
@tvr1974: Volgens de gegevens, en als ik alle media en commentatoren(bij de superbikes bijvoorbeeld) moet geleven is het de sterkste en snelste motor ja. Ik vind hem ook erg mooi en jij mag stukgati mooier vinden, prima. Het feit is wel dat Audi stukgati heeft gekocht(passen wel bij elkaar, want Audi’s gaan ook alleen maar stuk). Audi probeert nu met de eer te gaan strijken van stukgati wat een heel mooi merk is, alleen jammer als ze er 4 rondjes op gaan plakken. Heb ik toch meer respect voor BMW die al sinds jaar en dag aan de ontwikkeling van motoren heeft bijgedragen.
’t Is een BMW dus hup we pleuren het op AUTOblog