Dit idee om op Chinese auto’s extreem veel importtaks te heffen komt uit de koker van een oranje gnoom die erg in trek is in sommige contreien.
We leven in een periode dat het populisme hoogtij viert. Het is anno 2024 dé manier om politiek te bedrijven. Je komt niet zelf met ideeën, een ideologie of innovaties, maar klaagt gewoon voor je uit. Politici zijn uitvreters, het WEF bepaalt alles voor ons, klimaatissues bestaan niet en je geeft de schuld aan rabiate linkse wokies, ondanks dat we al 25 jaar rechts tot zeer rechtse coalities in de Tweede Kamer hebben gehad.
Het is overigens niet alleen in Nederland het geval. Ook in de Verenigde Staten flirten ze meer dan eens met het populisme. Bij de Republikeinen is een oranje schreeuwlelijk met dictatoriale trekjes die op handen gedragen wordt. Ach ja, Putin kan in eigen land ook op 87,7 procent van de stemmen rekenen.
Trump gaat Chinese auto’s ‘de moeder’ belasten
Zoals wel vaker ligt het probleem volgens de populisten aan de buitenlanders en dat is nu ook het geval, volgens Trump. In plaats van dat hij de Amerikaanse autoindustrie een enorme schop onder de luie kont geeft, heeft de MAGA-pet-drager van het jaar 2020 een nieuw plan. Hij gaat in Mexico gebouwde Chinese auto’s extreem zwaar belasten. Dan weet je dat fecaliën de ventilator hebben geraakt.
Tesla heeft bewezen dat je op een winstgevende manier elektrische auto’s kan verkopen. Dit terwijl de Amerikaanse merken nog niet heel erg veel elektrische auto’s in het gamma hebben. Of in elk geval goede auto’s die met hun tijd meegaan. In 2008 gingen er twee van De Grote Drie bijna kopje onder, maar echt veel hebben ze nog niet geleerd. De Chinese automerken halen ze nu in een rap tempo in. Dat wringt natuurlijk een beetje.
Enorm veel importtaks voor Chinese auto’s
Met de nieuwe plannen van Donald Joducus Trump (doopnaam hebben we verzonnen) hoeven de fabrikanten niet meer vol in te zetten op innovatie, maar kunnen ze gewoon plofmotoren blijven bouwen. Naast het versoepelen van milieuwetgeving (blikje ozonvanger of zo) heeft Trump nog een troef: importtaksen.
Hij stelt namelijk voor om Chinese automerken die in Mexico auto’s produceren extreem zwaar te gaan belasten. En ja, we hebben hoofdletters gebruikt in de titel en dat menen we. Het plan is namelijk om de auto voor 100% te belasten. Dat deed hij door de chinese Presdient Xi Jin Ping direct toe te spreken:
Die grote monsterlijke autofabrieken die je nu in Mexico bouwt en je denkt dat je ermee weg kan komen, door geen Amerikanen in te huren. En dan ga je de auto aan ons verkopen? Nee, we gaan een importtax van 100% heffen op elke auto die de grens overkomt.”
Donald J. Trump, is in een gulle bui.
Waarvan akte.
Via: Fortune
Fotocredit: zwikje Chinese auto’s op Nederlands grondgebied door @moondustfocus via Autoblog Spots!
mashell zegt
Er komt toch al helemaal niks meer uit Mexico de VS in nadat de meest geweldige president die dat land ooit gehad heeft daar op de grens de grootste muur ooit heeft laten bouwen die zelfs vanaf de maan te zien is?
rwdftw zegt
De concurrentie voor Telsa, Rivian en Lucid (ik reken Fisker even niet mee, die zijn al bijna kapot) verdwijnt als sneeuw voor de zon.
De rest krijgt het ook lastig, Ford is de grootste in Mexico, gevolgd door Toyota, Nissan, GM en BMW. Die gaan die 100% belasting ook voelen.
Foramen zegt
Zit nogal wat Saudi geld in Lucid, weet niet hoe happig ze daarop zijn.
mashell zegt
Die Saudi’s doen vooral met olie. Hun belang in Lucid is vooral greenwashing.
anakiet zegt
https://nos.nl/artikel/514280-eu-heffing-zonnepanelen-gaat-door
“uiteindelijke heffing oplopen tot 47,6 procent vanaf begin augustus”
Heeft de EU ook, hele hoge import tarieven om de eigenmarkt te schermen tegen Chinese staatssubsidie.
We zijn al veel te afhankelijk van China en dit soort maatregelen zijn gewoon nodig.
bmwadept zegt
Europa kan zich beter richten op producten met meerwaarde zoals ASML laat zien. Goedkope zonnepanelen uit China hebben ook een positief effect. Namelijk dat zij de energietransitie betaalbaar houden voor jan modaal.
ako6 zegt
Denk dat er dan niet veel meer overblijft, chinezen zijn net zo slim als mensen in europa, en kunnen net zoveel meerwaarde leveren, alleen voor een lagere prijs. En de westerse consument koopt vooral op prijs, zeker als de kwaliteit gelijkwaardig is. Ben je echt bereid om alle productie banen op te geven, en tegelijkertijd china steeds meer strategische macht over europa te geven?
Specht zegt
MAGA! FUCK YEAH!
Niks mis met populisme, ieder volk krijgt de leiders die het verdient.
Dus dikke prima om Chinese meuk weg te belasten, sowieso is China een dictatoriaal land waar je vraagtekens kan zetten over de mensenrechten, en het beschermen van eigen industrie is alleen maar goed.
jensoffbutton zegt
Nergens goed voor, de-globalisatie zorgt voor minder economische vooruitgang. Je moet dan 5 keer hetzelfde ontwerpen, ipv één ontwerp over de wereld te spreiden. Lagere productieaantallen, zijn hogere kosten.
Je denkt dat je eigen markt gaat redden met zo’n gedrag, maar je vergeet dan dat de tegenpartij hetzelfde gaat doen, en je een opbod van heffingen gaat krijgen waar niemand beter van wordt.
Helaas zijn er weinig hillbilly’s en rednecks die dat inzien.
Zet gewoon de subsidies stop van alles. Laat de markt zijn werk doen.
Robert zegt
Het probleem zit hem in het feit, dat ‘een stop op alle subsidies’ niet te controleren is. China heeft bijvoorbeeld wel eens aan prijsdumping gedaan door niet de producten goedkoper te maken, maar de transportkosten zwaar te subsidiëren.
Ook het utopische idee van één ontwerp voor allen, dan zou je bijvoorbeeld patentrecht wereldwijd van tafel moeten vegen. Gaat niet gebeuren, want de economische belangen zijn veel te groot.
Beter zou het zijn een ‘eerlijke’ prijs voor producten te vragen, waarbij de hele keten wordt doorgerekend. Een vrije handelsmarkt is op papier heel leuk, maar het feit dat ‘onze’ kasgekweekte paprika’s worden geëxporteerd en onze ‘eigen’ supermarkten vol liggen met goedkopere paprika’s vol pesticiden uit Marokko, klopt gewoon niet. Reken je de kosten voor milieuschade (bestrijdingsmiddelen, maar ook transport) door in de prijs, dan wordt het wél weer interessant om de eigen groentes te eten.
gregorius zegt
Maar dan moet je dus eerst tegen China spreken; want wat Trump hier voorstelt (en de EU ook al doet), is een reactie op China.
China kan door ‘mensenrechtenschendingen’ en economisch ingrijpen (valuta, lage lonen, communisme), voor minder produceren waardoor er een oneerlijke concurrentie ontstaat. Ze proberen nu de hele markt te krijgen waardoor er straks eigenlijk geen mogelijkheid meer is om om China heen te kunnen als het gaat om EV’s. Een beetje hetzelfde dat we nu niet meer om china heen kunnen voor vrijwel alle goedkope troep; alles van plastic en het grootste gedeelte van de elektronica.
Dus ja, concurrentie is mooi als het concurrentie is.
Concurrentie in de US zelf bestaat eigenlijk al nauwelijks meer, aangezien de groten de kleine concurrenten uitkopen en zorgen dat ze weer monopolies krijgen.
mashell zegt
Ehh. Bij ons zijn drie populistische partijen (partijen die hun programma niet hebben laten doorrekenen en dus kunnen roepen wat ze willen) een soort van regering aan het vormen waarbij ik van de vierde partij nog €1000 te goed heb. Wij zijn in Nederland supergevoelig voor populisme.
lekkaah zegt
Of minder gevoelig voor progressieve partijen geworden..
jaapiyo zegt
Voorheen progressieve partijen zijn zeer regressief geworden. Het afschaffen van referenda en de vrijheid van meningsuiting als ook het herinvoeren van racisme/seksisme in de vorm van quota op basis van ras of sekse zoals zij voorstaan, spreekt geen enkele werkelijke progressieve liberaal aan natuurlijk..
mashell zegt
Referenda zijn een goede zaak, we hebben een volksvertegenwoordiging, zij moeten het volk vertegenwoordigen, zij worden betaald om verdragen als het associatie verdrag met Oekraïne te lezen (ik kwam net eens door pagina één). Een referenda over zo’n verdrag geeft geen uitspraak over het verdrag, maar slechts over het dan geldende politieke klimaat en levert je uiteindelijk slechts een figuur als Baudet op.
Referenda zijn geschikt voor items die niet politiek zijn, kleuren van vlaggen, teksten in volksliederen etc, voor de rest eigenlijk niet. En tja, positieve discriminatie is ook discriminatie. Moeten we zo snel mogelijk weer vanaf.
gregorius zegt
Dank u.
Hier in Zwitserland hebben we dus referenda. Het meerendeel van de items waarover gestemd mag worden zitten zo slecht in elkaar, dat het nergens op slaat.
Bijv, ‘we’ hebben net voor gestemd op een 13e maand op de (Zwitserse) AOW. Er stond niks in over waar het geld vandaan moet komen. Slaat dus nergens op.
jaapiyo zegt
Toch is Zwitserland volgens mij best een prettig land om in te wonen, niet?
William zegt
De EU subsidieert elektrische Chinese auto’s. Dat is nog veel dommer dan wat Trump voorstelt.
gregorius zegt
O ja? Hoe dan?
BMWbankier zegt
De EU wil dit ook doen. Is toch hypocriet, gaat ze blijkbaar toch niet om vergroenen.
iphonistvongates zegt
Die borg van US$454 miljoen kan nu elk moment gestort worden bij de rechtbank door ene E.J.M. on behalf of Mr. Trump.
Ik blijf het oprecht vreemd vinden dat alles wat er in de geschiedenisboeken (voor iedereen toegankelijk toch!?) staat over handelsprotectionisme en het uiteindelijke resultaat ervan, dat er nog steeds mensen zijn die aan het stuurwiel mogen draaien en een IQ hebben hoger dan 84 men toch weer teruggrijpt naar dit zinloze strafmiddel.
mashell zegt
Dat is het nadeel van een democratie, iedereen heeft stemrecht. Dus ook de idioten die in sprookjes geloven. Sommige, niet eens zo domme, politici hebben ontdekt dat als je die idioten aanspreekt je comfortabel een volksvertegenwoordiger salaris kunt opstrijken zonder ooit verantwoording te hoeven afleggen.
Maar heeft één van hen heeft recent ontdekt dat er wel erg veel van die idioten zijn en je zomaar opeens de grootste partij bent. Knettergek, toch verantwoordelijkheid…
Heel de filosofie van de EU is dat we geen handelsbeperkingen willen behalve op landbouwproducten en auto’s…
De totaal uit de hand gelopen situatie met de landbouwproducten en subsidies zou toch wel een reden moeten zijn om Nee tegen de auto lobby te zeggen.
jaapiyo zegt
Verantwoordelijkheid nemen…was dat nou ook weer aftreden als minister omdat je een stel Afganen hebt laten creperen, dat je dat dan niet doorgeeft aan je collega Bijleveld en zelf even van post ruilt met collega Hoekstra zodat je minister kan blijven en daarna voortijdig op een opportuun moment overstapt naar de volgende functie in de carroussel…of was het jokkebrokken over een vakantieoptrekje van Putin en daarna aftreden om de topman te worden van Volkerwessels waarvoor je middels politieke connecties geregeld hebt dat ze giftig afval in een recreatieplas in Flevoland mogen dumpen om vervolgens terug te keren in een programkabinet?
gregorius zegt
En kun je nagaan dat de oppositie dus zo slecht in elkaar zit dat ze niet van dit soort leugenaars kan winnen.
MarcoM zegt
En waar komt de rest van alle producten vandaan? TV, smartphone, wasmachines en ga zo maar door.
pier zegt
De Mustang Mach e wordt ook in Mexico geproduceerd, krijgt die ook 100% aan de broek?
TylerD zegt
Ik zou gaan voor Donald Judas Trump, ik wacht wel tot de Chinezen hun kwaliteit op orde hebben om over te stappen.
papa zegt
nog even zo doorgaan en er is geen Europese auto industrie meer
MarcoM zegt
Net als de textiel industrie en TV’s bijvoorbeeld.