• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chinezen maken zelfrijdende auto: ‘betel dan Google’

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 augustus 2011 om 09:40 – 27 Reacties

Kijk, lampjes


In de Koude Oorlog bonden de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten in van alles de strijd aan. Het belangrijkste was nog wel het ruimtevaartprogramma, beide landen moesten en zouden als eerste een man in de ruimte hebben. China’s ontwikkelingsslag van de afgelopen jaren doet me hier een beetje aan denken: bewijzen dat niet de ander, maar jij de grootste wereldmacht bent.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, heeft Google een hele vloot Prii, waar bij de besturing geen mens aan te pas komt. De vloot heeft al zo’n 200.000 km gereden, maar 100% foutloos is de technologie kennelijk niet, getuige deze lichte crash.

De Chinezen hebben nog geen schade geleden, maar ze hebben dan ook maar 286 km gereden, sinds ze de zelfsturende auto van de Amerikanen gekopieerd zelf bedacht hebben. Een maandje geleden, op 14 juli, werd deze afstand op een Chinese snelweg afgelegd, aldus de China Daily. Dit gebeurde overdag, aangezien de auto geen GPS gebruikt, maar volledig afhankelijk is van sensoren en camera’s.

Een beetje zichzelf respecterende Chinees gaat natuurlijk niet in zo’n Japanse niesbui zitten. Ze hebben immers zelf een enorme auto-industrie. Dus was het testvoertuig een Hongqi HQ3, de Chinese luxe Toyota/Lexus-kloon (onder medewerking van).

Volgens het onderzoeksteam van de National University of Defense Technology haalde de auto tjdens de rit 67 keer in, en werd er een gemiddelde snelheid van 87 kilometer per uur bereikt. Vanzelfsprekend ging alles goed (ondanks de rare strapatsen die je nog wel eens op de Chinese wegen tegen schijnt te komen), aldus de Chinese autoriteiten, die in het verleden keer op keer hebben bewezen op hun blauwe ogen vetrouwd te kunnen worden.

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, China, Hongqi, Techniek

Vorig bericht: « Corvette-rijder gesnapt met 240 km/u
Volgend bericht: Videocompilatie: Pace Car fails door de jaren heen »

Lees Interacties

Reacties

  1. swobbes zegt

    15 augustus 2011 om 10:15

    Foutje in de titel?
    Betel dan google > Beter dan google?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      15 augustus 2011 om 10:30

      @swobbes: is expres gedaan om Chinezen belachelijk te maken, het betreffende stereotype gaat overigens tegenwoordig al helemaal niet meer op.

      Login om te reageren
      • divine zegt

        15 augustus 2011 om 12:01

        @jzaero: misschien tijd om de hol-landers belachelijk te maken?

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          15 augustus 2011 om 18:41

          @divine: Ga je gang, heb ik geen problemen mee

          Login om te reageren
      • Laue zegt

        15 augustus 2011 om 18:44

        @jzaero:
        Vind het steleotyp andels nog behoolijk opgaan. Spleek regelmatig met chinezen. Maak er verder geen punt van.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          15 augustus 2011 om 19:51

          @Laue: Tjah, dat kan, maar het is onderand de derde tot vierde generatie Chinezen (ik val onder de derde van mijn familie) die hier wonen en met name de derde generatie en later, zijn hier geboren, wat meestal dan ten goede komt bij hun Nederlands taalgebruik. Sowieso uitspraak is stukken verbeterd. De oudere generaties hebben een switch moeten maken van Chinees naar Nederlands, maar wat ik dus al zeg, de huidige generatie heeft dat niet hoeven ondergaan. Ik heb zat Chinese vrienden van mijn generatie en daar valt prima Nederlands mee te praten ;)

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            15 augustus 2011 om 19:51

            @jzaero: onderhand*

            Login om te reageren
          • Laue zegt

            15 augustus 2011 om 20:20

            @jzaero:

            Ik spreek veel met chinezen uit china ;) Met “nederlandse-chinezen” weinig ervaring. ;)

            Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      15 augustus 2011 om 11:29

      @swobbes: lekkel lekkel

      Login om te reageren
    • Sheep zegt

      15 augustus 2011 om 12:06

      Het is Google, niet google.
      Ot: allemaal.wel leuk, die zelfrijdende auto’s, maar voordat we er wat aan hebben zijn we jaren verder.

      Login om te reageren
      • Romen zegt

        15 augustus 2011 om 13:57

        @Sheep: Dus moeten we er nu maar niks aan doen?? -_- zucht.. *onderzoek*

        Login om te reageren
  2. lvdo zegt

    15 augustus 2011 om 10:35

    “100% foutloos is de technologie kennelijk niet, getuige deze lichte crash”

    Volgens Google werd die crash veroorzaakt door een menselijke fout terwijl het systeem uit stond (zie het artikel waar naar verwezen wordt). Net als bij die Volvo demonstrate bleek de mens weer de zwakste schakel.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 augustus 2011 om 10:54

      Zou ik ook zeggen als ik Google was :)

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    15 augustus 2011 om 11:45

    en dan een foto van 2 Vietnamezen in een Town Car erbij ??

    Login om te reageren
    • divine zegt

      15 augustus 2011 om 12:03

      @lincoln: net zoals ze een foto uit India plaatsen als het over China gaat. Voor het lokale simplistisch verbond is blijkbaar elke Aziaat een chinees.

      Login om te reageren
    • mout zegt

      15 augustus 2011 om 12:03

      @lincoln: Nogal ja. Treurig.
      Misschien omdat de hele lol is dat er juist niemand in zit?
      Is trouwens wel een geweldige ontwikkeling. Kom je in een stad met duur parkeren, zeg je tegen je zelfrijdende auto: kom over 2 uur maar terug. Kan jij zolang lekker de file vergroten :))

      Login om te reageren
  4. dennisr zegt

    15 augustus 2011 om 12:06

    vast een geweldige ontwikkeling, maar hoef het nooit te hebben.. ik rij zelf wel :D

    Login om te reageren
  5. baasbas zegt

    15 augustus 2011 om 12:25

    Het artikel op Jalopnik haalt een leuk dilemma aan. Gaat het zover komen dat een zelfdenkende auto besluit om zijn inzittenden op te offeren in een crash omdat dat in totaal het meeste levens spaart en dus de “gunstigste” uitkomst is van een bepaalde crash?

    Of nog mooier, als de veiligheid van de inzittenden juist het hoogste doel is, kan dan bijvoorbeeld de situatie voorkomen dat de auto anderen onnodig leed aandoet omdat dat de beste kans op overleven betekent voor zijn eigen inzittenden? Voorbeeldsituatie: crash is niet meer te vermijden. Keuze:
    links: een tegemoetkomende kraanwagen van honderd miljoen miljard kilo OF Rechts: een groepje voetgangers
    …….

    Login om te reageren
    • HDM zegt

      15 augustus 2011 om 12:30

      @baasbas: gewoon allemaal een cursus programmering en electro voor dummies volgen om later elke vorm van autonome besturing uit je auto te slopen. Als ik me wil laten rijden neem ik de bus wel.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      15 augustus 2011 om 12:30

      @baasbas:
      Simpel : mij en mijn gezin redden en de weg met de minste weerstand (dus de voetgangers) zoeken.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        15 augustus 2011 om 12:58

        @Hubert: Oke, maar wat nou als de kraanwagen stil staat. Hoewel bij een botsing de auto in de prak zou zitten, (total loss)
        met dank aan de airbags hebben de inzittenden zeer waarschijnlijk niks. Zeg voor het voorbeeld: met 98% kans.

        Ploegt de
        auto dan alsnog in het groepje voetgangers? Het wordt een beetje grijs gebied op een gegeven moment. Hoeveel “schade” aan de
        inzittenden is acceptabel voor hij voetgangers aan gaat rijden?

        Uiteindelijk kom je bij de vraag: kan je het ueberhaupt aan een machine overlaten om zulke keuzes te maken?

        Login om te reageren
        • norge zegt

          15 augustus 2011 om 18:13

          @baasbas: De computer had dus allang van te voren gezien dat de kraanwagen stil stond en de auto staat dus keurig op tijd stil ,en de voetgangers lopen gewoon door ;)

          Login om te reageren
        • jzaero zegt

          16 augustus 2011 om 02:29

          @baasbas: De computer hoeft deze keuzes helemaal niet te maken als de doorstroming gewoon volgens plan loopt, dus tenzij er een koe de weg oploopt (maar betwijfel ik, want ik zou dit systeem gewoon afsluiten van de buitenwereld) of een komeet voor je inslaat heb je geen last van dat soort keuzes. Dit systeem lijkt mij juist bedacht om doorstroming te verbeteren en menselijke fouten te vermijden, als de computer dus dit soort dingen nog zelf moet regelen, is het systeem nog niet productierijp.

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            16 augustus 2011 om 09:10

            @jzaero: In dat geval mogen mensen zonder dit systeem de weg niet meer op. Kan. Maar ik ga er vanuit dat niet iedereen van de ene op de andere dag overstapt? Er zal altijd wel een situatie zijn waarbij de zelfdenkende auto’s overweg moeten met onnadenkende mensen… op een fiets bijvoorbeeld… ? In dat geval zal zo’n systeem wel keuzes moeten maken

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              17 augustus 2011 om 20:34

              @baasbas: Het lijkt mij iets voor op de snelweg bijvoorbeeld, gewoon invoegen, systeem neemt automatisch over en cruist lekker rustig door. In de stad is het altijd druk, waar leg je de schuld als er iets gebeurt, lets say een kop-staart-aanrijding? Het systeem had veel eerder moeten ingrijpen, maar omdat de bestuurder niet schuldig is, maar de auto, wordt hier nog moeilijk over gedaan denk ik.

              Login om te reageren
  6. HDM zegt

    15 augustus 2011 om 12:28

    Mercedes deed dat in 1980 van Munchen naar Kopenhagen ook al, met gemiddeld 175 km/h en inhaalacties. Voor China zelf misschien een hele prestatie, maar als ze echt voorop willen lopen moeten ze nog wat flinke stapjes vooruit zetten.

    Login om te reageren
  7. laurensl zegt

    15 augustus 2011 om 13:21

    @baasbas: Als je het een mens laat doen heb je:
    – Stress
    – Emotie
    – Weinig tijd
    – Te veel input te vroeg op de dag.
    – > 80% kan niet met een auto overweg.

    Een computer heeft hier geen last van.
    Hij berekent gewoon de kansen en neemt in die zelfde split second de beste beslissing.

    Ik denk dat de wagen nooit de voetgangers gaat proberen te raken.

    En de wagen weet dat er een crash aankomt dus kan hij de wagen en inzittenden voorbereiden (gordels aanspannen, airbags laten ontploffen, de wagen zo draaien dat inpact minimaal is, blijven remmen, …)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North