Een uitzondering op dé regel: een circuitmotor wordt niet altijd beter van meer pk’s
Het zonnetje schijnt weer, dus de motoren kunnen weer uit de schuur. Nu kun je naast het rijden op de weg natuurlijk ook kiezen voor het circuit. Vaak een stukje veiliger en je kunt zonder boetes het gas flink open trekken. Dat kan natuurlijk met je straatmotor maar mocht je dan een keer crashen kan dat flink in de papieren lopen. Een circuitmotor met zaken als circuitkappen en blokbescherming is dan een beter alternatief.
Ik vermelde het hierboven al, een circuitmotor hoeft niet per se beter te worden van wat extra pk’s. Motoren met minder vermogen kunnen voor heel wat meer fun zorgen, vaak sturen ze scherper en gebruik je het vermogen vaak alleen op het rechte stuk. Neem daarom in de zoektocht naar de ideale circuitfiets ook zeker de 600 en 750 cc’tjes mee.
Straatmotor naar circuitmotor ombouwen
Het lijkt een prima idee om een goedkope straatmotor op de kop te tikken en deze om te bouwen naar een circuitmotor. Er zijn wel een aantal nadelen, naast de uren arbeid die er in gaan zitten. Zo zul je een set circuitkappen, slicks, eventueel extra velgen voor regenbanden, aangepaste remmerij, aangepaste vering en zaken als een quickshifter moeten aanschaffen als je voor het echte werk wilt gaan. Tel je alle kosten bij elkaar op dan is het vaak veel voordeliger om een circuit-klare fiets aan te schaffen.
Circuitmotor aanschaffen
Net zoals bij straatmotoren zijn circuitmotoren er in vele prijsklassen. Als je begint met circuitrijden is er vooral veel winst bij de rijder, jij dus, te behalen. Pas als je er heel wat vlieguren op hebt zitten loont het echt om naar een snelle motor of een lichtere accu te gaan kijken. Een circuitmotor hoeft geen kenteken of verlichting. Een proefrit maken wordt dus lastig tenzij je op het circuit afspreekt.
Niet alleen de motor
Met een (circuit)motor alleen ben je er nog niet. Je hebt een hoop extra zaken nodig om goed voorbereid het circuit op te gaan. Denk aan bandenwarmers om de banden op temperatuur te krijgen en paddocksteunen. Mocht je ook met regen door willen rijden is een extra set wielen met regenbanden ook geen overbodige luxe. Een helm met dubbel D-sluiting is vaak een vereiste om het circuit op te mogen, mocht je deze nog niet hebben zul je hier ook in moeten investeren. Een circuitmotor heeft natuurlijk geen kenteken, je zult dus ook moeten nadenken over eventueel vervoer. Wij speurden even over het internet voor een aantal opties.
Less is more, ook bij een circuitmotor
Met een vraagprijs van €2.750 is deze R6 heel toegankelijk voor een ieder die wilt circuitrijden. Hij is helemaal klaar voor het volgende seizoen met een radiale Brembo rempomp, aangepaste remschijven, een quickshifter, een compleet Akrapovic uitlaatsysteem, K&N luchtfilter en Pirelli Supercorsa slicks. Buiten dat de motor zelf klaar is voor het circuit is dit ook een ideale circuitmotor voor beginnende circuitrijders. Je krijgt er namelijk een aantal zaken bij die je anders los zult moeten aanschaffen. De Yamaha komt met zaken als paddockstands, bandenwarmers en een extra wielenset met regenbanden.
Let er overigens op dat met een aftermarket uitlaatsysteem vaak ook het geluidsniveau omhoog gaat. Vaak wordt er gecontroleerd op het aantal DB’s. Grote kans dat je met een niet goedgekeurde aftermarket uitlaat van de baan gehaald wordt.
Koppelmonster
Een tweecilinder staat gegarandeerd voor veel koppel. Deze 1299 uit 2017 is een ex-schademotor en is compleet opnieuw opgebouwd. De Ducati heeft al de nodige nuttige specs vanaf de fabriek. Zo wordt hij standaard geleverd met traction control, wheelie control, launch control, quick shifter en te kiezen rijmodi. De cartridges zijn vervangen door 25DDS van K-Tech en ook de originele schokbreker mocht plaatsmaken voor een 35DDS Pro Racing schokbreker. Een aardig prijzige modificatie. De stuurdemper is van Hyperpro en er is gewicht bespaard op deze circuitmotor met een lichte accu.
Op een circuitmotor werkt het schakelsysteem vaak omgekeerd. Dit zorgt ervoor dat je in een bocht makkelijker kunt opschakelen. Ook deze Panigale 1299 is voorzien van reversed schakelpatroon. Ducati’s zijn over het algemeen wat duurder, voor €11.750 staat deze circuitmotor bij jou in de garage.
Circuitklaar
Net zoals voorgaande voorbeelden heeft deze Honda circuitkappen. De SC59 is voorzien van stalen remleidingen, Hyperpro veren en een Dynojet Powercommander 5. Opschakelen doe je met de Nippon quickshifter, op de gear indicator kun je checken in welke versnelling je zit. De valbescherming op de blokdeksels is ook geen overbodige luxe bij een crash. De uitlaat is volledig standaard waardoor je de geluidsmeting op Zandvoort, Assen of Zolder gemakkelijk kunt passeren.
Deze CBR 1000 RR is compleet aangepast om op het circuit te rijden en van alle luxe voorzien. Optisch blijkt hij niet de mooiste meer maar dat is ook geen vereiste voor een circuitmotor. Met €4.750 is hij ook nog eens leuk geprijsd.
De zoektocht kan beginnen
Online is er een groot aanbod circuitmotoren. Het is belangrijk eerst goed na te denken over de wensen die je hebt. Mocht je starten met circuit rijden kan het lonen te zoeken naar een circuitmotor waarbij ook benodigdheden worden aangeboden. Al met al kan de aanschaf van alles bij elkaar hoog in de papieren lopen. Controleer goed of de uitlaat geen enkeltje paddock gaat veroorzaken. Ben je in de verleiding gekomen?
oldebronx zegt
Leuk artikel. Je hebt vaak ook nog de optie om een motor te huren op het circuit
oldebronx13 zegt
@oldebronx: #okégoooo
mikeyman zegt
Hoezo het trackday seizoen komt eraan? 2021 bedoel je?
Not gonna happen.
rob5nismo zegt
Wel een leuke hobby denk ik
suzignis zegt
Bandenwarmers?! Voor een circuitdag – dat is echt niet nodig hoor. Gewoon 1-2 rondjes opwarmen. Verder is een 1 delig pak wel een must & een stille uitlaat!
giel zegt
Zoals met elke hobby is het hoe gek je het zelf wil maken. Als jij 1 circuitdag per jaar doet koop je geen bandenwarmers. Als jij het regelmatig gaat doen is dat wel aan te raden. Dagen zijn zo duur dat het ook zonde is twee ronden te gebruiken om je banden op te warmen. En dan loopt het natuurlijk weer snel uit te hand; bandenwarmers = voor- en achterbok er bij, haspeltje erbij, Stoeltje meenemen, koelkast, gereedschapskar etc.. :)
Eendelig pak is hetzelfde als je bandenwarmers; absoluut niet noodzakelijk. Een goed tweedelig pak is zeer veilig.
Uiteraard, als jij serieus ZAC gaat rijden, of cup of gewoon veel circuitdagen vrij rijden, dan koop je een overall ja.
donald4motion zegt
Overvolle ziekenhuizen, trackdays op de motor, ja klinkt logisch.
techniekmeneer zegt
@donald4motion: Ja laten we allemaal veilig achter onze pc gaan zitten..
donald4motion zegt
@techniekmeneer: daar zit je nu al toch ?
tjorque zegt
Goede voorbereiding vergt tijd ?
ricksmits zegt
Ik heb voor dit een compleet nieuwe 2019 Yamaha R1 uit de krat getrokken en geprepareerd. Helaas zijn heden alle trainingen in binnen en buitenland afgelast en zijn ook de eerste wedstrijden verzet. Dus wat 2020 nog wat word..ik hoop t
rolov zegt
Als je echt hard de bochten wil nemen en iets speciaals wil hebben door niet weer een r6 te hebben kijk naar een buell xb9r. Veel koppel en stuurt als een scheermes. En hij klinkt ook nog eens leuk. Ipv dat eeuwige gejank.
87tb zegt
Misschien niet voor de beginnende, wel erg leuk: een tweetakt. Op het circuit komen de voordelen ten opzichte van een viertakt het best tot zijn recht.
estoque zegt
@87tb: zoals? Het gebrek aan motorrem vind ik zelf een groot nadeel.
87tb zegt
@estoque: een lager gewicht en voor dat gewicht weer veel vermogen. Op t circuit wil je niets liever dan een laag gewicht en mede door jet niet kunnen remmen op de motor misschien minder voor de beginnende rijder.
kennone zegt
Ik zou voor een Ducati 851/888 gaan! Lekker nostalgisch en veel koppel voor ik de bochten. Echter op het rechte stuk zal je wel een hoop power missen.
tmon zegt
Is dit artikel voor een beginner geschreven?? Dan lijkt mij toch dat elke motor binnen je budget voldoet, als je deze voorziet van fatsoenlijk rubber en race remblokken. Zoals gezegd, de eerste tijd liggen de verbeterpunten vooral bij jezelf.
Of is dit bij een motor zo anders dan bij een auto?
Leer eerst de grens eens opzoeken met standaard materiaal, des te groter t verschil van iedere upgrade voelt. Wat weer enorm fijn is voor t gevoel dat zo’n uitgave je dan geeft. Motiveerd enorm.
poes zegt
Heb je ook helemaal gelijk.
Plus het artikel is ‘nogal’ ongelukkig getimed. We hebben op dit moment wel wat anders aan ons hooft dan trackdays. Die gaan de komende tijd echt niet plaatsvinden. Zeker niet nu de ziekenhuizen zo overvol beginnen te raken.
rhellema zegt
Nog een tip; nu geen circuitmotor aanschaffen scheelt nog veel meer geld.
Door het coronavirus zie ik de trackdays van dit jaar niet gebeuren.
cazzo046 zegt
Tip; koop een Daytona 675 in Engeland. Kosten daar geen drol en je rijdt tenminste niet de zoveelste jap.
Setje goede circuitbanden en remblokken en je kunt van start. (tweede helft 2020, hopelijk)
Die Duc is ook heel gaaf, maar veel te heftig voor een beginner. Plus als je daar serieus mee gaat racen moet je ieder jaar je blok reviseren. (niet bij af en toe een trackday natuurlijk)
Best kans dat de hier aangeboden Duc aan de beurt is.
thegreasemonkey zegt
Zou komende maand met onze trackday auto de baan op. Maar de trackday is geannuleerd.
Hupke zegt
Ik voel de laatste tijd veel meer voor gymkhanas en/of supermotard dan voor circuit rijden. In België of Limburg/Noord Brabant eigenlijk nog geen vereniging gevonden die dat faciliteerd.
baardmijt zegt
@Hupke: Gymkhana wordt bij mijn weten alleen gedaan door één vereniging. Ben in de eerste jaren lid geweest, was een leuke club mensen en die parcoursen rijden verslavend leuk. Terreinen die ze toen gebruikten waren in Lelystad, Amsterdam naast de Arena (gebruiken ze nu volgens mij niet meer) en een terrein in Krefeld. Die laatste locatie is vanuit Limburg/Brabant wel te doen. Maar ik spreek over een aantal jaren terug, dus ik zou gewoon de site eens checken. In ieder geval een aanrader wat mij betreft, is echt leuker dan ik van tevoren dacht. En het leek me al zo leuk. Ben inderdaad alleen bang dat ook dit vermaak voorlopig geen doorgang gaat vinden.
giel zegt
Leuk artikel. Ontzettend mooie hobby. Na 11 jaar motor te hebben gereden op zowel openbare weg als circuit heb ik hem afgelopen winter verkocht (Ducati 1098). Mis het nu al en er komt volgend jaar zeker weer wat terug :)