
Maar misschien wel privé goedkoper…
Zit je dan, als zakelijke rijder, je helemaal lekker te maken over die Alpina die je volgend jaar onder de youngtimerregeling wilde gaan rijden, gaat het feest niet door.
Mocht je het gemist hebben: met ingang van volgend jaar wordt de youngtimerregeling aanzienlijk versoberd. Waar je op dit moment nog een auto van 15 jaar of ouder in de regeling kunt rijden, wordt dat vanaf volgend jaar 16 jaar of ouder en vanaf 2027 zelfs 25 jaar of ouder. Kortom, de regeling wordt eigenlijk de nek omgedraaid. Dat doet niet alleen de autoverkopers pijn, maar ook voor jou die als zakelijke rijder hierdoor een fijne auto kon rijden.
Maar bovenal doet het de autoliefhebbers pijn. Voor de mensen die dankzij de youngtimerregeling ervoor kiezen om een leuke auto te rijden in plaats van een standaard leasehok, zijn daar straks aanzienlijk meer voor kwijt.
Het idee is dat de zakelijke rijder eerder kiest voor een elektrische auto (daarvan blijft de bijtelling voorlopig lager gehouden). Het is dat, of accepteren dat je maandelijks flink wat meer kwijt bent en je een auto hebt gekocht die vanaf volgend jaar een stuk minder waard wordt.
Voor de vorm speurden we Marktplaats nog even af om onszelf nog even lekker te maken over wat oh zo mooi had kunnen zijn: deze auto’s worden volgend jaar toch geen youngtimer.
Alpina B5 Biturbo – €44.950

Er staan natuurlijk genoeg BMW 5 Series op Marktplaats te pronken, maar een Alpina kom je toch wat minder vaak tegen. Zo ook deze B5 Biturbo met 4,4 liter V8 die meer dan 500 pk naar de achterwielen stuurt.
Audi TTRS – €29.945

Er zijn autoliefhebbers die beweren dat de Audi TTRS een klassieker in wording is. De prijzen voor dit kleine kanonnetje zouden nog wel eens kunnen gaan stijgen. Als dat zo is, dan is dat natuurlijk een prettige bijkomstigheid. Maar bovenal biedt deze kleine Audi gegarandeerd rijplezier met de Quattro vierwielaandrijving en de 340 pk die de 2,5 liter vijfcilinder produceert.
Fiat 500 C Abarth Elaborazione – €11.910

Een youngtimer kan ook best leuk zijn in pocketformaat. Deze Fiat 500 C in Abarth uitmonstering perst alle 140 paardenkrachten uit z’n 1.4-liter vierpitter direct naar de voorwielen. Iets wat tegelijk een best geinig roffeltje uit de dubbele uitlaatpijpen van Magneti Marelli oplevert. In dit geval kan het dak er ook nog eens af.
Jaguar XJ V8 – €29.995

Uit de tijd dat Jaguar nog niet helemaal de weg kwijt stamt deze XJ met V8. Speciaal voor de mensen die eens wat anders willen dan een premium Duitser. Goed, je moet wel wat hogere onderhoudskosten bij op de koop toenemen, maar dan kan je wel zeggen dat je in een Jaaaaaggggggg rijdt.
De rolstoelbus – €27.950

Geloof het of niet, maar niet alleen autoliefhebbers worden getroffen door het versoberen van de youngtimerregeling. Ook de zakelijke rijders die wat minder goed ter been zijn of mensen moeten vervoeren die in een rolstoel zitten, moeten meer gaan betalen. Rolstoelbussen, zoals deze aangepaste Volkswagen Caddy worden vanaf volgend jaar toch geen youngtimer.
Aston Martin V8 Vantage Roadster N420 – €69.950

Of het nu echt heel handig is om een Aston Martin zakelijk te gaan rijden (lees: veel kilometers mee te gaan afleggen), valt te betwijfelen. Maar gaaf is het wel. Zeker als je met deze V8 Vantage Roadster N420 (420 staat voor het aantal pk’s dat de 5-liter V8 produceert) voor kan komen rijden. Het gaat hier om een speciale editie die slechts tussen 2010 en 2011 is geproduceerd en 27 kilo lichter is dan de reguliere versie door.





Troost jullie, wij Belgen hebben nooit een youngtimer regeling gehad. Hier is een 20 jaar oude wagen met zware motor financieel waardeloos, de inschrijvings taks is even duur, of duurder als de wagen op zich. Al is hier wel elke wagen van 30 jaar oud een oldtimer. Je laat die 750i uit 1996 gewoon nog een maandje in je garage staan.
Youngtimers zijn de klassiekers van morgen. Wat mij betreft zijn dit op de Caddy na dus allemaal youngtimers.
Je moet alleen wat meer geduld hebben voordat je ze als auto van de zaak kunt bijtellen over de WEV.
Ben zelf zeer benieuwd hoe het business model van dit type yountimers garages er uit komt te zien. En wat de prijzen gaan doen van dit type auto’s. De vraag zal dalen dus ook de prijzen van deze apparaten. Kan ook weer een voordeel zijn voor de particuliere koper.
Dus voor de verkoper een enorme afschrijf post..
Als het gebruik van de regeling heel klein was ten opzichte van de totale occasion markt hoeft het geen effect op de prijzen te hebben.
Eigenlijk absurd dat de YT regeling op de schop gaat. Het is namelijk bijtelling wat toegestaan is voor daadwerkelijke financiele voordelen. Opdoeken YT regeling zet juridisch de deur open voor een rechtzaak wegens bilijkheid. Een auto van de zaak KAN NIET de eerste 20 jaar dezelfde financiele voordelen opleveren voor de bestuurder. Immers een nieuwe Dacia of een 20 jaar oude Dacia zijn echt twee verschillende vergoedingen. Kunnen ook niet in alle redelijkheid hetzelfde aangeslagen worden in de IB belasting. En daarom niet meer legaal te noemen.
Er was een tijd dat het niet bestond toen riep niemand dat het moest komen
Hahaha. Bijtelling is de belasting van over het genoten voordeel van het privé kunnen gebruiken van de zaak. Dat je dus net de auto van de zaak naar de Efteling kunt. Dat voordeel is onafhankelijk van welke auto je rijdt, nieuwe Dacia, oude Dacia, nieuwe i5. Het voordeel gaat om de kilometers. Dat is veel te fraude gevoelig om te belasten dus is het een compromis geworden een, percentage van de cataloguswaarde, voor youngtimers een percentage over de dagwaarde. Maar die dagwaarde heeft ook niks met het genoten voordeel van doen. Kan de rechter dus niks mee. Je kunt je afvragen waarom de youngtimer er überhaupt was anders dan oud Hollands ondernemer pamperen.
Dit is alleen maar gunstig voor de autoprijzen. Deze stijgen ineens als ze bijna 15 jaar oud zijn vanwege deze regeling. Is natuurlijk heel krom.
Met ondernemers hoef je geen medelijden te hebben, die kunnen hem ook zonder bijtelling rijden of prive en zichzelf km vergoeding. Beetje creativiteit hoort erbij
Ik zie het probleem niet. Gewoon privé kopen en km declaratie afspreken. Daar zijn best wel interessante vergoedingen voor. Vraag je fiscalist. Uiteindelijk kun je gunstiger uit zijn als met bijtelling
Ik rijd mijn Z4 van 16 jaar oud nog 1 jaartje als youngtimer door, dan verkoop ik hem voor 1500 euro aan mezelf, want ‘hij is niks meer waard dankzij het afschaffen van de YT-regeling’. En dan maar kilometers declareren, ik vind het best
Dat werkt alleen voor de dga en niet voor degenen met eenmanszaak
Mijn hoop is inderdaad dat veel autos een stuk goedkoper zullen worden door de afschaffing vd youngtimer regeling! EEn TTRS of een Vantage kijk ik al jaren om een x te kopen (de TTRS dan wel met de kuipstoelen DSG en spoilertje), en de Vantage wel als 4.7S dus dat duurt nog wel ff voor die nog cheaper worden