Op de IAA van 2007 liet Citroen ons kennis maken de C-Cactus, een auto waarbij voornamelijk opviel dat Citroen een compleet nieuwe manier van denken introduceerde. Bij het ontwerpen van de C-Cactus werd elk onderdeel nog eens tegen het licht gehouden. En alles wat niet nodig was kon verdwijnen. Zoals bijvoorbeeld het dashboard. Het complete interieur bestaat uit slechts 200 onderdelen. Op die manier kon de C-Cactus lekker licht blijven.
En eind 2008 kwam het nieuws dat Citroen had besloten om de C-Cactus daadwerkelijk in productie te nemen. En begin dit jaar hoorden we al dat Citroen naar het ‘premium’ DS-submerk ook met een ‘groen’ submerk zou komen. Een productieversie van de C-Cactus is daar het eerste voorbeeld van.
En de auto die je op deze foto’s van het Franse L’Automobile Magazine ziet zou dus die productieversie moeten zijn. Persoonlijk hoop ik dat niet, want het ontwerp is wel heel erg ‘apart’ om eerlijk te zijn (en ik heb een zwak voor Citroen). Wel is er steeds meer informatie bekend geworden over het groen submerk van Citroen. Volgens AutoExpress krijgt dat merk de naam Essentiele mee.
En wat voor techniek kunnen we dan verwachten? De productieversie van de C-Cactus zou gebaseerd zijn op het platform van de C4 en voor de aandrijving zou gekozen kunnen worden uit volledig elektrisch, benzine hybride of een driecilinder diesel die minder dan 100 gram CO2 per kilometer uitstoot. En dankzij het less = more principe zou het gewicht van deze auto onder de 1.000 kilo uit kunnen komen! En dat is zo’n 200 kilo minder dan een normale C4.
Een tweede model in het Essentiele gamma zou een productieversie van de REVOLTe conceptcar kunnen zijn. Verwacht echter niet dat volgend jaar deze modellen al in de showroom zullen staan. Zoals het er nu naar uit ziet zullen in 2012 de eerste modellen op de markt verschijnen. Wellicht dat ze in de tussentijd ook het design wat kunnen bijschaven. (Foto’s via: carspyshots.net)
JH zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
E36 zegt
-edit: zalige bijdrage-
jappelflap zegt
Ziet er eigenlijk wel grappig uit.
Liggen er nou geen lichtmetalen velgen onder?
MattCurlew zegt
Probeer eens fora op autoscoops en autoweek te volgen.
Daar stonden deze foto’s al langer..
–edit: nee dank je–
Vreselijk lelijk trouwens. Van de zijkant net een 207 maar dan nóg lomper. Ook die neus is weer veelste overdreven. Volgens mij ben ik ook de enige die de DS3 niks vind omdat ie zo vreselijk lomp is geworden. Maar ja dat is de mode helaas..
Hopelijk is dit een mock-up van een versie die het niet word..
robbie zegt
@MattCurlew: Uiteraard weet ik dat deze foto’s al eerder bekend waren, maar een heleboel andere informatie was nog niet bekend. Zoals bijvoorbeeld de informatie van AutoExpress.
De afbeeldingen zijn waarschijnlijk toch loze impressies, maar bieden wel een mooie gelegenheid om de strategie van Citroen en extra aanvullende informatie onder de aandacht te brengen.
Van iemand zoals jou had ik toch wel verwacht dat je daar doorheen zou kunnen kijken…
MattCurlew zegt
@robbie: kinderachtige edit trouwens van je.. ben bijna niks anders van je gewend. Beetje jammer..
En het zijn geen impressies maar zeer hoogstwaarschijnlijk mock-ups. De Franse merken zijn niet zo goed in het geheim houden van die dingen. Van iemand zoals jou had ik toch wel verwacht dat je daar oog op had…
Teerdz zegt
wat zijn dat voor wielen?? het lijkt net of dat hij achter op van die ikeawieltjes staat…¬¬
Laurens zegt
Die Mazda ontwerper is toch naar Renault gegaan?
OT: eerst maar zien.
robbie zegt
@Laurens: Yep, Laurens zit nu bij Renault.
jzaero zegt
Die voorkant is zeker gelekt ja.
Alles loopt uit lijkt wel, gedrocht haha.
jzaero zegt
Om een nutteloze bijdrage te voorkomen leg ik ook even uit waarom:
De lijnen van de lampen lopen nergens naartoe, of beter gezegd, overal heen. Daardoor is het ontwerp geen geheel in mijn ogen. Ook lijkt de koets heel dik en de wielen heel klein.
Tommy2 zegt
C-Cactus?? :S Mijn god wat een naam en wat is dat voor zombie-gedrocht daar op die foto’s?
Yellomello zegt
/ zeurmode on
Laat dat hele merk nou eens gewoon lekker ophouden met bestaan…
/zeurmode off
ach ja, best leuk, maar wie gaat hem kopen?
Edge zegt
Oh lol, dit ziet er echt niet uit. Ik hoop maar dat dit een “impressie” is, want als dit hem echt wordt, ga ik in een hoekje huilen.
reggiane zegt
Jemig wat een onduidelijke foto’s.
Gat in de markt! ik ga digitale fotocamera’s verkopen via het internet en uitsluitend aan autofabrikant medewerkers.
Fiat Coupe zegt
Lelijke wagen zeg, die rondingen, BAH! En dan die koplampen, nog erger dan bij Peugeot.
Dit komt in de buurt van de Hyundai Coupe (96 & 99 model)
Esprit_de_Flandre zegt
Licht is leuk. En noodzakelijk. En sportief. En milieuvriendelijk. En zuinig. En dus leuk.
Maar als ie zo licht is, waarom laten ze hem er dan uitzien als een vetzak?!
Ben zegt
Gelekt is wel de juiste benaming..
Lotus Omega zegt
oef!! :shock:
das even schrikken….
ik vind het concept model mooier, jammer dat ze daar niet dichter bij in de buurt zijn gebleven, :?
Smokin zegt
En hierom vind ik dat Paddo’s verboden moeten worden.
Nog een setje berenvelgen à la Mazda 121 en hij is helemaal af.
Stephano zegt
Ik heb meer van dit soort foto’s gezien van citroen.
Dit zijn foto’s van een intern design voorstel
Vaak betreft het hier 1 van zeker 5 andere radicale designs die in 1:1 worden gepresenteerd aan het interne management van citroen. Auto Producenten hebben er namenlijk een handje van om verschillende design teams met elkaar te laten strijden. (soms met inmenging van externe designhuizen zoals Huliez, Bertone, pininfarina maar ook gasten als Magna en Prodrive en Lotus)
Dit zijn modellen van plastic schuim en klei(vandaar de iele wieltjes)en zijn altijd dezelfde kleur. Zilver grijs
Met andere woorden .. Ja dit is een nieuwe Citroen design , Nee geen idee of dit de final Productie versie is.
Goede zaak ;P
Voor de liefhebbers enkele screenshots van de hierbovengenoemde design bladen.
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,3603327,3811353#msg-3811353
Voor de liefhebbers zegmaar.
Duidelijk is te ien dat de verschillende voorstellen echt enorm van alekaar kunnen verschillen.
Stephano zegt
de spelfouten …. o de spelfouten…
Citrofiel zegt
Lincoln, hoe positief ben je nog? Is deze nog leuk genoeg om op de oprit te mogen staan? :P
Ik finnum wel leuk eigenlijk…
BananaFlip zegt
He getsie, wat lelijk.
C3 = erg leuk, veel beter t.o.v. de oude
DS3 = echt een geweldig autootje
Revolte concept = gewoon erg lelijk
C-Cactus = ook erg lelijk.
reggiane zegt
Vergeet niet de 2CV was ook niet super mooi maar wel erg goed verkocht.
Geen idee of het minimalistische concept nog wel gaat aanslaan bij ons verwende consumenten.
In 1950 wisten de mensen niet beter maar anno nu MOET er gewoon luxe in.
Citrofiel zegt
@reggiane: Mee eens. In 1950 was de auto nog puur een praktische vervoersmiddel. Het uiterlijk deed er al helemaal niet toe (na een kleine gewenningsperiode). Tegenwoordig moet een auto een zeker niveau van luxe hebben en een aardig uiterlijk waarmee je niet voor gek staat en die het liefst wat ‘status’ meebrengt…
jodocus zegt
Of het deze nu wordt of niet wordt – design bijschaven is in dit geval sowieso nog hard nodig – belangrijk is toch wél de product- en gammapolitiek die bij Citroën aan het groeien is.
Naast een reeks Citroëns – voor u en ik – gaande van de C1 tot de C8, is er de start van het premium-gamma met de DS3, en later de DS 4, DS 5 (en de DS revolte ?)
Volgt dus nu wellicht het gamma ‘essentiêle’ met – én daar heb ik nog wat het gissen naar:
– wordt het een gamma met goedkope basic – wagens ? Zo wat het ‘Dacia’ voor Renault is ? En produceer die dingen dan wellicht in China of de andere economische groeilanden… of
– wordt het een echt groen gamma, met de C-Cactus als voorbeeld om de auto terug te brengen tot z’n essentie, gewicht te besparen en er ecologische aandrijvingssystemen in te bouwen: elektrisch, hybride,…
Laat maar komen zou ik zeggen;
En ook aardig bekeken van Citroën, want al die auito’s bouw je op dezelfde platformen, en je mikt op een waaier van doelgroepen en markten. Voor iedereen is er Citroën, zowaar…
Ik zie de andere producenten ook nog wel volgen! Let op m’n woorden !
Citrofiel zegt
@jodocus: Ten eerste: Er staat “het groen submerk van Citroen”. Dus niet voor iedereen een Citroën, maar voor iedereen een Citroën óf het aparte merk Essentiele.
Ten tweede: Er staat “het groen submerk van Citroen”. Dus het wordt een echt groen gamma, geen budgetmerk.
Maar goed, het zijn allemaal speculaties en roddels van autojournalisten. Zolang niets bevestigd is, kunnen we inderdaad nog van alles uit gaan.
O ja. Ten derde: Andere producenten volgen niet, Citroën volgt. Denk maar aan VAG, met al het delen van platforms, van ‘budgetmerk’ Skoda tot ‘premiummerk’ Audi.
jodocus zegt
@citrofiel:
Zoals je zelf stelt: speculaties van journalisten en dan is het toch wel ff leuk en aardig om hier op de blog fijn mee te speculeren!
Wat er – ten eerste – dus staat is dus alvast met een grove korrel zout te nemen…maar Citroën heeft z’n premium-range alvast Citroën DS genoemd én niet bv. de naam Panhard van onder het stof gehaald of een nieuw merk bedacht zoals Toyota met Lexus deed. Nee dus: premium-Citroëns blijven Citroëns.
Idemdito – speculeer ik dan – voor een groen en/of budget -gamma: dat wordt een gamma Citroën Essentiële.
De naam ‘Essentiële’ kan je m.i. toch moeilijk als aparte merknaam gaan profileren (vertaald : essentie / essentieel), maar duidt duidelijk op een range wagens die terug gaan naar de essentie (cfr. 2PK). Basic en ook budget-wagens is mijn interpretatie dan…
Het tegendeel dus van de DS (Distinctive Serie)-serie die luxueuzer zijn en op het premium-segment mikken.
Ik zie het ook niet gauw gebeuren dat Citroën voor de Essentiële’s ook nog een afzonderlijk dealernet uit de grond zou gaan stampen.
By the Way – persoonlijk geloof ik niet zo erg in een specifiek groen submerk…immers alle auto’s moeten de eerstkomende jaren ‘groen’ en ecologisch verantwoordt worden. De klassieke verbrandingsmotor loopt op z’n laatste benen en alle auto’s worden elektrisch of hybride…
Met de Citroën-Essentiële – reeks wordt nu terugggegrepen naar het C-Cactus – prototype, waarbij het ontwerp-uitgangspunt was de auto terug naar z’n essentie te brengen. Veel minder onderdelen zorgen alvast voor én een goedkopere wagen, én een lichtere wagen, én bijgevolg minder verbruik, én makkelijker te recycleren op het einde van de rit, én bijgevolg ook schoner én groen. Bouw er dan ook nog een ecologisch aandrijfsysteem in en je hebt inderdaad een groene wagen. Maar ook meer basic, ontdaan van veel gewicht en luxe, én dus ‘essentiële’
Ten derde: Zou je moeten weten Citrofiel :-): Citroën zet trends, innoveert en volgt niet :
Dezelfde platformen en motoren gebruiken doet Citröen reeds jarenlang met Peugeot, net zoals VW, Audi’s, Skoda’s en Seat’s op dezelfde platformen bouwt.
Nieuw marketing-gewijs is mijn inziens wél dat je binnen één merk een premium-range, de courante C-reeks én een essentiële-gamma krijgt.
Nu jij terug :-)
Citrofiel zegt
@jodocus: Met je Essentiele als subserie heb je een punt, zeker met de vergelijking met de DS-serie. Eigenlijk staat die ook al in de tekst, lees ik nu. Ik ging letterlijk in op het woord ‘submerk’, terwijl de DS-serie ook een submerk genoemd wordt, en dat is een subserie. Ik haalde het lekker door elkaar… :roll:
Ik denk ook niet dat een groen submerk de beste weg is. Veel merken doen het zo, aparte groene modellen (prius) of motorvarianten (bluemotion) bouwen. Daarmee profileer je die varianten wel specifiek als heel groen en goed, maar ik denk dat BMW beter bezig is. Die vergroent over het hele gamma tegelijk. Maar dan heb je weer minder aandacht en profileer je minder als milieuvriendelijk merk/model. Het valt minder op. De berijder profileert ook minder, die laat niet duidelijk zichtbaar zien dat hij zo milieuvriendelijk bezig is. Dat is een pluspunt voor veel mensen, maar een downside voor vele anderen…
Derde punt: Ehm, terug? Ik blijf wel hier. :mrgreen: Binnen één merk is het inderdaad verniewend, binnen een concern duidelijk niet. Ik weet overigens ook niet of dat wel de beste weg is. Wil een DS-serie rijder wel dat er ook budgetmodellen worden verkocht onder de naam Citroën? Een apart merk bied meer duidelijkheid voor de statusbewuste mensen, en daar zijn er veel van, getuige de vele ‘premium’auto’s op de wegen.
En nu mag jij het weer gaan vertalen door die roze bril van je. :P
jodocus zegt
@citrofiel,
Yep, en die status-bewuste mensen die met een Lexus rijden weten toch ook dat achter hun rug gefluisterd wordt dat ze met een omhoog gevallen Toyota rijden..toch !
Dus blijven ze krampachtig conservatief vasthangen aan een BMW of Mercedes…
Anderzijds – en sta mij toe m’n roze bril op te zetten – stel ik vast dat bij elk van de recent gepresenteerde Citroëns de comments hier op de blog overwegend poitief de richting uit gaan van ‘best leuk’ tot ‘Goe bezig, Citroën!’, zelfs vanuit onverdachte hoek van German-car-lovers. Citroën timmert dus stevig aan z’n imago, zowel technisch-innovatief, naar design toe tot en met sportief.
Eénmaal die reputatie stevig gebeiteld kan je je als constructeur wel wat permitteren – de Mercedes A-klasse overleefde toch ook de eland-crash -…
Maar ik wijk af – mijn punt is dat er best wél behoorlijk wat slaagkansen zijn voor een marketing politiek gebaseerd op 3 te onderscheiden en sterk geprofileerde gamma’s / submerken onder de Citroën-koepel.
Vandaag zou er een marketing-wet zijn dat je het als massaproducent van jan-met-de-pet-auto’s niet moet wagen mee te spelen met de grote jongens (cfr. de debacles Renault – Vel Satis, Peugeot 607, Opel Sigma, VW Phaeton..en ja ook Citroën C6). Een specifiek gamma met sterke profilering zou dat wellicht kunnen ondervangen, doorbreken én duidelijkheid brengen voor de consument.
Let op: één en ander moet ook groeien en opgebouwd worden… het is niet voor niets dat Citroën zijn DS – serie start bij de kleine DS3.
En vanuit z’n roots is er ook wel wat voor te zeggen : Citroën is vooral bekend van 2 wagens:
– de 2PK – het prototype inzake eenvoud én essentie op autogebied. Een gamma ‘essentiële’ kan daar de vruchten van plukken…
– de DS: icoon van innovatie, design en toch ook behoorlijk premium (nog voor het woord bestond) als staatsiewagen voor de Franse presidenten..; Het DS-logo werd alvast in de strijd geworpen…
En wat betreft het groene karakter: nogmaals, wat mij betreft en als je als constructeur mee wil zijn: bouw in al die wagens -‘essentiele’ of ‘DS’-premium-reeks – asap ecologisch verantwoorde motoren in…
Zie ik dat alweder te rooskleurig of lach ik strx ook groen? :-)
Citrofiel zegt
@jodocus: Gezien het punt in je eerste alinea maakt het dus eigenlijk niet uit of Citroën een apart merk opricht of een submerkje. En dan bekeken is het natuurlijk efficiënter om een submerk te doen, hoef je een heleboel marketinggebonden onzin niet te doen, en hoeven er geen nieuwe dealers geplaatst te worden.
Het is ook waar, of althans, het viel mij ook op, dat er positiever gereageerd wordt op nieuwe Citroëns. En op vele manieren is Citroën inderdaad bezig met vernieuwen en profileren naar de oude waarden. Waarbij ik hoop dat ze jouw punt ‘sportief’ maar even overslaan. Niet in de gewone modellen tenminste, de GT is een marketingtechnische uitzondering.
Dus als er gewoon verder wordt gebouwd aan dat imago, kan een nieuwe premiumserie wel wat worden. Maar dan ook nog een Essentiele-serie? Er wordt wel veel gevraagd van de consument op die manier, zulke uiteenlopende concepten en imago’s onder één naam. Je kunt het blijven zeggen, maar ik ben er niet van overtuigd dat het gaat werken. Ik wacht gewoon lekker passief af en zie wel wat er gaat gebeuren, voorop gesteld dat er uberhaupt een Essentiele-serie komt.
Over de roots ben ik het dan wel weer compleet eens. Het is prachtig hoe Citroën het hebben van een puur basis- en topmodel combineerde, zonder tussenmodellen. En het ging goed (qua verkopen dan, financieel iets minder, zo schijnt). Misschien kan dat zich in de moderne tijd herhalen, misschien ook niet…
Nou, over het groene program zijn we het dan tenminste nog wel helemaal eens. Maar de Essentiele-reeks zal wel met wat minder geavanceerde motoren beginnen. Goedkoop bereik je vaak niet met technische innovatie in de groene richting. Zie ook Dacia. Wil je een Essentiele-reeks goedkoop en basic maken, dan lukt dat wellicht niet met een nieuwe groene aandrijflijn. Hm, ik begin mezelf te herhalen, time to end for now.
jodocus zegt
@citrofiel,
Vroeger was er alleen Cola – Coca-Cola. Vandaag is er Cola Light, Cola Zero, Cola Lemon en als consument ben je ondertussen ook opgevoed om te weten welke cola voor wie bestemd is en hoe die dan wél smaakt… om maar te zeggen het is heus niet zo complex om marketing-gewijs je diverse gamma’s te profileren.
Immers, als je als consument een auto koopt wordt het keuzeproces nog kwartslag complexer want je moet kiezen tussen verschillende motorisaties, uitrustingsniveaus, kleur, velgen, opties en tutti quanti… om maar te zeggen, ik zie er echt geen graten in om 3 gamma’s op goede wijze te profileren onder de Citroën-vlag zonder dat de ene afbreuk zou doen aan de andere.
Bij deze zijn we het weer aardig eens, schat ik, zo ook wat betreft die groene motoren in de essentiële-reeks: in eerste instantie zal dat inderdaad een zuinig & proper driecilindertje zijn…
En blijft mij enkel nog de puntjes op de ï te zetten: voor mij hoeft die sportieve profilering al evenmin. Ik gaf enkel als vaststelling aan dat Citroën zich profileert op vlak van design, technische innovaties en op het sportieve vlak. Nergens heb ik gesteld dat dat ‘mijn punt’ is, en ik daar nu uitermate warm voor loop… ik stel enkel vast dat ze reeds jarenlang sterk presteren in de WRC met de C4 en Sebastien Loeb en ansich is dat best aardig. Ik schat dat Citroën ook meer leert van haar rally-exploten voor verbeteringen in onze standaard-wagens dan pakweg constructeurs die miljoenen over de balk gooien in de m.i. compleet irrelevante F1. Maar je kan er evenmin omheen, ook deze sterke sportieve prestaties dragen bij aan het toenemend ‘au serieux’ dat Citroën in steeds ruimere kringen te beurt te valt…
Citrofiel zegt
@jodocus: Maar alle Cola-varianten zijn ongeveer gelijk qua niveau. Bij auto’s blijft status een rol spelen, en om daar dan verschillende niveau’s in te hebben (budget, normaal en premium) is een complexere zaak dan het hebben van verschillende smaken Cola.
En verder zijn we het wel eens nu.
jodocus zegt
@citrofiel
Zo wil ik het horen !! ;-)
jodocus zegt
@citrofiel:
En nu ga ik een stevige trappist van het vat drinken ! Voor jou een colaatje – van het submerk ‘Light’? :-) lol!
Citrofiel zegt
@jodocus: Nou zeg, acht je mij te jong voor alcoholische versnaperingen? :P Nee, het is goed dat je meedenkt. In de tentamenweken zal ik beter niet drinken… ;) Nu verder met Calculus, hoewel ik denk het toch niet te halen. Heb een te grote werkachterstand opgelopen, en nu nog inhalen is een verloren zaak. Dus hopen dat hetgeen ik wel gemaakt heb er zo goed in zit dat dat alleen al voor een voldoende zorgt overmorgen… :o
jodocus zegt
@citrofiel,
Nou, ga er dan maar voor, ik zal duimen !
En beperk dan ook best héél even je autoblog-activiteiten hier ook maar. Zonodig zal ik hier zolang wel de Citroën- kleuren verdedigen. Maak je geen zorgen, en bij goede afloop heb je ook een trapist van’t vat verdient!