Citroën-designer: ‘SUV’s met coupélijnen zijn gevaarlijk’

Auteur: , 66 Reacties

Terwijl de automarkt in rap tempo wordt overgenomen door SUV's, crossovers en hoe je de al die X6-achtigen ook wilt noemen blijft één merk dapper weerstand bieden.

Citroën-designer: 'SUV's met coupélijnen zijn gevaarlijk'

In gesprek met CarAdvice trekt Frederic Duvernier, exterieurdesigner bij het Franse merk, fel van leer tegen de laatste modegrillen in de autowereld. Hij heeft geen goed woord over voor de coupe-style SUV’s waar ieder merk tegenwoordig een harde voorband van krijgt.

Na een volkomen terechte rant over hoe iedereen elkaar aan het kopiëren is, zegt Duvernier, die met het design van de Citroën C4 Cactus op de proppen kwam, het volgende:

“Het spijt me om dit te moeten zeggen, maar er zijn veel copycats. Ze vervelen me. Het is onze taak om iets nieuws te creëren, maar ik denk dat als het nieuw is omdat het louter nieuw moet zijn, dan werkt het niet. […] Er zijn veel SUV’s met een belabberd zicht naar achteren door de coupélijn. Wat is daar het nut van? Je hebt bijna geen bagageruimte en kunt niet naar buiten kijken, ze zijn gewoon gevaarlijk.”

Yes! Graag de hoogste Franse onderscheiding voor deze man. Eindelijk een invloedrijk sujet in de auto-industrie die zich durft uit te spreken tegen de crossoverwaanzin waar babyboomers zo vrolijk van worden. Ja, we hebben het over jullie, BMX X4, Mercedes GLE Coupé en Tesla Model X. Met jullie levensgevaarlijk platte D-stijlen.

Of fulmineert Duvernier zo tegen SUV-coupé’s omdat Citroën zelf niets in dit segment heeft? Nah, hij zegt wijze dingen:

“Ik vraag mezelf af: ‘ontwerp ik een gevaarlijke auto?’ Als dat het geval is dat stop ik met het project. Het mag dan misschien mode zijn, maar ik denk dat het verkeerd is.

Preach!



66 reacties

@ Meneer Duvernier: park distance control, achteruitrijd camera, top view, BLIS. Probleempjes opgelost.

@gtwillem:
ja, dure opties in het “achteruit zicht pakket” zeker.
@super: hahahaha, en bam!
@gtwillem: en de meeste kunnen er niet mee omgaan
@junior540: Zo’n X6 is ook gewoon niks voor vrouwen.
@gtwillem: ik vind een binnenspiegel een fijn ding, vooral als ik ook nog wat kan zien. Zat auto’s waar ik met mijn lange rug alleen maar dak zie.
@gtwillem: Het blijft idioot om zoveel elektronica nodig te zijn om gewoon een probleem te verhelpen die er helemaal niet hoorde te zijn!
Naast dat het allemaal storings gevoelig is voegt het extra gewicht toe.

Het beste argument is dat zo’n X6 echt onoogelijk lelijk zijn! Het is ook een waardeloze combinatie, hoog op de wielen met een sportief uiterlijk.
Sportief is laag en licht.
Hoog op de wielen is lomp en onbenullig.
@ronnys: ik heb niets met de X6: erg lelijke auto. En krap ook. Maar de X4, X6 en GLE Coupe wordt genoemd omdat het SUV’s zijn, en die zijn bij voorbaat slecht (zeker voor een merk dat een heel beperkt aantal SUV’s in het gamma heeft gehad).

Maar denk je dat je in een 911, F-Type, Corvette, AMG GT, GT-R of Vanquish wel goed zicht schuin naar achteren hebt?
@gtwillem: Ik heb geleerd dat je ook als je vóóruit rijdt, regelmatig in de binnenspiegel moet kijken om het verkeer achter je in de gaten te houden. En ik kan je verzekeren: geen enkele van die parkeerhulpjes doen het dan hoor!
@potver7: standaard zijn de X4 en X6 uitgerust met een binnenspiegel ;-).
@potver7: ehm dodehoek sensor?
@gtwillem: Ja willem, laat ze de model X launch van Tesla even checken daar. Veel veiliger wordt het niet. Indrukwekkende presentatie van Musk zelf! Al doet het mijn auto hart een beetje bloeden, de 30 minuten kijken zijn het meer dan waard.
@fmgarcia: Ik heb het geprobeerd, maar naar 1 minuut zenuwachtig gestuntel door meneer Musk ben ik afgehaakt.
@gtwillem: Speeltjes voor mensen die niet kunnen rijden.

Echte mannen krijgen hun statussymbool in elk gat…
Hulde! En zo is het.
Euh, voor het gemak vergeet deze beste man dat die oude Citroën C4 3-deurs en de huidige DS-5 door hun extreem vlakke achteruit (en zo’n balkje in het midden) nou ook niet de meest overzichtelijke auto’s zijn…

Verder heeft hij wel gelijk hoor, het zijn gruwels op wielen. Welke helaas wel goed verkopen :-(
@poes: rij regelmatig in een DS 5, totaal nergens last van.
Camera en parkeersensoren to the rescue
Maar kan meneer ook uitleggen wat dan het nut heeft van een C4 Cactus? Ja, het is vernieuwend en iets totaal anders, maar het is belachelijk lelijk als je het mij vraagt. Het rijdt voor geen meter, de zitting is waardeloos en hij is nog een keer lelijk.

Voor de rest ben ik het volledig met deze man eens, dat dan weer wel.
@viezefreddyw:
Ik vind anders zo’n C4 cactus vele malen mooier en leuker om te zien dan die saaie en nutteloze SUV-coupe-crossover dingen. Zeker als die C4 nog een leuk kleurtje heeft. De C4 cactus is typisch zo’n ‘love it or hate it’ auto. En ik vind hem leuk..
@viezefreddyw: concept is speciaal gemaakt voor Parijs. De Airbumps zorgen ervoor dat op de meest voorkomende schadeplekken de schade nihil blijft. Daarnaast vormen ze deels bij aan gewichtsvermindering.

*verkopersbril af*
Hij is gewoon stik jaloers, omdat de Duitsers ALLEMAAL hun beloftes nakomen en succes hebben in Amerika -Diesel land bij uitstek!- en de rest van de wereld en hij het moet doen met tweederangs Franse meuk !

Fransen hebben doodgewoon nog NOOIT een originele out of the box auto gemaakt.

Of wacht ff………………………..is het vandaag niet precies 60 jaar geleden dat de DS werd gelanceerd ?

Persoonlijk ben ik van mening dat de beste man 100% gelijk heeft, in mijn ogen zijn deze BMW tranentrekkers niets meer dan een Renault 16 op hele, hele grote wielen, en die Renault 16 werd al zo’n goeie 50 jaar geleden uitgevonden als eerste hatchback !

http://automodels.net/media/renault/pics/renault-16-115-%5B8562%5D.jpg
Wat is nou het nut om dit te zeggen? Of is dit maar een klein stukje van het complete verhaal?
In dat geval zijn supercars ook gevaarlijk. Zicht naar achteren is bijna nihil.

Maar ach, hij verwoordt gewoon op een nette manier dat het kutauto’s zijn.
Het zijn dan wel auto’s die je of verschrikkelijk lelijk vindt of juist prachtig. Maar 1 ding is zeker, ik zit liever in een x6 dan in zo goed als elke Citroën in het geval van een aanrijding
@ettie: Omdat de X6 niet meer lelijker kan worden door die aanrijding en de Citroën wel?
De man heeft de cactus ontworpen?
Die moet eerst een jaar in de hoek staan voor dat walgelijk ding voor hij iets zegt over andermans ontwerp.
@n54coupe: Over smaak valt niet te twisten. Over functionaliteit wel… ;)
En die X6-ontwerper heeft ook heus wel ’t nodige aan wanstaltige producten op de wereld gezet. De X6 bijvoorbeeld. Of een 2 Active Tourer en familie
geen C-Crosser Coupe dus…
Er zit wel een verschil in X achtigen, crossover,s en SUV.
De X achtigen is voor oudere mensen die lekker hoog willen zitten in vooral instappen om hun versleten ledematen te ontlasten. de crossover,s zijn voor vrouwen die te weinig sex hebben gehad in hun leven en denken dat ze al 60 zijn. De SUV, s zijn stoere auto,s met doorgaans veel power onder de kap en bedoeld voor mannen die willen laten zien dat ze nog erg potent zijn. Zo zie je maar weer; voor ieder wat wils.
Stop dan maar meteen met bestelbusjes, aanhangers, fietsendragers, vrachtwagens en ambulances bouwen..

Levensgevaarlijk die dingen!!!
Ik rijd liever met een X6 of GLC tegen een boom dan met een Citroën C1…
@str8six: is ook een to-taal andere auto…. Ik zit liever in een C4 Grand Picasso dan in een 5-serie tourer bij een crash. Kijk maar naar de NCAP.
@str8six: Ik ontwijk de boom liever.
@robert110: dat sowieso. Maar mocht je in een ongeluk geraken dan liever in een SUV-coupé dan in zo’n koekblik.
LOL, de DS4 kan niet zijn achterste zijruiten omlaag krijgen voor design redenen. Oh, nee je zou maar een sub-C-stijl moeten ontwerpen. Als je auto te water raakt mag je maar hopen dat je noodhamer hebt of dat je de deuren nog open krijgt. Wat nou veiligheid over design bij Citroën!
@AutomotiveDesigner: What’s your point over de DS4? Je bedoelt, net zoals alle driedeurs modellen en coupé’s, waar ook veelal geen achterste zijramen en al helemaal geen achterportieren open kunnen?!
@AutomotiveDesigner: Als je auto in het water ligt heb je sowieso niet bijster veel aan elektrische ruitjes hoor….
Tesla en gevaarlijk in het zelfde artikel… Zucht
Duvel op Duvernier! Die veredelde Franse stokbroodjes die jullie verkopen hebben anders een verdomd grote A-stijl waar een volledige Eiffeltoren in kan verdwijnen… Dat lijkt mij ook niet echt veilig! Om nog maar te zwijgen over het stuurgevoel van een natte krant boven de 100 km/u…
In het klein zijn het ook baggerauto’s.

Maar de grote versie’s aka X6 en GLE Coupe met een dikke diesel zijn (LET OP, mening) leuke wagens.
Geef de man een lintje…
Proef iets van kinnesinne bij deze Fransoos, zeker de klere erin dat zijn DS serie niet het premium gevoel brengt wat ze doen willen geloven!
Als een van de meest matige ontwerpers uit de industrie fulmineert over het design van andere ontwerpers, dan trek ik me daar niet te veel van aan.
Als ik zo’n x-geval tegenkom moet met een rotvaart de berm opzoeken om de inhoud van mijn maag aan de planten te doneren
Lol, de Model X heeft een giga scherm met daarin een giga camerabeeld verwerkt, dus meer zicht dan een Citroen. Daarbij is het de veiligste SUV en ook nog eens super ruim (met 2 bagageruimtes en geen rekening hoeven te houden met allemaal onderdelen zoals een uitlaat en brandstoftank).
@stfu: ^achteruitrijcamera
@stfu: Zicht naar achteren heb je niet alleen nodig bij het achteruitrijden, maar ook als je gewoon rechtdoor rijdt. En dan doet die achteruitrijcamera ’t niet…

Nee, de ontwerper van Tesla hoefde geen rekening te houden met een brandstoftank. Wel met een heleboel accu’s. Of rijdt dat ding soms op lucht?

En wie heeft er geroepen dat het de veiligste SUV is? Tesla?
@potver7: Niet bekend met tesla merk ik. Die camera kan gewoon aan tijdens het rijden, maargoed, dat zul je niet snel gebruiken.
@potver7: Dat riepen ze inderdaad zelf, is te zien in het filmpje van de lancering.
Behalve slecht zicht naar achteren zijn er ook zat auto’s met slecht zicht schuin opzij, dus (bij ons) naar rechts achter. Dit komt door miniscule achterzijruitjes, dikke c-stijlen en hoofdsteunen achter. En ja, die heeft Citroën ook! Erg fijn als je rechtsaf wilt slaan en met geen mogelijkheid kunt zien of er een fietser of scooter over het fietspad rechtdoor wil.
“Ik vraag mezelf af: ‘ontwerp ik een gevaarlijke auto?’. Hmm, misschien maar laten we dat oplossen met bubbels op de deuren…
Ik denk persoonlijk dat de man het onder de radar heeft over het gebrek aan fantasie en dat ‘de idee’ niet in de Duitse auto industrie wordt toegepast.
En het grappige is dat iedereen, maar dan ook IEDEREEN een mening over zijn creatie de Cactus heeft !

En misschien gaat het daar wel om en is dit typisch eigenzinnig Frans.

Ik vind die Cactus geweldig leuk om te zien, weer eens wat anders, vooral in een sprekende kleur als geel.

Qua vormgeving kan ik niet veel bijzonders uit Duitsland bedenken, de NSU R0 80 was een schitterend design en de doodgeboren Volkswagen K70 was ook een prachtig stuk industrieel ontwerp.
De eerste Audi’s onder VW vlag waren oubollige autootjes met overdadig veel chroom.

Opel en Ford ontwerpen waren altijd doorspekt met een saus van Detroit en Dearborn, Volkswagen kon ik ook nooit warm van worden, de 02 serie van BMW, en de eerste twee uit de vijf serie range, die waren leuk om te zien en de Mercedes S klasse met de koplampen boven elkaar.
@desjonnies: Er zijn wel een paar Duitsers geweest met een bovengemiddeld leuk en origineel ontwerp. Het zijn natuurlijk heel behoudende merken, dus is de styling ook vaak erg behoudend. En echt charmante merken hebben ze daar niet. Maar er zijn wel degelijk originele Duitse auto’s geweest:

1. Audi A2 (niet mooi, maar wel guitig en vooruitstrevend).
2. BMW 2002 (volgens mij een Michelotti ontwerp)
3. Borgward Isabella (niet vooruitstrevend, maar wel een charmant autootje)
4. Glas 2600 Coupe (Frua ontwerp volgens mij)
5. Ford Puma (ik vind het een prachtig coupeetje, te meer dat ze dit op basis van een Fiesta wisten te maken).
6. Opel GT (ok, je hebt gelijk: is natuurlijk een heet gewassen Corvette)
7. Porsche 928
8. Volkswagen Karmann Ghia (oké, ontwerp was gewoon van een Chrysler concept gejat)
@gtwillem: ik begrijp niet waar jij die oceaan van autokennis vandaan hebt… O_o
@desjonnies: Glas misschien nog?
Twee vergeten Duitse ontwerpen R0 80 en K 70 :

http://www.autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/volkswagen/anderefotos/nsu-ro80-vw-k70-003.jpg
@desjonnies: puur auto porno, tenminste wat de RO-80 betreft. Naast elkaar zie ik de overeenkomsten. Maar dat is zoals VW het wilde, de K70 als de eenvoudige (4 takt-4cylinder) broer van de NSU Ro 80. Mijn vader had de K-70 besteld maar vanwege (te lange) levertijd weer geannuleerd en daarna een 504GL zonder noemenswaardige levertijd besteld.
Zelf X6 gereden. Prima zicht
Heb ooit eens als leenauto een Citroën Visa gereden. Moet zeggen dat het zicht naar achteren fenomenaal was. De achterklep waaide nl. Spontaan open als je boven de 90 km/h kwam. Een snelheid die dat ding overigens alleen bult af haalde.
Wat een baas!
De beste man heeft gewoon gelijk.

En wat betreft de Cactus. Het is echt een Love or hate auto, Net als bijv. de Nissan Juke. Die vonden mensen ook verschrikkelijk of geweldig. Zeker in het begin.

Hulde voor de merken die nog dit soort dingen bouwen en op de markt brengen. Dat houd nog een beetje variatie in het straat beeld. Van mij mag die Cactus M ook wel in productie.

Ook hulde voor de mensen die dit kopen trouwens. Want de restwaarde daalt wel wat sneller vermoed ik. Aangezien het kopers publiek op de 2e handsmarkt door deze love or hate wel kleiner is.
Niet dat ik die uit de kluiten gewassen super-de-luxe te hoog op de poten gezette Honda crxjes iets aan vindt, maar zo’n polyester badkuip met 3 pk is het ook net niet. Vroeger liepen Fransen nog voorop met hun technisch bizarre designs, nu maken ze enkel nog bizarre designs.
Wat een baas?! No way.

Hij moet gewoon z’n mond dichthouden en eens leren hoe je een echte mooie auto maakt.
Want hoe die Cactus eruit..
Daar prik ik m’n handen al aan zonder het zelfs te hebben aangeraakt..
Flapdrol.. Wat een lelijk ding is dat.
Goh, het zicht naar achter van recente Citroëns is ook niet enorm.
Ik rij vaak met een Cactus en een DS5 en ik ben blij dat er op de Cactus een achteruitrijcamera staat en baal dat de DS5 het niet heeft…
“Ik vraag mezelf af: ‘ontwerp ik een gevaarlijke auto?’ Als dat het geval is dat stop ik met het project. Het mag dan misschien mode zijn, maar ik denk dat het verkeerd is.”

Heb ik niet een tijdje geleden een item gezien over de spontaan exploderende glazen panorama daken in Citroëns??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).