• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën diesels binnenkort ook exit, volgens CEO

Auteur: willeme, gepost 4 mei 2021 om 17:01 – 14 Reacties

Citroën diesels

Dat Citroen klaar is met diesels is jammer, maar begrijpelijk.

Als we het hebben over extreem puike dieselmotoren, hebben we het bijna altijd over Mercedes of een ander Duits merk. Maar er zijn meerdere fabrikanten die er erg goed in zijn. Fiat is er bijzonder bedreven in, Volkswagen vindt (nou ja, vond) het superleuk en PSA mag zeker niet onvermeld blijven.

Een groot verschil tussen de Franse zelfontbranders van PSA en de Duitse diesels is de loopcultuur geweest. In veel gevallen zijn de motoren minder explosief qua karakter, maar lopen ze wel erg fraai. Mensen die een Citroen XM 25 Turbodiesel of C5 HDI zullen dat kunnen beamen.

Citroën diesels

Citroën diesels op retour

Dat Citroën er bijzonder goed in is, wil niet zeggen dat ze ermee doorgaan. Sterker nog, in navolging van een hele hoop andere fabrikanten is het einde voor de oliestoker ook in zicht bij Citroën. Dat bevestigt Citroëns CEO Vincent Cobée aan Autocar. Volgens hem is er een trend ingezet die niet meer te stoppen is.

Cobée geeft aan géén warme gevoelens meer te hebben voor de diesel. Nog niet zo lang geleden verkocht Citroën enorm veel diesels. Volgens hem zo’n 80%. Dat is al veel minder geworden de laatste tijd: zo half om half. Maar hij voorziet dat het minder dan 15% gaat worden in korte tijd.

Citroen C5 X

Uiteraard is het een echte CEO en promoot hij zijn eigen producten. Hij voorziet namelijk dat veel auto’s enkel met benzinemotor of PHEV aangeboden zullen worden. Volgens hem heeft de (nog te introduceren) Citroen C5 X die trend ingezet. Dat is niet helemaal correct, want er zijn zat automerken die nu alleen auto’s met benzinemotoren of geëlektrificeerde aandrijflijn verkopen.

Citroën diesels

Toch is de uitspraak van Cobée nieuwswaardiger dan het lijkt. Natuurlijk, merken als Honda, Subaru en Toyota verkopen ook nauwelijks diesels meer. Alleen die merken deden dat 10 jaar geleden ook al niet. Zoals Cobée meldt, is er een periode geweest dat Citroën enorm veel zelfontbranders verkocht. Overigens is het nu nog ‘slechts’ een uitspraak. Er is nog geen officiële mededeling vanuit Citroën of Stellantis (het moederbedrijf dat vroeger PSA heette). Maar met zulke uitspraken kan een dergelijke bevestiging niet heel lang meer uitblijven.

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Diesel, Stellantis

Vorig bericht: « Ferrari F355 Berlinetta
Volgend bericht: Gerucht: Valtteri Bottas dit seizoen al weg bij Mercedes »

Lees Interacties

Reacties

  1. melkkoe zegt

    4 mei 2021 om 17:20

    Waarschijnlijk zal citroen net zoals toyota nog wel gewoon diesels blijven leveren in apenlanden en in bedrijfswagens. Want daarvoor telt de vervuiling niet

    Login om te reageren
  2. sabrerator zegt

    4 mei 2021 om 17:36

    Ik heb goede herinneringen aan al mijn Citroën diesels.
    Van de 1.9td, de 2.1td (fenomenaal blok), de 2.0HDi (net niet zo lekker als de 2.1) en de 2.2HDi.

    En met wat fantasie heb ik er nu ook een, want het blok wat ik nu heb is de 2.7d die ook in de C6 en C5 is geleverd. Helemaal fantastisch blok.
    Zou er geen 3.0 benzine voor willen hebben.

    Begrijpelijk, dat wel. Maar wel het einde van een tijdperk.

    Login om te reageren
  3. monsieurleloure zegt

    4 mei 2021 om 18:00

    Eigenlijk best beschamend dat VW gewoon door blijft gaan met diesels, het bedrijf die de hetze tegen diesels in gang gezet heeft….

    Login om te reageren
  4. vindik zegt

    4 mei 2021 om 18:10

    En dit is het merk dat ooit de CX en de DS maakte. !
    Tis net een baseballpet hoog op zn poten..

    Login om te reageren
  5. saxoke zegt

    4 mei 2021 om 18:37

    Zelf heb ik enkele citroens op diesel gereden, stuk voor stuk prettige blokken , maar m’n laatste was er eentje met een soort van handleiding. Die hield er niet van als ie te rustig werd bereden. De C5 met de 136pk diesel (en FAP) hield er niet van om onder de 2000tr bereden te worden, dan “hikte” die behoorlijk. Ook als ie tijdens t rijden ging regenereren (zuiver stoken van de FAP) merkte je een harde schok doorheen de auto. Er was best goed mee te leven, maar op dat moment was het toch vaak ff verschieten. De 1.6hdi90 in de Berlingo was gechipt naar 112pk, en een bergje meer koppel. Dat reed ook best goed, rustige motor, geen strepentrekker (wat ik van zo een bakkerskar ook niet verwacht) maar in alle rust, zonder explosief te zijn als de turbo mee ging blazen, deed ie heel goed zijn best. Pa zijn Picasso 2.0HDi heeft t een dikke 300.000km volgehouden tot ie m verkocht. Motorisch was er nog lang niets mis mee.

    Login om te reageren
  6. S zegt

    4 mei 2021 om 18:54

    Veel mensen worden voorgehouden dat het omslag punt bij een diesel rond de 25.000 km ligt en slecht voor het milieu is. Als je een niet al te zwaar van gewicht diesel rijd bij voorbeeld een Peugeot 308 diesel van 1275 kg dan is het verschil per maand aan wegenbelasting met een benzine ongeveer 66 euro. Reken dat een diesel 1op 19 rijd en een benzine 1op 12 tegen de dieselprijs van €1,50 en benzine €1,89. Als je 1000 km per maand (12000km per jaar) rijd kost een diesel je aan brandstof €79 en met benzine €157 per maand. Het verschil is nihil en zo’n diesel heeft een uitstoot van 88 gram en de onderhoudskosten van een diesel zijn goedkoper!

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      4 mei 2021 om 19:42

      En als je wilt kan je een diesel fosiel vrij rijden 😉

      Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      4 mei 2021 om 20:16

      @s

      Das war einmal.

      Sinds er roetfilters / egr-kleppen /dubbelmassavliegwielen toegepast werden zijn de onderhoudskosten duurder geworden.

      Wil je een goedkope diesel moet je een indirect ingespoten diesel hebben met voorwervelkamer zonder turbo een 190d/200d.250d oid

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      4 mei 2021 om 20:51

      @serg: onderhoud van een diesel is duurder. Brandstof filter, Ad blue, roetfilter. Dat heeft een benzine niet. De intervallen zijn ook niet hoger bij een diesel.

      Login om te reageren
      • S zegt

        4 mei 2021 om 21:26

        @benja01: om de 17000km vul je 10 liter Adblue bij kosten €10. De meeste roetfilters reinigen zich zelf daar hoef je niets aan te doen.

        Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    4 mei 2021 om 22:20

    Ojee, Frankrijk was een grote voorvechter van de diesel en tot voor kort zelfs nog en dan de diesel er uit doen, dat is not done voor de fransoos. Ooit wel eens het stroom netwerk bekeken in de binnenlanden? Nou succes dan maar, de EV zal het daar nooit redden en geloof me, Frankrijk is een groot land.

    Login om te reageren
    • wigboldus zegt

      12 mei 2021 om 08:35

      Inderdaad, dat dacht ik ook, en zoals vermeld is het verkoop al gezakt van 80% naar 50% wat een enorm verschil al is, maar om dan al zo’n uitspraak te doen om te stoppen met diesel is dan bijzonder, omdat het de helft van de verkoop nog gaat.
      Denk dat die binnenkort dichter bij 10 jaar is dan volgend jaar, anders nemen ze een enorm risico.

      Login om te reageren
  8. edward330d zegt

    4 mei 2021 om 22:22

    Citroën maakt helaas vanaf 2005 al in samen met Ford diesels. Dat is toevallig ook het moment dat ze niet meer zo onverwoestbaar zijn als de sterke DW10 en de XUD motoren. Jaren met deze uiterst betrouwbare krachtbronnen mogen rijden. Jammer dat ze ermee stoppen maar ook wel begrijpelijk nu de elektrische aandrijvingen steeds meer ontwikkelen. Toch blijf ik, zolang het nog kan/mag , gewoon diesel rijden omdat de zelfontbrander een heerlijke machine is en blijft.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      5 mei 2021 om 13:00

      @edward330d: de oude 504, niet stuk te krijgen, ooit eentje bij een sloperij zien staan waarvan ze de olie hadden afgetapt en dan kijken hoe het duurde voordat deze vastliep, het ding heeft nog ruim een uur gedraaid en begon toen zwaarder te lopen en sloeg af, na een uurtje weer gestart en hij liep weer, wel met geratel, maar toch.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North