• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

CO2 Belasting: Wat kosten auto’s in 2013?

Auteur: Alwood, gepost 16 december 2012 om 23:00 – 57 Reacties

Koopje van 2013!!


Nieuw kabinet, nieuwe tijden, nieuw jaar en nieuwe belastingregels. Exit BPM, enter volledig CO2-afhankelijke aankoopbelasting op auto’s. Wat dat met de autoprijzen doet?

Kort door de bocht: minder betalen voor grote auto’s met een relatief lage CO2 uitstoot. Hele hele dure auto’s met een flinke CO2 uitstoot kosten in 2013 iets minder. Meer betalen voor kleine auto’s die nét te veel uitstoten. Meer BTW natuurlijk én we betalen natuurlijk allemaal 2,2% (inflatiecorrectie) bij onze motorrijtuigenbelasting en/of accijns.

Van de BPM zijn we in 2013 volledig af. In 2012 betaalden nieuwe auto-kopers nog 11,1% BPM. Vanaf 2013 is deze volledig door CO2-belasting vervangen.

Er gelden 4 belastingschijven voor de CO2-uitstoot van auto’s. In principe zijn benzine-auto’s die 95 gram (was 102 gram in 2012) of diesels die maximaal 88 gram (was 91 gram) uitstoten vrijgesteld. Voor diesels geldt echter een uitzondering. Vanaf 70 gram CO2 uitstoot per kilometer betaalt iedere diesel ‘variabele toeslag’. Deze regel is juni dit jaar ingegaan, in plaats van €40,68 betaal je in 2013 €56,13 euro per gram CO2 (tussen 70 en 88 gram). De 4 schijven zijn in 2013 als volgt:

Benzine

  1. 96-140 gr CO2/km
  2. 141-208 gr CO2/km
  3. 209-229 gr CO2/km
  4. meer dan 229 gr CO2/km

Diesel

  1. 89-131 gr CO2/km
  2. 132-192 gr CO2/km
  3. 193-215 gr CO2/km
  4. meer dan 215 gr CO2/km

In schijf 1 betaal je €125 per gram, schijf 2 €148, schijf 3 €276, schijf 4 €551. Diesels die aan de Euro 6 norm voldoen krijgen €500 korting.

Uitgaande van redelijk betrouwbare ‘Europese’ nettoprijzen zijn voorbeelden eenvoudig te berekenen.Een Mercedes G63 AMG, die op ons aller wishlist voor het nieuwe jaar staat, kost netto €117.327,-. Daar komen vervolgens €72.179,- CO2-belasting en €24.638,- BTW bij. Totaal voor 2013: €214.144,- (was €213k). Voor een Mercedes CLS250 CDI Shooting Brake (139 gr CO2/km) betaal je in 2013 slechts €65.814,- (was €71,5k). Een Volvo V40 D2 (94 gr CO2/km) pakt een klein voordeel met een 2013-prijs van €25.212,- (was €26,5k). Een Fiat Punto 1.3 Mjet (90 gr CO2/km) wordt juist iets duurder: €16.040 in 2013 tegenover €15,3k in 2012. Alle prijzen natuurlijk onder voorbehoud, door de nettoprijzen iets te veranderen zullen de exacte bedragen op 1 januari iets verschillen.

Een paar uitzonderingen, zoals de Mercedes CLS250 CDI Shooting Brake, pakken flink voordeel. Voor heel veel anderen verandert weinig. Ferrari’s zakken verbazend genoeg iets in prijs. Porsche schijnt de netto prijzen omhoog te gooien en houdt prijzen daarmee op nagenoeg hetzelfde niveau.

Ook interessant!

  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Belasting importauto gaat een beetje omhoog
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, belasting, bpm, co2

Vorig bericht: « Verdient deze pickup een boete?
Volgend bericht: Aantal NL drankrijders laatste 10 jaar gehalveerd »

Lees Interacties

Reacties

  1. gerbie zegt

    16 december 2012 om 23:07

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    16 december 2012 om 23:08

    ..wat een hutkoffer op wielen is die walgelijke Merc zeg !

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      16 december 2012 om 23:12

      @Megakix: 90% van auto’s op de Nederlandse wegen is lelijker.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        16 december 2012 om 23:14

        @alcantara: klopt…maar lelijk blijftie…

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          16 december 2012 om 23:16

          @Megakix: gwn een witte walvis zoals op die bovenste foto… maar op een of andere manier hou ik er wel van ;)

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            16 december 2012 om 23:18

            @Alwood: je bent gewoon een proleet @Alwood…gewoon een hele dikke, vette proleet ^^

            Login om te reageren
          • alcantara zegt

            16 december 2012 om 23:18

            @Alwood: http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=V2Some_nAV4

            Login om te reageren
            • Alwood zegt

              16 december 2012 om 23:20

              @alcantara: omg.. dan ga ik nu maar een woonwagen zoeken.

              Login om te reageren
            • Megakix zegt

              16 december 2012 om 23:21

              @alcantara: http://www.youtube.com/watch?v=rr2ilTRbGEs

              Login om te reageren
  3. Benjamin1 zegt

    16 december 2012 om 23:09

    Blijft raar aangezien de BlueMotion/ Prius die 150 km/h trapt gedurende 120.000 km in 3 jaar alle voordelen meepakt terwijl de liefhebber weer genaaid wordt. Nog schevere regels!

    Tijd om alle belastingen aan de pomp af te rekenen! Meer rijden/ onzuiniger rijden is meer betalen!

    Login om te reageren
    • themsdosnerd zegt

      16 december 2012 om 23:17

      @Benjamin1: Ik ben het met je eens, maar reken dan wel op benzineprijzen van 3euro/liter, en dat is niet echt leuk voor mensen die net een nieuwe auto hebben gekocht.

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        16 december 2012 om 23:19

        @themsdosnerd: jup, best vervelend dat het Nederlands wagenpark tegenwoordig ongeveer 20 miljard op moet leveren. Zo veel kost zelfs de Nederlandse infrastructuur niet per jaar.

        Login om te reageren
    • Megakix zegt

      16 december 2012 om 23:25

      @Benjamin1: eensch…we moeten de eerste verstandige (lees: waarheidslievende) politicus nog tegenkomen…Vooralsnog blijk je met een pretstudie Geschiedenis ook MP te kunnen worden :(

      Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    16 december 2012 om 23:16

    Dus eindelijk beginnen de prijzen in lijn te raken met de ons omringende landen?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      16 december 2012 om 23:18

      @Rick-dos: hoe minder CO2 ze gaan uitstoten, hoe meer in lijn de prijzen zijn… trend die de komende 2 jaar iig doorzet. Per schijf gaat de premie in 2014 en 2015 weer omlaag, de schijven worden echter ook scherper gezet.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        16 december 2012 om 23:34

        @Alwood: Het is inderdaad ietwat kort door de bocht van mij want het ligt idd aan de uitstoot van de auto. Als ik jouw voorbeeld bekijk dan ligt het redelijk in lijn. Vraag me af of dat algemene tendens zal zijn.

        Login om te reageren
  5. themsdosnerd zegt

    16 december 2012 om 23:20

    Wat ik me afvraag: Op benzine zitten accijnzen omdat het slecht is voor het milieu, en ook op auto’s, maar gaat dat geld dan ook daadwerkelijk naar milieuvriendelijke projecten?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      16 december 2012 om 23:22

      @themsdosnerd: is dat werkelijk een vraag…? Of zit je ons nu gewoon te plagen met je vermeende onschuld ? ;)

      Login om te reageren
      • themsdosnerd zegt

        17 december 2012 om 00:16

        @Megakix: Ik vind het alleen wat hypocriet. Dat je moet betalen omdat je het milieu schaadt, maar dat je betaald aan van alles en nog wat dat geen milieu is.

        Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      16 december 2012 om 23:25

      @themsdosnerd: ja, griekenland.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        16 december 2012 om 23:26

        @kaasboerin: Target-2 …. even nog heel wat ernstiger…

        Login om te reageren
        • benzinehoofd zegt

          16 december 2012 om 23:37

          @Megakix: Leg eens uit…

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            17 december 2012 om 09:19

            @benzinehoofd: zoek maar op..

            Login om te reageren
            • benzinehoofd zegt

              17 december 2012 om 10:39

              @Megakix: Niet nodig. Ik ken TARGET2. En in tegenstelling tot wat wordt beweerd in de tendentieuze artiekelen die er de laatste tijd over verschijnen wordt er jaarlijks keurig openbaar over gerapporteerd. TARGET2 is een RTGS-systeem, niet meer en niet minder. De betalingsbalansproblemen die in voornoemde artikelen aan TARGET2 worden geweten zouden ook zonder TARGET2 bestaan – en ook dan zou er in openbare documenten over gerapporteerd worden.

              Login om te reageren
              • Megakix zegt

                19 december 2012 om 09:37

                @benzinehoofd: die wet openbaarheid, mooie vinding voor mensen die nauwelijks de naschoolse opvang mochten verlaten; ‘we’ hebben het immers gerapporteerd !? Dus buiten deze openbaarstelling om toch even de vraag waarom jij je geen zorgen maakt over een groot percentage eigen financiering van de export ? Of vind jij, dat dóór de openbaarheid van documenten er ineens geen vuiltje aan de lucht is ? :)

  6. hassle zegt

    16 december 2012 om 23:34

    Jemig een gram CO2 is tegenwoordig bijna drie keer zo duur als een grammetje sos! :o

    Ff serieus.. prima regeling om zo langzaam de automarkt naar een volledig electrisch punt te duwen. Ben ik helemaal voor! Ze moeten alleen nog w ff wat op het geluid van die dingen verzinne.. heb al enkele (bijna) aanrijdingen met fietsers gezien omdat ze niet helemaal op zaten te letten en de auto ook niet hoorden.

    Login om te reageren
    • 4apaev zegt

      17 december 2012 om 02:52

      @hassle: +1 voor sos :)

      Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      17 december 2012 om 09:58

      @hassle: -1 voor elektrische wagenpark. Je kunt toch zelf ook wel inzien dat elektrische auto’s absoluut niet de oplossing zijn?

      Login om te reageren
      • hassle zegt

        17 december 2012 om 22:43

        @TimoBac: wat dan wel? Een bom onder je auto hangen in de vorm van een waterstof tank?

        Login om te reageren
  7. Tommy2 zegt

    16 december 2012 om 23:38

    Als je net een dure auto hebt gekocht ben je even mooi geflasht door de overheid. Duizenden euro’s teveel betaald aan BPM. Heeft toch nog voordelen, bij de EU zitten, die bepaalde richtlijnen voorschrijft.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      17 december 2012 om 12:27

      @Tommy2: Geflasht? Heeft de overheid haar boezem laten zien? U bedoelt waarschijnlijk ‘geflest’, ofwel, de overheid zit de boel te flessen.
      http://www.complete-encyclopedie.nl/Woordenboek/Synoniemen+F/Flessen/

      Login om te reageren
      • Tommy2 zegt

        17 december 2012 om 19:03

        @Gulli: Dat ja. Flessen.

        Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    16 december 2012 om 23:40

    Dit is zo geweldig hè… Brussel had wat aanmerkingen over de BPM belasting in Nederland, die was volkomen tegen de EU-regels. Dus verzinnen we gewoon iets wat hetzelfde oplevert maar gerelateerd is aan CO2-uitstoot, iets wat geen problemen oplevert met de boekhouders in Brussel.

    Broekzak – vestzak

    Met dat verschil: blijkbaar is het nieuwe tarief in het voordeel van de rijken (zie de Merc; Porsche steekt het voordeel gewoon in eigen zak), en dus zal de rekening wel weer bij Jan-met-de-Pet neergelegd worden. VVD anyone?

    Login om te reageren
  9. grandmasterb zegt

    16 december 2012 om 23:52

    @potver

    Jan met de pet koopt geen dure auto’s en heeft daardoor nauwelijks last van de CO2-heffing, mensen die wel duurdere auto’s kopen worden in Nederland ontzettend gestraft. B.v. een Jeep die in België of Duitsland ca. 75.000 euro kost hier 150.000 euro (in de VS 50.000 euro). Het wordt zeer aantrekkelijk voor hogere inkomens om naar België of Duitsland te verhuizen, huizen en auto’s zijn daar veel goedkoper.

    Login om te reageren
    • themsdosnerd zegt

      17 december 2012 om 00:19

      @grandmasterb: Ik heb het even doorgerekend: Aygo +1000euro, Up +850euro, panda +500.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        17 december 2012 om 05:41

        @themsdosnerd:
        Yep, we hebben hier nu eenmaal politici die nivelleren een zegen vinden….
        Dan maak je goedkope zuinige auto’s dus duurder en dure benzineslurpers goedkoper….
        Ik denk dat Spekman dit bij effect van zijn zegen niet had voorzien….

        Login om te reageren
        • bartjuh zegt

          17 december 2012 om 11:04

          @jrk68: ja dit is wel verkeerd. De bedoeling is vast geweest dat de normale auto, waar vast het meest op verdient wordt, fors duurder werd. En de duure auto’s een beetje duurder.

          Login om te reageren
  10. bigcar zegt

    16 december 2012 om 23:59

    geweldig hè de Nederlandse overheid die het broeikaseffect te hoog in het vaandel heeft en fijnstof helemaal vergeet. van co2 ga je niet dood, maar van fijnstof wel.

    PS. iedereen die denkt dat ‘ie blij kan zijn met minder bpm dat geheven word op hun toekomstige auto, daar heb ik nieuws voor, namelijk dat de dealer zijn prijzen ietsje zal verhogen waardoor zijn winstmarge wat hoger zal zijn en jij je genaaid zal voelen.
    lovely, isn’t it?! ;)

    Login om te reageren
  11. sacha zegt

    17 december 2012 om 00:45

    Het is en blijft belachelijk dat je moet betalen voor CO2 uitstoot die je auto per km uitstoot zonder dat je er ook nog maar één km mee hebt gereden. En er vervolgens per gereden km weer over moet betalen via benzine accijns.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      17 december 2012 om 01:39

      @sacha:
      Die redenatie kan ik niet volgen. Als je geen km rijdt, betaal je toch ook geen accijns?
      Denk eens aan het principe van: De vervuiler betaalt. Denk daar eens goed over na. Dan zou het ineens wel eens wat minder belachelijk kunnen blijken.
      Dat de hoogte van de accijns belachelijk wordt gevonden, daar kan ik nog wel inkomen, maar hoe je het ook draait of keert, een auto met een verbrandingsmotor is en blijft een vervuiler.
      Dat mijn mening op dit blog daarover geen algemene bijval zal krijgen, weet ik ook wel. Maar ondanks het feit, dat ik een groot autoliefhebber ben, heeft het mileu voor mij ook een belangrijke plaats. Zo heb ik indertijd mijn mooie Volvo 245 GLD verkocht, omdat het zo’n enorme vervuiler was.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        17 december 2012 om 07:05

        @9000cse: …. en je rijdt nu een 9000cse? Een heel fijne wagen, maar lijkt me qua verbruik ook niet een milieuvriendelijk alternatief. Is geen verwijt, want ik heb geen recht van spreken met mijn 9-5 Aero. Het enige dat daaraan ‘duurzaam’ is de langere levensduur t.o.v. de gemiddelde auto.

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          17 december 2012 om 13:36

          @moveyourmind:
          What’s in a name? Nee, ik rijd geen Saab meer maar een Volvo 960 op LPG. Niet iedereen op dit forum rijdt met de auto zoals in z’n nickname vermeld.

          Login om te reageren
          • moveyourmind zegt

            17 december 2012 om 19:26

            @9000cse: okee, die is een stuk milieuvriendelijker dan die andere Volvo. Dan begrijp ik je argument. Wel jammer dat je die 9000 niet meer hebt.

            Login om te reageren
      • jortie zegt

        17 december 2012 om 07:40

        @9000cse: kill it with fire!!!

        Login om te reageren
      • sacha zegt

        17 december 2012 om 16:25

        @9000cse: bij aanschaf van een auto betaal je nu CO2 heffing (wat vroeger BPM was). Terwijl je nog helemaal niet met die auto hebt gereden. Dat heeft niks te maken met “de vervuiler betaalt”, maar is pure geldklopperij.

        Login om te reageren
  12. mezos zegt

    17 december 2012 om 01:34

    C02 belasting is grote onzin. Het is een verzinsel zodat mensen meer belasting te betalen.

    Het heeft de maken met de “global warming” hoax. Historisch gezien verandert het klimaat voortdurend en is nog lang niet op de historische piek vergeleken met miljoen jaren aan data. Zie http://board.freedomainradio.com/forums/t/37134.aspx

    De overheden, banken, carbon traders gebruiken climate change bangmakerij, en de carbon tax om meer geld te krijgen via belasting.

    Login om te reageren
    • mezos zegt

      17 december 2012 om 01:35

      @mezos: excuses voor typefouten, er is geen edit optie.

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        17 december 2012 om 01:42

        @mezos:
        Even je tekst doorlezen voordat je op “plaats reactie” klikt kan ook. ;-)

        Login om te reageren
  13. flippert zegt

    17 december 2012 om 07:49

    Ach..de echte Hollanders (lees: schrapers) onder ons willen alleen maar weten wat hun 190d ze volgend jaar kost..
    Maar nu nieuwwaarde er niet meer toe doet zijn 7-series en A8’en en dat soort spul weer wat leuker geworden om te importeren.

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      17 december 2012 om 08:49

      @flippert:

      En daar ben ik erg blij mee. Ben er wel klaar mee om de weg vol te zien stromen met al die Oost-Duitse roest hokken. Onder het motto ‘liefhebber’

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        17 december 2012 om 08:55

        @Vreddy_B: echt een tsunami van mercedessisering… vies hoor…

        Login om te reageren
        • Vreddy_B zegt

          17 december 2012 om 09:11

          @Alwood: Nou niet alleen mercedes. Ook staan er bij mij in de buurt twee audi 80’s van de eerste generatie. En gezien de staat van de auto’s kan ik niet spreken van liefhebberij…

          Login om te reageren
          • Alwood zegt

            17 december 2012 om 10:50

            @Vreddy_B: mijn punt is meer dat zelfs na de ‘massale import’ 25+ auto’s een fractie van het wagenpark zijn en daarmee ook niet verantwoordelijk zijn voor een substantieel deel van de vervuiling.
            Wel jammer dat er zo veel niet-liefhebbers rondrijden natuurlijk. Sowieso jammer dat NL’ers hun auto’s niet onderhouden..

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              17 december 2012 om 18:25

              @Alwood: hehe, reed gister nog is door Zaandam (lees: Zaanbabwe), ging er is op letten en het stikt van die dingen!

              Login om te reageren
  14. BeQuietAndDrive zegt

    17 december 2012 om 09:17

    Vergeet niet dat vrijwel alle optieprijzen omlaag gaan. Daar zat wel die 11,1% BPM in maar niet de CO2 toeslag. Je ziet dit ook werkelijk gebeuren in de nieuwe prijslijsten bij de meeste merken. Een auto die dus met de nodige opties wordt uitgerust zal dus relatief voordeliger worden.

    Login om te reageren
  15. toyotafortuner zegt

    17 december 2012 om 09:17

    Een vraagje: ik zie dat deze regeling nogal lijkt op onze belastingsstelsel.
    Betekent dat dat we ook zo moeten rekenen: als een auto bijvoorbeeld 200 gram stoot, moet er dan over meerdere schijven worden gerekend?

    Login om te reageren
  16. slak zegt

    17 december 2012 om 17:59

    Ik moet de eerste maatregel nog zien, die in het voordeel is van de meerderheid. Voordeel zal grotendeels wel verdwijnen bij de importeurs in de zakken. En de olieprijzen zakken, dus kan er wel een extra verhoging van de belastingen overheenkomen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North