• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Belasting importauto gaat een beetje omhoog

Auteur: willeme, gepost 29 april 2021 om 11:13 – 17 Reacties

Belasting importauto

De belasting voor een importauto wordt hoger dan voorheen. Voordat je in het toetsenbord klimt, het valt gelukkig mee.

De automobiel is een geweldige melkkoe voor een overheid. Veel burgers hebben een auto nodig. Diverse facetten van de auto worden daardoor extra zwaar belast. Dat is al helemaal het geval als het een zeer onverantwoorde auto betreft. Met accijnzen, belastingen en BPM wordt het soms onmogelijk om een nieuwe auto te kopen en rijden.

Dat zorgt ervoor dat de tweedehandsmarkt niet bestaat uit de auto’s die de consument wil, maar die het minst duur waren. Gelukkig is er nog altijd een optie om een keurige auto te importeren. Dat is precies wat veel mensen doen. Maar ook daar worden nu extra kosten over geheven.

Belasting importauto

Belasting importauto

Zoals in de tagline staat, het valt al met al heel erg mee. Het gaat namelijk om de recyclingbijdrage. Voor importoccasions gold tot nu toe geen extra bijdrage hiervoor. Daar gaat dus verandering in komen. Vanaf 30 april 2021 (juist, dat is morgen al) is dat anders. Dan wordt er een bijdrage geheven op elke import-occasion. Elk jaar worden er zo’n 200.000 occasions naar Nederland geïmporteerd. Dat is dus ineens 6.000.000 euro extra aan inkomsten.

Recyclingbijdrage

Deze gaan echter niet naar nieuwe toneellessen voor de demissionaire premier. Het geld wordt namelijk direct gebruikt waarvoor het bedoeld is. Met 300 recyclingpartners in heel Nederland kunnen afgedankte occasions namelijk duurzaam gerecycled worden. Al deze bedrijven (autodemontage, shredder en recycling) kunnen op deze wijze gezamenlijk een recyclingpercentage bereiken van 98%.

Belasting importauto

In het geval van nieuwe auto’s wordt de recyclingbijdrage direct geregeld via de importer. Die betaalt het geld aan ARN (Auto Recycling Nederland). In het geval van de importoccasions zal het RDW de bijdrage innen en storten naar het ARN, aldus het ARN. De regeling geldt voor zowel occasions die worden geïmporteerd als splinternieuwe auto’s die naar Nederland worden gehaald. In principe is het vrij simpel, over elke auto die een nieuw kenteken krijgt, wordt nu de bijdrage geheven.

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • Tesla eindbaas Elon Musk betaalt liever geen belasting
  • Lezersvraag: wat moet Prinsjesdag de automobilist brengen?
    Lezersvraag: wat moet Prinsjesdag de automobilist brengen?
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

arn, belasting, import, occasion, recycling

Vorig bericht: « Video: daarom moet je nooit rechts inhalen
Volgend bericht: Video: meneer heeft een engeltje op zijn schouder »

Lees Interacties

Reacties

  1. MrHyde zegt

    29 april 2021 om 11:20

    Moord, brand, op de barricades! Import Auto’s worden €30,- duurder!!!1!

    Maar zet het zoden aan de dijk? Want wat kun je nu doen voor €30?
    En wat als ik nu exporteer, dan mogen ze hem in een ander land recyclen: krijg ik dan mijn €30 terug?

    Login om te reageren
    • misterBo zegt

      29 april 2021 om 14:27

      @MrHyde: het gaat erom dat er weer een regeling bij komt. Laat ze alles toch eens simpeler maken in den haag. Kunnen we mooi wat ambtenaren switchen naar beroepen die meer waarde toevoegen

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        29 april 2021 om 17:11

        @misterbo: den Haag en simpel, heb je het nieuws gezien hoe ze nu weer de zaak aan het mooi praten zijn.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 april 2021 om 19:40

        Dit is toch een versimpeling? Nieuwe auto’s recyclingbijdrage, import gebakjes ook recyclingbijdrage. Een uitzondering geschrapt.

        Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      29 april 2021 om 17:10

      @MrHyde: weer 30 euro.

      Login om te reageren
    • mwti zegt

      1 mei 2021 om 06:59

      @MrHyde: Slim toch! Mensen laten zich niet tegenhouden voor €30,- en zo gaat het met alle belastingen maar aan het eind van de rit betaal je duizenden Euro’s meer per jaar. Zo is de belasting op boodschappen (van 6 naar 9%) ook met 50% verhoogd. Heb je ook niet door.

      Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    29 april 2021 om 11:22

    Tja,was te verwachten natuurlijk, zal al in buitenland ook betaald zijn maar dat boeid ze in denhaag natuurlijk niet…

    Login om te reageren
  3. sportabgasanlage zegt

    29 april 2021 om 11:38

    Tja, je kunt er wat van vinden natuurlijk, maar het bedrag is niet schokkend en met deze constructie blijft er relatief weinig aan de Haagse strijkstok hangen.

    @mrhyde die €30 per auto zet geen zoden aan de dijk natuurlijk, maar kijk je naar het groter geheel: voor €6 miljoen kun je aardig wat investeringen doen om recyclen te optimaliseren en bijv. kosten te dekken.

    Van alle kosten die je als autobezitter moet afdragen lijkt dit zowaar een doordacht plan te zijn, dat mag ook eens gezegd worden.

    Login om te reageren
  4. vondick zegt

    29 april 2021 om 11:44

    Mooie van dit artikel is dat je de tekst niet hoeft te lezen. Maar gewoon even rustig naar deze prachtige auto kunt kijken.

    Login om te reageren
  5. neymar zegt

    29 april 2021 om 11:57

    Ik koop altijd in Duitsland

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    29 april 2021 om 12:14

    Wat een heerlijke B5 op de plaatjes!

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    29 april 2021 om 12:32

    Lijkt me een redelijke aanpassing van de wetgeving, gelijke monniken, gelijke kappen.

    Login om te reageren
  8. kminne zegt

    29 april 2021 om 12:39

    “Al deze bedrijven (autodemontage, shredder en recycling) kunnen op deze wijze gezamenlijk een recyclingpercentage bereiken van 98%.” Dan concludeer ik dus dat deze extra belastingheffing helemaal niet nodig is om het achterliggende doel te bereiken, dat is nl al lang bereikt. Het zou dus veel eerlijker zijn om het tot nu toe per jaar opgehaalde totaalbedrag te delen door het gemiddelde aantal nieuwe en geïmporteerde auto’s en het bedrag van de heffing evenredig naar beneden bij te stellen. Maar ja, eerlijk zaken doen daar heeft de Nederlandse overheid helaas nog nooit van gehoord. En zolang het vaderlandse schapenvolk maar op dezelfde kartelpartijen blijft stemmen zal dat ook nooit veranderen.

    Login om te reageren
  9. vacano zegt

    29 april 2021 om 12:57

    Hoeveel procent van de nieuw verkochte en geïmporteerde auto’s worden in Nederland gerecycleerd?
    Ik veronderstel dat een groot deel ervan naar Oost-Europa of Afrika geëxporteerd worden vooraleer ze rijp zijn voor de sloop.

    Login om te reageren
  10. flatsix010 zegt

    29 april 2021 om 12:58

    Verdomme, nu moet ik nóg een extra fiets stelen en verkopen voordat ik iets kan kopen.

    Login om te reageren
  11. slickrick zegt

    29 april 2021 om 15:54

    Net of al deze autos in NL gerecycled worden , uiteraard niet. Deze gaan later net zo hard weer naar de export. Recyclen is veels te duur in NL

    Login om te reageren
  12. MarcoM zegt

    29 april 2021 om 17:09

    Het harken naar onze centen is begonnen, wegenbelasting op de motorfiets is 1 euro per maand ophoog gegaan, ach ja, wat is nou 1 euro. Reken eens uit hoeveel motorfietsen er zijn….
    Dan harken met import auto’s, benzine is inmiddels fors duurder en ga zo maar door. Roettaks. Wie weet er nog meer?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North