De snorscooter zien veel Nederlanders het liefst verdwijnen.
Full disclosure: In een vorig leven was ik 5 jaar (2011-2015) de vertegenwoordiger van het kwaad (volgens de Fietsersbond dan). Want als PR Manager van Vespa in de Benelux heb ik menig (verbaal) robbertje gevochten met de mensen van het fietsgeloof. Waarin meermaals gesteld werd dat de Snorscooter als categorie gewoon dood moest. Dus ik vind wel iets van de actuele discussie over een helm voor snorfietsen.. (Kabinet stelt helm verplicht vanaf medio 2022)
Vooropgesteld: Ik ben voor veiligheid en hoe minder gewonden hoe beter, maar 0 gewonden lijkt me een utopie. Dan kun je het in het belachelijke trekken en zeggen dat wanneer we allemaal binnen blijven dat er niemand meer gewond raakt en dat hoe zachter we rijden hoe minder hard de klappen zullen zijn. Maar nu even serieus.
We hebben geen blanco stuk papier en we starten niet vanaf 0. De realiteit is dat bijvoorbeeld Amsterdam verkeerstechnisch een drama is en dat Nederland ook vol met (mannelijke EN vrouwelijke) Karens zit die menen te mogen bepalen wat goed voor jou is. Gewoon omdat ze getriggerd worden door jouw aanwezigheid. De realiteit is ook dat veel mensen een snorscooter hebben gekozen om in hun dagelijkse mobiliteit te voorzien. (Laten we zeggen zo’n 750.000)
Wat is de snorscooter? een scooter die 25km per uur mag rijden, maar waarbij je pas vanaf 36km/u afgelezen op de rollenbank een boete krijgt. Effectief is het grote voordeel in NL dat je deze tot voor kort overal zonder helm mocht rijden en op het fietspad. In Amsterdam moet je op sommige plekken al met je snorfiets op de rijbaan tussen de auto’s met een helm op je hoofd.
Hoe is die regeling er in Amsterdam doorheen gekomen? De SWOV berekende dat het zo’n gevaarlijke en onwenselijke regeling is dat mensen uit pure angst hun scooter zouden laten staan. Tada! Minder ongelukken op het fietspad en dus een goede regeling, invoeren maar. En ja, zo is inderdaad dat onderzoek gegaan, vanachter het bureau!
Maar goed, snelheidsverschillen tussen fietsers en snorfietsen op het fietspad, dat moeten we toch niet willen? Inderdaad, daarom is er ook een maximum snelheid voor het fietspad. En die is 30 km/u binnen de bebouwde kom. Ook voor e-bikes, ook voor wielrenners en ook voor speedpedelecs. Maar zeker ook voor Snorfietsen EN Bromfietsen. Je zou dat bijvoorbeeld kunnen handhaven, scooters en brommers hebben immers een kenteken…
Natuurlijk zijn er verschillende belanghebbenden in deze discussie en de snorscooterbranche moet zich zeker geen Calimero mentaliteit aanmeten. Maar het is ontegenzeggelijk dat fietsen populair is in Nederland en nog steeds stijgend. Snorfietsen hebben vooral een gebrek aan ‘goede pers’. Terwijl de fietsers anekdotisch verhalen kunnen opdreunen over zich misdragende snorfietsers. Kent u dat verhaal van het zoontje van toenmalig verkeerswethouder Wiebes in 020 die aangereden werd door een snorfietser..
Er is dus gewoon geen plek voor de snorfiets meer in de hoofden van de beleidsmakers, want het dient geen enkel hoger doel, het maakt niet uit of je op weg bent naar de sportschool, naar je werk of naar de snackbar. “Stap maar van die scooter af en stap op de fiets!” Want dat is veel gezonder, toch?
En eigenlijk, ja eigenlijk is er geen goede reden om voor de snorfiets te kiezen ten opzichte van een bromfiets. Je hoeft geen helm op, maar je moet hetzelfde rijbewijs bezitten om erop te rijden. Je moet ze allebei verzekeren en ze kosten vaak evenveel (nieuwprijs).
De belangrijkste reden om te kiezen voor een snorfiets is simpelweg gemak! Dezelfde reden waarom heel NL een auto met hoge instap lijkt te verkiezen. En dat vinden we (bijna) allemaal ok.
Gewoon omdat je het wil, daarom rij je op een snorscooter. En dat is prima! Alleen win je daarmee geen argument bij de gemeenteraad of de Tweede Kamer..
Uiteindelijk raakt het allemaal aan een simpel principe. In hoeverre ben je nog vrij om te kiezen hoe jij invulling wilt geven aan je eigen mobiliteit. Als ik op een Felyx snorscooter stap in het centrum van Rotterdam en daarmee naar een volgende afspraak rij word ik links en rechts ingehaald door mensen op e-bikes die al ruim een maand geleden gevaccineerd waren. Zonder een zweetpareltje op hun voorhoofd.
Dus, de snorscooter zal verdwijnen vanaf medio 2022 als de helmplicht door de 1e en 2e kamer wordt aangenomen en dan kunnen de ‘eerste hulp’ artsen zich nog drukker gaan maken over e-bike slachtoffers. Heel fietsend Nederland aan de helm, of meer waarschijnlijk, heel Nederland terug de auto in. Applaus!
Het onbedoelde en onwenselijke neveneffect is dat waarschijnlijk het huidige park aan snorfietsen NIET vervangen zal worden door elektrische snorfietsen. Want waarom zou je? Dat is voer voor een volgende keer. Hoe Nederland niet om kan gaan met innovatieve en duurzame nieuwe vervoersalternatieven zoals elektrische steps. En waarom er wel 10 kinderen zonder helm in een Stint (sorry BSO bus heet dat nu) mogen op het fietspad..
Snorscooters, die moeten gewoon kunnen!
of:
Snorscooters, die categorie mag gewoon weg!
laat hieronder maar weten.
fotocredit: Stichting Scooterbelang tijdens een actie een paar jaar geleden ten tijde van: ‘scooter naar de rijbaan’
Jaaaag zegt
Die Felyx gaat ook lastig worden met een helmplicht.
Het is een lastig probleem. Het aantrekkelijke van een snorscooter is idd dat je geen helm op hoeft.
Ik denk dat je gelijk hebt dat de overheid de bestaande regels eens zou moeten gaan handhaven in plaats van nieuwe regels in te voeren.
baardmijt zegt
@blablabla22: In Amsterdam is die helmplicht er al een tijdje. De deelscooters, o.a. van Felyx, hebben een helpmje in de topkoffer zitten. Dat werkt wel prima eigenlijk.
René zegt
Werkt dat prima? Er zit één helm, dus één maat in. Google vertelde me net dat er zeven standaard maten zijn. En ik heb geleerd dat een verkeerde maat helm ook risico’s met zich mee neemt. Missen er dus zes.
En binnen en buiten Coronatijd een helm delen met iemand die je niet kent…. bah!
baardmijt zegt
@René: Je hebt gelijk hoor. Ik gebruik altijd mijn eigen helm als ik op een tweewieler (proef-) rijd. Zo’n helm past nooit goed inderdaad, ook als je de juiste maat hebt is de pasvorm gokken. Het werkt aardig in die zin, dat de deelscooters nog steeds wel worden gebruikt met die helmen, al is het wel minder nu.
marcomanta zegt
@blablabla22: de overheid, dat is een mega orgaan, krijg dat maar eens op 1 lijn, gaat je nooit lukken.
tortuga zegt
@blablabla22: aantrekkelijk? Ik stap niet op een 2 wielig voertuig dat aangedreven wordt door een motor zonder helm (ook e bikes of e step)
Johanneke zegt
Ding is dat ik vrijwel nooit een snor daadwerkelijk 25 zie rijden. Paar jaar geleden fietste ik door Arnhem, kwam van rechts een snor (maar ik had voorrang, want haaientanden) om de hoek. We zagen elkaar laat, ik remmen, hij ook. Nou daar ging hij, gleed zo onderuit. Want hij reed denk ik wel 70, minimaal 50 in ieder geval. Die remmen zijn daar niet voor gebouwd. Ik werd gelukkig niet geschept door een glijdende snor, maar die gozer had het niet fijn. Kleren kapot, pijn aan de elleboog, schaafwonden. 5 minuten bij gebleven maar hij starte zijn half verzopen snor weer en ging weer. Okay doei.
Als ze allemaal rustig 25 rijden geen probleem, maar ik word zo vaak ‘ingehaald’ op het fietspad naast de weg door iemand met blauw kenteken terwijl ik 50 rij in de auto. Dat is gewoonweg levensgevaarlijk, voor degene die rijdt, maar zeker ook voor fietsers e.d.
baardmijt zegt
@Johanneke: Veruit de meeste snorscooters die je tegenwoordig ziet rijden zijn technisch gelijk aan de bromscootervariant. Op verschillende manieren in snelheid beperkt uiteraard en in de praktijk is die begrenzing inderdaad vaak weer om zeep geholpen. Maar de remmen van die dingen zijn over het algemeen wel berekend op hun taak hoor. Maar als je met een tweewieler te schielijk remt krijgt je voorvork gewoon de tijd niet om in te veren en blokkeer je heel makkelijk je voorwiel. En dan is het best lastig om rechtop te blijven.
michaelras zegt
@johanneke Die scooter is daar wel op gebouwd hoor, want die scooter rijdt gewoon legaal 60-70 km/u in Italië.
Maar jouw ervaring is natuurlijk niet uniek en daarom een groot deel van het probleem. Vandaar dat ik ook het deelscootervoorbeeld noem. Want die zijn WEL allemaal netjes afgeregeld en zorgen voor een hoop verlichting qua verkeersdruk. Ik heb liever dat jongeren op de hockeyclub de deelscooter laten staan dan dat ze perse hun Vespa mee naar huis moeten nemen van papa en dus dronken op de scooter stappen.
Om maar een voorbeeld te noemen ;-)
RiKe zegt
Snorfietsen, dat zijn toch die tweewielers die 25 mogen maar in 90% van de gevallen veel harder rijden?
rolov zegt
@rike: ja. Net als elektrische fietsen
stekel zegt
Auto’s dat zijn toch die vierwielers die max 100 mogen in nederland maar in 100% van de gevallen veel harder kunnen rijden, en waar veel van die bestuurders zich ook niet aan de max snelheid kunnen houden?
HZW zegt
In beide situaties is een Snorscooter waardeloos, zowel met 25 Km op het fiets pad als op de doorgaande weg.
Op het fietspad zijn ze te snel t.a.v. fietsers, en op de doorgaande weg te langzaam voor het overige verkeer.
Met een landelijk verbod voor het niet mogen gebruiken van het fietspad, en helmplicht, verdwijnt de Snorscooter van zelf, dan koop je voor het zelfde geld een gewone scooter die gewoon met het overige verkeer mee kan komen.
Laats liep ik in een industrie gebied komt er ook zo’n ding langs met blauwe platen, reed zeker 80 of misschien nog meer, en het ding produceerde een geluid/toeren die niet zou misstaan bij een MOTO3 wegraceklasse in de motorsport.
knapzuur zegt
“Op het fietspad zijn ze te snel t.a.v. fietsers” eh je hebt je al even niet meer op het e-bike pad begeven merk ik, daarbij was 25 in mijn schooltijd ook eerder de ondergrens dan het gemiddelde wat ik weg stampte op een stadsfiets met 3 en later 7 versnellingen en nu is het e-bike pad er niet beter op geworden nu ik op een wielrenfiets rij, maar goed noodzakelijk kwaad na een paar honderd meter ben ik de stad uit.
Bram750 zegt
De snorfiets is een prima vervoersmiddel, de enige waar we last van hebben zijn de opgevoerde. Kennelijk is dat te lastig/duur om aan te pakken.
rolov zegt
@Bram750: dat is zeker lastig met de ecm tegenwoordig. Andere ecm en hij is begrensd .
koen23 zegt
Ach nu de de 2takt snorfietsen al langer uitgestorven zijn ga ik de andere snorrers ook niet missen. Het enige wat ik mis is die onmiskenbare geur van verbrande olie. Types met een te groot vertrouwen in hun eigen kunnen en een te klein inzicht in hun werkeiljke talent en plek op de weg ga ik in het dagelijske stadsverkeer niet missen terwijl ik op mijn fietsje van A naar B ga.
omarrs6 zegt
Als snorscooters verdwijnen, gaan veel maaltijd bezorgers over naar kleine autootjes. Schiet je ook niks mee op..
marcomanta zegt
@omarrs6: op zich is er niets mis metde snorscooter, het gaat om het juiste gebruik ervan en daar zit het probleem. Handhaven is al moeilijk en het sneller maken is een koud kunstje. Als je meteen auto extreem te snel rijdt, dan wordt deze ingevorderd, waarom dan niet bij de snor.
baardmijt zegt
@marcomanta: Met een snorscooters heb je ook zo een WOK te pakken hoor. Alleen moet je overtreding dan wel eerst worden geconstateerd. En dat gebeurt ook best regelmatig, maar er zijn er simpelweg heel erg veel.
berlinetta zegt
Ik zie maaltijdbezorgers juist altijd met een helm op rijden op scooters met geel kenteken.
rolov zegt
@omarrs6: hoezo auto? En brommer dan? Als je op een snor mag rijden dan mag je ook op een brommer. Of mag dat niet van de bezorg bond vanwege de mooie haartjes?
marcomanta zegt
Er was toch een spreekwoord: als het kalf verdronken is. Het wordt onderhand tijd dat er ambtenaren mee gaan rijden of fietsen met iedereen die zich op de openbare weg begeefd, die kunnen dan als extra oogjes en oortjes gaan opletten. Alle gekheid op een stokje, er zijn zoveel mensen tegelijk op de weg en er zijn zoveel soorten vervoer dat alles en iedereen door elkaar heen rijdt met verschillende snelheden en regels. Oplossing: iedereen binnen blijven en alleen lopend naar buiten. Keep on dreaming.
maurits zegt
Jaja, alles voor de veiligheid….. en de e bikes dan ook gelijk! Op dit moment is TNO aan het testen of een speed pedelec helm te gebruiken is voor een snorscooter. Op zich lijkt me de uitkomst logisch want een Speed e bike gaat 45 km/u en een snorscooter 25 km/u. Als de uitkomsten positief zijn wordt het mogelijk zo’n helm op een snorscooter te gebruiken. Mijn voorwaarde zou dan zijn dat ook alle mensen met een ‘gewone’ elektrische fiets zo’n helm gaan dragen, want dat is stukken veiliger. Al jaren neemt het aantal ongevallen met ouderen op een elektrische fiets fors toe, maar plannen voor zo’n helm zien we nog niet..
Laura4444 zegt
Snorfietsen lijken me onnodig. Niet veilig en irritant op het fietspad. En de jongeren kunnen beter gaan fietsen, een stuk gezonder!
lpgbarrel zegt
Van mij mogen ze blijven. Mits ze elektrisch of 4 takt zijn.. En een beetje handhaving kan geen kwaad in de stad. Ik fiets regelmatig met de kids door de stad en sommige gaan ruim boven de 36km/h is mijn gevoel. Maar mijn grootste ergernis zijn auto’s die scheten laten in de stad! Man wat een onzin, doe dat lekker buiten de ring
René zegt
@michaelras, de maximum snelheid op ’t fietspad binnen de bebouwde kom geld niet voor fietsers, dus ook niet voor de normale ebikes en wielrenners. Alleen brommers en speedpedelecs die een 40 mogen, geldt de beperking.
Fiets je dus met je normale ebike op eigen kracht 35, dan mag dat.
michaelras zegt
@rené true!
Dat is precies een onbedoeld voordeel waardoor we nu bijvoorbeeld ook snorfietsen hebben ;-). Maar niet bekeuren van fietsers boven 30 is vooral een Fietsersbond standpunt. Een agent kan wel op basis van ‘gevaarlijk rijgedrag’ die wielrenner die met 40 langs je kind suist bekeuren.
potver7 zegt
Nee, dat is niet de reden dat we snorfietsen hebben. Snorfietsen zijn bedacht in de periode kort nadat de helmplicht voor bromfietsers werd ingevoerd, als alternatief voor mensen die geen helm wilden dragen in ruil voor een lagere snelheid. Snorfietsen mogen nergens harder dan 25km/u, dus ook niet op het fietspad. Dat er specifiek voor snorfietsers geen maximum snelheid op fietspaden wordt genoemd, is dus alleen maar omdat dat in principe volstrekt overbodig zou zijn.
michaelras zegt
@potver7 ja toch wel
1. heel NL rijdt op een snorfiets terwijl ze voor bepaalde ‘kwetsbare groepen’ bedoeld waren
2. René doelt terecht op fietsers en dat die niet op zelfde basis als snorfietsers op snelheid worden afgerekend.
Maar ook dit wordt een definitiespelletje ;-) Inderdaad mag een snorfiets nooit harder dan 25 km/u (+meetcorrectie) bekeuringen worden eigenlijk alleen gegeven op constructiesnelheid. Een gemiste kans.
potver7 zegt
De hele regelgeving loopt inderdaad al 30 jaar achter bij de werkelijkheid, en de handhaving ook. Maar ’t is wat ’t is, en ’t zit volgens mij vrij simpel in elkaar allemaal. Ik zie er geen definitiespelletje in.
Feit is dat de snorfiets nu aan z’n eigen succes ten onder gaat. Maar als regelgeving en handhaving sneller aan de dagelijkse praktijk waren aangepast, was de snorfiets z’n bestaansrecht al veel eerder kwijtgeraakt – niet door de helmplicht maar enerzijds door striktere snelheidscontroles, en anderzijds doordat fabrikanten blijkbaar niet in staat zijn om een voertuig te leveren dat niet ‘opgevoerd’ kan worden.
theracingelf zegt
Nederland, rubberen stoeptegelland. Daarnaast een land dat liever nieuwe regeltjes verzint dan de bestaande regeltjes te handhaven. Het is om moedeloos van te worden.
mashell zegt
Het liefst zien ze de kansarmen op die snorscooters verdwijnen, maar dat kun je niet hardop zeggen.
potver7 zegt
Als ‘de industrie’ het zo belangrijk vindt dat snorscooters blijven bestaan, waarom zetten ze dan niet veel harder in op het onmogelijk maken van opvoeren? Kijk naar e-bikes: een paar jaar geleden werden die dingen ook en masse opgevoerd; tegenwoordig is dat een stuk lastiger. Een e-bike met recente Bosch motor vertikt het gewoon als de software manipulatie van de topsneldheid detecteert.
Ik vraag me dus echt serieus af waarom de snorfietsfabrikanten dit niet doen. Zó ingewikkeld kan het toch niet zijn om de boel af te regelen op 25km/u?
Je kan nu heel moeilijk doen over die helmplicht, maar feitelijk verkoopt de snorfietshandel al 40 jaar bromfietsen zonder helmplicht, waarbij het risico volledig bij de berijder wordt gelegd. En dát is de echte reden waarom de snorfiets, ook in de hoofden van de beleidsmakers, overbodig is geworden: er is vrijwel niemand die zo’n ding ook als snorfiets gebruikt. Het is een overbodige voertuigcategorie geworden. Die helmplicht voor bromfietsen (>25km/u) is er niet voor niks, en dat weet de hele snorfietswereld dondersgoed. Dan kunnen ze nu wel huilie-huilie gaan doen, feitelijk hebben ze gewoon hun eigen graf gegraven.
Ja er zullen ongetwijfeld mensen zijn die liever een auto pakken dan dat ze een helm op zetten. Er zullen er ook zijn die wat vaker gaan fietsen als er minder snorfietsers op het fietspad rijden. Of die de snorfiets verruilen voor een e-bike. Wie zal ’t zeggen…
(overigens: voor e-bikes en fietsen, dus ook voor racefietsen, geldt op het fietspad géén maximum snelheid)
michaelras zegt
@potver7 aha, u dacht dat Piaggio/SYM/Kymco echt geïnteresseerd waren om iets te ontwikkelen voornamelijk voor de NL markt. Uhhh nee, helaas. Daarvoor is het volume toch iets te laag. De 25km/u versie wordt (vrijwel) alleen voor NL geproduceerd.
potver7 zegt
Het leuke van electronica is dat je het kan programmeren. Dan kun je dus voor iedere markt, en iedere toepassing, precies de gewenste topsnelheid instellen. Het is dus helemaal niet zo dat ze zoiets voor alleen de Nederlandse snorfietsmarkt zouden moeten ontwikkelen; het is universeel toepasbaar.
Los van dat: hoe lang profiteren ze al van de populariteit van snorfietsen in Nederland? 20, 30, 40 jaar? Iedere investering in een afdoende begrenzer hadden ze al dubbel en dwars terugverdiend – en laten we eerlijk zijn: als ze die snorfietsen 100 of 200 Euro duurder hadden moeten maken had dat óók nog wel gekund. Het is niet zo alsof heel Nederland op de basismodelletjes rondrijdt.
Nee, in plaats daarvan profiteren Piaggio/SYM/Kymco al jaaaaaareenlang heerlijk van de extra omzet die snorfietsen genereren, en lopen ze weg voor de aansprakelijkheid als een van de kopers met een opgevoerd exemplaar met hersenschade in het ziekenuis beland. Want ja, eigen schuld dikke bult. En ondertussen rinkelt de kassa gewoon door.
michaelras zegt
@potver7 je hebt het over een begrenzer, maar alles tussen de 25 en 45 km/u versie is uitwisselbaar. Dus….
potver7 zegt
Daarmee geef je dus zelf het antwoord al: de 25 km/u versie is overbodig, want exact hetzelfde als de 45 km/u versie.
Case closed, zou ik zeggen.
michaelras zegt
@potver7 ruim 750.000 mensen rijden op een snorfiets dat is niet van de ene op de andere dag ontstaan. Hetzelfde geldt voor de problemen die hier bij horen en de oplossing. Maar als jij het voor de prak closure wilt hebben dan wil ik je wel gelijk geven hoor. Eet toch wat rustiger ;-)
potver7 zegt
Ik snap dit niet zo. Wel een column willen schrijven, vragen om discussie, maar dan iedereen die er een andere mening op na houdt wegzetten als lastig.
Houdt dan alsjeblieft in het vervolg je mening voor je…
michaelras zegt
@potver7 de legendarische woorden ‘case closed’ kwamen niet van mij he ;-). Mijn mening over dit onderwerp is juist heel erg aan verandering onderhevig. Dat ik een antwoord heb op opmerkingen betekent niet dat jij die opmerking niet mag maken ;-)
Dizono zegt
De snorfiets is een overblijfsel uit de tijd dat er voor de nationale markt nog speciale 30-35cc tuffertjes werden gemaakt, die zich technisch duidelijk onderscheiden van de grotere, zwaardere 50cc brommers. Nu zijn het op papier -maar eigenlijk nooit in de praktijk- teruggetunede brommers.
Deze fossiele categorie wat mij betreft zo snel mogelijk afschaffen. Die dingen horen niet op het fietspad, 50 rijden zonder helm is gekkenwerk en ze zijn van geen enkele meerwaarde meer tov de brommer.
The Stig NL zegt
Hmmm, er is een grote kans dat ik dagelijks illegaal ben… Ik fiets elke dag door de stad, en ik hou nogal van doorrijden, zie je. Ik fiets dan ook vrij vaak boven de 30 kmpu. Is dat eigenlijk strafbaar?
potver7 zegt
Alleen als je dat op een woonerf doet, of in een 30 km/u-zone.
vacano zegt
Iedereen op een 2wieler een helm ! Punt uit, is levensgevaarlijk om met bv een e-bike of e-step meer dan 30km per uur te rijden zonder helm.
Steden als Amsterdam 30km voor alle verkeer in de hele binnenstad. Misschien zelfs beter om er enkel verkeer toe te laten met een vergunning en geldige reden! Boodschappen, minder valide, klusser…..
Ach mij maakt het niet uit ik kom er toch nooit meer
potver7 zegt
E-steps mogen sowieso niet in Nederland, en e-bikes mogen boven de 25 km/u geen ondersteuning geven.
Als iedereen zich nou eens op een normale manier zou gedragen in het verkeer, zou een hoop gedoe en overbodige regeltjes schelen.
pomoek zegt
Tja, ze zegt het zelf al: Er is eigenlijk geen valide argument vóór de snorscooter, behalve dat het kan. Omdat ze toevallig ooit eens zijn bedacht. Het probleem is dat anderen er last van hebben. Van het geluid, de CO2, de verkeersveiligheid.
Zoals mijn vader altijd zegt: Je mag op de rand van mijn bord poepen zolang het maar niets spettert. En dat is dus het probleem van de snorscooter. het spettert.
Zijn Vliegtuigen vrachtwagens, bussen, treinen, boten, auto’s, motoren, brommers, racefietsen speedpedelecs en elektrische fietsen ook irritant? Ongetwijfeld is er voor iedere vervoerscategorie wel een groep mensen aan te wijzen die er last van heeft en/of het irritant vindt. En daar mag je, naast de bromscooter, best een discussie over hebben. Het punt is alleen dat voor al die andere categorieën er een aanwijsbaar maatschappelijk nut tegenover staat. De snorscooter heeft dat gewoon niet. Er zijn gewoon prima alternatieven voor deze dingen. En die zijn met helm op tenminste veilig.
berlinetta zegt
Ik ben het helemaal met je eens. Ik begrijp dat een snorscooter heel erg fijn kan zijn, maar het is echt een overbodig luxeproduct dat ook nog milieuvervuilend is. Daarbij is er ook een groep snorscooter-rijders die het verpest voor de groep die zich wel netjes aan de snelheid houdt (maar in mijn ogen alsnog te lui zijn om te fietsen). Dus ja, ik heb er op zich ook niet zoveel moeite mee als ze verdwijnen in de huidige vorm. Maar een nog betere optie vind ik het verbieden van de verkoop van snorscooters op benzine en alleen nog elektrische varianten toestaan. De helmplicht hoeft voor mij niet zo. Zet liever in op handhaving van de max. snelheid.
michaelras zegt
@berlinetta als de maatstaf wordt: “het is echt een overbodig luxeproduct dat ook nog milieuvervuilend is”
dan vrees ik voor wel meer dingen ;-)
berlinetta zegt
Dat proces is toch al langer gaande? Alles wat vervuilend is, wordt steeds meer bestraft. En ik word ook niet blij van al die milieumaatregelen, maar als we dan iets alles willen doen om vervuiling tegen te gaan dan mogen ze die snorscooters als eerste verbieden. Die dingen zijn totaal overbodig, maar tegelijkertijd wel irritant en vervuilend. Te snel voor het fietspad en te langzaam voor de weg.
De Fiets zegt
Het zou nog fijner zijn als de overheid besluit dat verbrandingsmotoren in dit soort vervoermiddelen per direkt worden verboden. Je moet eens achter zo’n ding staan voor een verkeerslicht, je wordt vergast waar je bij staat door de stank.
potver7 zegt
Per 2025 mogen er geen snorfietsen met verbrandingsmotor meer verkocht worden, en de bedoeling is dat dat per 2030 ook voor bromfietsen gaat gelden. Volgens mij zou ’t al een heel eind schelen als tweetaktmotoren uitgebannen werden; niet alleen voor bromfietsen maar ook voor bosmaaiers e.d.
toniominestrone zegt
@De Fiets: gut,gut, je millennium longetjes krijgen wat te verduren, maar wel de hele dag aan een joint lurken.
Edge zegt
Met het idee van snorscooters heb ik niet zo’n probleem. 25km/u, lekker op je gemak ergens naartoe rijden. Vooral in de zomer, wanneer het eigenlijk net iets te warm is om te fietsen is dat heerlijk. Wind in je haren en gaan met die banaan. Verzekering kost drie keer niks, brandstof kost drie keer niks. Zeker nu elektrische scooters steeds betaalbaarder worden en daarmee het vervuilende aspect van scooter-rijden vervalt is het een hartstikke fijne manier om je van A naar B te verplaatsen.
Maar het probleem ontstaat wanneer allerlei volk zo’n ding koopt, eraan sleutelt en dan met minimaal 50km/u asociaal overal doorheen en langsaf racet, zonder helm. Of het soort rijder dat meent dat het verstandig is om met drie scooters naast elkaar te rijden op een smalle weg, met alle verkeershinder van dien. Of wat te denken van volk dat te druk is met praten met zijn of haar BFF en dan zo achterop een stadsbus knalt? Dat zijn de mensen die het nu voor anderen verpesten, met de helmplicht tot gevolg. En als je dan ook nog op de weg moet rijden, waar je met je (officieel) 25km/u te langzaam bent voor het overige verkeer en niks meer of minder dan een rijdend obstakel bent, is de lol er al snel vanaf.
Of een compleet verbod op snorscooters de oplossing is, weet ik niet. Zo’n snorscooter voorziet, zeker voor jongeren, toch wel in een stukje mobiliteit dat de fiets niet biedt. Daarbij heb je voor je snorscooter een rijbewijs nodig, waardoor je redelijkerwijs mag verwachten dat de bestuurder zijn of haar voertuig enigszins onder controle heeft. Dat heb je totaal niet wanneer je een snorscooterverbod zou instellen en al die jongeren (nog meer dan nu al het geval is) aan de elektrische fiets gaan. Of je moet daar ook een rijbewijs aan koppelen, maar dat is dan weer een andere discussie.
Ik denk dat het goed zou zijn als we in ieder geval beginnen meer handhaving op de maximumsnelheid. Meer flitspalen in drukke gebieden waar snorscooters veelvuldig met te hoge snelheid langs racen, en een soort jaarlijkse APK-plicht waarbij het verwijderen van een begrenzer of anderzijds verhogen van je maximumsnelheid een afkeurpunt is. Het is zeker geen perfect systeem, maar ik denk dat het wel een goede eerste stap is.
En nu we er toch zijn, wil ik wel even een knuppel in het hoenderhok van Huize Ras gooien: Is een motor niet net zo goed overbodig? Dezelfde veiligheidsproblemen die voor scooters gelden, gelden ook voor motoren. Misschien nog wel meer, want met je scootertje rijd je (als het goed is) niet met 130km/u over de snelweg en kom je ook niet in de buurt van een vangrail die je hoofd van je romp kan rukken als je er achter blijft haken met je helm. Net als bij scooters hebben motoren niet de beste reputatie, doordat er altijd wel een groepje halve zolen is dat asociaal rijdt op die dingen. Dus waarom verbieden we motoren niet gewoon en dwingen we iedereen het OV in, of richting de elektrische auto?
michaelras zegt
@edge We kunnen scooters met heel veel zaken vergelijken. Maar het zal altijd selectieve verontwaardiging zijn. Ik zie absoluut de huidige problemen van snorscooters, maar daarvoor hoeven ze van mij niet te verdwijnen. Net zoals motorfietsen niet hoeven te verdwijnen van mij of cabrio’s of klassiekers (me pas nog geweldig vermaakt in een 2CV zonder veiligheidsgordels).
Even de knuppel in het hoenderhok terug. Laten we beginnen met onze kinderen verplicht een fietshelm op te zetten. Het antwoord daarop van de Fietsersbond: dat stigmatiseert fietsen en daardoor zullen er minder mensen gaan fietsen en zullen ze kiezen voor gevaarlijkere vervoersmethoden. Ergo -> een fietshelm bevordert de verkeersONveiligheid.
Koekkoek
@edge, maar eens over controle en een APK
leefvrij zegt
Ik heb nu 2 jaar een e-scooter/snorfiets. Voor mij de ideale manier om naar mijn werk te gaan. Dat is 17km. Ik ben sneller met de scooter, dan met de auto. belast het milieu veel minder en het is veel goedkoper.
E-bike zou een optie zijn, maar dan kom ik als nog bezweet aan en in de regen ook minder ideaal. Ook kan ik nu een kind (11 jaar oud) meenemen, op een e-bike is dat niet mogelijk.
Brommer is in Den Haag niet te doen. Dan zou ik op de weg moeten rijden, waar de meeste auto’s tegen de 60 rijden, te gevaarlijk.
Ik pas mijn snelheid aan als het druk is. Ik heb geen probleem met een helmplicht. Maar nu word ik ook regelmatig door e-bikes ingehaald (die trouwens makkelijk zijn op te voeren door een andere wielmaat in te stellen), dus het is nu wachten op de helmplicht voor alle twee-wielers.
potver7 zegt
Dat opvoeren van e-bikes wordt steeds moeilijker hoor. Die met Bosch motoren (verreweg de meestverkochte in Nederland) kun je niet meer opvoeren; als je daar een andere wielmaat instelt ga je alleen volgens het display harder, maar in werkelijkheid niet… Die dingen kun je ook niet meer met een chip ‘foppen’: zodra de firmware detecteert dat er met de begrenzing is geklooid blokkeert de electronica; dat kan vervolgens alleen door de importeur gereset worden. Andere merken zijn iets minder streng, maar fietsen die je met een simpele hack op een hogere begrenzing kunt zetten zijn in Nederland (vrijwel) niet meer verkrijgbaar.
gtc123 zegt
Deze regels passen perfect in het al jaren lange ontmoedigingsbeleid rondom brommers en scooter, zowel snor als brom.
piet zegt
De snorfiets met 25 km per uur max. bestaat bijna niet. Die gasten scheuren met hoge snelheid door het verkeer zonder helmpie. De enige troost is dat ze zich met regelmaat half of helemaal te pletter rijden. Jammer van al die colateral damage.
michaelras zegt
alle deelscooters in Nederland rijden keurig 25 km/u of langzamer. Dus als een ‘park’ aan scooters gecontroleerd wordt dan werkt het wel. Wel zonde als die ook verdwijnen.
Dizono zegt
Maar @michaelras, als je die elektrische stepjes zo’n goed idee vind, dan wil je toch juist wat extra ruimte op de fietspaden? De ruimte in de stad is sowieso oneerlijk verdeeld in het voordeel van de auto. Tijd dat we in grootstedelijke gebieden de snelheid op binnenwegen omlaag brengen tot 30 km/u, zodat (elektrische) bromscooters ook veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. En door die lagere snelheid kunnen in de overloopperiode ook de oude snorders nog een tijdje relatief veilig met helm de rijbaan gebruiken. Minder autoweg en minder parkeerplaatsen, meer fietspaden, meer ruimte voor schone en ruimte-efficiënte vervoersvormen, meer stoep en meer speeltuinen.
michaelras zegt
@dizono, elektrische stepjes zijn volgens mij buiten de bebouwde kom prima op fietspaden in te passen. En binnen de bebouwde kom ook op separate fietspaden. Ik heb ze graag van de stoep persoonlijk.
SpikeHome zegt
Ik fiets elke dag overal heen met mijn gewone biologisch stads fiets
Gemiddeld fiets ik dan toch wel een 25kmh moet dan wel door trappen en geen wind tegen of bergop zijn.
Er is maar af en toe een snorder die ik bij kan houden en ga meerdere elektrische fietsen wel voorbij.
Wat meer een giga nadeel van al die scooters zijn dat ze op een smal fietspad gewoon meer dan de helft in beslag nemen en dan nog met alle geweld je voorbij willen.
Af schaffen al die dingen beter voor de mensen gewoon biologisch voort te bewegen de meeste die ik op snor of brom zie zitten mogen dat ook wel hebben :D
emotive zegt
Een smet het artikel. Helaas worden dit soort opripingen vanachter een bureau verzonnen. In het artikel staat één heel belangrijk woord waar de beleidsmakers gemakshalve aan voorbij gaan; HANDHAVING! Ja, er zijn snorscooters die te hard rijden => handhaven! De grootste schreeuwer is echter de Fietsersbond die alles voor elkaar lijkt te krijgen. Die arme, kwetsbare fietser dient immers beschermt te worden. Gevolg; ze achten zich volgelvrij en hebben zo hun eigen regels. Verkeerslichten bestaan voor de meeste fietsers niet. Ja, ook voor de vaders en moeders met bakfietsen en kinderzitjes op de fiets. Geef het goede voorbeeld aan je kind! Valt het u ook op hoeveel fietsers er weer met een telefoon in de hand of aan het oor rondrijden? Handhaving?!?!? Koptelefoons zijn ook zo’n hype. Leuk die connectie met je telefoon voor een gesprek of muziek, maar de connectie met de omgeving en het overige verkeer is geheel weg! Gek hè dat er zoveel ongelukken gebeuren met fietsers? Geef BOA’s meer bevoegdheid zodat ze ook dit soort overtredingen kunnen verbaliseren en dan denk dat het aantal ongelukken sterk zal ofnemen. Helm voor de snorfiets of snorbrommer? Op zich geen probleem mits dit hetzelfde type helm wordt als op de speed pedelec. Nu vliegt iedereen in de gordijnen, maar jaaaaaaaaaren geleden droeg niemand een helm op de skipiste en nu iedereen en is men eraan gewend.
Martin zegt
Heerlik op snorscooter naar de zaak, geen files, geen ergenis, scheelt helft van de tijd, goedkoop, gevoel van vrijheid, geen ranzige zweetplekken bij aankomst bij gebruik fiets, top, geweldig.
Ik verbaas me over het egoïsme van veel reageerders die alleen uitgaan van zichzelf, Nederland is een zwaar overbevolkt land en iedereen moet vrijzijn om keuzes te maken bij zijn of haar manier van vervoer.
Ik erger me dood aan al die auto’s die veelal alleen gebruikt worden om de kinderen weg te brengen of boodschappen te doen en dan staan ze 23 uur te staan.
Handhaven en aanpakken, maar nee, we helpen liever een hele branch naar de klote want dat is de weg van de minste weerstand.
Wielrenners, skaters, e-bikes helmplicht NEE, dit is selectieve regelgeving om 99% van de mensen die zich wel aan de regels houden te straffen en allemaal weer de auto in.
rogerzz zegt
Het probleem is niet de Vespa, maar de tokkies die er op rijden. Stoere boys van 16 met AirPods in die niet om zich heen kijken, over de stoep/zebra knallen en voorrang nemen (want de auto heeft toch altijd schuld). Hetzelfde met 50+ die er mee naar de supermarkt tuft voor sigaretten, hem voor de schuifdeur knalt en stationair laat draaien. Of dan Shelanay die zoontje Deylano ophaalt terwijl ze net haar nagels heeft laten doen 3 deuren verderop en ook 100 meter had kunnen lopen of de fiets had kunnen pakken. Ik zie niet zo gek vaak een man/vrouw in kantoor-outfit van OV naar kantoor pendelen, al is dat wel de natte droom van de stad qua gebruik.
Oplossing is toch deels handhaving, snelheid checks doen, doe ook maar een helmplicht, en maak het maar wat duurder (gewoon op basis van uitstoot een maandelijkse belasting-aanslag geven, zo werkt het in dit land).
gezondverstand zegt
In 020 is de fat bike al flink in opkomst. Snor scooter niet meer nodig.
Je mag dan weer op het fietspad en zonder helm terwijl je net zo hard kunt (met een kleine inspanning).