• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Column nu: Auto’s importeren loont

Auteur: sacha, gepost 28 oktober 2006 om 11:00 – 38 Reacties

SLRRR

Auto’s importeren voor eigen gebruik loont. I.h.b. loont het om een jong gebruikte occasion uit Duitsland te importeren. De keuze is er enorm, je krijgt bij de juiste dealer Europese garantie, en bij sommige dealers sluiten ze speciaal voor Die Holländer een garantieverzekering af. Bij menig Duitse dealer gaat namelijk 10 tot 20 procent van alle auto’s die ze verkopen naar een Käsekopf.

Naast de uitgebreide keuze is er ook een aanzienlijk financieel voordeel, namelijk tussen de 15 en 25 procent afhankelijk van het type auto dat je zoekt. Hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel. Dat komt in het kort doordat de BPM afschrijving die de douane bij invoer hanteert hoger is dan de afschrijving die de Nederlandse autohandel op de auto’s hanteert. En natuurlijk het Duitse BTW tarief dat vooralsnog 16 procent bedraagt tegen 19 procent in Nederland.

Als nadeel worden vaak de eventuele garantiewerkzaamheden genoemd, die door een Nederlandse vestiging van de dealer met tegenzin en knarsentandend zouden worden uitgevoerd. Als ze al uitgevoerd zouden worden. Dat is te kort door de bocht, want garagehouders zijn doorgaans erg blij met nieuwe klanten voor de werkplaats. Ze zullen alleen wel wat minder (lees: niet) toeschietelijk zijn als het om coulance gaat, denk daarbij aan een gratis leenauto of problemen net na de garantie.

Het echte nadeel ondervind je al bij aanschaf van je begeerde occasion, namelijk de inruil van je eigen auto bij de Duitse dealer. Opeens wordt duidelijk dat één Europa best belangrijk is, alleen niet altijd voor de burger. Want de beoogde vrijhandel van goederen en diensten m.b.t. auto’s wordt erg belemmerd door onze verguisde BPM regeling. Krijg je bij een Nederlandse dealer al veel te weinig terug voor je mooie inruilauto, in Duitsland krijg je er nog veel minder voor omdat het ‘restbedrag BPM’ de Duitsers niet zo veel zegt. Het enige wat rest is je auto zelf proberen te verkopen via een occasionsite o.i.d.

Nu zal je wellicht denken “Daar heb je weer zo’n Autoblogger die gaat zeuren over het onrecht van de BPM”, maar dat valt wel mee. Want hoe erg ik de BPM ook verafschuw, op zichzelf is het niet een oneerlijke regeling. Het wordt pas oneerlijk als de belastingdienst vermomd als douane het te-goeder-trouw-gebruik van een buitenlandse auto ondermijnt met exorbitante naheffingen, hetgeen huur en lease via het buitenland weer belemmert wat volgens Europa niet mag.

Daarnaast wordt de handelsbalans van gebruikte auto’s van/naar Europa volledig scheef getrokken omdat het wel loont om auto’s te importeren, maar het niet loont om ze te exporteren. Ik heb een autohandelaar wel eens horen verzuchten dat het wel lekker op zou ruimen in Nederland als het makkelijker zou worden om auto’s vanuit Nederland te exporteren.

De BPM regeling pas weliswaar in het souvereine belastingbeleid van een land binnen de EU, maar is dus in de praktijk wel een hele onhandige regeling.

In een poging om aan de Europese regels te voldoen en voornoemde handelaar tegemoed te komen heeft het ministerie van financiën op de valreep voor de verkiezingen, begeleid door de Bovag, nog een wetsvoorstel ingediend om dit op te lossen. Dit wetsvoorstel voorziet in BPM teruggave van de rest BPM op een auto bij export. Daarmee zou de BPM regeling een stuk minder onhandig worden, ware het niet dat deze reparatie-wetgeving alleen maar zal gaan gelden voor auto’s die na de datum van in werking treden van deze wet in Nederland zijn toegelaten om zo de begroting van al gealloceerde BPM inkomsten niet in de war te sturen.

Met een beetje geluk profiteert de autohandel over een paar jaar al van het genot van vrijhandel in Europa, wat al sinds 1992 mogelijk had moeten zijn.

[ gepubliceerd op nu.nl, 25 oktober 2006 ]

Ook interessant!

  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Lezersvraag: zou jij ooit een oranje auto kopen?
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Haal jij ook deze 'F1 auto' occasion naar Nederland?

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

bpm, Columns, import, occasion

Vorig bericht: « Het milieu escaleert uit de hand
Volgend bericht: Video: Ferrari 125S, 250LM en F40 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Orno zegt

    28 oktober 2006 om 11:15

    Zijn er websites waarop meer informatie over dit fenomeen te vinden is? En misschien ook met prijzen van verschillende auto’s?

    Bvd

    Login om te reageren
  2. Rickz zegt

    28 oktober 2006 om 11:23

    Had ik dat laatste waar het vandaan kwam nou maar eerder gelezen. De tekst leek al zo verdacht veel hetzelfde.

    Login om te reageren
  3. Eric zegt

    28 oktober 2006 om 11:45

    @ Orno

    Kijk maar eens op http://www.mobile.de

    Je zal versteld staan van de keuze, tot de grootste exoten toe !!!!

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    28 oktober 2006 om 11:51

    ff wat testen (sorry!)

    Login om te reageren
  5. Danny zegt

    28 oktober 2006 om 12:01

    @ Eric

    Shit… Anders staan er gewoon 5 Ferrari Enzo Fxx-en op…

    Login om te reageren
  6. MrSelected zegt

    28 oktober 2006 om 12:13

    Hoe meer auto’s in NL worden geïmporteerd, hoe sneller de waarde van de geïmporteerde wagens daalt..

    nog een jaartje wachten ik hoef niet eens te importeren vanwege het overschot aan benzer/bmw’s in NL. :D

    Login om te reageren
  7. sacha zegt

    28 oktober 2006 om 12:59

    Hier kun je makkelijk uitrekenen wat de BPM is die nog afgedragen moet worden a.h.v. NL catalogusprijs en datum van toelating op de weg in land van herkomst:
    http://www.voertuig.nl/Home/Page/Diensten/calculator_afdracht%20invoer.aspx

    Login om te reageren
  8. ZOEF zegt

    28 oktober 2006 om 13:02

    Het zou erg boeiend zijn om eens informatie op deze site te zien verschijnen over hoe je zo’n import nu precies moet regelen, welke documenten, formaliteiten, instanties en procedures je moet volgen.
    Bijvoorbeeld ook voor het importeren van Amerikaanse wagens, of Europese wagens in Amerika gekocht. Surf maar eens op de Amerikaanse BMW-site, configure your BMW en verbaas je over het prijsverschil. Nu zijn de Amerikaanse prijzen wel altijd zonder state tax en county tax (zeg maar BTW), dus je moet vergelijken met onze prijzen zonder BTW, maar ook dan blijft het prijsverschil significant en is misschien je auto bestellen in de States en invoeren toch wel interessant?

    Login om te reageren
  9. sacha zegt

    28 oktober 2006 om 13:13

    @Zoef: http://www.dse.nl/~wbignell/Invoeren.htm

    Waarbij aangetekend moet worden dat je een Duits export kenteken met verzekering kunt aanschaffen bij aanschaf in Duitsland voor een aantal weken waar je verzekerd mee rond kunt rijden in afwachting van je keuring.

    Nieuwe auto’s uit de VS importeren heeft niet zoveel zin omdat er BTW en BPM bijkomt waardoor je op dezelfde prijs zit als hier. En je zit bovendien met een Amerikaanse auto die technisch aangepast moet worden voor de RDW keuring. Duitsland is het Mekka voor jong-gebruikte auto’s.

    Login om te reageren
  10. Orno zegt

    28 oktober 2006 om 13:44

    Bedankt voor alle links ik ga eens een kijkje nemen :)

    Login om te reageren
  11. route66 zegt

    28 oktober 2006 om 13:55

    schades doen ze uiteraard ook in : http://www.mobile.de/SID9hEzgiObM6xmIWqbQhw2vw-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1162039736A1Iindex_cgiD1100CCarZ-t-vctpLtt~BmPA1B41B20C215%81F-t-vCaMkQuSeUnVb_X_Y_x_ysO~BSRA6D1100D1700BGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=60&id=11111111230090060&

    zo hoop dat tie het doet haha , doet trouwens wel een beetje auwie als ik het zie :?

    Login om te reageren
  12. route66 zegt

    28 oktober 2006 om 13:56

    ja dus , hij komt er dus niet zo lang te staan dat dacht ik daarom (A)

    Login om te reageren
  13. fubar zegt

    28 oktober 2006 om 13:57

    fxx word je alleen toegewezen door ferrari

    Login om te reageren
  14. Nismo zegt

    28 oktober 2006 om 14:28

    @ Danny dat zou wel erg knap zijn als er vijf in Duitsland te koop zouden staan, ten eerste omdat er maar 20 gebouwd zijn, wat zou betekenen dat 25% een Duitse eigenaar heeft, wat me erg onwaarschijnlijk lijkt, en ten tweede omdat je een verkoopcontract tekent bij Ferrari waarin je verklaart niet binnen een jaar afstand te doen van je FXX.

    @ fubar word = werd

    En voor mensen die tijd te veel hebben: er staat zelfs zo’n FXX zogenaamd te koop op markplaats voor 2199000 euri, o wat fout (staat trouwens ook in Duitsland).

    Login om te reageren
  15. Skip zegt

    28 oktober 2006 om 15:09

    ik zou eigenlijk niet weten welke prijzen ik moet geloven en welke niet…? Bijvoorbeeld een Audi A4 uit 2004 met 17.400 km voor net geen 10.000 euro..? Lijkt me niet echt een normale prijs.

    Login om te reageren
  16. BMW320CI zegt

    28 oktober 2006 om 15:21

    op http://www.importautos.nl kan je auto’s en motoren vinden die vrij nieuw zijn
    je kan hier de TOTALE prijs zien voor zowel partucilier als zakelijk
    zo staan er al hele leuke golfjes GTI’s voor rond de 27 000 euro
    daar krijg je ze in nederland dus nooit voor.

    Login om te reageren
  17. sacha zegt

    28 oktober 2006 om 15:23

    @Skip: Gezond verstand natuurlijk wel blijven gebruiken. Auto’s liefst bij merkdealer (Niederlassung) kopen met officiële garantie.

    Login om te reageren
  18. Vee zegt

    28 oktober 2006 om 18:34

    @ http://www.importautos.nl
    leuk hoor maar niet accuraat
    lexus IS zoek ik om vervolgens foto’s te zien van oude LS en Rx voorkanten en interieuren..LOL

    Login om te reageren
  19. Vee zegt

    28 oktober 2006 om 18:35

    test 2 lexus IS 250

    Totaalprijs:
    Dit is de prijs wat deze Lexus u, na invoer, gaat kosten. € 56.336,05

    Ja toch daar koop ik er bijna 2 van

    Login om te reageren
  20. German Select zegt

    29 oktober 2006 om 01:11

    De grote truc van het importeren is volgens iedereen interessant. Meerdere autobedrijven in Nederland kunnen alles volledig voor je verzorgen geen enkel probleem.

    Let alleen wel op dat je andermans ellende niet koopt. Zoals in Nederland een behoorlijk aantal auto’s met een slecht verleden worden aangeboden, is dit ook in Duitsland zo. Menigeen heeft kunnen zien dat er auto’s tussen zitten die gewoon qua prijs niet kloppen.

    Ons advies is, en dat is geen verkooppraat, laat je volledig voorlichten over de auto die je koopt. Vraag desnoods een historie op van de auto. Tevens adviseren wij om de auto in idergeval bij een dealer van het merk te kopen, ipv bij een handelaar.

    Let erop dat je wel alle papieren en dergelijke meekrijgt, bespaart je een hoop ellende bij de invoer.

    Wat betreft de garantie, vraag hier om duidelijkheid. German Select koopt alleen Audi’s in en onze auto’s vallen nog onder de fabrieksgarantie en tevens kan je bij ons een aanvullende garante kopen welke hetzelfde is als bij de dealer. Vraag dit ook altijd na bij de partij waar je de auto koopt.

    Als voorbeeld, een klant kocht ooit een VW Touareg bij een Duitse dealer met aanvullende garantie. De auto was ouder dan twee jaar, viel dus buiten de fabrieksgarantie. Voor elke storing en dergelijke moest hij dus naar Duitsland bij die verkoper terecht om de problemen op te lossen. Duitse aanvullende garantie is dan ook niet geldig in Nederland voor auto’s binnen de VW-Audi groep.

    Het verhaal over de waarde van een ingevoerde auto, dat deze minder waard is is grote onzin. Dit is het algemene verhaal van dealers in Nederland om prijzen van de Nederlandse auto’s te verantwoorden.

    Login om te reageren
  21. Jesko zegt

    29 oktober 2006 om 15:09

    een chrysler 300C voor 21000 euro! hoeveel bpm komt daar dan op?

    Login om te reageren
  22. Jm Vaesen zegt

    29 oktober 2006 om 15:57

    OP de site http://www.importautos.nl vind je auto’s van Duitse dealers met de bpm er bijberekend. Zo kun je helemaal makkelijk vergelijken met auto’s uit Nederland en Duitsland. Ook de garage waar de auto staat wordt erbij genoemd.

    Ik heb er al een gekocht met meer dan € 5000,= voordeel. Audi A4. 2005

    Login om te reageren
  23. slk55 amg zegt

    29 oktober 2006 om 17:28

    weet iemand hoeveel ik ongeveer kwijt ben als ik een porsche cayenne van 55.000 euro uit begin 2004 vanuit duitsland naar nederland importeer?

    Login om te reageren
  24. BMW320CI zegt

    29 oktober 2006 om 19:27

    @slk55 amg
    dat kost je rond de 15 000 euro aan BPM

    Login om te reageren
  25. slk55 amg zegt

    29 oktober 2006 om 20:27

    @BMW320CI

    bedankt,

    maar er komen nog meer dingen bij kijken dan alleen de BPM.

    – je moet de auto laten keuren danwel onderzoeken door de RDW
    – je moet aangifte doen voor de BPM bij een BPM-aangiftepunt (Douane)
    – je moet voor personenauto’s de verwijderingsbijdrage betalen.
    – je moet kentekenplaten laten maken
    – je moet de motorrijtuigenbelasting betalen

    enig idee hoeveel deze dingen kosten?

    Login om te reageren
  26. BMW320CI zegt

    29 oktober 2006 om 21:05

    misschien kan je importautos.nl even mailen die weten het vast wel
    hoe ouder de auto hoe minder BPM er moet afgedragen worden dat weet ik wel
    maar de exacte bedragen weet ik niet

    Login om te reageren
  27. German Select zegt

    29 oktober 2006 om 22:24

    kijk anders op de site http://www.douane.nl en http://www.rdw.nl hier staan alle bedragen.

    Login om te reageren
  28. Powerslide zegt

    30 oktober 2006 om 12:27

    Ik lees met grote interesse dit topic over het importeren.
    Wanneer je het voordeel wil hebben van een auto importeren, maar de tijd voor de afhandeling en expertise en kunde graag uitbesteed kan je kijken op http://www.mentalcars.nl .

    Zo word de auto voor je afgeleverd zonder dat je je druk hoeft te maken enkele dagen uit te trekken naar het buitenland te rijden en vervolgens in te voeren.

    Er staan enkele links in dit topic voor de afwikkeling van een geïmporteerde auto. Zoals de statistieken laten zien, worden er jaarlijks meer en meer auto’s geïmporteerd. Het is zeker zeer interessant!

    Login om te reageren
  29. slk55 amg zegt

    30 oktober 2006 om 14:16

    @powerslide

    Bedankt voor de site! echt reuze handig!

    Login om te reageren
  30. bas zegt

    3 november 2006 om 14:05

    zijn er meer websites voor dit onderwerp? ik wil er namelijk een profielwerkstuk over maken!

    Login om te reageren
  31. Roy Derks zegt

    22 december 2006 om 23:02

    Door de nieuwe regel van vrijgave van BPM voor export-auto’s, heb ik gehoord dat de BPM tabellen aangepast zullen gaan worden (minder rest BPM t.o.v. nu). Zou dit ook voordelig kunnen gaan uitvallen voor het importeren van auto’s vanuit bijvoorbeeld Duitsland? Ik bedoel, dan wordt de te betalen rest BPM toch ook minder?

    Of mis ik nu wat stappen…. ;)

    Login om te reageren
  32. Jeroen zegt

    11 januari 2007 om 16:46

    Kan iemand mij vertellen hoe het zit als je een schadeauto naar polen brengt om te laten repareren? hoe gaat het bij de grens?

    Login om te reageren
  33. kees zegt

    7 februari 2007 om 09:20

    goedemorgen

    volgens mij is de BTW IN DUITSLAND ook 19 %% dus dit zal wel een oud artikel zijn

    dom dom

    Login om te reageren
  34. Johan zegt

    15 oktober 2007 om 17:33

    Ik stoor mij al jaren aan het feit dat de Nederlanders veel meer moeten betalen voor hun auto dan de andere Europeanen. Lease auto’s zijn bijna alijd hele kale auto’s omdat een auto hier minimaal € 10.000 meer kost. Over privé auto’s maar niet te spreken. We hebben bijna nooit lederen bekleding, relatief weinig automaten en nooit een opendak. Niet te betalen allemaal.

    De oplossing heb ik gevonden door mijn auto uit Amerika te laten importeren door de mensen van http://www.usa-car-import.com
    Ze hebben voor mij een Volvo V70 Cross Country gevonden in de kleur die ik wilde hebben. Toen we hem hadden gevonden was hij in 3 1/2e week hier. Zelfs met het bpm verschil is de auto aanzienlijk goedkoper dan een occasie hier. Het is het een auto van 4 jaar oud geworden, vol met opties en 40.000 miles. (Ik heb er al 20.00 miles bij opgezet).
    Ze zijn nu voor een collega van mij ook een auto aan het zoeken.

    Maar we blijven wachten op die bpm eindelijk wordt afgeschaft. En die files!

    Login om te reageren
  35. stoes zegt

    26 oktober 2007 om 15:57

    dit wordt mijn werk

    Login om te reageren
  36. masta zegt

    1 februari 2008 om 16:47

    het loont idd om auto’s te importeren, vooral vanuit Duitsland, daarom ga ik eind dit jaar naar Duitsland om daar een Audi A4 of een BMW3-reeks te halen
    hiermee ga ik minstens 5000 euro besparen

    de Duitse belastingen bedragen ook 19% zoals in Nederland, maar wij Belgen betalen 21% belasting, dus daar heb ik dan wel een voordeel!

    Login om te reageren
  37. Herman zegt

    12 augustus 2009 om 18:29

    Als je in Nl. zonder inruil komt kan je meestal wat van de prijs afkrijgen. Heeft iemand ervaring of dit in Duitsland hetzelfde gaat? Zijn de prijzen star, of is er te onderhandelen, wat zijn dan de marges?

    Thx.
    Hurm

    Login om te reageren
  38. autoimporterenduitsland zegt

    22 mei 2012 om 18:34

    Het importeren van auto’s uit bijvoorbeeld Duitsland loont inderdaad. Maar enkel bij de duurdere auto’s zoals Mercedessen, Bmw’s en volkswagens. Voor de goedkopere auto’s hoef je echt niet voor een import auto uit Duitsland te kijken. Aangezien de BPM aanslag fors kan zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North