• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Combinatievoordeel: Michelin Active Wheel systeem

Auteur: Dennis, gepost 2 december 2008 om 21:52 – 40 Reacties

Michelin Active Wheel system


Michelin kennen we vooral als een Franse bandenfabrikant, maar met gaat veel verder dan enkel rubber gieten in een verantwoord profiel. Banden zitten om een velg. De velg zit aan een as. De as is geveerd en de velg wordt aangedreven. Zaken die je wat Michelin betreft prima kunt combineren.

Dat is precies wat Michelin doet met met het Active Wheel systeem. Deze kreet kwamen we eerder tegen bij de Venturi Volage, maar toen namen we het voor kennis aan.

With 4 drive wheels with active suspension, the Venturi Volage has no equivalent. “Michelin Active Wheel” technology in fact incorporates 2 electric motors per wheel (1 for suspension and 1 for drive), ie. a total of 8 electric motors piloted in real time by spearhead electronics. Like the mechanism of a watch, all the components, motors, gear reduction units and suspensions, are miniaturized and built into the wheels. The active electric shock absorber system allows for total adaptation to the type of road surface and driving.

Michelin heeft een partner gevonden in de Chinese accu-producent CITIC Guoan Mengguli Corporation om de technologie productierijp te maken. Afhankelijk van de omvang van de velg, zou het systeem op ieder type auto toepasbaar moeten zijn. Let wel dat dit dan een elektrisch aangedreven auto wordt en er een lading accu’s om de hoek komen kijken die ergens verstopt moeten worden.

Michelin Active Wheel system

In onderstaand filmpje wordt het één en ander over de techniek verteld en dan snap je wellicht ook waarom dit systeem met name voor rappers reuze interessant kan zijn. (via: automotive news)

Michelin Active Wheel System

Michelin reinvents the wheel

In 2008, Michelin has reinvented the wheel, enabling the unveiling of two cars at the Paris Motor Show that usher in a totally new era.

In 1895, André and Edouard Michelin, the brothers who founded the Group that bears their name, transformed the car wheel by adding a tyre for the first time. Their innovation endures to this day.

More than a century later, Michelin wants its latest innovation to enjoy the same success as its illustrious predecessor in 1895.

In 2008, the transformation is truly revolutionary-no more engine under the front or rear bonnet, no more traditional suspension system, and no more gearbox or transmission shaft thanks to the Michelin Active Wheel. That’s because all essential components have been integrated into the wheel itself. Cars equipped with this integrated solution deliver an array of unique advantages. In a sense, the Michelin Active Wheel is an intelligent wheel capable of propelling cars without gasoline, while ensuring suspension and braking functions and providing unrivalled road handling and comfort.

The Michelin Active Wheel inaugurates a new era in road transportation in which a car’s road, safety, energy and environmental performance achieve unprecedented levels. This is because of a miniature drive engine and an electrical suspension system incorporated into the wheel. These technologies developed by Michelin have made it possible to completely rethink the car.

The most advanced illustration of this achievement is the new Venturi Volage, which is being unveiled in a world premiere at the 2008 Paris Motor Show. Fitted with the Michelin Active Wheel, the car is a roadster that is well ahead of its time. And with good reason… With its innovative design that is free of all constraints (like the need to house an engine) and its electrical drive motor, the Venturi Volage delivers outstanding road performance, safety and comfort-all in an environmentally friendly vehicle.

The second vehicle-the new WILL-is built through a partnership involving Heuliez, Michelin and Orange. The world’s first example of an EV capable of holding its own against traditional cars, this small-size vehicle can be adapted for use as both a passenger car and a utility vehicle. The WILL provides a practical solution to road transportation concerns in the areas of energy resources, urban pollution and personal safety.

Ook interessant!

  • De nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer is er nu echt
    De nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer is er nu echt
  • Nieuwe 2 Serie Active
    2 Serie Active Tourer heeft OOK een gigantische neus
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, michelin, Techniek, Video

Vorig bericht: « Lotus Evora een hit onder de buitenlandse celebrities
Volgend bericht: Dit is de nieuwe Audi A5 Cabrio »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lout zegt

    2 december 2008 om 21:56

    Hahahaha,…. dat ziet er toch niet uit man :D

    Login om te reageren
  2. Appieflappie zegt

    2 december 2008 om 22:01

    Jammer dat Autoblog totaal niet uitlegt wat het systeem inhoud.

    Dit is de toekomst. Dit houd in dat je geen motor meer nodig hebt. Elke wiel wordt hier apart aangedreven. Dit zorgt uiteindelijk voor design vrijheid omdat je dan geen rekening hoeft te houden met de motor achterin/voorin.

    Je hebt wel accus nodig, maar je snapt wel dat dit ongelofelijk efficiënt is. In plaats van 1 grote motor, heb je nu 4 kleine elektromotoren ingebouwd in de wielen.

    Hopelijk wordt deze technologie zo snel mogelijk ingevoerd bij alle merken :D

    Login om te reageren
  3. blokker5 zegt

    2 december 2008 om 22:02

    maakt dat ding nou echt zo veel herrie? het lijkt wel alsof er een boeing opstijgt of komt dat geluid ergens anders vandaan?
    rappers zullen hier inderdaad serieus veel respect mee krijgen maar je hebt altijd haterzzzz:P

    Login om te reageren
  4. Appieflappie zegt

    2 december 2008 om 22:03

    Ik hoop nog steeds op de dag dat we auto’s krijgen zoals in minority report of I Robot :P

    Login om te reageren
  5. Dennis zegt

    2 december 2008 om 22:07

    @Appieflappie: Jammer dat Autoblog totaal niet uitlegt wat het systeem inhoudt

    Hoeveel fantasie heb je nodig om je voor te stellen wat dit systeem doet? Door de vering en de aandrijving te combineren in de velg creëer je een elektrisch aangedreven auto. Bovendien staat er een persbericht én een video in het artikel.

    Ik kom het helaas niet naast je bed voorlezen. ;)

    Login om te reageren
  6. JanJansen zegt

    2 december 2008 om 22:08

    Leuke ontwikkeling,
    1) Meehangen in de bochten is altijd leuk. Lees maar eens een review van een Carver.
    2) Drempels zijn zometeen ook steeds minder snelheidsbeperkend, ff optillen die koets en met 80 erover.
    3) banden verwisselen is zometeen een eitje, je kunt gewoon een wiel omhoog tillen.
    vraag me alleen af of het onafgeveerd gewicht hiermee ook omlaag gaat.

    Wie weet welke auto als mule is gebruikt voor deze proto?

    Login om te reageren
  7. super zegt

    2 december 2008 om 22:08

    ik zie een markt hiervoor bij rappers en latino gangs in LA

    Login om te reageren
  8. super zegt

    2 december 2008 om 22:13

    @Dennis
    “Ik kom het helaas niet naast je bed voorlezen”

    dat helaas mag je wat mij betreft wel weglaten;)

    Login om te reageren
  9. Erwin zegt

    2 december 2008 om 22:19

    Ik zie hier wel een markt in voor Tuningbedrijven. Op je auto 2 electromotoren achter er bij of op 4 wielen, of alleen voor. Koppel direct beschikbaar. Ik zie potentie ;)

    Login om te reageren
  10. Appieflappie zegt

    2 december 2008 om 22:20

    Markt voor dit ding is de complete auto industrie. Dit is de toekomst. Mark my words :)

    @ Dennis

    Helaas…? ieuw moet er niet aandenken :O

    Login om te reageren
  11. JanJansen zegt

    2 december 2008 om 22:20

    Nou dit is dus de Venturi Volage:

    -edit: Of je klikt even op de link in het artikel-

    Login om te reageren
  12. Fred Flintstone zegt

    2 december 2008 om 22:23

    Ik vind dat Dennis en Super de zaak wel weer heel erg op de spits drijven hoor. Doe ‘es lief voor elkaar, er is al zo veel ellende om ons heen.
    On topic: je vraagt je af waarom zoiets niet al eerder bedacht is he? En dan dit: had Michelin geen ‘banden’ met de Formule 1. En is dat niet juist om nieuwe technieken te testen? Dennis en Super snappen wel waar ik heen wil: ik zie de F1 wagens al de hoek om wippen. Eindelijk weer ‘es lol.
    Ik ga even lekker (voor)lezen. Trusten allemaal.

    Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    2 december 2008 om 22:24

    Euh, ik ben niet zo technisch, daar zal het aan liggen, maar hoe kan die veer in de velg zoveel bewegingsvrijheid hebben dat de koets zover opgetilt kan worden als in het filmpje? Waar komt die beweging vandaan, dat past toch niet?

    Login om te reageren
  14. NLX zegt

    2 december 2008 om 22:38

    Goede uitleg graag! in detail!

    Login om te reageren
  15. Jan Groothuijse zegt

    2 december 2008 om 22:42

    @Citrofiel, ik vroeg het me ook af, maar ik denk dat ik eruit ben.
    Aangezien de wagen toch niet verder kan (en door dit systeem hoeft) te zakken als de normale rijhoogte, kan bij deze normale rijhoogte de omhanging van het wiel compleet onderin de velg zitten, dan heb ongeveer 80% van de hoogte van de velg om te bewegen. En dat klopt denk ik wel met het filmpje.

    Login om te reageren
  16. CSL zegt

    2 december 2008 om 22:44

    Dus van je achterwiel aangedreven Ferrari snel een 4×4 maken voor de winter!!
    Zal wel handig zijn.
    Dit is zeker wel de toekomst.

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    2 december 2008 om 22:48

    @ Jan Groothuijse; Bedankt. Ik ging er vanuit dat de velg op het plaatje dat in het artikel staat in ruststand te zien is, en dan is er vrij weinig ruimte, maar dat hoeft natuurlijk niet… Maar helemaal onderin laten zitten lijkt me ook niet goed, dan kan je niet beide kanten op veren voor kuilen/hobbels. :?

    Login om te reageren
  18. Appieflappie zegt

    2 december 2008 om 22:51

    Alleen ja, moet iedereen wel elektrisch rijden ^^ of hybride :P. Maar dan gebruik je de motor alleen voor het opladen van de batterijen :)

    Login om te reageren
  19. rotorhead zegt

    2 december 2008 om 22:54

    “Banden zitten om een velg. De velg zit aan een as. ”

    Nee, de velg zit aan spaken, spaken aan de naaf. Dit samen vormt het wiel, wat aan de as zit.

    Login om te reageren
  20. Dennis zegt

    2 december 2008 om 22:58

    @rotorhead: Onlangs nog een miertje hard genomen? ;)

    Login om te reageren
  21. M-lover zegt

    2 december 2008 om 23:07

    arm diertje… lol
    Idee lijkt me goed, de praktische uitvoering zal nog wel wat mee moeten maken vooralleer we allemaal met die dingen op de auto rondrijden.

    (enne, als je een velg uit 1 stuk gegoten hebt, kun je dan eigenlijk nog wel van echte spaken spreken? ;) )

    Login om te reageren
  22. Mr. Marteen zegt

    2 december 2008 om 23:10

    Dit concept heb ik 3 jaar geleden ook al eens gezien

    Login om te reageren
  23. Simpson zegt

    2 december 2008 om 23:18

    waarom zouden er batterijen in moeten?

    Een verbrandingsmotor met een of meer dynamo’s kan ook,
    zoals die grote gele vrachtwagens (zag ik laatst op discovery)

    Login om te reageren
  24. Race_Kees zegt

    3 december 2008 om 00:22

    @Mr. Marteen. Dat klopt inderdaad, toen was het nog zonder aandrijving.

    Rotorhead heeft het ook nog fout trouwens, het woord ‘velg’ is het geheel van; velgbed, spaken en naaf. Dennis had dus gelijk. Dus laat die mieren voortaan met rust.

    Login om te reageren
  25. Esprit_de_Flandre zegt

    3 december 2008 om 00:38

    Wat als je dan een lekke band krijgt? Dit is toch niet in 1-2-3 te vervangen. Of zijn het banden die nooit stuk kunnen en 120.000 km meegaan?

    Login om te reageren
  26. Appieflappie zegt

    3 december 2008 om 01:54

    @Esprit de Flandre
    Als je lekke band hebt, moet je dan ook de velg vervangen? Gewoon naar het plaatje kijken en logisch nadenken. Beetje hersens kraken mag wel he ;)

    Login om te reageren
  27. Appieflappie zegt

    3 december 2008 om 01:58

    @Esprit de Flandre
    Never mind, ik snap wat je bedoelt. Shame on me :P

    Inderdaad dus, als je onderweg een lekke band krijgt hoe dan verder? Misschien dat ze een modulair systeem bedenken waardoor je alleen wat extra’s hoeft weg te halen om het helemaal los te maken? En dat je tijdelijk met een extra wiel rijd zonder aandrijving en dat de aandrijving door de andere 3 wielen gebeurt?

    Wat ideetjes :P

    Login om te reageren
  28. Appieflappie zegt

    3 december 2008 om 01:59

    Of dat het systeem zo uitgedacht is, dat je een nieuwe wiel erin kan klikken en het dan weer precies goed werkt?

    Login om te reageren
  29. gilein brouwer zegt

    3 december 2008 om 02:22

    whooo wat een lean in die kar hihihihi echt iets voor opkomende gangster rapperts. ahahah

    Login om te reageren
  30. bucket zegt

    3 december 2008 om 08:28

    Login om te reageren
  31. pt0x zegt

    3 december 2008 om 08:59

    Als ze dan ook een klein dieseltje als ageraat in je motorbay hangen.
    dan kan het nooit misgaan, dit systeem is eerder een keer getest op vrachtwagens (per wiel aandrijving door elektro) en het koppel wat hiermee gepaard kan gaan is ongeëvenaard!

    het is alleen nog erg duur blabla, 25 jaren plan etc. beetje jammer altijd :(

    Login om te reageren
  32. Raptor zegt

    3 december 2008 om 09:26

    De Japanse Eliica heeft in elk van zijn 8 wielen een elektromotor van 80pk. In totaal dus goed voor 640pk.

    Login om te reageren
  33. mitsustigi zegt

    3 december 2008 om 09:38

    volgens mij hebben de nieuwste aston martins zon soort systeem

    Login om te reageren
  34. peter v zegt

    3 december 2008 om 09:51

    Ojee lekkeband

    Login om te reageren
  35. ertje88 zegt

    3 december 2008 om 11:07

    Porsche had dit in de vroege 1900 al gevonden heur
    michelin is een pikkedief!

    Login om te reageren
  36. Tinus zegt

    3 december 2008 om 11:22

    Moet dit nou bij Michelin vanadaan komen? Autofabrikanten schaam je!

    Bij het volledig omhoog gaan van de auto zie je dat de wielbasis kleiner wordt., niet bevordelijk voor je rijgedrag. Er is dus nog ruimte voor verbetering, maar verder lijkt het me idd dé toekomst!

    Login om te reageren
  37. Jan C. zegt

    3 december 2008 om 11:32

    Lijkt me niet bijzonder goed voor autoliefhebbers. Volgens mij wordt het onafgeveerd gewicht zo hoger?

    Login om te reageren
  38. Jopie zegt

    3 december 2008 om 11:41

    Dit systeem ziet er wel leuk uit, maar ik zie meer in de alternatieve vering van Bose:
    http://www.youtube.com/watch?v=GWRS-u5uipM

    Login om te reageren
  39. RVH zegt

    3 december 2008 om 14:12

    @ dennis: ”maar met gaat veel verder dan enkel rubber gieten”
    Maar HET gaat veel verder dan…… ;)

    Login om te reageren
  40. Zoepie zegt

    3 december 2008 om 16:59

    Doe mij er maar eentje :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North