Consumentenbond: “Japans is goed, Frans niet”

Auteur: , 108 Reacties

Een betrouwbaarheidsonderzoek onder Nederlandse consumenten, als dat geen fraaie discussies oplevert...

Met enige regelmaat schrijven we over onderzoeken van JD Power en andere buitenlandse instellingen. De een kan van de onderzoeksresultaten geen chocola maken en de ander is het er roerend mee eens, maar helemaal goed is het nooit. Gelukkig gaat het in dit artikel over de enige echte consumentenorganisatie die ertoe doet: de Consumentenbond.

Zij enquêteerden 10.000 Nederlandse autobezitters en wat blijkt? Aziatische auto’s staan het minst vaak met pech langs de weg! What are the odds! De top drie ziet er als volgt uit:

  • 1. Suzuki (8,7)
  • 2. Honda (8,5)
  • 3. Toyota (8,4)

Dan nog een speciale vermelding voor de Toyota Verso S. Dit is niet bepaald een auto die op jongenskamers aan de muur hangt, maar het ding scoorde wel mooi effe een 9,9! Niemand van de ondervraagde Verso S-eigenaren heeft het afgelopen jaar vette pech gehad. Wel vermelden we erbij dat 2% met een kleine storing te maken had. Daarom dus een 9,9 en geen 10. Ook Dacia deed het erg goed. Het is het enige niet-Japanse merk in de Top 10.

Door naar merken die minder goed scoorden. Onderaan staat de Peugeot 5008. In het afgelopen jaar had meer dan de helft van de bezitters van zo’n ding een storing. Met name bobines, de distributieketting en de accu zijn zwakke plekken van de flinke Fransoos. Verder deed Renault het niet best in het onderzoek. De Consumentenbond laat echter in het midden wat eraan schortte, daarvoor zul je het blaadje moeten kopen.

Foto: Skyline GT-R R34 door @bartsmid, via Autojunk



108 reacties

Leuk hoor, maar is garantie op je auto nog steeds belangrijk? Check het HIER!
Open deurtje.
@str8six: makkelijk verklaarbaar, oudere mensen die nooit boven de 2000 toeren komen en maximaal 5000km per jaar rijden….. de overige pechgevallen zijn mensen die buiten de categorie vallen, of waarvan de kinderen de auto slopen :O
@dutchneon: korte afstanden en geen toeren, juist recept voor onheil toch? Interne vervuiling etc
@yupyup: dat kan bij een laag jaarkilometrage, maar wel trouw een jaarlijks beurtje héél lang goed gaan hoor.
@dutchneon: Ik heb zelf tegenwoordig een Yaris en daarvan wordt over het algemeen gezegd dat de in Japan gebouwde modellen toch echt beter zijn dan de in Frankrijk gebouwde ‘zusjes’.
Dat zal toch echt niet aan de eigenaren liggen, want die zijn hetzelfde.

Overigens, komt mijn Japanse TS echt wel boven de 2000 toeren, want het is best een lekker rijdende auto.
@dutchneon: goed verhaal..
@dutchneon: Klopt. Een 5008 is gewoon een beest, en omdat die blaast is het een onbetrouwbare auto….

Werkelijk nooit een dergelijk onzinnige reactie gelezen als die van jou hier. Alsof niet het gros van de auto’s gewoon puur voor woon-werkverkeer gebruikt wordt? Sterker nog, als het gaat om bakken die afgenaaid worden, doen de Civicjes en Swifts en Corolla’s gewoon net zo goed mee.
Goh, wie had dat verwacht..
@oemplus: die ga ik even van je onthouden! Want jouw favoriete merken uit de heimat kunnen er ook wat van!
@rufctr01: Mwah, ik rijd zelf momenteel Toyota, zo slecht doen die het niet volgens mij..
@oemplus: mwah….ook de D4D staat niet bekend om betrouwbaarheid.
@rufctr01: Ja helaas is elke Toyota voorzien van een D4D motor.. (die overigens helemaal niet zo slecht zijn)
@rufctr01: De 2.2 dcat versie niet nee…andere diesels van toyota vallen wel mee.
@rufctr01: Is dat geen BMW-blok? Toyota maakt de D4D al jaren niet zelf meer… Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen een Toyota diesel kopen. Meestal zullen dit zakelijke rijders zijn en die opteren zelden voor een Toyota.
What else is new
Ze leren het ook nooit hè, die Franse.
Duits is het nieuwe frans.
@hplh: vandaar de populariteit van Frans Duijts
Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd.
@utregcity: nice’ deze opmerking is echt nieuw en verfrissend ;-)
@stuko: maar klopt nog steeds als een lul op een drumstel
@tymo: dat heeft Ricciardo gister wel weer laten zien :(
@stuko:
Inderdaad, hem werd het snot voor de ogen weggereden gereden door Toyota, Suzuki, Mitsubishi en Nissan.
Toch ?
Volgens mij bent u bijzonder populair en graag gezien op feestjes.
Leuke gozert, vlotte babbel en zo .
En hem neem je niet in de maling.
Oh nee.
@desjonnies: volgens mij snap jij het niet ;-) Maar goed, als je specialiteit is mensen online ‘in te schatten’ ben je sowieso erg getalenteerd natuurlijk :-)
@stuko: pas op om iets negatiefs te melden over Franse autofabrikanten want dan heeft deze heer ineens zeer lange tenen.
@toniominestrone: haha thanks.. ik dacht dat het aan het depressieve weer lag, maar dit verklaart ook wat ;-)
@toniominestrone: Als je zo over deze heer denkt…dan zit je nog niet zo lang op autoblog ;)
@desjonnies: butthurt much?
ik denk dat je Honda vergeten bent, of toch niet? Lag Alonso er nu sneller uit dan Ricciarorde of niet?
@stuko: nee Honda gaat lekker ..
Ook Dacia deed het erg goed, het enige niet oosterse merk in de top 10.

En van wie is Dacia???
@rhellema: na 15 jaar aan ontwikkelen hebben ze we door hoe je die dingen zonder falen moet maken. Wat er niet in zit, kan ook niet kapot.
Toch leuk dat ze bij Renault de gebruikers laten testen om dat 15 jaar later in een Dacia te laten leveren.
@gregorius: Dat niet in zitten valt ook tegen. De meeste Dacia’s zijn tegenwoordig gewoon best compleet.
@lekbak: deze constatering verdient wel enige nuance: Vrijwel elke Dacia die in Nederland wordt verkocht is voorzien van het Laureate uitrustingsniveau. Voor 13K koop je een Logan, en voor 3K extra koop je de uitvoering mét airco, elektrische ramen, etc. – en dan is het nog steeds een goedkope nieuwe auto. De dealers sturen hier ook echt op aan bij de klanten, want anders op inruilers in basisuitvoering zit werkelijk niemand te wachten.
@rrrobert: Het leuke aan Dacia is dat het daadwerkelijk leuk is om hokjes aan te vinken. Het gevolg is inderdaad dat de meeste ook aardig zijn uitgerust.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel vaak van mensen met een Franse auto hoor dat er nogal wat mankeert. Uiteraard hoor je natuurlijk vooral de negatieve dingen en niet de positieve, maar ik vind het wel opvallend.
@berlinetta: Grappig. Vriend van me had een 7-serie. Hij begreep niet wat ik moest met een DS3 als stadsautootje. Ik vond het echt een geweldig ding.

Ik kwam met dat ding eens met een geknapte multiriem te staan. Je begrijpt, dan valt alles uit en moet je de auto aan de kant zetten.

“Dat kan ook alleen met zo’n Frans hok” hoor ik die kameraad van mij nog zeggen. Twee dagen later stond hij met een kapotte multiriem langs de A6. Midden in de nacht om 00:30 uur. Het is een echte kameraad van mij dus belt hij mij op of ik hem wil helpen en ophalen. Mijn DS3 was inmiddels gerepareerd. Ik kon het niet laten om hem met dat ding op te halen om even mijn face a la Jeremy Clarkson op te zetten.
http://www.carbuzz.com/resizeimg/imageshandler.ashx?w=640&h=480&url=http://db.carbuzz.com/images2/560000/1000/300/561381.jpg
@viezefreddyw: Mooi verhaal! En Duitse degelijkheid is iets wat al langer geen zekerheidje meer is. Wat mij betreft bouwen de Fransen ook geen slechte auto’s overigens. Ben er zelfs vaak fan van.
@berlinetta: Hmmmwaaaah… ik heb daar toch andere ideeën bij. Ik heb een Megane gereden, kon niet zeggen dat ik daar over kwaliteit te spreken was. Rijd nu 308, dat is serieus knudde. En check dit: http://bit.ly/2i0eVJv

Nu een Tipo… diepe zucht. Kwaliteit is ver te zoeken…
Er zijn volgens mij ook geen mensen die een beetje doorrijden met een verso dus dan blijft het extra lang heel. Volgens mij doen die mensen een leven lang met een setje remmen en banden.
Maar eerlijk is eerlijk, ze maken goede auto’s.
@allesmetturbo: precies, ze komen niet boven de 2500 toeren, remmen bijna niet want laten gewoon 1km van tevoren het gas los en doen max 10.000km per jaar
En hoeveel problemen met Hollandse Donkervoorts?
@dutchdriftking: De in NL gebouwde auto’s (uit Borne: Volvo’s; Mitsubishi; Smart for4(een Misubishi met een andere jas) scoren gemiddeld, zoals bijna alle NL producten met niet meer dan gemiddelde kwaliteit worden gemaakt, tenzij elders gefabriceerd.
@audicoupe84: De meeste Nederlandse exporteurs van machines en schepen etc hebben maar één bestaansrecht en dat is kwaliteit. Nederland is te duur om slechts middelmatig te zijn.
@lekbak: de meeste scheepscasco’s komen niet uit NL…het afbouwen doen ze dan wel weer hier.
@406_v6: IHC bouwt nog zelf en de meeste (mega) jachtwerven bouwen zelf. Voor de rest is het inderdaad voornamelijk afbouw. Maar daar zit dan ook het verschil. Elke halve zool kan wel een schip (van nederlandse tekening) in elkaar bakken maar de afbouw is wat een schip goed maakt.
@lekbak: Klopt, maar hoeveel schepen bouwt IHC eigenlijk? Niet zo gek veel qua aantallen, Damen doet meer, maar daar komen de casco’s o.m. uit Roemenië. En inderdaad “de grote” jachtenbouwers, maar jouw binnenvaartschip komt ook steeds vaker als casco uit Azië (China), verjonging van de binnenvaartvloot -die hard nodig is- gaat ook niet écht vlot, dus de daadwerkelijke hoeveelheid écht compleet in NL gebouwde schepen is minimaal, helaas. Jammer want zo’n werf die een Bolnes, Industrie, Kromhout of Stork in je klipper, aak of welk type dan ook bouwde, is ook verleden tijd.
@406_v6: Volgens mij lopen we elkaar te vertellen wat we beide wel weten.

Ik vaar trouwens op een servisch casco van Damen. Maar ik ben niet met je eens dat de binnenvaart vloot aan vernieuwing toe is. Zelfs omgebouwde sleepschepen uit de jaren ’30 kunnen een nog uitermate rendabel casco hebben. En voor de rest kan je alles vervangen, wat dus ook gebeurt.

Nieuwbouw is alleen rendabel bij grotere schepen en daar zijn al teveel van. Er is nog steeds overcapaciteit omdat er voor de crisis teveel gebouwd is (met als gevolg dat onze sector de zwaarst getroffen sector van nederland was, de crisis is eigenlijknog maar een jaar of twee voorbij). En omdat een casco zo lang mee gaat blijft het waarde houden en is slopen alleen rendabel bij kleine schepen. Waar dus geen verjonging van is en slopen dus zelfs een kwalijke zaak is.
@dutchdriftking: Die maken toch gebruik van Audi motoren?
Spannend! Maar zo’n Verso S en eigenlijk alle Suzuki’s worden gereden door bejaarden die max 1000km per jaar maken…. Zet de statistieken nou eens uit tegen gereden kilometers. Neemt natuurlijk niet weg dat de meeste Jappaners gewoonweg goed zijn.
@trustmeiamanengineer: Aan de andere kant maken die bejaarden wel vaak korte ritjes. Dat is ook niet goed voor de auto (met name de accu).
@berlinetta: korte ritjes zijn voornamelijk slecht als je van plan bent er 350.000 km mee te doen, denk niet dat de gemiddelde bejaarde dat red.
@berlinetta: Een accu is nu niet echt een punt wat je mee kan nemen in zoiets.
@trustmeiamanengineer: Ja leuk, maar een paar duizend kilometer per jaar. Maar wel altijd met koude motor en maximum toeren wegrijden. Liefst nog even lomp schakelen.
@trustmeiamanengineer: Je wordt bedankt (een tevreden Suzuki Baleno 99pk berijder (nu voor het tweede jaar achtereen zonder reparaties door de APK gekomen) Ik rijdt niet sloom of traag, met 60-80km/u door A.dam is voor mij normaal, evenals 100-120 op de A10
@audicoupe84: Haha, een goed reaguursel is niet compleet zonder flink generaliseren hé ;). Mijn 12 jaar oude Alfa 147 met 220k km op de klok komt trouwens ook al jaren probleemloos door de APK, maarja is natuurlijk ook niet Frans hé!
@trustmeiamanengineer: apk is ook een schijnvertoning…. oud barrel van een vriend moest ook weer, de mistlamp moest gerepareerd worden of de andere ook lostrekken…. terwijl die auto deinde als de pest, schokbrekers waren versleten, maar olie was er uit, dus ze lekten niet… en maar weer door…. draagarmrubbers eenzelfde verhaal, ze waren wel slecht maar nog geen afkeur, echter bij een flauwe bocht met 100 trilde de hele boel
@dutchneon: Mistlampen vallen onder toegestane verlichting, dus er moeten er óf 2 doen, óf geen 1. Schokdempers mogen lekken, maar ze moeten wel goed functioneren (auto mag niet na dansen na het invoeren) Draagarmrubbers mogen 1mm speling hebben buiten de bewegingsvrijheid van het rubber om, dus als de rubbers erg slap zijn, mag dat gewoon. Apk is een moment opname, en heeft puur met veiligheid en milieu te maken. Dus dat een 20 jaar oud barrel zonder problemen is goedgekeurd zegt NIKS over de staat van de auto. Ik keur (helaas) regelmatig hokken waar je bang van word als je er onder door loopt, maar apk technisch zijn ze goed.
@dutchneon: Ik heb eens een auto gesloopt die ik zelf te gevaarlijk vond om nog door te verkopen als rijdende auto (de gehele achterwielophanging links zat nog met 1cm staal vast. Alle andere punten waren weggerot). Alleen de auto moest nog wel een keertje naar z’n laatste rustplaats gereden worden en een apk was goedkoper dan een trailer huren. Ff naar de kwikfit, paar tientjes later een apk erop en rijden maar weer. Werkelijk alles aan die auto was versleten en kapot, maar apk was geen probleem.
@trustmeiamanengineer: franse auto’s uitlachen terwijl je in een oude alfa rijdt, hij doet het ff
@audicoupe84: stoer met 60-80 door de bebouwde kom scheuren. Ik hoop voor de samenleving dat je snel je rijbewijs kwijt bent.
@trustmeiamanengineer: Heeey, goede onderbouwde statistiek heb jij! Veel Suzuki rijders die ik ken zitten onder de 40.
Ik ben zelf 20 en rijd 1000 km per maand in een Swift uit 2009 alleen al woonwerk en dan ong 500km prive. Als de motor warm is wil ik best nog wel eens doorblazen over polderweggetjes.. Toch zijn ze bij de garage vrij snel klaar altijd. Behalve dat mn banden vaak wat harder slijten dan gemiddeld.
@trustmeiamanengineer: Dat heb je verkeerd op. Ging er bij mijn baas ook niet in. Hij kon maar niet begrijpen waarom een heftruck die relatief weinig uren draait, meer problemen heeft dan een heftruck die volcontinu draait.

De heftruck die weinig uren draait, wordt veel meer gestart, omdat vele korte ritjes, dus veel meer slijtage van de starmotor ( ook starterkrans in ons ongelukkig geval ) , veel meer afzien van de batterij, een motor die nooit op werktemperatuur komt, dus smering nooit optimaal enz…

Waarom zie je zoveel taxi’s die bijna het miljoen km halen, zonder vervangen van cruciale onderdelen? Niet bepaald omdat ze weinig rijden…Leraar van m’n avondschool automechaniek, die bij Peugeot werkt, deed het onderhoud van een taxi firma, en die hadden oa een 607 met bijna een miljoen km. Niet slecht voor die “onbetrouwbare Fransen” dacht ik zo?

Komt er dan ook nog eens bij dat je bejaarde-eigen kwaaltjes hebt. Ik denk bv aan de voet lichtjes op het ontkoppelingspedaal houden tijdens het rijden, zodat na een tijd de koppeling versleten is.
@simonmc: ben het helemaal met je eens maar geen enkel gezin krijgt het voor elkaar om die auto “warm te houden” deze truttenschudder autootjes hebben zulke kleine koffiemolentjes dat ze noet snel vervuilen dus eerste paar jaar geen problemen met egr roetfilters en zooi. Verder zijn dit soort uitslagen gebaseerd op rare statistieken. Mijn rr voert de lijsten al jaren aan, is inmiddels 15jaar oud en heeft me nog nooit laten staan. De statistieken doen anders vermoeden maar ik weet zeker dat dit grotendeels te relateren is aan het type berijder!!!
@dutchneon: Elke kleine dieselmotor waar korte ritjes mee gemaakt word heeft gewoon last van vervuilde egr en verstopte roetfilters. Je hoort er vaak weinig van want als dat lampje brand gaan ze gewoon naar de dealer en word het gemaakt.
En toch rijd ik veel liever een Franse auto dan een Japanse. Zo’n R34 en nog wat ander episch Japans spul daargelaten natuurlijk.
@kapiteinaudi: Daar zijn de garages ook blij mee! Aan een Franse auto valt veel meer te verdienen in de werkplaats.
Japanners bouwen al jarenlang de degelijkheid die Duitse merken beloven. Verbaast mij weinig
Nür Deutch
Only Merkel.
Japans, dat hebben we hier niet, ze worden in Spanje, Tsjechië, Hongarije of het Verenigd Koninkrijk gemaakt
Want bij Japanners zit het stuur rechts dat weet ieder kind.
En verder maken Duitsers nooit grappen omdat ze bezig zijn met de beste auto’s van de wereld, iets waar die luie spaghetti vreters wat van kunnen leren, die maken zich er met een Giovanni Della Leiden vanaf bij het in elkaar flanzen van hun meelijwekkende pogingen om iets te produceren wat niet binnen 4 maanden een roestbruine gloed over zich krijgt alvorens het begint zichzelf automatisch op te lossen
Even als de Fransen, iedereen die Jean Kloode heet in dat land zit of in de knoflook of werkt bij PSA onder een neo-communistisch regime wat auto;s van de kwaliteit en betrouwbaarheid van Lada nog niet weet te evenaren met navigatie systemen die je steevast naar Vladivostok of Novosibirsk willen leiden terwijl jij gewoon naar Appingedam wilt. En dat terwijl er onderweg onderdelen van je ‘voiture’ constant verdampen
zodat je met een beetje geluk op een rijdend platform met stuur en vier wielen daar net de gemeentegrens weet te bereiken !
Neen, alle menschen werden brüder, Mutti Merkel, – Wir haben es nicht gewusst- , een ster op de neus maakt zelfs een clown nog serieus. Wir haben kein sjoemel diesel das waren die Fransozen mit ihre knoblauchwalm !
Bitte ein Bitt en bitte ein bratwurst Mit senf Löwensenf !
Voor mij alleen nog maar Opel, Ford, Borgward, NSU, MAN, VW, Audi, das haus, Krupp, Maybach, Horch, Horst Zeppenfeld, Nür fliegen ist schöner BMW, DKW, Trabant, Wartburg, das leben ist wunderbar !
(Porsche doet nie’ mee want dat zijn Oostenrijkers )
@desjonnies: Giovanni Della Leiden: leuk gevonden! :)
Ahh. Bejaarden die heel weinig rijden hebben ook heel weinig storingen aan hun auto.
@mashell: Bejaarden komen vaker met vreemde klachten/storingen dan je denkt…
@oemplus: die zijn dan ook al een dagje ouder
De Fransen kunnen dan ook beter motoren blijven ontwikkelen in eigen huis ipv samen te werken met de Duitsers. De THP motoren zijn gewoon ruk. In de nieuwe 5008 zitten deze motoren niet, dus die zal ongetwijfeld veel beter gaan scoren.
Vertel dat eens tegen de toyotarijder met de beruchte 2.0 dieselmotor..
@soulmaster: Toch was er iemand die met die motor al meer dan 6 ton op de teller had staan, en nota bene een lesauto was geweest.
Toyota is ook niet perfect. Maar over alles heen is het wel een van de betrouwbaarste merken. Ook als het complexe auto’s zijn zoals een hybrid.
@Soulmaster: Je doelt op de D4D motor? Het valt best mee hoe slecht die zijn hoor. Voor Toyota begrippen zijn ze slecht te noemen, maar er zijn andere merken die ze slechter maken..
@oemplus: Euhh, D-CAT…
@Soulmaster: Da’s nog best een goeie diesel…de 2.2 dcat is de mindere
Suzuki. Hey das mien merk!
Potjandorie, wat blijft zo’n GT-R toch ook een beul van een bak!
Wat zou ik die toch graag ooit eens op de oprit willen hebben staan.
@Mauritsh; onder welke leeftijdcategorie is dit onderzoek gedaan. Dan heb ik het niet over de leeftijd van de eigenaar maar van de auto’s uiteraard. Meestal worden dergelijke onderzoeken gedaan bij auto’s tot 5 jaar oud, 5-10 jaar, 10-15 jaar en ouder.
Ik ben wel benieuwd hoe het met mijn Mazda staat van bijna 17 jaar oud die in Spanje is geproduceerd ( Valancia Ford fabriek)
Ik vraag me in eerste instantie af welke vragen er precies gesteld zijn. Een enquete is leuk voor simpele zaken als hoe tevreden je bent met iets, maar je kan moeilijk zaken als betrouwbaarheid inzichtelijk maken tenzij je vragen echt heel diep gaan.

Daar zijn veel te veel factoren bij betrokken, zowel voor de auto’s als aan de kant van de bestuurder.
@karhengst: dat kan wel zo zijn…. maar dezelfde vragen worden gesteld aan 10.000 mensen. Toyotarijders zeggen bij de ene vraag ja, renaultrijders zeggen bij dezelfde vraag nee. Marktonderzoek werkt toch bij voldoende mensen?
@maferick74: Het probleem is dat Toyota rijders gemiddeld gezien een andere rijstijl hebben dan BMW rijders. Je weet dus niet of Toyota’s inherent betrouwbaarder zijn, of dat het verschil komt door de gebruiker. Zolang dat niet is uitgesloten heb je geen zekerheid betreffende representativiteit.
Je kunt dus best Frans rijden, als het maar Dacia is. Toch grappig. De uitontwikkelde techniek van de Fransen is wel betrouwbaar.
Tja dit is een open deur. Europese dus ook Duitse merken zijn alleen interessant zolang de fabrieksgarantie nog actief is, daarna begint de ellende met onvoorziene niet reguliere torenhoge onderhoudskosten. Toch vind ik een Clio hartstikke leuk, zolang het rijdt natuurlijk.
Mijn renault grand scenic uit 2005 heb ik nou al bijna 6 jaar. 1 keer een kapotte bobine gehad en voor de rest niks.
@jarnobakker: mijn zwagers een golf 7 en een audi a3 beide 2 jaar oud . beide al meer als 3000 euro onkosten gehad. Doe mij dan maar mijn oude fransoos
@jarnobakker: Ik ken een oom van de broer van de neef van de buurman die heeft al 30.000 onkosten gehad aan een Renault! Blablabla, elke auto gaat kapot, je moet er geluk mee hebben. De Scenic uit die bouwjaren staan ook berucht als draken van auto’s, dus juich niet te vroeg..
@oemplus: ik heb de scenic dus al bijna 6 jaar en hij is 12 jaar oud. Als er nu wat kapot gaat vind ik dat geen schande. Maar dat ik 2 mensen ken met een vag product die al zoveel problemen hebben binnen zon korte tijd zegt toch wel wat. Ik ken 4 personen met dezelfde type scenic nooit geen problemen gehad. Met ieder auto kan wat gebeuren dat weet ik ook.
bij de concullega’s https://www.autoweek.nl/klokjerond/126/citroen-bx-14-e 900.000 kilometers . een 1.4 van VW haalt amper de ton zonder grote ingrepen.
@soulmaster: Wat een bullshit….

Ik heb niks tegen Franse auto’s noch ben ik VW ambassadeur, maar dit is gewoon nonsense.
A- Je kunt van zo’n beetje elke motor wel een exemplaar vinden dat probleemloos vele tonnen km gereden heeft.
B- VW heeft één problematische versie van hun 1.4 gebouwd, maar alle andere zijn gewoon goed.

Onderzoeken met grote nummers zijn de enige manier om enigszins fatsoenlijke conclusies te kunnen trekken en die zijn redelijk duidelijk: Japan bovenaan, Duitsers redelijk gemiddeld, Frankrijk en Italië onder aan het lijstje. Uitzonderingen daargelaten…

Dit weerhoud mij er overigens niet van om gewoon te kopen wat ik leuk vind, ik zoek gewoon een hopelijk goed exemplaar en probeer realistisch te zijn over de te verwachten kosten.
Hoe was de verhouding van ondervraagden in het onderzoek? want als alleen al 90% japans rijdt geeft het een scheef beeld uiteraard…. en ik vind ook dat kosten hierin mee genomen moeten worden. Onderdelen van japanse auto’s vind ik altijd vies tegenvallen in prijs (als je dat vergelijkt in verhouding tot de prijs van auto’s), vind dit bij europese auto’s vaak toch echt beter!
De Consumentenbond…

Dat is toch die organisatie waar waar je gratis een maand een proefabonnement af kan sluiten waar je een jaar aan vast zit als je t niet op tijd opzegt…

Die zullen wel weten wat betrouwbaarheid inhoudt…
@moveyourmind: Lees de voorwaarden zou ik zeggen.

Toen de Wet van Dam inging was de Consumentenbond een van de eersten die overging op het maandelijks opzegbaar zijn, na de vaste contractsperiode. Daartoe was ze, als vereniging, niet verplicht. Maar ze deden het wel, het is een Consumentenorganisatie en ze wilden ook het goede voorbeeld geven.

De tijdelijke kosteloze toegang tot alle informatie is geen slechte deal zou ik zeggen. En als je daarna moet gaan betalen is dat ook niet zo erg toch, ze doen er heel veel goede dingen van. Misschien is niet alles even relevant voor jou en mij, maar al met al een prima club denk ik. Vind wel dat ze minder het woord gratis moeten gebruiken. Het zet mensen op het verkeerde been.
Noem het toeval, maar mijn overbuurman heeft met zijn splinternieuw gekochte Renault Clio (2016) al vaker in de garage gestaan voor storingen en problemen dan ik met mijn volledige wagenpark (en voorgaande auto’s) samen. Regulier onderhoud uiteraard niet meegerekend.
Goh, dan heb ik zeker een hoop mazzel met m’n Renault…. **zoekt ’n stuk hout**
Hoe doen de Italianen het eigenlijk in dit onderzoek?
@MauritsH de 5008 doet het slecht; gaat dit om de MPV van 2010 tot 2017 of de SUV uit 2017?
Mijn Mercedes is een Renault..
Nooit gedacht ooit een Renault te kopen.
Je weet wel, roest en narigheid en zo…
Toch 3 1/2 jaar geleden gevallen voor een Captur.
Nu 110.000 km verder zonder ook maar 1 storing.
Ook de Duitse autobladen hebben de Captur duurtesten laten doorstaan, zonder storingen.
Vorige week nog in auto motor und sport een berichtje over de gebruikte Clio (huidige serie)
Geen zwakke punten aanwijsbaar.
Alles exemplarische voorbeelden, ik weet het, maar als dit de richting is, moeten die Japanse auto’s nog betrouwbaarder dan betrouwbaar zijn. Hoewel ik betwijfel of het gemiddelde consumentenbondlid ooit een auto heeft gezien die meer dan 50.000 km heeft gereden.
Prachtig dat eeuwige gesteggel. Wij hebben net een DS3 ingeruild op…weer een DS3. 145.000km in 3,5 jaar zonder problemen Met de 206 uit 1998 en 244.000km ook nog nooit langs de kant gestaan. Maar ja, ik ben dan ook geen lid van de Consumentenbond.
Je kan ook stellen dat consumentenbond magazine lezers een Japanse auto rijden.
De mensen die goede aankopen willen doen, en graag meedoen met enquetes cq tevredenheidsonderzoeken.
Een paar rijders die geen Japanse auto rijden doen mischien ook de enquete invullen, en toevallig hebben zij hoge onkosten gehad aan hun auto.

Ik kwam eens een auto tegen die helemaal onder aan de lijst bungelde, en het toeval geschied dat ik eens zo’n auto kocht, en er verliefd op werd. Oer betrouwbaar, en lekker comfortabel.
Het kan dus ook anders zijn, en je zou met een Peugeot ook vele onbezorgde kilometers kunnen hebben.
Ik reed een Volkswagen.
@tarquesh: Bla bla .. een aantal ongefundeerde aannames… bla bla .. een nietszeggende anekdote…

De Consumentenbond is niet onfeilbaar en hun conclusies zijn niet altijd de mijne, maar ze geven wel duidelijk aan hoe ze tot die conclusies komen, hoe ze hun onderzoeken doen.. zodat je zelf, als je de moeite neemt, kunt oordelen.

Of.. je kunt die moeite niet nemen en gewoon een beetje bla bla bla opschrijven…
Ik heb een DS3 op 133k gezet in 15mnd, 0,0 problemen. Nog geen kapotte lamp. Alfa’s met 250k op de klok die liepen alsof er 2000km op stond, zo mooi. Volvo’s met storingen waar zelfs de dealers geen raad meer mee wisten. Audi’s waarbij het interieur sneller slijtte dan de voorbanden. Heb een Toyota Corolla 1.6 uit 93 gehad, men zegt een van de betrouwbaarste auto’s aller tijden. En op zich klopt dat ook wel, maar als er wat kapot ging…. Holy crap wat zijn parts duur voor die dingen zeg. Echt sick, beurtje kostte net zoveel als aan m’n 159. En daar zitten behoorlijk wat toeters en bellen op die de Toyo niet had.
Uiteindelijk draait het om jouw specifieke auto. Je kan er geluk mee hebben of pech. Wat een ander er mee heeft is zijn/haar probleem. Ik heb behoorlijk wat spul gereden uit alle windhoeken en de goedkoopste en betrouwbaarste auto die ik tot nu toe heb gehad is de Camaro. Die auto heeft buiten slijtage onderdelen geen slag gemist, nooit. Was echt nooit wat mee, ondanks een zwaar leven. Interieur sleet niet, rammelde niet, kraakte niet. Alle electronica deed het altijd, nooit een storing gehad niks. En een beurtje in de US was 300,- Bij de Caddy dealer in Amersfoort 500nog wat. Geen geld voor zo’n auto.
Tsja,… wat moeten we hier nu mee. Feitelijk zijn auto’s qua statistiek amper te vergelijken. Dat een Dacia goed scoort zou zomaar kunnen liggen dat die auto’s erg basic zijn uitgerust. Er zit veel oude en simpele techniek op en weinig extra’s. Feitelijk zit er gewoon veel minder aan zo’n auto wat kapot kan gaan. Suzuki idem. Bijna allemaal kleine wagentjes zonder veel opsmuk. En dat zo’n Verso het goed doet is ook niet verbazingwekkend. Ik heb zo’n bejaardenbak nooit met piepende banden een bocht zien nemen zoals een BMW, Audi (petjes)Golf of Alfa bestuurder wel eens plegen te doen. Ik bedoel maar hoe wordt zo’n wagen qua merk belast en gereden. Ik kan me herinneren dat Saabs het vroeger vaak slecht deden maar als je op marktplaats of autoscout een tweedehands Saab zocht hadden ze allemaal meestal minimaal 220.000 km op de teller. Er werd verhoudingsgewijs veel meer km’s mee gereden. En zo kan je nog wel even doorgaan. En ja Honda scoort goed. Al jaren lang. Maar er zijn weer 2 redenen waarom ik die nooit zou kopen. Op alle onderdelen zit een laagje goud, tenminste als ik de onderdelenprijzen bekijk en ik heb een tijdje de mogelijkheid gehad om personenauto’s die ernstige ongevallen hebben gehad te bekijken. En het verbaasde me altijd hoe erg Honda’s in elkaar zaten gevouwen na een ongeval. Ik heb me altijd afgevraagd hoe die aan hun botsproef sterren kwamen. En tsja,… ik moet wel bekennen dat het japanse spul wat ik zelf heb gehad (Mazda en Suzuki) me de minste problemen hebben gegeven en Citroen het meest (electronica) en Opel (motorisch)het duurst. Maar eigen ervaringen tellen eigenlijk niet..
Ahhh joh dat klopt wel wen beetje want die fransen denken als ie het doet dan is het goed. Ik ben echter van mening dat als je je auto goed ondehoud en liefhebt dat laatste heel belangrijk altijd netjes wachten (koud warm maakt niet uit) tot ie 7a600 toeren loopt dan wegrijden niet boven 2 toeren komen als je olie niet goed warm is evenals de het gehele motorblok. Elk raar nieuw geluidje onderzoeken. NIET ALTIJD DE KOPPELING INGEDRUKT HOUDEN EN IN ZE 1 ZETTEN als je wacht voor het stoplicht of ergens anders. Dan kom je zeker een eind en bedenk je wat zijn auto’s toch magische machines <3

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).