Consumentenorganisatie test Tesla, is voor de test al kaduuk

Auteur: , 65 Reacties

Zakelijke rijders met een stevig leasebudget mogen dan wel pap lusten van de Model S, maar soms hebben ook dure auto's de meest lullige mankementen.

Tesla Model S P85D

Consumer Reports besloot zichzelf eens te verwennen met een lekkere Tesla Model S P85 D. De nieuwprijs van de EV bedroeg 127.000 USD, dus dan verwacht je waar voor je geld. Helaas pindakaas. Nog voor de test goed en wel begonnen was weigerde de elektrisch inklapbare deurgreep bij het bestuurdersportier dienst. Inderdaad, da’s lastig testen.

Gelukkig voor de testers was het euvel snel en gemakkelijk te verhelpen, maar heel handige marketing is het natuurlijk niet. Weigerachtige deurgrepen schijnen overigens veel vaker voor te komen op de populaire EV. Check deze video maar eens, waarin onze Wouter ondervindt dat ’t nog geen sinecure is om in zo’n gerse Model S in te stappen.



65 reacties

Shit happens…
Erg cool en bijzonder, maar zulke deurgrepen lijken toch meer gimmick achtig dan functioneel. De nadelen lijken mij een stuk groter dan de voordelen (Zie test Werner Budding, waar ze ook soms een aantal keren moesten proberen eer zo’n ding uitschoof)

Wel een overtuigende auto vind ik, zeker met de nieuwe stoelen voor en achter en 4WD nu (Vorig jaar mee gereden)
@fit4fun: ik rij sinds eind vorig jaar een tesla en ik moet zeggen, heb er nooit problemen mee ondervonden. Reageert altijd zoals verwacht.
@fit4fun: maar is idd meer gimmick dan functioneel denk ik. Zou prima zonder kunnen, maar ziet er zo cool uit :)
@keesmod: Verbeterde stroomlijn, voor wat het waard is…
@fit4fun: ik kan niet naar tests van Budding kijken. Het is best een aardige kerel met kennis van zaken, en hij heeft een leuke nicht (lang verhaal), maar hij schrijft veel beter dan dat hij presenteert.
@gtwillem: echt totaal niet mee eens. Sowieso al een heel stuk beter dan dat irritante, nasale zeikstemmetje van Wouter.
@fit4fun: Gast, 125k…. dan mogen iets simpels als je deurgrepen niet falen, klaar.
@fit4fun: Klopt Werner Budding is een van de weinige goede Nederlandse autojournalisten vind ik. Zijn video’s kijken en zijn stukken lezen lekker weg.
:o ik eis kamer vragen, wat een drama. O the humanity…
Net pindakaas gegeten… Das *** als je handgrepen het niet doen voor zo’n prijs
Jullie hadden toch ook wel eens storingen bij de nieuwste testauto’s? Zulke dingen kunnen gebeuren. Wat een non nieuws dit. Gewoon weer een simpele vorm van EV bashen.
@stfu: eigenlijk niet, ik kan me een aantal incidenten herinneren. Parkeersensoren van een BMW die weigerden en ook weer een BMW met olieverbruik (wat verklaarbaar leek nadat we wisten wat er de dag ervoor mee was gedaan). Soms bij hele nieuwe modellen slaat er wel eens een navigatiesysteem vast, maar ook dat gebeurt weinig.
@Wouter: Ik zou Sacha’s Jaguar XJ test nog maar is bekijken dan ;) Of CasperH’s hardcore to the bone poging om de automatisch kofferbak bij de 3 serie te activeren :p
@E34M5Touring: oh ja de XJ. Dat is het mooiste voorbeeld van een auto die echt stuk ging. :)

De 3-serie kofferklep was niet echt stuk, maar het werkt niet intuïtief. Das weer wat anders :)
@Wouter: Het leverde in ieder geval mooie 90ties throwback beelden op :)
@Wouter: of je denkt dat de auto kapot is, terwijl je gewoon zonder peut staat ;-)
@stfu: volgens mij rijdt de tesla al een tijdje rond. Is niet echt meer een ‘nieuwste testauto’ te noemen. Het had dus gewoon moeten werken.
@stfu: En terecht..
Het was een dag als altijd in Syrië. De bommen sloegen in met de regelmaat van de klok, sommige dichtbij, anderen veraf. Altijd loerde het gevaar van het plotselinge einde. En alsof de bommen niet genoeg waren, liep je ook altijd het risico terecht te komen in een shoot out tussen rebellen en het regeringsleger. Allebei geen lieverdjes trouwens, hun gruweldaden waren bij iedereen bekend. Op een ochtend stond Yussuf van 11 in de deuropening te wachten tot hij veilig naar buiten kon. Aan het eind van de straat sloeg een bom in, voor Yussuf het teken om te rennen, want de bommen sloegen nooit twee keer binnen een minuut in. Helaas voor kleine Yussuf ging dat deze keer niet op. Een zelfgemaakte raket van de opstandelingen raasde fluitend langs zijn hoofd en sloeg op een afstand van tien meter naast hem in. De scherven vlogen alle kanten op en een van deze projectielen raakte Yussuf in de hartstreek. Kermend van de pijn stortte hij op de vuile Syrische grond, wachtend op hulp, of anders een onvermijdelijk einde.

In de minuten die volgde wilde Yussuf wel iets te doen hebben, in je eentje sterven is ook maar saai, dacht hij. Hij pakte zijn smartphone en tikte op het appje van Autoblog. Deze site volgde hij al geruime tijd, het had hem zelfs geleerd om Nederlands te kunnen lezen.
Yussufs oog viel op het berichtje over de Tesla Model S P85D, en ondanks de stekende pijn voelde hij toch een klein vlindertje in zijn buik. ‘Dat vind ik zo’n gave auto, eens lezen wat ze nu weer hebben getest’, dacht hij.

Maar toen, Yussuf las over een haperende deurgreep. Tesla-rijders kunnen hun dure auto niet in. ‘De verschrikking’, dacht hij ‘wat een ramp voor die mensen. ‘Wat prijs ik me gelukkig met mijn kleine problemen, want wat is nou een roestige metalen scherf in je hart, als ook je deurgrepen kunnen weigeren’.

Het was meteen het laatste wat Yussuf dacht. Want een boze baard die stilletjes achter het kind was komen te staan, maakte met een snelle en vloeiende beweging met zijn mes een eind aan het leven van die kleine Yussuf. Gelukkig heeft hij nooit de horror van een weigerende deurgreep hoeven meemaken. Dat verzacht de pijn nog enigszins.
@swaffelaer: goed verhaal, lekker kort
@swaffelaer:
Shit, nog een AB’er die in de echte wereld leeft………

Je suis Yussuf :-)
@desjonnies: Je suis Yussuf ausi! :-)
@desjonnies:
Dan zijn we toch zeker al met zijn zessen….
@jrk68: dat komt vaker voor in die families ;-)
@desjonnies: je suis Yussuf..
(En nou mot dat kreng wel snel opengaan ik wordt zeiknat!!)
@swaffelaer: Reageer dan gewoon niet.
@bofkont: je suis bofkont
@swaffelaer: *checkt op welke site ik ookalweer zat… Nope, geen syriëblog.nl..*
Het zijn ook nogal kansloze deurklinken…
Ach, gelukkig zit het met de reputatie van Tesla nog wel goed. Van het weekend een proefrit gemaakt in de Jaguar XE. Daarvan deed een achterlicht het niet. Het was een geweldige auto maar dat soort fouten wil je als Jaguar met een wat twijfelachtige reputatie qua betrouwbaarheid in het verleden natuurlijk niet hebben. Gelukkig konden ze er zelf ook wel om lachen en hebben ze het direct gefixt.
Amerikaanse rommel is het.
@E34M5Touring: Goed onderbouwd man.
@stfu: Verdere onderbouwing is toch niet nodig hier. Elke andere US auto had deze comment allang en breed gezien. Maar op de een of andere manier is iedereen zo geil van die Tesla dat wanneer er wat is, dit als ‘geen probleem’ beschouwt wordt. Vind ik grappig. Tesla zorgt voor stijve stekkertjes hier. En dan maakt het feit dat het een US made auto is niet meer uit. Want had Chevrolet zoiets gehad met de Camaro bijvoorbeeld, hoef ik jou de reacties niet uit te spellen denk ik….
@E34M5Touring: hoeveel media aandacht krijgen de mensen die met de handen vol in de regen 30x met de voet heen en weer zwiepen alvorens de zooi op straat te zetten en de afstandsbediening uit de zak te toveren om hun kofferbak open te maken? Het is eigenlijk non-nieuws maar er moet wel iets gevonden worden on de stekker auto op zijn plek te kunnen zetten toch?

Autoexpress gaat zelfs zover dat ze en plein public de dragrace tegen een Porsche Pannenkoek turbo s faken om maar een overwinning voor de oude wereld te kunnen optekenen…
@w0o0dy: Dat het acces systeem van de BMW niet werkt wordt zelfs door Autoblog uitgelicht in de test. En zowat elk blad/medium haalt het in ieder geval aan. Tesla krijgt meer dan genoeg positieve feedback van alle kanten. Maar zodra er iets mis gaat is het helemaal niet erg, klein dingetje.. etc. Had Audi oid dit overkomen waren de reacties totaal anders geweest. Come on Woody, dat hoef ik jou toch niet uit te leggen.

Ik heb niks tegen dat ding. Maar ik lees ook fora. En daar komt naast veel positiefs ook een flink aantal klachten/storingen (interieurkwaliteit..) naar voren waar ik in de pers niks over lees. Dus dat elk klein dingetje onder de microscoop word gelegd ben ik niet helemaal met je eens.
@E34M5Touring: Zie je wel eens al die terugroepacties van merken die al tientallen jaren bestaan? Soms wel 100.000en auto’s terug. Rommel zeg ik u!
@stfu: Als je er 100.000en verkoopt moet je er ook zoveel terugroepen he. Maar dat probleem heeft Tesla voorlopig nog niet…
Geen ratelende versnellingsbak?
Geen dramatisch olieverbruik?
Geen wankele vliegwielen?
Geen opgerekte kettingen?
Geen ramen die spontaan onder in de deuren tiefen?

Waar hebben we het over, niks aan de hand, prima auto zo’n Tesla.
@jrk68: Bijna alle dingen die je noemt heeft een Tesla dan ook niet ;)
@jrk68: nog veel erger, tijdens het rijden loopt de accu in een paar uur leeg!
@lekbak:
Daar had mijn premium Duitser ook last van, maar dat was een verrot kabeltje…, kostte ze 3 weken om dat te vinden.
Die Tesla laad je in no-time weer op.
Kortom niet kopen die troep!
@bofkont: Succes met het vinden van een auto zonder foutjes… blijft toch mensenwerk.
Er worden de laatste jaren miljoenen auto’s terug geroepen vanwege slechtwerkende airbags, problemen met benzineleidingen en -tanks, falende contactsloten, maar daar lees ik hier weinig over.
GM probeert nog steeds de reputatieschade van de tientallen doden door falende contactsloten met de mantel van dollarbiljetten te verdekken, maar een falende doorhandle bij Tesla zorgt weer voor de nodige clicks voor Autoblog. Ik snap de keuze voor de reclamecentjes, maar het is zo zielig.
Ik denk dat een Tesla gemiddeld meer fouten heeft dan de gemiddelde Duitser uit dezelfde prijscategorie, maar Tesla toont meer innovatie dan de hele Duitse automobielindustrie bij elkaar die het er alleen maar om te doen is de cash cow (de verbrandingsmotor) tot de laatste druppel uit te melken. We zullen zien hoe de wereld er over 10 jaar uitziet. Wie kent Kodak en Nokia nog?
@advandermeer: Uhm, Tesla draait op jouw belastingcentjes hoor, in Amerika rijden er 2,5 van rond omdat hij daar ‘gewoon’ 125k kost.. U zei cashcow?
@lekkaah: Ik denk dat je je toch iets langer dan 1 seconde in de materie moet verdiepen. Tesla krijgt geen subsidie, die krijgen hun klanten. Deze subsidie (vaak belastingvoordelen, toch iets anders) is voor de kopers van alle elektrische auto’s beschikbaar.
De Duitse automobielindustrie krijgt wel al decennia miljarden subsidie (je weet wel, geld dat direct in hun zakken vloeit) voor het ontwikkelen van alternatieve aandrijflijnen. Ze krijgen geld van de Bundesländer en van de federale regering en wat laten ze zien? De Opel Ampera en de BMW i3.Yeah baby! BMW kloot al 30 jaar met waterstof en nu hebben ze toch Toyota nodig om verder te komen (en profiteren dus ook nog eens van Japanse subsidie).
@advandermeer: LOL! “de klanten krijgen subsidie”… Inderdaad, en die geven dat vervolgens weer aan Tesla, jezus vent…
Hij teert op ons subsidielandje bedoel je te zeggen.
En in jouw partijdige fanboy oogjes zie jij dat als een – beloning – ???
De fabrikanten worden juist gedwongen die elektromeuk te maken anders worden ze juist extra belast…..
Dus nogmaals, jij intepreteert het als een beloning… echter de subsidie voor de Tesla’s niet?
Tesla leeft van de afzet in NL..
Fijne dag
@advandermeer: ik. Daarbij wil ik de Duitse autoindustrie niet vergelijken met die twee. De Duitsers hebben de techniek al klaar liggen, die denken echt wel vooruit. Maar momenteel wordt het grote geld nog steeds verdiend met de verbrandingsmotor. Niet meer dan logisch dat een commercieel bedrijf geld moet verdienen (iets waar tesla nog steeds moeite mee heeft!)
@lekbak: gek he als ze constant bezig zijn met uitbreiden van productiemogelijkheden (niet te vergeten de 2e fabriek in NL!) innovatie (home battery), winkels (ze moeten nog honderden bij bouwen) etc etc.
@lekbak: Even ter aanvulling van @stfu: Ze bouwen ook nog een wereldwijd netwerk van Superchargers en bouwen een klein accufabriekje met meer m2 dan het Pentagon. Het groeipad van Tesla lijkt meer op een explosie dan normale groei en onder die omstandigheden is het onmogelijk om geld te verdienen tot de groei afzwakt. (Iets met kosten voor de baten) Elon Musk verwacht dat dit moment misschien pas in 2020 komt. Hij verwacht wel dat ze begin volgend jaar cash flow neutraal worden. (zoek maar even op)
Guttegut….Hebben ze eindelijk iets kunnen vinden?
Ik weet één ding
Als ze morgen een batterij uitvinden waardoor die Tesla net als mijn Dieseltje 1000 plus kilometers doet op één lading is de verbrandingsmotor deaud.

En heeft de milieu lobby een enorm probleem dus ben ik al aan het zoeken naar nieuwe ‘problemen ‘ voor ze, zoals zure regen, kern energie en andere zaken, want de stroom van die accu’s moet toch ergens gemaakt worden.

Ik denk aan zwart brande – bedrading als milieu probleem, klinkt aannemelijk al moeten Samson en ik het nog verder uitwerken

Diederik zelf kwam met alloy belasting, omdat er veel aluminium sulfaten worden verwerkt in de accu’s van de Tesla’s

Ik ben dan weer van mening dat we zwartbroeg belasting moeten gaan heffen, het schijnt dat er nog al wat van dat zwartbroeg vrijkomt tijdens het snelladen

Daarnaast speelt de Duitse verkeersminister Dr Dobrindt met het idee om de brat- en bockwursten op de Duitse autobahnen alom verkrijgbaar en geliefd te onderwerpen aan een zgn Schweinenmaut, omdat er een toename van consumptie wordt verwacht tijdens het laden van je Tesla accu’s
– Deze maut krijgen de Duitser terug hetzelfde als die tickets die je voor de Duitse autobahn-pisbakmoet betalen (ik heb Nigel Farage UKIP UK) er nog niet over gehoord.

Ook speelt Dobrindt met de gedacht van een Schwerstrom en Schwachstrom belasting op stroom verkregen vanaf het Duitse stroomnet.

En de Fransen, die blijven de explosie motor gewoon trouw.
Ik heb in de vroege jaren ’00 bij Peugeot en vervolgens Renault gewerkt. Als je denkt dat dit erg is en imagoschade toebrengt, heb ik nog een paar horrorverhalen voor je (in de vorm van een folder van de 307 en Megane).
@gtwillem: Dat noemen de italianen karakter en duitsers overengineering.. xD
Zonder overheidssubsidies kan deze auto het niet redden. Het blijft dus een auto met een rugzakje. Beetje sneu dus, zoals de meeste gesubsidieerde projecten.

Eigenlijk zou Elon Musk die subsidies moeten weigeren wegens imagoschade. Een goed product heeft namelijk geen zielige overheidssubsidie nodig. Dat doet hij niet, wat al aantoont dat hij behoorlijk wanhopig is.
@kempenaer: oliemaatschappijen krijgen ook subsidies. En als je beetje nadenkt is subsidie vaak nodig om mensen dat extra zetje te zetten. Juist nu zoveel Tesla’s verkocht worden, zien mensen in dat het een serieus alternatief is en dat men nooit meer iets anders wil.
@kempenaer: Zou je even duidelijk kunnen maken welke subsidie Tesla ontvangt?

Zoals ik hier eerder schreef, ontving de Duitse automobielindustrie wel directe subsidies voor het ontwikkelen van alternatieve aandrijflijnen. Hoe denk je daar dan over, zeker in het licht van het gebrek aan serieuze resultaten van deze subsidie.
Kan altijd gebeuren toch?
Told so..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).