• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Controversiële feature van Volkswagen blijkt makkelijk te verbeteren

Auteur: Loek, gepost 19 september 2025 om 20:55 – 18 Reacties

Je gaat misschien denken ‘waar maak je je druk om’ maar één feature van de Volkswagen ID-reeks zorgt voor verdeeldheid. Een oplossing is hier!

Tegen wil en dank mag je ondergetekende inmiddels toch wel een Volkswagen-fanaat noemen. Maar waarom heeft een ‘doodnormale’ Golf in de omgang eigenlijk zoveel indruk gemaakt? Dat is de moeite waard om ooit eens te onderzoeken, want grotendeels is het gevoel. Maar één ding kan ik je wel verzekeren: Volkswagens zijn logisch. Volkswagens zijn ergonomisch uitgedacht, tenminste, vind ik dan. Alles zit op een logische plek en werkt qua bediening fijn, beter dan welk merk ik ook ervaring mee heb. Met als grootste voordeel dat als je snapt waar alles zit in een Golf uit 2004, je dat ook snapt in een Passat uit 2018. Nogmaals, niet om te beweren dat het objectief de beste auto’s ooit zijn: ik vind ze zelf gewoon heerlijk uitgedacht.

ID-reeks

Hoe teleurstellend is het dan dat Volkswagen dat mojo bij de ID-reeks een beetje kwijt te zijn geraakt. De touchpad-bediening en het scherm hebben ervoor gezorgd dat mensen de ergonomie in moderne elektrische Volkswagens op zijn minst ietwat vonden tegenvallen. Na verschillende pogingen om het te verbeteren, gaat VW nu terug naar fysieke knoppen voor het interieur. Ze luisteren dus wel en hopelijk kan het merk weer terug naar het zijn van een ergonomisch fijne cabine.

Raamknoppen Volkswagen ID

De kritiek op de ergonomie van ID-Volkswagens zit hem overigens in meer dan touchpads en schermen. Er is één feature die de meningen bijna met een perfecte 50/50-verdeling verdeelt. Dan hebben we het over de raamknopjes van de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.5. Mocht je die nog nooit gezien hebben: hier een foto.

Je ziet twee knopjes, maar een Volkswagen ID.3/4/5 heeft vier elektrische ramen. Vandaar het knopje ‘Rear’. Druk je die in, dan fungeren de knoppen voor de achterramen. Het klinkt heel simpel, maar naar verluidt vindt bijna de helft van de ID-eigenaren ‘gewoon’ vier knopjes fijner. Overigens zit die kritiek hem niet alleen in het gebrek aan ergonomie van de knopjes, maar ook het feit dat de ‘Rear’-knop een touchpad is die dus geen feedback geeft als je hem blind indrukt. Overigens vinden sommigen het geen fijne feature omdat je niet alle vier je ramen tegelijk kan bedienen, maar dat kan dus wel als je het knopje ‘Rear’ ingedrukt houdt. Dat je het maar weet.

Oplossing

Afijn, het zou dus gewoon simpeler zijn als je vier raamknopjes hebt in je Volkswagen ID.3/4/5. In een podcast van VWIDTalk is een oplossing die soelaas biedt. Het blijkt betrekkelijk simpel te zijn om gewoon vier knopjes toe te voegen aan je Volkswagen ID. Middels een 3D-geprinte behuizing passen er gewoon vier knopjes op de plek waar er normaal maar twee zitten. Simpel doch doeltreffend. Het is nog geen product dat je kan kopen, maar eventueel zelf doen en installeren is volgens de makers van de podcast best te doen. De auto biedt al de mogelijkheid om de vier knopjes gewoon te laten werken. Op jacht naar betere ergonomie voor deze knopjes is dezelfde maker overigens ook bezig met haptische feedback voor de ‘Rear’-knop, zodat deze makkelijker te bedienen is.

Zelfs over raamknopjes kun je je dus druk maken. Meerdere merken gebruiken deze feature trouwens, vaak wordt het geschaard onder kosten besparen. Wat tot op zekere hoogte wel zo is, maar soms moet je iets meer geld uitgeven voor een fijn product. Toch?

Ook interessant!

  • Volkswagen wil 2024 snel vergeten
  • Volkswagen compensatie
    Volkswagen moet Nederlandse diesel-gedupeerden compenseren
  • Video: De 10 gaafste sportieve Volkswagen Golfjes
  • Volkswagen deelt schetsen van een gelikte sportwagen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

ID3, ID4, Volkswagen

Vorig bericht: « Er is goed en slecht nieuws over de mooiste BMW’s
Volgend bericht: De Sensatie van het Rijden: Hoe Autogethemeerde Spellen de Spanning van Autorijden Vangen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    19 september 2025 om 21:24

    Dat die ‘oude’ VW’s (en concerngenoten als Audi en Skoda) een geweldig gebalanceerde ergonomie hebben, kan ik volledig onderschrijven, als voormalig bestuurder van een VW Polo, Golf, Passat, Audi 100 en A4. Alles zit overal waar je het verwacht en precies waar je het wil hebben. Mits er door de eerste eigenaar voor is bijbetaald, natuurlijk 😉 Want ook dat is VW.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      19 september 2025 om 21:49

      Als je die herinnering wilt behouden, nooit in een ID3/4/5 stappen. Is 1 grote verschrikking.

      Login om te reageren
      • connexie zegt

        19 september 2025 om 22:14

        Eigenlijk ben ik best tevreden over de ID4. Snap alle commotie niet.

        Login om te reageren
        • beetec zegt

          19 september 2025 om 23:39

          Idem met de ID3. Heb geen klachten over het scherm en knoppen. Alles werkt prima.
          2 knoppen voor 4 ramen vind ik ook prima. Niet meer per ongeluk de ramen achter open. Verder boeit het me ook niet veel. Hoe vaak doe je de ramen achter open?

          Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          20 september 2025 om 06:24

          Mijn ervaring met de 3:
          Traag infotainment.
          Climate control via scherm = ruk.
          Niet verlichte volume slider dinges = 1000x kutter dan gewoon een draaiknop.
          De knoppen op het stuur: ik krijg het niet voor elkaar om 5x +1km/u bij de cruise control te doen. De ene keer dat ik druk doet ie +1, de andere keer +10.

          Dat je er uiteindelijk wel aan went betekent niet dat het goed is. Het is allemaal zo ruk dat ze rechtzaken tegen zich hebben, voor sommige modellen weer terug zijn op fysieke knoppen, en ze nu software inkopen bij Rivian, ondanks dat ze miljarden hebben verbrand aan hun eigen software ontwikkeling.

          Het is een flop. Ik kijk niet eens naar de id.3 op de occasionmarkt. Want ik weiger mee te doen aan zo’n debiel systeem. Sowieso, alles zonder fysieke knoppen voor de climate control en volume = een no go voor mij. En de ID.3 heeft geen cruise control, enkel adaptive. Dat hebben veel te veel auto’s tegenwoordig, en haat ik ook met een passie. Ik wil beiden.

          Login om te reageren
          • ty5550 zegt

            20 september 2025 om 08:09

            “Het is allemaal zo ruk dat ze rechtzaken tegen zich hebben, voor sommige modellen”

            Bedankt om even te bevestigen dat autopilot en fsd helemaal ruk zijn

            Login om te reageren
          • sanderdenhaag zegt

            20 september 2025 om 08:34

            Cruise control ergernis deel ik met grote passie met je. Maar is dat niet vanuit EU wetgeving dat het nu altijd een adaptieve móet zijn? Net als het irritante piepje 3x als je 1km/h boven de toegestane snelheid rijdt die de eveneens verplichte verkeersbordherkenning verkeerd heeft gezien…

            Login om te reageren
        • outlook zegt

          20 september 2025 om 06:42

          Het enthousiasme spat ervan af. U komt uit Groningen

          Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    19 september 2025 om 21:38

    Ik denk dat degene die dit bedacht heeft zo’n schrapert is dat hij het toiletpapier nog aan beide kanten gebruikt om een cent uit te sparen.

    Login om te reageren
  3. ty5550 zegt

    19 september 2025 om 22:31

    Vw is helaas niet alleen op dat vlak, de ex90 heeft het ook.
    https://article.images.consumerreports.org/image/upload/w_652,f_auto,q_auto/v1752071567/prod/content/dam/CRO-Images-2025/Cars/CR-Cars-Inline-2025-Volvo-EX90-window-switches-7-25

    Login om te reageren
  4. Pordon zegt

    19 september 2025 om 22:41

    Voor mij vallen alle VAG EV Modellen af. Geen one pedal drive of naar de B stand toe moeten en dan met flippers werken. Geef me gewoon de keuze of ik het aan, gemiddeld, zwaar of uit wil hebben gekoppeld aan m’n profiel zodat ik daar nooit meer over hoef na te denken. Recentelijk met een A6 E-tron en ID.7 wezen proefrijden en na beide ritjes was ik blij weer in de Polestar 2 te mogen stappen. Wat een tegenvallende auto waarbij de A6 het meest tegenviel. Als ik zou moeten kiezen tussen de A6 of ID.7 dan werd het de ID.7.

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      20 september 2025 om 06:45

      De i5 ook proef gereden?

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        20 september 2025 om 09:46

        Helaas valt de i5 niet in mijn leasebudget.

        Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    19 september 2025 om 23:06

    Wat een ziekmakende beknibbeling op kosten in de ID-serie. Hoe komt een ontwikkelaar op deze onzin. Mocht de boekhouder mee-ontwerpen? Hoever moet het breinrot in je organisatie zijn gekropen om deze onzin eruit te krijgen.
    En ondertussen is klanttevredenheid down the drain en je marktpositie weg. Dom dom dom. Idem Volvo.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 september 2025 om 06:59

      Ik zou denken dat het goedkoper zou zijn gewoon nog 100.000 raambedieningmodules zoals je ze in de Golf gebruikt bij te bestellen dan een nieuwe voor de I’D reeks te laten ontwikkelen. Dat geldt ook voor de ICAS 1 en 3 en de OCU, die hebben belachelijk veel geld gekost om te ontwikkelen hebben een flinke vertraging in de markt lancering veroorzaakt en door de initiële slechte software imago schade gecreëerd maar ze bieden anders dan een onzinnig cybersecurity concept niets extra ten opzichte van de voorgangers.

      Login om te reageren
  6. marcus zegt

    20 september 2025 om 13:00

    Min vriendin heeft net een nieuwe Q4 en ik vind de knopjes op het stuur echt zo slecht… Het is dat het een auto van de zaak is, maar zelf zou ik nooit een VAG product willen hebben.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 september 2025 om 06:53

      Rijd eens in een moderne Mercedes. Van radio zender wisselen met die hyper gevoelige touch knoppen op het stuur is niet eens te doen.

      Login om te reageren
  7. slakkie zegt

    22 september 2025 om 17:01

    Een Skoda is net hetzelfde maar nog wat goedkoper

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North