
Nederlandse eigenaren van een Volkswagen-diesel met de beruchte EA189-motor krijgen eindelijk pegels.
Het heeft bijna tien jaar geduurd, maar er is eindelijk duidelijkheid. Volkswagen heeft samen met Stichting Car Claim, Stichting Diesel Emissions Justice en de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (in samenwerking met de Consumentenbond) een akkoord bereikt over een schadevergoeding.
Dat betekent dat eigenaren eindelijk pegels krijgen te zien. Jarenlang was er een juridische strijd gaande tussen de organisaties en Volkswagen. Lang was onduidelijkheid wat consumenten hier nu precies aan hadden.
Eindelijk compensatie na Dieselgate
De regeling geldt voor (ex-)eigenaren van dieselauto’s van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda die tussen 2008 en 2015 zijn verkocht met de sjoemelsoftware aan boord. Het gaat naar verwachting om meer dan 100.000 voertuigen in Nederland. De vergoedingen lopen uiteen van ongeveer €300 tot €2.500, afhankelijk van het type auto, of het om een nieuwe of gebruikte aankoop ging en het moment van aanschaf.
Het is geen 14-daagse all-in inclusive vakantie naar Cancun voor twee personen, maar toch een vorm van compensatie. Die 2.500 euro is best aardig. Als je 300 euro krijgt, tja ga dan maar lekker uit eten of zo en pop een flesje bubbels om het te vieren.
Met dit akkoord komt er een einde aan de juridische procedures die de drie stichtingen jarenlang tegen Volkswagen, de Nederlandse importeur en dealers voerden. Daarmee lijkt voor Nederland een hoofdstuk in het Dieselgate-schandaal te worden afgesloten.
Het is bijna tien jaar geleden dat Volkswagen wereldwijd door de mand viel met software die testcycli herkende en de uitstoot tijdelijk netjes binnen de norm hield. Op de weg bleek de uitstoot echter veel hoger. Waar in Duitsland al jaren geleden grote schikkingen werden getroffen, duurde het in Nederland aanzienlijk langer.
Hoe werkt de regeling?
Wie denkt recht te hebben op een vergoeding moet zich aanmelden via www.dieselakkoord.nl. Dat kan tot 1 december 2025. Belangrijk is dat je kunt aantonen dat je de auto in bezit hebt gehad. Bijvoorbeeld via een koopcontract of tenaamstellingsbewijs. Daarna wordt gekeken welk bedrag bij jouw situatie hoort.
Het is de eerste keer dat Volkswagen in Nederland de portemonnee trekt om de dieselgedupeerden tegemoet te komen. Eind goed, al goed.





Dat is de 1.2 diesel?
nee, de 2.0tdi
En de 1.6 ook.
Ik ben benieuwd wat er netto overblijft van de genoemde bedragen. De kosten van de claimorganisatie moeten immers nog worden verrekend, en na bijna acht jaar juridisch touwtrekken zullen die niet gering zijn. Hoe dan ook: chapeau voor alle betrokkenen.
Niet alleen dat, maar om dat geld te krijgen moet je je auto laten voorzien van de juiste software. Dat zou mij dat beetje geld écht niet waard zijn. Wordt een stuk langzamer dan een loopt in het algemeen minder fijn.
🤔 90% (misschien wel meer) van deze auto’s rijdt hier niet meer rond (vertrokken naar oostblok of Afrika). Veel zijn ook in de lease gereden, wie gaat daarvoor de claim indienen? Denk dat de berijder weinig te claimen heeft. Misschien de leasemaatschappijen, maar is de vraag of die dat gaan doen.
Zijn leasemaatschappijen er op uit geld te verdienen? Als het antwoord Ja is, dan weet je wat hun afdeling juridische zaken nu aan het doen is.
10 jaar er over steggelen en dan tot 1 december (nog geen 3 maanden) de tijd geven om je claim in te dienen. Mogelijk mis ik iets en doen al die stichtingen dit automatisch voor je als je daar bij bent aangesloten, maar ik vind het een korte claim periode.
Je hebt al 10 jaar de tijd gehad om je claim in te dienen dat ze na de uitspraak er een deadline aanhangen is normaal. Als je in die 10 jaar geen moeite hebt gedaan om de zaak te volgen, dan moet je nu ook niet moeilijk doen
Rechtsongelijkheid tgv politieke dwang ten top. De geschiedenis zal beschimpend kijken naar deze idioterie.
Onzin. Fabrikanten zijn akkoord gegaan met regels, en hebben die regels gebroken. Je ziet wat er gebeurt als er tegengas wordt gegeven, zoals bij de euro 7 motoren. Dan veranderen er zaken. Dat hadden alle fabrikanten ook moeten doen ipv regels breken. Het gaat (enigszins logisch) altijd over VW, maar iedereen die diesels verkocht deed mee.
Waar is de rechtsongelijkheid? Waar is de politieke dwang? Was je vergeten dat het rompkabinet (je mag ook rampkabinet lezen) dat er nog over is, helemaal bestaat uit partijen die bedrijven vooral geen strobreed in de weg willen leggen?
Voor het indienen van de claim heb ik het VIN / chassisnummer nodig. Aangezien ik de auto niet meer heb, kan ik daar niet eenvoudig aan komen. Weet iemand een manier om de VIN te achterhalen?
Op het vrijwaringsbewijs als je dat nog hebt en anders bij de Garage waar jij de auto in onderhoud hebt gehad
Bedankt!