• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen wil 2024 snel vergeten

Auteur: Michel, gepost 10 januari 2025 om 15:00 – 8 Reacties

volkswagen 2024

Volkswagen wil het jaar 2024 het liefst snel vergeten…

Het merk Volkswagen heeft het zwaar. Waar 2024 een feestjaar had moeten worden, het icoon de Volkswagen Golf bestond immers vijftig jaar, werd het een jaar in mineur. En dat had meerdere oorzaken.

Minder auto’s verkocht

Allereerst natuurlijk het allerbelangrijkste voor elke autobouwer. Hoeveel auto’s zijn er verkocht? Nou het merk uit Wolfsburg verkocht in totaal maar liefst 4,8 miljoen auto’s. Dat zijn er nog wel wat, maar dat is 1,4 procent minder dan in 2023. Slecht nieuws dus.

De grootste daling in verkopen kreeg het merk in China te verwerken. Daar daalde het aantal verkochte Volkswagens namelijk met 8 procent, zo blijkt uit cijfers die het merk zelf publiceert. In Europa liep de verkoop met 1,7 procent terug.

In Noord- en Zuid-Amerika was er wel goed nieuws voor het merk. Daar stegen de verkopen met respectievelijk 18,4 en 21,1 procent. Maar goed niet traditioneel de markten waar Volkswagen het meeste omzet draait. Over het hele jaar genomen dus problemen genoeg.

Niemand koopt een elektrische Volkswagen

Het zijn uitdagende tijden voor het merk. De concurrentie uit onder meer China is moordend, zeker op het gebied van EV’s en het gaat gewoon niet zo goed met de elektrische modellen van het merk.

Volkswagen heeft ervoor gekozen om een volledig nieuwe range op te zetten met ID-modellen, maar in de praktijk verkopen die gewoon niet naar verwachting. Zelfs een icoon als de ID-Buzz loopt niet lekker.

Zo erg zelfs dat in Duitsland meerdere fabrieken dicht zouden moeten. Ongekend voor Volkswagen dat zelfs een overeenkomst met de vakbonden had om nooit mensen gedwongen te ontslaan. Nu wil het merk 17 miljard euro bezuinigen. Werknemers waren daar niet over te spreken en legden zelfs het werk neer.

Kortom pittige tijden voor Volkswagen. Laten we hopen dat 2025 voor Volkswagen een jaar wordt om wel te onthouden. Dit jaar wordt overigens 50 jaar Volkswagen Polo gevierd. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Polo GTI van Rik
  • Volkswagen Polo GTI 2024 - test en video
  • Volkswagen Polo moet wijken voor elektrische auto's
  • Polo Robust
    Polo Robust is geschikt voor Boer Burger Beweging

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Volkswagen

Vorig bericht: « Toyota GR Yaris krijgt een viercilinder middenmotor!
Volgend bericht: BMW 1 Serie is héél boos op jou omdat je hem een Kia noemt »

Lees Interacties

Reacties

  1. bitd zegt

    10 januari 2025 om 15:16

    Zo slecht toch niet? 1,4%?

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      10 januari 2025 om 16:12

      Dat lijkt mee te vallen idd. Maar dat ze hun electro bakkies niet goed verkocht krijgen, juist daar waar de groei zou moeten zitten en hun strategie op was toegespitst, dat doet natuurlijk pijn.

      Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    10 januari 2025 om 15:17

    Kortom : zo ongeveer elke grote Europese premium fabrikant noteert een minnetje in China plus Europa, en een plusje in Noord- en Zuid-Amerika.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      10 januari 2025 om 19:45

      VW is niet premium, laat het de audi/mb/bmw rijders maar niet horen!

      Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    10 januari 2025 om 15:46

    Hun EV’s zijn ook best wel bedroevend vergeleken met concurrentie uit Korea en de VS. Misschien de ID naam maar gewoon met pensioen gooien, samen met de id3 en id4/5. Want man wat zijn die matig. Niet slecht of onbruikbaar ofzo. Maar matig.

    Login om te reageren
    • beetec zegt

      10 januari 2025 om 19:47

      Waarom zijn ze volgens jou matig?
      De ID3 na de facelift is volgens mij een prima EV. Prijstechnisch zijn ze, mede tijdens de eindejaarsacties, ook interessanter geworden.

      Login om te reageren
  4. DeWitteCondor zegt

    10 januari 2025 om 19:45

    Als ik VW was zou ik die droevige EV lineup ook graag vergeten.

    Login om te reageren
  5. beetec zegt

    10 januari 2025 om 19:51

    Ik heb het idee dat er als het gaat om VW EV’s veel “populair” gepraat wordt over hoe slecht ze wel niet zijn. Hebben diegenen er ook daadwerkelijk mee gereden? Ik heb proefgereden met een Scenic E-Tech, EX30 en een ID3. Voor mij was de ID3 de beste EV. Subjectief misschien, maar slecht zijn ze echt niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North