
De twee mooiste BMW’s van het moment hebben het zwaar, maar er komt wellicht een oplossing.
De wens voor een auto die alles kan is best begrijpelijk, je wil immers niet vast zitten aan een one-trick-pony. In dat licht is het net zo begrijpelijk dat de tweedeurs coupé niet meer zo populair is. De meeste coupés die je kan (of kon) kopen zijn er vaak ook als sedan of zelfs vierdeurs coupé, met dus het extra praktisch gemak van twee deuren. Nu alles gestroomlijnd wordt in autoland qua gamma en auto’s die slecht verkopen snel de deur gewezen worden, is het best logisch dat een onpraktisch alternatief niet scoort als enige auto. Maar voor mensen die een auto voor erbij willen of het extra praktisch gemak niet nodig hebben, is het verdwijnen van de coupé wel een bittere pil. Het zijn vaak qua lijnenspel wel de mooiste auto’s.

BMW 4 en 8 Serie
De BMW coupé bestaat nog in drie vormen. De 2 Serie, 4 Serie en 8 Serie. Tenminste, nog wel. De 2 en 4 Serie zijn nog houdbaar, maar de 8 Serie is binnenkort ten einde. Daarna is het ook maar de vraag of de 4 Serie mee kan gaan in de transitie naar de Neue Klasse. Zo zou de elektrische M3 een zustermodel krijgen met benzinemotor, maar de M4 wordt daarin niet genoemd. Of die toekomst heeft? Dat vroeg BMWBlog.

Coupés hebben toekomst
Concreet over de BMW 4 en 8 Serie kan de productmanager van BMW Bernd Koerber melden dat ‘een opvolger nog gepland moet worden’. Oftewel: verwacht die nog niet direct. Maar of de coupé ooit terugkeert, dat lijkt Koerber tussen neus en lippen door wel te weten. En daar is het antwoord dan weer op: dat gaat gewoon gebeuren. Alleen uiteraard met de gebruikelijke asterisken als ’te zijner tijd’ en ‘nog niks is concreet’.

Zin hebben
Het verhaal over ‘dat een model zin moet hebben’ weet Koerber over te melden dat het lang niet altijd belangrijk is of een model in grote volumes gaat verkopen. Een BMW coupé kan dus gewoon komen als het tot op zekere hoogte gaat scoren, zonder dat gelijk de verwachting geschetst moet worden dat het de populairste auto van het merk wordt. En als het niet lijkt te werken, dan laten we het werken, belooft de productmanager. Oftewel: de zaken die een coupé normaal kansloos maken, lijken niet te gelden in dit geval. Da’s een goede zaak. Zo noemt Koerber als voorbeeld dat auto’s als de Sky/Speedtop ook niet perse een daverend succes zouden worden, vandaar dat ze zeer beperkt en duur worden. Iets minder bereikbaar, maar ze zijn er wel.






Ik vind de 4- en 8-serie coupé niet zo mooi.. op een of andere manier lijkt de achterkant te lang en te hoog.. Zeg maar waar de Prius nr 4 extreem last van heeft..
Eens, beide hebben niet zulke mooie proporties. Terwijl BMW wel een hoop goed geproportioneerde coupe modellen heeft gemaakt, zoals de E46 en E92. En in mijn ogen waren zowel de eerste generatie 6-serie (E24) als de revival uit de ‘00, de E63 allebei knappe, grote coupe’s. De 1-coupe was dan weer een buitenbeentje, maar die had zeker wel wat. Net als z’n opvolger, een kort kontje maakt m sportief.
De bangle 6 was een gedrocht
Helemaal eens. Persoonlijk vind ik de GC van zowel de 4 als de 8 mooier geproportioneerd. Tevens vind ik de 3 en (met name de huidige) 5 sedan veel mooier in balans maar ik kan begrijpen dat mensen die voor de coupe variant gaan daar anders over denken. Wat mij betreft blijft een touring het mooiste silhouet hebben.
Zo’n Speedtop is toch wel een pareltje, hoor. Jammer dat dit soort peperdure en gelimiteerde auto’s veelal verdwijnen in privécollecties, waar ze hooguit op een Concours d’Elegance of andere autoshow worden uitgelaten, en de plebs het met de foto’s moeten doen.
De 8-serie is erg mooi en de 4-serie eigenlijk ook. Maar de grancoupe van beide series vind ik evenwichtiger ontworpen. Dat moet bijna toeval zijn, of mijn smaak, want bij een coupé heb je meer ruimte voor het mooiste lijnenspel.
Laat de coupés zeker terugkeren, maar liefst met iets speciaals. Meer ruimte achterin, of vleugeldeuren, of kleine suicidedoors naar achteren. Een ‘Dakar’-versie. Of toch die combinatie met een shooting brake.
NB Als een Alpina B8 GT in de juiste klassieke kleurstelling betaalbaar wordt dan koop ik em.
De 4 en 8 coupe zijn natuurlijk prachtig maar de cabrio’s nog veel fraaier vind ik