
Dit zaakje stinkt. Een medewerker van defensie die aan het hoofd staat van het wagenpark (6.000 stuks) zou zich laten inpalmen, paaien en beïnvloeden door gratis in dure bolides te mogen rijden, aldus een klokkenluider.
Weet u nog, dat er een onderzoek zou worden ingesteld naar de aanbesteding van politieauto’s omdat VAG-importeur PON vals zou hebben gespeeld? Welnu, tijdens een verhoor -dat gehouden wordt door commissie-Schouten- klapte één van de ondervraagden ook meteen maar uit de school over de beerput die wagenparkbeheer Defensie heet.
Het zou gaan om de onethische handelingen van ene Jacques Horsten. Eindverantwoordelijke voor het totale wagenpark van alle krijgsmachtdelen en tevens jurylid van de jaarlijkse Zakenauto van het Jaar-verkiezing. Bij verschillende automerken zou hij al wielen voor weinig hebben geregeld. Dat doet de man als volgt: hij koopt een auto met fikse korting, krijgt een factuur maar hoeft deze nooit te betalen. Nou ja, nooit is overdreven. Pas als de auto weer wordt ingeruild voor een gunstige prijs wordt er het een en ander aangeslagen, maar per saldo rijdt Jacques voor niks omdat de afschrijving wegvalt tegen de aanschafkorting en hoge inruilprijs. Momenteel zou hij rondrijden in een Audi A5, maar PON dekt zich alvast in en zegt dat de coupé niet door Pon of een Pon-dealer is geleverd.
Het nieuws is vandaag naar buitengekomen door een bericht in de Telegraaf. Korreltje zout erbij dus? Zou kunnen, maar dat corruptie bij aanbestedingen van het wagenpark wel degelijk aan de orde is blijkt uit het feit dat Defensie het zaakje laat onderzoeken door het OM. Welke merken allemaal vertegenwoordigt zijn in het defensie-wagenpark is ons verder niet bekend.
Aan u de vraag: welke wagenpark-aanbestedingen met belastinggeld blijken hierna nog meer niet volgens de regels gegaan te zijn? U mag ons altijd even anoniem tippen.
Met dank aan Albert voor de tip!





Tja, was natuurlijk al lange tijd bekend dat er ‘iets niet klopte’… Nu komt de aap langzaam uit de.mouw, en ik denk dat er in die mouw nog aardig wat apen zitten!
1 persoon verantwoordelijk voor een wagenpark van 6000 stuks, is dat niet vragen om problemen.
@bobb: Precies!
@bobb:
Nee, een raad van toezicht erbij, commissarissen, directie met complete staf er om heen.
Dan kost dit alles meer dan al die auto’s.
Dit kan gewoon een 1-man job zijn. Maar dan wel een eerlijke man.
@Hubert: De gewone man ken ik wel maar een eerlijke?
@Hubert: Zoals @desjonnies: al zei, gelegenheid maakt de dief.
@kaasboerin:
Onzin, ik jat ook niet van mijn baas.
Zijn gewoon dingen die niet in mij opkomen.
Ook niet als het om grote bedragen gaat of zoiets zieligs als een duurdere auto.
@Hubert: Zulke dingen blijven anders gebeuren, het is dat iemand hier besloot te klikken, ken je nagaan hoelang het duurt als diegene niet besloot te klikken uit zichzelf.. ;) Ik zeg GOEDE toezicht, net als de toezicht op banken (AFM,DNB) op dit moment flink wordt aangescherpt, de toezichthouder dan ook dik belonen als zij ergens achter komt zodat het gestimuleerd wordt.
@Hubert:
Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen.
Zet gelijk maar een loep op ieder ander overheidsinstantie nu we toch bezig zijn..
Vertel eens wat nieuws, gelegenheid maakt de dief.
Maar het gebeurt al jarenlang.
In onze eigen EU
In Brussel.
Waar regelgevende zichzelf in stand houdende nieuw verzinnende ambtenaren ook leuke voordelen hebben op het gepeupel :
http://www.amsterdampost.nl/wat-eu-ambtenaren-zoal-verdienen/
Waarom rijd die man geen G290 TurboDiesel??
@E34M5Touring: Die ziet-ie op z’n werk al zo veel. Hij wilde wat exclusievers…
@potver7: Dan neemt hij een G280 op LPG met airco. super exclusief in het Leger.
Pon levert dus politiewagens en ook (een groot deel van) defensiewagens? Daarnaast ruilt Pon toch ook de af fabriek banden voor goedkope Continentals? Maar ja, waar is geen corruptie? Noem eens een grote (sport)organisatie?!?
@fiscaal: Die Continentals die eronder worden geklapt zijn niet slechter dan de Michelins die er vanaf komen hoor. Ik denk eigenlijk nog wel beter ook. Maar inderdaad, ook dat zaakje stinkt een beetje.
@fiscaal: Dat komt omdat conti onderdeel is van de pon-groep. Daar is niet zoveel fout aan.
@fiscaal: volgensmij speelt dit verhaaltje al langer en reed defensie altijd met peugeots en fords, pas sinds kort met vw
als ik het goed lees besparen we nu toch belastingcenten. Of besparen alleen die belastinglui hun eigen centen?
Raar verhaal. maar wat verwacht je anders? De mens met macht zal het 90% van de keren mis- of gebruiken.
Ach ja, het hele idee klopt naar mijn mening al niet. Andere (in 9/10 gevallen laag opgeleidde) mensen (ook wel ambtenaren genoemd) die beheren over het volk’s zuurverdiende – en betaalde belastinggeld. Deze mensen interesseert ’t werkelijk geen aars wat er met dat geld gebeurt, als ik een vaas t.w.v. €10.000,- laat vallen doe ik er alles aan om de val te breken.. Zij gapen en zijn ’t binnen 10 minuten vergeten. Kan dit weten want mijn broer heeft stage gelopen bij een stadskantoor en heb een vriend die ambtenaar is.. Bovendien werken ze allemaal part-time 10 uurtjes per week en wisselen 10 collega’s elkaar in elke week, waarbij ze maar ’n beetje gokken waar de ander was gebleven en ’t werk 1 groot puinhoop door wordt.. Je kan elk moment naar binnen of buiten lopen, niemand die ’t merkt. Werkverschaffing?? Dit geld natuurlijk niet voor iedere ambtenaar, er zullen ook ongetwijfeld goede tussen zitten.
@kaasboerin:
Wat kan jij een onzin uitkramen zeg.
@pursuit: Dat was ‘m?
@kaasboerin: Wat je beweert is echt flauwekul. Noem die organisaties maar bij naam. De overheidsorganisatie die ik van binnen ken lijken niet eens in de verte op wat je verteld.
@jelmer: klopt wel redelijk met het beeld dat ik er bij heb. Kom voor m’n werk bij veel gemeentes en diegene die je moet hebben die is er bijna nooit/vrij/ziek/geen idee waar..
@jelmer: moet je eens bij het uwv binnen stappen. Ben daar een paar keer geweest toen ik tijdelijk zonder werk zat. Je ziet allemaal mensen rondlopen die helemaal niets doen. Alleen koffie halen en zitten kaarten op de pc. Kunnen ze er zeker wel een paar van missen.
Dat de Telegraaf niet helemaal betrouwbaar was al bekent ja, maar waar rook is is vuur ;)
lol, en dan die mitsubsidie reclame er onder…
ot: hoe kan in een land met zo’n overdreven overlegcultuur nou 1 figuur verantwoordelijk zijn voor dergelijke aanbestedingen?
Of heeft ‘ie bij het kopen van de bushmasters ook een reisje australie kado gekregen?
Daarnaast is dit schering & inslag in alle lagen van de bevolking, kijk nou alleen al naar de truken die Philips heeft uitgehaald in Polen.
@Simpson: ze bedoelen het civiele wagenpark. Dus de blauwe dienstauto’s (dat zijn/waren? Peugeotjes en Ford Transits) Je kunt ze herkennen aan een klein nederlands vlaggetje aan de voor of achterkant. En ze hebben ook een KP, KL of KM kenteken.
De mensen die verantwoordelijk zijn voor het aanschaffen van het militaire spul zijn weer van een andere afdeling binnen het DMO (Defensie Materieel Organisatie)
nou en .. dat gebeurt bij elke sociale werkplaats ..
@lincoln: Dikke +10
@kaasboerin: Onzin! Welke sociale werkplaatst beheert uberhaupt auto’s?
Dat lijkt mij leuk werk, wagenparkbeheerder. Niet in zo’n situatie uiteraard.
En dan zeggen ze over italie Maffia !!!
Iemand hier die dacht dat Pon niet met cadeautjes strooide zolang ze die auto’s maar mogen leveren?
Lijstje groeit:FIFA, UEFA, PON,
Iemand nog aanvullingen?
@Benjamin1: RVC van ajax, -Cruijf. Ermm die directeur die er pas 3 maanden zit en 3ton mee krijgt alstie weggestuurt wordt.
-edit: Foei Vinzenzo, niet lief-
Hoe lang is deze man al aan het roer bij defensie? Tot een jaar of 2 reden ze nog veelal Peugeot namelijk. Eeh, ook de boeken daar eens openslaan?
OT;
Niet zo spannend met de telegraaf meelullen. Ze zijn verplicht om de economisch meest voordelige beslissing te nemen.
Dat de leverancier probeert de beslisser te verleiden vind ik best kunnen, commercieel handig zijn heet dat.
Deze man zal echt niet in een gesponsorde Q5 rijden. Wat een onzin.
Overigens, ik verbaas me dat er zoveel mensen denken dat 1 persoon dit beslist – zijn waarschijnlijk ook personen die shownieuws kijken en denken dat ze nieuws volgen.
@pursuit: Het gaat er hier om dat er foute dingen worden gedaan met ons geld..
@kaasboerin:
Wie zegt dat? Ik heb de indruk dat je geen verstand hebt van dit onderwerp. En een mening over het hele overheidsapparaat baseren op een broertje die bij een stadskantoor heeft gewerkt en “iemand die stage heeft gelopen” slaat natuurlijk als een lul op een drumstel.
@pursuit: Een vriend die er al jaren werkt, weet je ook waarom? Inderdaad, omdat hij geen reet uit wil voeren.. Nee, ik krijg daar geen warm gevoel van, als dat bepaald waar ’t geld aan besteed wordt.. Maar goed, ga lekker verder met ’t verdraaien van andermans woorden en begin vervolgens persoonlijk te worden, siert je goed. Oh ja, ik kan ook voorbeelden van zijn werkzaamheden op noemen, beloof me niet te lachen.
@pursuit: Weet je wat als een lul op een drumstel slaat: Dat al die gemeentes hun budget er altijd erdoorheen jagen, terugsturen is geen optie. En als men zichzelf daardoor een beetje kan verrijken is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Plaats wil je weten? DB Rotterdam.
@pursuit: Maar het zou me niks verbazen als het ergens anders ook gebeurd, het is niet het eerste de beste verhaal. Ambtenaren staan niet voor niks bekend als raamkijkers.
@robinio: Hier halen ze aan ’t eind van ’t jaar straten d’r in en d’r weer uit.. En bouwen ze nieuwe flats die ze nooit zullen verkopen.. Dus geven ze nu maar 25% subsidie voor huurders.. Sja je moet toch wat met al dat geld..
@kaasboerin: *d’r uit en d’r weer in*
@kaasboerin:
Gast, je overschreeuwt jezelf weer eens, je kan niet overal verstand van hebben… Voor mijn werk zit ik regelmatig gedetacheerd bij gemeentes en wat ik daar aantref is niet wat jij hoort van je (kennelijk) laagopgeleide vriendje. Wat ik aantref is mensen met een contract van 36u die dus 4,5 dag moeten werken, vrijdagmiddag zijn ze vrij. Maar iedereen werkt per dag minimaal 9u zodat ze vrijdagmorgen ook vrij zijn en bovendien nog een paar uur verlof opbouwen. Slim, eerlijk is eerlijk. Bovendien zijn ze op de afdelingen waar ik dan kom uitsluitend hoogopgeleid (HBO en WO).
@kaasboerin:
Wat betreft die straten is helemaal onzin, dat gebeurt nergens zomaar. Ik ben civieltechnisch ontwerper dus ik ben betrokken bij dergelijke processen (zoals gezegd, ook regelmatig gedetacheerd bij gemeentes) en ik zie wat er aan vooraf gaat voor er een straat uit gaat. Dat is niet simpel ff straatje dr uit en dr weer in. Zeker niet in déze tijd van crisis.
@kaasboerin: gast, volgens mij heb je bonje met wat ambtenaren hier.. Iig, kan ik me wel vinden in jou verhaal, want ik heb altijd hetzelfde gezeik als er weer eens een vergunning geregeld moet worden oid..
@eduardovich: Ook daar heb ik dramatische ervaringen mee.. De ‘gemeentemens’ waardoor ik ‘geholpen’ zou worden was nog stommer (en brutaler) dan een gemiddelde ‘politiemens’.. Verschrikkelijk. Uit zijn woorden kon ik opmaken dat ik ’t allemaal zelf maar moest uitzoeken, was wel effe rekenwerk om dat allemaal te ontcijferen.. :lol:
@eduardovich:
@Kaasboerin kletst over dingen waar hij overduidelijk géén verstand van heeft. Straten die eruit en erin gaan om geld te verspillen, uitsluitend laag-opgeleide mensen die daar zijn belastingcentjes verspillen, man man man… Totaal géén nuance en totaal géén verstand van zaken. Hoe dom kan je overkomen, irritant gewoon. En nee, ik ben géén ambtenaar.
@stationcar: Hoe is ’t met je belang in Saab? Sta je al op straat? Ga toch fietsen joh.. Ik vertel jou mijn ervaringen met ambtenaren, interesseert mij ’t nou wat jij er van vindt, clown.
@kaasboerin:
Zucht… je maakt jezelf belachelijk…
Je hebt overduidelijk geen verstand van hoe de (lokale)overheid werkt en met geld omgaat, op zich geen probleem, maar klets dan niet zomaar wat in het wilde weg alsof je het wél weet, wie wil je daarmee wat wijsmaken?
Dat ik daarop wijs maakt mij zeker niét tot een clown, hoe graag je het ook zou willen.
@stationcar: Ik baseer mijn mening op mijn eigen ervaringen, snap je dat nou niet? Net als die discussie om beleggen. Wie wilt ’t hier nou beter weten steeds?? Je blijft maar roepen dat ik mezelf belachelijk maak. Klaarblijkelijk verdien je aan ze, geweldig voor je, maar ik heb slechte ervaringen met ze waardoor ik een slecht beeld heb gekregen van ze, ik denk dat dat wel vrij humaan is..
@kaasboerin:
Als je goed oplet doe ik alleen mee aan discussie’s waar ik wat vanaf weet, dus ik denk het in dit geval beter te weten ja, net als in een eerdere discussie met je.
Maar ik begrijp dat je je baseert op je eigen ervaring met ambtenaren, maar kennelijk gaat jou ervaring niet veel verder dan een onwillige baliemedewerkster, waardoor je nu alle mensen in overheidsdienst uitmaakt voor luie laagopgeleide belastinggeldverspillers. Erg humaan ja, erg humaan.
@stationcar: Vorige discussie was je al exit, (refereert naar Saab berichten, diezelfde middag zelfs al..). Hier sta je wederom op ’t randje.. Geen onwillige baliemedewerkster.. Een broer en 2 vrienden hebben in een stadskantoor gewerkt voor 5 maanden, en dan praat ik over zeer grote particuliere bestanden, hier haal ik dus mijn kennis uit, uit hun verhalen en ervaringen. Broer deed ’t werk van 5 man die er een week over deden daar, zelf in 1 dag…. Ook zelf heb ik ervaringen met o.a. een ingezakte weg aan mijn oprit, ook heb ik een vriend die al jaren vast werkt. Die lacht zich gewoon rot om hoe ’t er daar aan toe gaat, er werken daar mensen (hijzelf ook) die bewust hebben gekozen voor een simpele baan met weinig verantwoordelijkheden en eisen (en natuurlijk werktijden). Hij heeft daar een functie waarbij hij buurten in moet richten (lees: praktische plekken voor speeltuintjes, etc.).. Maar goed, dat terzijde, ik wacht wel op wat positievere verhalen over de gemiddelde ambtenaar, kan ik misschien is een keertje met je meebrabbelen.
@kaasboerin:
Goed, iets meer dan een onwillige baliemedewerkster, een paar vrienden en een broer, fantastisch, een superbroer die 180 uur werk in 1 dag regelt, en twee vrienden die de kantjes er vanaf lopen en te lui zijn om te werken.
Goede bronnen heb jij. Maare, ik vindt het mooi, ik heb mijn punt gemaakt, ik denk dat ik duidelijk was en dat je me prima begrijpt. Ik ga niet blijven niet herhalen.
De generaals vervoeren we in oude Peugeots en de wagenparkbeheerder rijdt een A5? Dat is inderdaad wel een onderzoek waard.
Goede zaak dat corruptie zo aan het licht komt, hopelijk wordt er wat mee gedaan en wordt het systeem aangepast.
defesie hoord in een defemder te rijden zoals vroeger, en nee, er zijn geen alternatieven voor een defender (op een lada niva na dan)
@undifined1: Een defender hahahahaha das altijd stuk en ellende. Jammere is vooral dat ze geen voertuigen meer gebruiken die speciaal voor defentie gemaakt zijn. De MBtjes van nu kunnen ook wel een wat zwaardere versnellingsbak gebruiken, het mag echter niets meer kosten……
@ya314: gewoon tweede handse defenders uit engeland kopen, zijn goed uitgerust en kostten niets, kunnen ze ook nog bezuinigen.
”door een bericht in de Telegraag.” niks aan de hand! doorlopen!
ja wat wil je als je dicht bij het vuur zit maar als mensen gaan kletsen kan je je vingers flink verbranden
De beste man kan er niets aan doen; hij rijdt Audi… Hoort bij het imago.
Haha wat een vent.. Wagenparkbeheer en dan waarschijnlijk lekker dikke bakken voor zichzelf importeren