• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Crashtest: BMW M5 touring…

Auteur: autoblogger, gepost 20 oktober 2007 om 14:58 – 110 Reacties

BMW M5 touring crashed


Gevalletje schade… Deze M5 kreeg een klapband met 180 km/u en belandde in de berm.

Een member van het Zweedse M5board (alias “Balazs”) heeft wat afbeeldingen gepost van een redelijk heftige crash met zijn M5 Touring. Het ongeluk vond afgelopen zomer plaats (juli), toen hij samen met vrouw en dochter (7 maanden) op de snelweg reed.

Na een luide knal verloor hij de macht over het stuur en de auto begon te spinnen. Hij gleed met 140 km/u onbestuurbaar over de weg waarna de auto tweemaal over de kop vloog en in de berm tot stilstand kwam. Alle airbags waren uitgeklapt en niemand is gewond geraakt. Dat laatste is natuurlijk een goede zaak, maar het is vreemd dat het TPM systeem (Tire Pressure Management) geen waarschuwing gaf (via carscoop).

Police and tyre experts later confirmed the accident was caused by a puncture to the rear right tyre. A tiny little hole, that let the air out slowly, then the inside of the rim cut through the tyre, that’s when all the pressure was lost suddenly. TPM did not give any warning whatsoever though and the car did not behave in any strange ways beforehand!! Experts said these kind of puncture accidents have a 70% death rate of at least 1 person…

BMW M5 touring crashed
BMW M5 touring crashed
BMW M5 touring crashed
BMW M5 Touring Crash
BMW M5 Touring Crash

Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • BMW M5 Touring
    BMW M5 Touring komt er waarschijnlijk gewoon
  • Loop jij warm voor de nieuwe BMW M5 Touring? [Update]

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, crash, m5

Vorig bericht: « Kia eco-cee’d komt in 2009
Volgend bericht: Video review: Aston Martin DBS »

Lees Interacties

Reacties

  1. Flox zegt

    20 oktober 2007 om 15:00

    Het zal je maar gebeuren

    Login om te reageren
  2. NLX zegt

    20 oktober 2007 om 15:00

    Hoezo waarschuwing? als je band klapt met 180 kilometer per uur heeft zo’n waarschuwing weinig zin

    Login om te reageren
  3. Boriz zegt

    20 oktober 2007 om 15:01

    zonde van die m5.

    motor ziet er nog wel oke uit

    Login om te reageren
  4. autoblogger zegt

    20 oktober 2007 om 15:04

    @NLX: volgens onderzoek zat er een gaatje in de band waardoor de lucht langzaam kon ontsnappen. Na een tijdje veroorzaakte dit een scheur en boem…

    A tiny little hole, that let the air out slowly, then the inside of the rim cut through the tyre, that’s when all the pressure was lost suddenly.

    Login om te reageren
  5. 3p0x zegt

    20 oktober 2007 om 15:05

    @NLX

    Dat TPM systeem meet de druk in de band, dus als de band langzaam leegloopt zou dat systeem dus een melding moeten geven…

    Login om te reageren
  6. Jan C. zegt

    20 oktober 2007 om 15:07

    Nou, of het systeem werkte of niet, waardoor het veroorzaakt werd: Het is mazzel hebben!!

    Login om te reageren
  7. Jan C. zegt

    20 oktober 2007 om 15:08

    Mag je trouwens wel 180 p/u in Zweden?

    Login om te reageren
  8. Rick zegt

    20 oktober 2007 om 15:08

    Zonde!, misschien kan hij een nieuwe kopen en dan een bestellen zonder motor? ;) motor is nog intakt dus kan je die erin steken. of je stopt hem in een M3, ook veel geweld ;)

    Login om te reageren
  9. Rick zegt

    20 oktober 2007 om 15:09

    Trouwns voor alle tsjechen! hij staat daar ergens op een auto kerkhof!

    Login om te reageren
  10. Laurens zegt

    20 oktober 2007 om 15:13

    @ Rick
    Dat motorblok is wel de minste van de zorgen.
    Wat heb je liever? Je auto door de vermaler of je vrouw en/of kind dood? Ik zou niet hoeven nadenken in ieder geval.

    Login om te reageren
  11. z1p zegt

    20 oktober 2007 om 15:19

    ik ook niet,

    mag ik de motor dan?(A)

    Login om te reageren
  12. Davidov zegt

    20 oktober 2007 om 15:28

    T*ring das geluk hebben, vraag me af of alle (nieuwe) M5’s zo veilig zijn :o

    Login om te reageren
  13. Just Jack zegt

    20 oktober 2007 om 15:28

    Volgens mij zal die er geen RFT’s onder liggen hebben, daarmee kan je immers ‘in principe’ nog sturen/rijden na een klapband.

    Anyhow, aan die snelheden mag je blij zijn dat je het overleeft. Donderdagnacht is er in België (E17) iemand met zijn 5-touring omgekomen door een dronken spookrijder (snelheid was natuurlijk nog hoger: +/- 120+120).

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    20 oktober 2007 om 15:29

    Met een Citroën had je er minder last van gehad! :P (mits een Citroën met hydraupneumatiek of hydrauliek) (en nee, niet omdat ze geen 180 km/h halen… ;) ) Deze vakantie nog gemerkt…

    Login om te reageren
  15. evo zegt

    20 oktober 2007 om 15:31

    Mag ik de motor eruit slopen?

    Login om te reageren
  16. zondagsrijder zegt

    20 oktober 2007 om 15:36

    @just jack
    dat plusplus verhaal schijnt niet te kloppen. Ik meen dat er hier eerder een crashtest filmpje heeft gestaan waar uitgebreid is besproken dat de kracht van de impact bij een frontale botsing gelijk is aan de kracht van een crash tegen een muur.

    Login om te reageren
  17. dunno zegt

    20 oktober 2007 om 15:40

    Tjah daar zit je dan wel met je runflats

    Login om te reageren
  18. Maarten zegt

    20 oktober 2007 om 15:40

    Wat onverantwoord om met je dochter van 7 maanden achterin dan 180km/u te gaan rijden

    Login om te reageren
  19. Zephyr zegt

    20 oktober 2007 om 15:43

    Wat ik bijzonder vind, is dat de auto tweemaal over de kop is geweest maar kijkend naar de chassis de bovenconstructie eigenlijk gewoon in tact is. Respect voor het dragend geheel.

    Login om te reageren
  20. Rick zegt

    20 oktober 2007 om 15:54

    @Laurens ik heb inderdaad ook liever mijn vrouw en kinderen! Auto kan me op dat moment een worst wezen!

    Login om te reageren
  21. Jeroen zegt

    20 oktober 2007 om 16:00

    Ja onze directeur had het zelfde met z’n rangerover sport kwam ook door een klein gaatje…

    Erg veel geluk gehad deze kerel

    Login om te reageren
  22. Guido van H. zegt

    20 oktober 2007 om 16:03

    @Maarten,

    Mss. was het niet druk op de weg. Dan blijf je geen 100 rijden. Maar 180 km/u is idd. wel extreme hard, met of zonder kindje op de achterbank!

    Login om te reageren
  23. henk zegt

    20 oktober 2007 om 16:04

    toch erg jammer dat er geen roofrailing opzat…zo vind ik m niet mooi

    Login om te reageren
  24. C30CDIAMG zegt

    20 oktober 2007 om 16:05

    @ Autoblog,

    Geloof je nou zelf dat de auto 2x over de kop is gevlogen als het dak nog kraak helder is?

    Login om te reageren
  25. jos zegt

    20 oktober 2007 om 16:10

    als bij 180 km/h je band klapt en je auto begint te spinnen, is het laatste waar je op zit te wachten een melding van je TPM:

    “warning warning, the presure in one of the tires is less than acceptable, please check your tire presure”

    Login om te reageren
  26. el español zegt

    20 oktober 2007 om 16:10

    @ maarten: waarom zou je met jezelf en met je vrouw wel 180 rijden en met je kind niet??? Lijkt me een beetje hypocriet. Op de weg moet je je altijd afvragen waar je eigenlijk mee bezig bent. Ongeacht wie er bij je in de auto zit.

    Login om te reageren
  27. Coolguy zegt

    20 oktober 2007 om 16:14

    Lees de thread mensen, hij reed op de autobahn.
    Veel mazzel gehad.

    Login om te reageren
  28. Citrofiel zegt

    20 oktober 2007 om 16:15

    @ jos; Voordat de band klapte liep hij al langzaam leeg, dus als tóen een melding was gekomen was het niet zo dramatisch afgelopen…

    Login om te reageren
  29. Johan zegt

    20 oktober 2007 om 16:15

    Gelukkig hebben we de foto’s nog…

    Login om te reageren
  30. el español zegt

    20 oktober 2007 om 16:17

    Mijn bezwaar is niet dat hij 180 reed. Heb ik zelf ook vaak gedaan op de duitse Autobahn. Ik vind het alleen raar dat mensen daar ineens anders over gaan denken afhankelijk van wie er in de auto zit.

    Login om te reageren
  31. xzdejo zegt

    20 oktober 2007 om 16:24

    erg zonder ene waarom rij je dan zo hard denk na jo

    Login om te reageren
  32. moi zegt

    20 oktober 2007 om 16:25

    @BMW M335D TOURING

    je kan toch over de kop gaan zonder dat je dak de grond raakt of niet?

    Login om te reageren
  33. Zafer zegt

    20 oktober 2007 om 16:27

    Zweedse auto?

    Volgens mij staat er toch echt een H van Hungarije op het nummerbord.. Of was die op vakantie?

    Login om te reageren
  34. Just Jack zegt

    20 oktober 2007 om 16:34

    @zondagsrijder

    Juist ja, omdat er aan twee kanten een kreukelzone is (elke auto). Je zal inderdaad gelijk hebben.

    Login om te reageren
  35. Uitdebroeck Piet zegt

    20 oktober 2007 om 16:41

    hij is member van een zweeds forum, daarvoor nog geen zweed hé
    Zal dus een hongaar zijn.

    Login om te reageren
  36. Tombnolz zegt

    20 oktober 2007 om 16:44

    Zo jammer. Wit staat die M5 touring zeer goed. R.I.P.

    Login om te reageren
  37. Thomaz zegt

    20 oktober 2007 om 16:47

    @ Maarten:

    Het was ook heel onverantwoordelijk van Colin McRae om met z’n kind in een helicopter te gaan zitten… Wat een onzin zeg

    Login om te reageren
  38. Steven zegt

    20 oktober 2007 om 16:52

    bij die dubbel koprol heeft ie zeker zijn dak niet geraakt (zijramen zijn nog intact)

    correct me if i’m wrong: maar 70 % death rate van 1 persoon, is dus 30% overlevings kans keer 3. kom ik op 2,7% kans op overleven van alle 3. lucky bastard

    Login om te reageren
  39. Elrae zegt

    20 oktober 2007 om 17:21

    @ Thomaz:

    Onzin? Hoezo? Wat heeft Colin McRae ermee te maken dan?
    180 per uur is erg hard. Als ik een slechts 7 maanden oud kindje achterin had ging ik dacht toch never nooit rijden. Ik begrijp Maarten’s reactie heel goed.

    Login om te reageren
  40. glenne zegt

    20 oktober 2007 om 17:27

    past die motor in een golf 3 ?
    andrs ga ik ff slijmen

    Login om te reageren
  41. yannick zegt

    20 oktober 2007 om 17:42

    ik geef er nog 3000euro voor :-)

    Login om te reageren
  42. jack zegt

    20 oktober 2007 om 17:44

    ode aan BMW om een auto te kunnen construeren die bij zo’n crash er toch nog zo goed uit ziet.

    Login om te reageren
  43. Uitdebroeck Piet zegt

    20 oktober 2007 om 17:54

    ik vraag me zelfs af of dit echt per total is, het dak zit nog oké en dergelijke :D.

    Login om te reageren
  44. leendert zegt

    20 oktober 2007 om 18:00

    Die hebben wel geluk gehad, met 180 de berm in… is maar goed dat ze in een BMW zaten, dunkt mij…

    Login om te reageren
  45. bas zegt

    20 oktober 2007 om 18:07

    leuk voor caption contest

    Login om te reageren
  46. Frank zegt

    20 oktober 2007 om 18:09

    180 rijden daar? op zon weg?… Dat kan alleen een BMW, o nee… Die hebben ook wel eens pech… Dus hoezo blij dat ze in een BMW zaten? Jammer dat er geen normale chauffeur in zat :)

    Login om te reageren
  47. Rob zegt

    20 oktober 2007 om 18:18

    Zo wat een geluk zeg dat er geen boom in de weg stond! De carrosserie zal vast en zeker erg strek zijn maar als er een boom of een andere auto in de weg staat dan waren ze de pineut.

    Het enige waar ik bang voor ben als ik hard ga is een klapband, op de rest kan je over het algemeen wel anticiperen.

    1. Kan je alle (moderne) auto’s van een setje run flat banden monteren?

    2. Is de kans op een klapband bij top banden zoals de michelin p zero rosso kleiner dan bij ‘normale’ banden?

    Login om te reageren
  48. Rodeoro zegt

    20 oktober 2007 om 18:21

    180 onverantwoord ben ik het absoluut niet mee eens!!!
    Zeker niet als je in een auto rijdt die gemaakt is om op hogere snelheden goed te presteren

    Login om te reageren
  49. C30CDIAMG zegt

    20 oktober 2007 om 18:28

    @ moi

    Naja, twee x over de kop, en alleen de achterbumper d’r af leek me zo onwaarschijnlijk

    Login om te reageren
  50. Susp1cious zegt

    20 oktober 2007 om 18:32

    Netjes dat de auto inderdaad intact is. Maar ik dacht dat de M5 Touring nog niet in productie was. Kan iemand mij dat even uitleggen?

    Login om te reageren
  51. Eddy zegt

    20 oktober 2007 om 18:32

    kan in het verhaal niet terug vinden dat hij 180 reed

    Login om te reageren
  52. Supreem zegt

    20 oktober 2007 om 18:33

    Is die total loss, of valt zoiets nog te herstellen? De staat van het chassis zal hier van doorslaggevend belang zijn, of maakt dat helemaal niets uit?

    Login om te reageren
  53. Chief_S5 zegt

    20 oktober 2007 om 18:50

    Zonde van de prachtige auto. Maar dat hij 2 keer over de kop is gegaan? Zelfs het dakraam is nog helemaal intact, ik verwacht wel wat hij op m’n minst een grote barst heeft… Tenzij hij 2 keer over de kop vloog en daarbij geen een keer het wegdek heeft geraakt (een stukje vliegen dus..) :? . Maar ik ben blij dat de inzittenden niks hebben, hoewel het natuurlijk zeer zonde blijft van deze ubervette bak. :(

    Login om te reageren
  54. Dylan zegt

    20 oktober 2007 om 18:52

    Zijn aandrijving is eraf gerukt langs 1 kant, dat zal wel een total loss zijn hoor.

    Login om te reageren
  55. johan zegt

    20 oktober 2007 om 18:52

    als er niks meer van die auto overblijft wil ik die motor wel overnemen en em in onze bmw 5 te lepelenxD

    Login om te reageren
  56. Rick dos zegt

    20 oktober 2007 om 19:36

    Er is gelukkig hoop mensen……het hart van deze auto klopt nog…..

    Login om te reageren
  57. m5 zegt

    20 oktober 2007 om 19:39

    dat Tire Pressure Management werk wel goed alleen moet je het wel voor elke rit instellen geloof ik

    Login om te reageren
  58. bozewolf zegt

    20 oktober 2007 om 19:44

    Nah die’s total loss. Zoals Dylan zegt zou de gehele aandrijflijn vervangen moeten worden, om over het chassis nog maar te zwijgen. En het koetswerk. En de rest. Dure grap.

    Login om te reageren
  59. Loby zegt

    20 oktober 2007 om 19:45

    Een M5 e60 of e61 heeft geen rft’s. Je kunt een lekke band repareren met het M mobility systeem, een compressor op de 12volt met een repareer goedje.

    Login om te reageren
  60. Valleyman zegt

    20 oktober 2007 om 20:06

    Weeral een mooi bewijs van het feit dat Bmw’s Motorsport reeks niet alleen de pk’s heeft maar ook de veiligheidsvoorziening die nodig zijn om tegen zo’n snelheid de veiligheid van de inzittenden (ZELFS een kwetsbaar kind) te garanderen.
    Mooie reclame…

    Login om te reageren
  61. Gerben zegt

    20 oktober 2007 om 20:32

    1 ach ja veiligheid….

    Als je nergens tegenaan ramt overleef je het in bijna elke auto wel.

    Het verhaal wordt anders als er een paaltje of boompje bij komt kijken.

    2 180 blijft gewoon heel hard. Met of zonder kind, vrouw etc…. Aan die snelheid zijn er nu eenmaal meer risico’s verbonden. Net zoals er mer risicos verbonden zijn aan 100 per uur ivm 50 per uur.
    (loop maar eens met je hoofd tegen een muur met 5 of 20 per uur…. het verschil zal je wel merken)

    Login om te reageren
  62. m5 zegt

    20 oktober 2007 om 21:19

    180 is best hard ja maar als ik op vakantie ga met vrouw en kinders dan rij ik het ook

    Login om te reageren
  63. dekster (Union Fait La Force) zegt

    20 oktober 2007 om 21:26

    Is volgens mij logisch dat er geen waarschuwing kwam, bij hoge snelheid is de band warmer, en zet de lucht binnenin dus uit (meer druk).
    Alé zo leerde ik dat toch in de lessen fysica…

    Login om te reageren
  64. CSL zegt

    20 oktober 2007 om 21:44

    Wat zou gebeurd zijn als die 330km/h had gereden?

    Login om te reageren
  65. RubenBaeten zegt

    20 oktober 2007 om 22:50

    @Dylan en bozewolf: Een 5-serie is toch al total loss als je tegen een paaltje aan rijdt?

    Login om te reageren
  66. mikel zegt

    20 oktober 2007 om 23:17

    mooi wit …

    word WEL lelijk

    Login om te reageren
  67. bob zegt

    20 oktober 2007 om 23:25

    Elke dag gebeuren er wel van dit soort ongelukken … en daarnaast .. het is maar een BMW .. nou niet echt iets speciaals.

    Login om te reageren
  68. C30CDIAMG zegt

    21 oktober 2007 om 00:17

    Bob ó Bob ó Bob. ‘maar’ een BMW…

    Login om te reageren
  69. bozewolf zegt

    21 oktober 2007 om 02:25

    @ Ruben

    Interessant stukje. Food for thought, zullen we maar zeggen. Maar inderdaad naast de “economisch total loss” denk ik dat deze M5 met de beste wil van de wereld (en een hele dikke beurs) niet meer te repareren valt.

    Login om te reageren
  70. bob zegt

    21 oktober 2007 om 07:46

    Zo duur kost ie nou ook weer niet … kijk als het nou een Z8 of een orginele CSL had geweest .. kijk dan had ik het nog wel kunnen begrijpen .. maar dit is gewoon een in massa geproduceerde auto.

    Dit soort dingen doen mij pijn:

    Login om te reageren
  71. bob zegt

    21 oktober 2007 om 07:48

    Login om te reageren
  72. M. zegt

    21 oktober 2007 om 09:59

    180 kilometer per uur met een baby van 7 maanden zou ik dan ook niet doen, maar wie ben ik dan.

    Login om te reageren
  73. bob zegt

    21 oktober 2007 om 10:02

    Ooit eens met een schreeuwende baby achterin gereden? Dan wil je ook snel thuis zijn ;)

    Login om te reageren
  74. w0o0dy zegt

    21 oktober 2007 om 10:13

    Ik denk dat in het zweeds “över de köp” eigenlijk “om z’n as” betekent…. en niet over de kop ;)

    Maar op één punt snap ik niet veel van dit verhaal. Een M5 heeft toch gewoon DSC (bmw afkorting voor ESP)? Dan moet zo’n auto toch wel redelijk onder controle te houden zijn zou je zeggen….. wat heb je er anders aan? Of zouden al die M5board-lui dat te allen tijde uit hebben staan? (geen aanrader met vrouw en kind aan boord)

    Login om te reageren
  75. Antie azijnzeiker zegt

    21 oktober 2007 om 10:40

    Het systeem zal nu toch wel aangeven dat ie een lekke band heeft????

    Login om te reageren
  76. Turbopaultje zegt

    21 oktober 2007 om 11:06

    Als men met 180 een klapband krijgt, redt ESP of DSC je echt niet meer uit de ellende ……………… dat is een utopische droom.

    Of dat RPA echt niet gewerkt heeft …, dat zal blijken of en hoe BMW reageert op dit voorval.

    Login om te reageren
  77. mashell zegt

    21 oktober 2007 om 11:57

    Een dure manier om te leren dat je:
    A] je aan de maximum snelheid moet houden.
    B] het asfalt in obsure oostblok landen niet is wat het zou moeten zijn.
    C] runflat ook niet altijd runflat zijn.
    D] TPM bij BMW net zo onbetrouwbaar als bij Renault.
    E] Wit een M5 touring niet staat.
    Dat laatste puntje heeft ie al wel geleerd, z’n volgende M5 is Zwart.

    Login om te reageren
  78. anonymous zegt

    21 oktober 2007 om 12:00

    Niet elke auto gaat direct crashen door een klapband vanachter. Ik had met een alfa romeo 166 ook tegen 180km/u rechts vanachter een klapband op de autobahn (zeer zachte bocht naar links) en kon de wagen zonder problemen aan de kant zetten. Ik heb wel niet geremd en maar heel voorzichtig naar de kant gestuurd.

    Login om te reageren
  79. Turbopaultje zegt

    21 oktober 2007 om 12:04

    Alfa heeft FWD………………da´s een wereld van verschil in deze noodsituatie. Veel eenvoudiger te controleren dan een M5 met RWD…..

    Login om te reageren
  80. w0o0dy zegt

    21 oktober 2007 om 12:22

    Ik zou ook niet verwachten dat dsc je helemaal uit de ellende helpt, maar als je rechtuit gaat (neem ik aan als je 180 rijdt) en je krijgt een klapband dan moet de auto toch te controleren zijn? In principe is dsc een slim systeem dat spins probeert tegen te gaan……..

    Waarom zou de auto zo heftig reageren? Normaal zorgt een klapband helemaal niet voor zulke heftige bewegingen tenzij je er als bestuurder verkeerd op reageert (niet zo vreemd misschien) of als er veel druk/kracht op dat wiel staat (bijvoorbeeld in een bocht of bij remmen). Als je niets doet en de auto uit laat rollen dan gaat het goed….. dus waarom ging deze er zo hard af?

    Login om te reageren
  81. Rick dos zegt

    21 oktober 2007 om 12:27

    Wat dacht je van een schrikreactie van de bestuurder? Volgens mij is dát juiste de grootste veroorzaker in dit soort gevallen. Je rijdt geconcentreerd, je hoort onverwachts een klap, auto reageert anders en door de schok maakt het lichaam een schrikreactie. Met alle gevolgen van dien…

    Login om te reageren
  82. Sorcerer zegt

    21 oktober 2007 om 13:16

    w0o0dy: met 180 km/h kunnen er erg onverwachte dingen gebeuren bij een klapband hoor… denk bijv. aan de invloed die richels/bobbels in de weg kunnen hebben als je velg daar ineens in rolt terwijl je auto niet meer ‘waterpas’ boven de weg hangt…

    Feit blijft dat 180 km/h met zo’n klein kind in de wagen erg onverantwoord is, simpelweg omdat een klapband bij die snelheden echt heel gevaarlijk is… en zoals je ziet zie je die niet altijd aankomen…

    Login om te reageren
  83. Dennis zegt

    21 oktober 2007 om 14:01

    Zonde van de BMW. Ik hoop dat die TPM niet een hele dure optie is. Ach BMW zal wel weer zeggen dat het niet aan hen ligt. Scheelt weer een M5 gratis afleveren.

    Login om te reageren
  84. bmw tech zegt

    21 oktober 2007 om 14:26

    M serie auto`s hebben geen runflat banden af fabriek

    Login om te reageren
  85. ad zegt

    21 oktober 2007 om 15:01

    Zo zie je maar weer, Bmw stelt niet veel voor.
    Afgelopen voorjaar had ik met mn Audi A8 met 170km/u in Oostenrijk een klapband (rechts achter), op de snelweg, perfect in de hand te houden, geen centje pijn, rustig naar de kant, alleen was het lastig snel een nieuwe band in de maat 275/35x 20 te krijgen. Maar in ieder geval sneller dan weer zo’n opgepimpte M5 bestelwagen uit te deuken, en…goedkoper!!

    Login om te reageren
  86. mashell zegt

    21 oktober 2007 om 15:39

    @bmw tech
    in dit geval blijkt dat dan erg jammer te zijn. Waarom eigenlijk geen runflat op een M5? Het zijn stugge banden, die passen een M5 beter dan op een conformtabele 520.

    Login om te reageren
  87. m5 zegt

    21 oktober 2007 om 16:20

    @ ad jij werkt toch in de efteling ???

    Login om te reageren
  88. ad zegt

    21 oktober 2007 om 17:24

    nee helaas …want ik geloof niet in sprookjes, daarom voor mij geen bmw.
    Ik rij maandelijks door al dit soort landen heen, meestal betere snelwegen dan in Nederland.
    Het is pijnlijk maar die bestelwagens zijn kennelijk niet aan hongaren besteedt.
    één ding moet ik die bmw nageven, de beperkte hoofd en beenruimte is niet NOG minder geworden. Een tip…doe ik elk wieltje een airbag, dan kunnen die omhoog gevallen slagers en bakkers ook met een klapband overweg.

    Login om te reageren
  89. mark zegt

    21 oktober 2007 om 22:23

    Een klapband en een heel m5 van 100 ton naar de kl.te
    Zelfs een deel van de ophaning en cardanas gaat mee

    BMW’s dynamic efficient indeed

    Login om te reageren
  90. rob zegt

    22 oktober 2007 om 00:02

    Een lege band klapt niet.
    Dus als je denkt dat je met je lekke runflat band 180 kan
    krijg je dit.

    Login om te reageren
  91. Wim zegt

    22 oktober 2007 om 18:22

    Ten eerste is het zo dat een RFT geen enkel nut heeft als iemand sneller rijdt dan 100 km/u. Ten tweede is het zo dat het bandenwaarschuwingssysteem helemaal niet de druk in de banden meet. Het systeem werkt als volgt. Het is de ABS-sensor van de wagen die constant de omtrek van de wielen meet. Als daar een verschil van 30% op zit, dan pas krijg je een waarschuwing. Het moet zijn dat de band nog een 30% drukverlies had op het moment dat die gescheurd is. Jammer dat het moet gebeuren natuurlijk, zeker om het feit dat de bandenconstucteurs beloofd hadden aan BMW dat een klapband met RFT’s nagenoeg onmogelijk is. Dit zal dan wel de uitzondering zijn die de regel bevestigd…

    Login om te reageren
  92. Wim zegt

    22 oktober 2007 om 18:26

    @BMW tech: een M5 heeft wel RFT’s fabriek af…

    Login om te reageren
  93. RobTWo zegt

    22 oktober 2007 om 21:57

    180 met of zonder kind is even (on)verantwoordelijk.

    Login om te reageren
  94. Mikeal zegt

    23 oktober 2007 om 08:52

    Heeft de M5 (5 -serie ) wel 5 sterren voor de EuroNCAP crashtest?
    Best wel jammer dat een premium merk als BMW maar 4 van de 5 sterren haalt.
    Zelfs de Renault Laguna haalt zelf 5+ sterren. En what about Volvo, Merc, VW en Lexus? Zelf die halen de 5 sterren.

    BMW’s zijn idd niet gemaakt om te crashen.
    Maar als dit onverhoopt toch gebeurt, dan wil je er wel heelhuids vanaf komen.

    Foei! BMW ! Jullie laten een steekje vallen.

    Login om te reageren
  95. Nietrijker zegt

    23 oktober 2007 om 10:31

    Weinig schade aan de auto, als je nagaat dat hij over de kop gegaan is…

    Overigens is (lijkt) 180 KM/u helemaal niet hard voor zo’n auto. Ik rij zelf een Audi S6. Mijn zus wilde een keer rijden en vertelde mij dat ze niet zo hard zou gaan. Op de oprit van de snelweg reed ze al bijna 200… je hebt het niet in de gaten.

    Tuurlijk is 180 onverantwoord op dat soort wegen!!! maar je hebt het totaal niet in de gaten met zo’n auto.

    Wat onverantwoord zou zijn is 180 km/u rijden met je kind op de achterbank in een “ruk-autootje”.

    Betreffende het van de weg raken met een klapband: Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de BMW achterwielaandrijving heeft ipv de Quattro drive van Audi.

    Login om te reageren
  96. C30CDIAMG zegt

    23 oktober 2007 om 12:24

    ja sorry autoblog, ik had eerst moeten lezen en dan zeuren zie ik al :P

    Login om te reageren
  97. Ferry zegt

    23 oktober 2007 om 17:26

    Ach ja, 180 is natuurlijk iets boven de maximumsnelheid. Maargoed, een BMW is voor snelle mensen hè. Denk trouwens dat zo’n klapbandje wel redelijk aan komt, maar als je zo hard rijdt moet je ook niet zeuren vind ik. Niet reageren is incasseren.

    Login om te reageren
  98. Jonas zegt

    24 oktober 2007 om 10:06

    @Mark

    Eeehhhh??? Bmw van 100 ton ? Ok een M5 is prijzig, maar niet zo duur. Tenzij je het gewicht bedoelde, maar ook dan zit je er ver naast…
    100 ton…. hoeveel wegenbelasting zou dat zijn?? :-p

    Login om te reageren
  99. Alex zegt

    24 oktober 2007 om 21:45

    Zonde van die M5.
    Maar gelukkig zijn de inzittende er goed vanaf gekomen.
    Zelf rijd ik in een 525 bj 2000, en heb er ook een keer een klapband mee gehad.
    Gelukkig met niet zo,n hoge snelheid. :-)

    Login om te reageren
  100. Laurens zegt

    25 oktober 2007 om 13:19

    lekker dan, BMW heeft zogenaamde runflat banden( wat inhoud dat je geen klapband kan krijgen)
    ff mijn eigen binnenbandjes checken!

    Login om te reageren
  101. daan zegt

    26 oktober 2007 om 12:26

    Een m5 heeft runflat dus een klapband is bijzonder. Mocht er geen runflat gemonteerd zijn is een klapband veel te abrupt voor het management om een bandenspanningsverlies te constateren. Bovendien, een klapband met 180 km/u, maak je geen illusies, je gaat eraan.

    Login om te reageren
  102. Wouter zegt

    26 oktober 2007 om 12:36

    Een M5 heeft geen runflats, maar gewone banden. Bovendien ken ik een verhaal van iemand die met 300+ een lekke band kreeg met een M5. Hij kreeg netjes een waarschuwing en is gewoon gestopt.

    Login om te reageren
  103. m5.20, zegt

    27 oktober 2007 om 00:40

    ik heb zelf laatst ook proefgereden in een M5 sedan, ik krijg hem waarschijnlijk van de zaak.. maar, ik heb er 250 meegereden door duitsland en, die auto kan echt allles aan!! maar, ik weet niet of k nou de touring of sedan moet nemen, ik heb wel 2 labradors, dus denk dat ik een m5 touring met AC d’r op neem, en dan eerst m’n banden controleer voordat ik 250 ga rijden;)

    Login om te reageren
  104. m5.20, zegt

    27 oktober 2007 om 00:42

    @mark, ik denk dat je 2 ton bedoelt, als je een lkker uitgeruste neemt, maar 100 ton?? beetje overdreven niet:P
    maar, het is idd wel veel geld ja!!

    Login om te reageren
  105. Ed525i zegt

    3 november 2007 om 13:32

    Ik rijd in Duitsland ook vrolijk 180-230 km/u in mijn 17 jaar oude BMW 525i (24v).. Dagelijks rijden mensen daar 200+ km/u naar hun werk.. De kans op een klapband is helemaal niet zo groot.. Veel mensen schrijven dat het onverantwoord is om “zo hard” te rijden op een Autobahn.. Als je gaat kijken wat echt de kans is op een klapband en als je kijkt hoeveel mensen dagelijks, jaar in jaar uit, over de Autobahn racen, dan zie je dat het risico nagenoeg nihiel is.

    Mijn E34 525i rijdt supersoepel bij 200+ km/u, het voelt geheel niet onverantwoord. Bij de nieuwe E60-serie zal 180 km/u echt niet snel of riskant aanvoelen, en al helemaal niet in een M5.

    Groot verschil is ook of de voor- of achterband lek is. Bij voorbanden heb je echt een probleem. Met de achterband merk je er nagenoeg niets van, zelfs niet bij 100-120 km/u . Pas na een paar honderd meter merkte ik dat er een raar geluid was en dat de sporing niet meer geheel klopte. Bleek mijn linkerachterband volkomen lek te zijn omdat het ventiel kapot was gegaan. Bij een voorband en zeker als je net door een bocht gaat, zal het een stuk minder fijn aflopen.. En een klapband kan natuurlijk ook wel wat heftiger zijn dan een rustig leeglopende band. En 100 km/u versus 200 km/u geeft uiteraard ook andere effecten..

    Kijk, als je je differentieel-olie niet controleert en je hebt pech, dan kan je differentieel ook vastslaan en dan weet je ook niet wat er gebeurt en zo zijn er nog wel meer risico’s van (snel) autorijden.. Maar om dan te concluderen dat je nooit 200 moet gaan rijden, is het zelfde als zeggen dat je nooit moet gaan vliegen omdat er soms wel eens eentje neerstort.

    Login om te reageren
  106. BMW-M3 zegt

    18 december 2007 om 20:09

    Als je niet kan rijden moet je ook niet in een auto zitten en dan zeggen ze ik heb rijbewijs.
    Mensen denken egt dat ze kunnen rijden en ook nog stoer doen met 180km gooi je zelf beter uit de raam

    Login om te reageren
  107. Verbruggen zegt

    19 december 2007 om 00:35

    al die hier doen alsof ze het buskruit hebben uitgevonden :
    op een M-BMW zitten geen runflats omdat deze het stuurgevoel beïnvloeden.
    dus op een M3, een Z4M of een M5 worden geen runflats gemonteerd.

    Login om te reageren
  108. bmw z3 m coupe zegt

    15 augustus 2008 om 09:59

    echt te erg!!! ik moest bijna huilen

    Login om te reageren
  109. opc zegt

    29 augustus 2008 om 14:27

    Klapband op een personen auto? De banden lopen leeg en dan rij je ze aan bonken,als je 180 +rijdt lijkt het mischien op een klapband maar is niet zo. Dit ongeluk is volgens mij in hongerije gebeurt kijk maar naar het kenteken van de autoambulance

    Login om te reageren
  110. Herke zegt

    29 augustus 2008 om 16:43

    @ AD ben je dom ofzo?

    ik wil je auditje ook wel zien als jij een klapband krijgt met 180 en dan op je voorwielen.

    bmw heeft RWD en dus is het daardoor flink uit de hand gelopen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North