• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cruise control bij gladheid? NIET doen!

Auteur: Author, gepost 11 januari 2017 om 17:01 – 50 Reacties

Cruise control bij gladheid? Niet doen!


Het lijkt misschien logisch om juist bij lastige weersomstandigheden de cruise control aan te zetten. Toch hebben we genoeg argumenten gevonden die ervoor pleiten om dat juist niet te doen.

Cruise control is zeker op een lekker rustige snelweg een geweldige techniek om boetes te ontlopen, de rechtervoet wat rust te gunnen en sowieso meer rust aan boord van je voiture te creëren. Bij gladde weersomstandigheden is het echter verstandiger om zelf de controle te houden. Inderdaad, de belangrijkste reden staat al in voorgaande zin: zelf de controle houden.

Net als bij uitrollen in z’n vrij geef je bij het inschakelen van de cruise control wat controle uit handen. Op zich geen ramp, maar bij onverwachte zaken ben je er altijd sneller bij als je gewoon zelf het voertuig bedient. In het geval van cruise control moeten we daar nog bij vermelden dat veel auto’s het systeem uitschakelen zodra de rem wordt ingetrapt. Bij sneeuw, ijzel of hevige regenval (aquaplaning) is dat precies níet wat je wilt doen.

Daarbij komt nog dat het voertuig door verlies van grip af kan gaan remmen. Op het moment dat de cruise control staat ingeschakeld zal de auto in die situatie volautomatisch gas bijgeven. Ook dat kan vervelende gevolgen hebben en zelfs leiden tot crashes. Een zoekrondje op internet levert diverse verhalen op van onfortuinlijke figuren die hun auto in de greppel parkeerden omdat de auto ineens een pufje gas gaf.

Long story short: bij gladde, verraderlijke weersomstandigheden doe je er verstandig aan om de controle te allen tijde zelf in handen te houden. Durf je dat niet? Geen nood. Pak de trein of blijf thuis.

Foto: een Ferrari FF in de sneeuw door @larsyboy1997 via Autojunk

Ook interessant!

  • Video: sneeuw zorgt voor onverwachte dingen
    Video: sneeuw zorgt voor onverwachte dingen
  • Video: Nederlandse Subie trekt vrachtwagen uit de sneeuw
  • Video: sneeuw en onervaren bestuurders is een gouden combi
    Video: sneeuw en onervaren bestuurders is een gouden combi
  • Video: V8'en gaan los in de sneeuw in Katwijk

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

how-to, sneeuw, Techniek, veiligheid

Vorig bericht: « Raad eens wat het kostte om deze Aston te laten fixen
Volgend bericht: Dit abonnement is perfect voor petrolheads met cash »

Lees Interacties

Reacties

  1. chrism zegt

    11 januari 2017 om 17:04

    Cruise control op de VW schakelt automatisch uit als de traction control of abs inschakelt.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      11 januari 2017 om 17:09

      @chrism: de Renault van mn ouders niet. Maar dat hok kun je met een beetje sneeuw ook beter gaan lopen, want wegrijden lukt al niet zover knijpt de esp hem met sneeuw…

      Login om te reageren
      • bmw1m zegt

        11 januari 2017 om 18:09

        @peug206: wat voor Renault rijden je ouders ? Bij mijns Mégane schakelt die automatisch uit als de abs of de asr in moet grijpen.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          11 januari 2017 om 21:36

          @bmw1m: vel satis. Hobbelhok van 1650kg, en software uit het jaar 0. Enige wat werkt is esp uitzetten en zonder rijden…

          Login om te reageren
    • Boomer zegt

      11 januari 2017 om 17:16

      @chrism: Zomaar een vraag hoor, maar hoe kun je de ABS inschakelen bij cruise control zonder op de rem te trappen?

      Login om te reageren
      • super zegt

        11 januari 2017 om 17:28

        @airc:
        veel autos kunnen naast zelf gas geven zelf remmen.

        Login om te reageren
      • chrism zegt

        11 januari 2017 om 17:36

        @airc: mijn auto heeft een cruise control met radar systeem dat actief afremt op voorgangers. De situatie heeft zich nog nooit voorgedaan gelukkig. Wel vaker de traction control. Dit gebeurt bijvoorbeeld al bij aquaplanning.

        Login om te reageren
        • dieselkameel zegt

          11 januari 2017 om 18:16

          @chrism: In mijn ouwe Ford Mondeo moest ik ESP en dergelijke uitzetten, zogauw je met dat systeem aan in gladde omstandigheden reed was het niet te doen. Ontzettend paniekzaaiend systeem dat, rijd liever in een oude Mini in de sneeuw dan met een golf of 208 oid.

          Login om te reageren
      • jzaero zegt

        12 januari 2017 om 16:30

        @airc: ABS werkt op hetzelfde systeem als je ESP. Als je auto in een slip raakt zal ongetwijfeld ook je ESP een handje helpen en daarbij kan dus ook de ABS ingrijpen. Bij de meeste auto’s gaat dan automatisch je cruise eraf.

        Login om te reageren
    • horza zegt

      11 januari 2017 om 21:06

      @chrism: Dat was de eerste reactie die ik had tijdens het lezen van het artikel. Zelfde bij aquaplaning. Dat komt hier met de bergen vaak voor…

      Login om te reageren
    • erikspeed zegt

      13 januari 2017 om 12:44

      @chrism: idd heb het ook reeds ondervonden

      Login om te reageren
      • chrism zegt

        13 januari 2017 om 13:03

        @erikspeed: Het was natuurlijk niet mijn bedoeling dat men dit ging testen voor ieder zijn/haar auto…. ;)

        Login om te reageren
  2. peug206 zegt

    11 januari 2017 om 17:07

    Cruise control kent mn auto niet.. opgelost!

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      11 januari 2017 om 17:51

      @peug206: Haha precies, evenals ABS TCS en ESP trouwens, en verder heeft ie ook geen airbags dat geeft soms een minder prettig gevoel..

      Login om te reageren
      • wildewesten zegt

        11 januari 2017 om 18:37

        @sr20det: mijne heeft wel airbags, maar de voorbanden zijn wel glad dus dat compenseert

        Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    11 januari 2017 om 17:08

    Leuk .. ga ik uitproberen ..

    Login om te reageren
  4. frans1 zegt

    11 januari 2017 om 17:11

    Ik ben benieuwd wat zo’n “blijf in je baan systeem” doet met gladheid als je gaat glijden?

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      11 januari 2017 om 17:56

      @frans1: zodra esp, tc of abs inschakelt gaat naast cruise control alle andere systemen automatisch uit.

      Login om te reageren
  5. kobus1967 zegt

    11 januari 2017 om 17:13

    Het probleem met active cruisecontrol is dat deze niet werkt als er sneeuw op de radar zit.

    Login om te reageren
  6. 87sandyd zegt

    11 januari 2017 om 17:22

    We hebben tegenwoordig Adaptive CC. Kan dat wel? Was wel een leuke toevoeging geweest misschien.

    Login om te reageren
  7. Joost zegt

    11 januari 2017 om 17:24

    Mijn cc werkt op de rem, koppeling en een knopje waarmee je het uit kan zetten.

    Maar helemaal gelijk, dat zijn allemaal acties die je niet hoeft te doen als de cc niet aanstaat

    Login om te reageren
  8. super zegt

    11 januari 2017 om 17:26

    – waarom wil je niet dat cruisecontrol uitschakelt als je op de rem trapt?
    – lijkt me dat als je grip verliest de wagen (bij fwd) juist denkt dat je harder bent gaan rijden (minder weerstand)

    Login om te reageren
    • les3vents zegt

      11 januari 2017 om 19:22

      @super: de cc is niet het probleem maar het remmen bij gladheid

      Login om te reageren
  9. Design_Driven zegt

    11 januari 2017 om 17:26

    MIjn Land Rover wil inderdaad wel eens flink gas bijgeven op de cruise control dus ik had al bedacht dat het wellicht geen slecht idee is het systeem uit te schakelen bij ijzel of sneeuw.

    Login om te reageren
  10. tofas zegt

    11 januari 2017 om 17:26

    Cruise control, ideal! Goed voor een continue gelijklopend snelheid, goed voor je verbruik en ook nog eens goed voor het ..uhm.. Milieu. *grabs popcorn*

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 januari 2017 om 19:49

      @tofas: ik wil anders nooit meer zonder. Cruise control is wat mij betreft de beste uitvinding sinds de intervalstand op de ruitenwisser.

      FF nogover gladheid en ABS; op de Audi 100 uit 1984 die ik ooit bezat, was ook al ABS aanwezig. Deze was met een schakelaartje op het dashboard ook uit te schakelen en ook in de handleiding werd geadviseerd bij gladheid géén gebruik te maken van de ABS.

      En inderdaad, volgens diezelfde handleiding kon ook de Tempomat bij gladheid beter niet gebruikt worden.

      Login om te reageren
  11. Onehp zegt

    11 januari 2017 om 17:38

    Zet je inderdaad beter af, kan zorgen voor onvoorspelbaar gedrag. Bij mijn Leon stopt ie met gasgeven als je de koppeling intrapt, maar gaat ie ook weer bijgassen als de koppeling laat opkomen, wat ongewenst kan zijn als je de koppeling bedient in een slipsituatie. Mijn GT86 en mijn BMW eend deden dit niet.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      11 januari 2017 om 18:24

      @Onehp: Is denk ik een VAG trekje, de Crafter van mijn werk doet het ook, erg irritant!

      Login om te reageren
  12. robert110 zegt

    11 januari 2017 om 17:51

    Hoe zit dat eigenlijk bij systemen die de auto zelf een beetje over de weg heen sturen, zoals bij Mercedes of tesla? Hoe functioneren die bij gladheid?

    Login om te reageren
  13. azuli zegt

    11 januari 2017 om 18:08

    Dat vind ik ook de meest rare en onveilige keuze van de autofabrikanten die hun auto’s uitrusten met een CC zonder “cancel” mogelijkheid. Dan rolt de auto tenminste nog in zn versnelling uit. Zoals het artikel al zegt is het ronduit gevaarlijk om de CC met de rem uit te schakelen onder gladde weg omstandigheden. Als je die cancelmogelijkheid niet hebt zullen mensen eerder geneigd zijn op hun rem te trappen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 januari 2017 om 18:11

      @azuli:

      Whahahaha .. zelfs bij 50 jaar ouwe Amerikanen hoef je em maar heeeeeel zachtjes aan te tikken ..

      Login om te reageren
      • dieselkameel zegt

        11 januari 2017 om 18:17

        @lincoln: tegen Amerikanen hoef je anyway niet hard aan te schoppen voordat ze overstuur raken…

        Login om te reageren
  14. tarquesh zegt

    11 januari 2017 om 18:29

    Mijn auto heeft geen cruise control, daarom ken ik dat probleem niet.
    Het ligd er hoogswaarschijnlijk ook aan dat ik full control wil.
    Ik rij auto, de auto rijd mij niet. hahahaha :)

    Login om te reageren
  15. farsteps zegt

    11 januari 2017 om 19:02

    Mijn huidige auto en zelfs mijn vorige e46 3series gooide toch echt vanzelf de Cruisecontrol er af zodra er een ESP ingreep is. Met de 3er ooit aquaplanning gehad met de cruise er op, en die ging er direct automatisch vanaf.

    Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    11 januari 2017 om 19:32

    Goeie tip, had ik zelf niet aan gedacht.

    Login om te reageren
  17. Megakix zegt

    11 januari 2017 om 19:36

    Good old fashioned ‘nieuwsgierig rijden’ is er niet meer bij? Volgens mij is dát de enige methode om altijd zorgeloos te rijden en (in elk geval) zelf geen aanrijding te veroorzaken.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      12 januari 2017 om 12:37

      @Megakix: jij bent de eerste die ik hierover hoor. Ooit! Niemand tijdens rijlessen van meerdere rijbewijzen, slipcursussen of gewoon uit interesse die het er ooit over heeft gehad.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        13 januari 2017 om 11:37

        @lekbak: is gewoon mijn stijl van autorijden, interesse in het verkeer (en niet uit angst) en het opmerken van rondom mobiele activiteiten, anticiperen en reageren. Heb bijvoorbeeld totaal geen moeite met een gast die zijn auto vanuit een zijstraat de weg opknalt, maar alleen als hij snel genoeg optrekt. Had hem al gezien, weet dat hij ‘kiest’, dus relaxed rijden. Ik neem aan dat jij dezelfde insteek (gelet op je vele ervaring) hebt ten aanzien hiervan?

        Login om te reageren
  18. eaudi zegt

    11 januari 2017 om 19:42

    Wat nog toegevoegd kan worden: als je zonder cc rijdt en grip dreigt te verliezen heeft gas los al een effect: de voorwielen krijgen dan extra druk. Dat kan net voldoende zijn om een beetje te sturen of de auto onder controle te krijgen. Met cc is dat lastiger, want je moet altijd cancelen, rem aanraken of anderszins. Dat kost altijd méér miliseconden.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 januari 2017 om 11:30

      @eaudi: Dat gas los een effect kan hebben hoeft niet altijd positief te zijn he, dat je voorwielen meer druk krijgen. Achterwielen worden lichter en kun je ook rond gaan (in een bocht)

      Login om te reageren
  19. maxidyne zegt

    11 januari 2017 om 20:08

    Welke mafklapper rijdt in godsnaam met CC aan in gevaarlijke omstandigheden? Dan moet je juist alert en scherp zijn!

    Login om te reageren
    • naamloos3 zegt

      11 januari 2017 om 21:06

      @maxidyne: wel nee gewoon ogen dicht en gas geven

      Login om te reageren
      • martijnb11 zegt

        12 januari 2017 om 12:57

        @naamloos3: gasgeven hoeft juist niet met cc

        Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    11 januari 2017 om 21:48

    Lijkt me redelijk logisch.

    Login om te reageren
  21. rrk147 zegt

    11 januari 2017 om 22:08

    Vorig jaar reed ik ergens in Duitsland op de autobahn 110, met aquaplanning. Op de cc. Ik zag het ASR lampje 2 seconden branden, de voorwielen slipte dus, maar voelde eigenlijk nauwelijks wat in mijn stuur. En de cc bleef erop…. Bij een Alfa GT.

    Remmen om de cc eraf te halen, kan natuurlijk door het pedaal slechts te aaien. Dan branden alleen de remlichten, maar is er nauwelijks vertreaging. Lijkt mij niet echt gevaarlijk.

    Login om te reageren
  22. tjorque zegt

    11 januari 2017 om 22:08

    Heb enkel abs, verder geen cc.
    Dus bij gladde omstandigheden moet ik, net zoals anders, gewoon mijn ogen open houden en met verstand op 200% concentratie op de motor…

    Login om te reageren
  23. krissie zegt

    12 januari 2017 om 09:14

    Zie hier reacties voorbij komen over:
    ABS : kan gewoon, trap je m bij gladheid gewoon doorheen, want blokkerern bij sneeuw = sneller stilstaan. Overigens ooit in een 2004 megane gehad die alsnog niet blokkeerde, terwijl mijn astra dat wel deed.
    ESP : onder echt barre omstandigheden niet mee te rijden, altijd volledig uitschakelbaar systeem nemen. Ooit een astra gehad waarbij ik het systeem onklaar moest maken door stekkers van abs sensoren te verwijderen. Was aldus boekje uitschakelbaar, maar toch niet helemaal 100% dus…
    CC : idd nooit gebruiken bij omstandigheden waar gladheid op kan treden, niet alleen in winter, maar ook bijvoorbeeld tussen weilanden waar boeren op en af rijden, bladeren en zo verder.
    keep lane : bij sneeuwval heb je ook and ere witte strepen op de straat dan wegbelijning. Hoe gaat het systeem daarmee om?
    Noodstopassist : altijd nuttig, aldus mijn antislipcursus leraar (gehad in de tijd dat abs nog niet standaard was) is bij een noodstop altijd vol rem intrappen het beste, ondanks theorieen over bestuurbaarheid. Je staat geblokkeerd altijd als eerste stil.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      12 januari 2017 om 17:13

      @krissie: wat een onzin, ESP moet je juist aan hebben staan bij zeer slechte omstandigheden. Ik weet niet hoe dat op een oude Astra werkt maar bij een moderne BMW werkt het feilloos. Zit nu in de sneeuw in Oostenrijk en dankzij deze systemen kom ik met een RWD de meest besneeuwde heuvels op. De auto doseert zelf het gas en remt waar nodigen elk wiel individueel.

      Daarnaast is cruise control ook ideaal berg af, want de auto versnelt niet onnodig en remt zelf zeer gedoseerd af, met name handig in gladde besneeuwde bochten op smalle berg weggetjes. Daar waar je zelf steeds versneld en afremt gaat alles nu veel geleidelijker. En als 50kmh net te hard is zet ik de CC even op 35kmh en de auto remt zelf netjes af.

      Login om te reageren
  24. krissie zegt

    12 januari 2017 om 09:25

    Aanvulling op esp, als je daarmee vanuit stilstand in echt barre omstandigheden wegrijdt vanuit stilstand, gaat je quto automatisch vermogen terughalen en bijremmen om wielspin te voorkomen. Dat daardoor je koppeling gigantisch op zn lazer krijgt is bijzaak blijkbaar…

    Login om te reageren
  25. mrrallycross zegt

    12 januari 2017 om 12:11

    Dat wordt testen als er sneeuw ligt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North