Een appel is een appel en een peer is een peer. Een auto is een auto en een gevechtsvliegtuig is een gevechtsvliegtuig. Logisch toch? Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben, maar waarom komt het toch zo vaak voor dat mensen appels met peren vergelijken en auto’s met gevechtsvliegtuigen? We hebben er namelijk weer ééntje: een Corvette ZR1 tegenover een F/A-18 Hornet jet.
Leuk, maar heel erg zinvol zijn dit soort vergelijkingen niet. We komen in ons archief vijf van dit soort vergelijkingen tegen maar het gebeurde ongetwijfeld nog veel vaker. Dit wordt dus nummer zes.
Motor Trend neemt de 638 pk sterke Corvette ZR1 mee naar een militaire vliegbasis voor een krachtmeting met de F/A-18 Hornet. Ondanks dat de ZR1 een zeer potente rakker is (7:22,4 op de Nürburgring), kun je de uitslag van de wedstrijd zonder al teveel twijfel voorspellen.
Desondanks is het filmpje best vermakelijk (en daar gaat het om), want de F/A-18 piloot is flink wat vermogen onder z’n reet gewend, maar is toch behoorlijk onder de indruk wanneer hij een stukje mag sturen in de ZR1. Vervolgens mag de Motor Trend presentator ook een stukje meevliegen met de F/A-18 piloot en krijgt dan 7,5 G te verwerken. “Take a deep breath… Reeeadyyy… hit it!”
Vergelijkbare vergelijkingen die hier eerder voorbij kwamen:
– Lamborghini Reventón vs de Panavia Tornado
– Bugatti Veyron vs Eurofighter Typhoon
– Spyker Formule 1 vs F16 straaljager
– Mirage Fighter vs een 911 Turbo vs R1 motorfiets
– Audi R10 vs Harrier straaljager
Bruno zegt
lang, saaai
Reijer zegt
idd daar gaan we weer
Jochempie zegt
“Is that the USA builds two of the most monumental, unforgettable speed machines…”
Ja, EINDELIJK….
Autofan zegt
Amerikaanse stijl, maar leuk om te zien
Stefan-Venema zegt
Diep respect voor die piloten zeg.
Wel een Pro America filmpje zeg :P , “the very best of American engineering” lol
WId zegt
@Porsche911.. en wat heeft dat met een Corvette vs Hornet jet te maken?
_Phil_ zegt
ja duh, tuurlijk wint de fa18, vergeet niet dat dit beest in vroegere tijden, nu trouwens nog altijd, samen met de tomcat de beste straaljager is op het vliegdekschip en 1 van de beste straaljagers die er ooit geweest is. Zeker als je weet dat die zo de geluidsmuur kan doorboren.
CSL zegt
Erg leuk om te zien.
S2000 zegt
Horney zo’n Hornet jet….
Larrs zegt
De vlucht op het einde is wel fantastisch! 8)
Die piloten hebben totaal geen moeite met 7,5G. De presentator probeert niet flauw te vallen en de piloot praat ondertussen heel rustig wat die aan het doen is. :P
Verder vond ik het niet zo interessant. Ze hadden de piloot met de ZR1 op een circuit los moeten laten. Lekker met 1G door de bochten.
Marc1986 zegt
Kelly Clarkson? WTF? Is zij de nieuwe Jezus ofzo? :P
AMGJunk zegt
Super vet!
Althans het rijden in een ZR1 en meevliegen in dat vliegtuig, de vergelijking is lang niet het spannendst.
Thijs zegt
Kelly Clarkson > Zitten een paar van die push momenten in als je het zegt. Waarschijnlijk hebben ze hem tijdens de uitleg gezegd dat hij haar naam moet zeggen alsof ie moet poepen om te zorgen dat ie niet bewusteloos raakt. Ik denk trouwens dat de piloot een pressure suit aan heeft en daarom niet zo hoeft te werken om bij te blijven.
Citrofiel zegt
Het zien van een onervaren persoon in een gevechtsvliegtuig terwijl er veel G worden getrokken is grappig, en volgens mij is dat ook gewoon waarom ze deze vergelijking hebben gemaakt. Meneer de presentator wilde graag een stukje vliegen. Want voor de rest is het onzin.
Antonio zegt
The blue angels zijn best vet, heb ze wel ns gezien bij een vliegshow in leeuwarden, ze zijn wendbaarder dan een vette in elk geval!
Citrofiel zegt
@ autoblog; Jullie hadden Porsche911 toch al een ban gegeven? :?
PCCB zegt
Toch wel zwaar “God bless America” op het eind. Maar voor $117.000 vind ik de ZR1 écht wel z’n geld waard. Mooie wagen.
michael zegt
@Dennis, appels met appels vergelijken levert ook niets op, want daar zit zo weinig verschil tussen.
Dit is misschien wel een van de slechtste gezegdes: Nie meer gebruiken dus!
blokker5 zegt
Behoorlijk mooie beelden. Alleen jammer dat het zo pro USA moet…
Rfreak zegt
@Thijs, ik meende juist dat het een kenmerk van de Blue Angels is dat ze geen pressure suits dragen. Weet het niet 100% zeker.
Ik heb ze ook gezien in Leeuwarden en het is werkelijk onvoorstelbaar hoe die gasten kunnen vliegen. Ze horen bij de beste piloten van Amerika.
Wel cool om te zien dat zelfs piloten van de een van de beste straaljagers ooit ook nog onder de indruk kan zijn van een snelle auto.
TYPHOON zegt
De F14 Tomcatt vliegt al een paar jaar niet meer hoor.
De F18 Hornet populatie wordt ook afgebouwd en vervangen door de Super Hornet
Larrs zegt
@ Rfreak
Ze dragen inderdaad niet zo’n speciale pak. Doen ze vanwege de veiligheid.
http://www.blueangels.navy.mil/index.htm -> FAQ
C6_R zegt
Lekker filmpje hoor, vooral in HD! 7,5G doe je duidelijk niet voor de ontspanning! :lol:
M-lover zegt
een té letterlijke interpretatie van:
We don’t drive fast, we fly low.
zoveel G’s voelen zou ik ok nog wel eens willen doen :D
savethescc zegt
Stelletje rukkers op het einde ook, sjonge jonge zeg. Maar wel een leuk filmpje.
Rfreak zegt
@Larrs, Ik had het natuurlijk ook even kunnen opzoeken idd, bedankt voor de bevestiging.
tom zegt
7.5 positieve g is peanuts voor deze gasten… (15 g is haalbaar)
het word iets anders zodra ze 7.5 g negatief gaan vliegen…
blue angels zijn goeie vliegers, niks op aan te merken, echter zijn het typisch amerikanen, zo ook in leeuwarden, wat een showbinken… :P
spijtig dat er net daarvoor 1 van hun vliegers was omgekomen, ze zoeken erg de limieten op, en gaan daar vaak overheen…
Benz.. zegt
Ik vond het duel Bugatti Veyron vs. Eurofighter Typhoon een stuk indrukwekkender maar dat doet verder geen afbreuk op de prestaties van de ZR1. Alleen de commentator zegt dat de ZR1 Ferrari’s en Lamborghini’s eet als ontbijt..
Dan heb ik nieuws voor hem: Zowel de Lamborghini LP640 als de Ferrari Enzo zitten sneller op de honderd, hebben een hogere topsnelheid en de Lambo moet meer gewicht meetorsen..
Maargoed, als Amerikaans presentator zal de Ring er wel weer bij worden gehaald..
Ach leuke test ;)
Rob USA zegt
Als ik dan toch voor de Corvette zou gaan dan alleen voor de ZR1… ff wachten op een leuk 2e handsje uit de US of A! :)
C6_R zegt
Maargoed, als Amerikaans presentator zal de Ring er wel weer bij worden gehaald..
Haha, dat was altijd het verwijt naar Amerikanen, dat ze hard rechtdoor konden maar niet een bocht door. Nou kan er een dat laatste beter dan, of toch minstens even goed als wagens die twee tot vijf keer zoveel kosten en dan is het weer niet goed… :lol:
Benz.. zegt
Ehm, juist..
Wat is je probleem nu? :)
Mijn enige verwijt is dat het een hondslelijke auto is die er zowel goedkoop uitziet en in feite gewoon een opgevoerde C6 is. Je moet me toch wel gelijkgeven dat hij er aardig, zoniet bijna hetzelfde uitziet als een Z06 of iets dergelijks! (De bumperkit even wegdenken dan..) ;)
Maar het is best goed hoor, ik kraak hem niet de grond in. Hij schijnt heel snel te zijn, (ook op het circuit) maar er zijn snellere supercars hoor. En ja, hij kost maar 120.000 euro. So what? Is hij dan beter ofzo? Nee dat hoeft echt niet.
Maargoed, ieder zijn voorliefde voor zijn/haar merk.
Dat jij de ZR1 het beste, het snelste, het mooiste vind is leuk, maar ik houd er echt niet van. Hij straalt niets uit en ziet er gemiddeld uit. Als je een supercar koopt wil je geen auto die lijkt op een massaproductie Corvette C6..
bram zegt
echt faking droog om te zien dat die fatass helemaal kapot gaat in de bochten. en die piloot maar lekker droog doorlullen:P
C6_R zegt
Jouw enige verwijt zoals je schrijft is dat ie hondslelijk is, dat is jouw mening, mag je hebben maar dat las ik niet in jouw eerste reactie… Zal wel aan mij liggen…
Wat ik wél las in jouw eerste reactie en waar ik op reageerde is het volgende:
Dan heb ik nieuws voor hem: Zowel de Lamborghini LP640 als de Ferrari Enzo zitten sneller op de honderd, hebben een hogere topsnelheid en de Lambo moet meer gewicht meetorsen..
Maargoed, als Amerikaans presentator zal de Ring er wel weer bij worden gehaald..
En dat vond ik persoonlijk nogal opvallend, want zoals het hier nu staat lijkt het of je van mening bent dat acceleratie en topsnelheid wél belangrijk zijn en een snelle ringtijd niet. Opvallend omdat toen Amerikanen niet de bocht om konden maar wel heel snel in een rechte lijn waren, ze dat altijd werd verweten.
Vond ik wel grappig om te zien, the times have changed, that’s all! Verder geen probleem hoor…
remco zegt
Wat een gelul zeg, trappen met die vette!! daar is die toch voor!
lullen doe je maar in de kroeg ofzo
Midasracer zegt
Wow! Wat een mazzelpik om mee te mogen vliegen. Knap dat hij niet heeft gekotst of is flauw gevallen. De blue Angels zijn echt heel bijzonder. Op Leeuwarden gezien. Eerst Amerikaans gewauwel. Ja ja denk je dan. Tot die gasten gaan vliegen. Echt in een andere dimensie dan de ander aerobatic teams.
Wilco zegt
Kansloos filmpje, de F18 wint toch wel. Idd erg pro amerika.
C6_R zegt
^^
Het is een Amerikaans filmpje over een Amerikaanse wagen en een Amerikaans vliegtuig van een Amerikaans stuntteam… Wat had je dan verwacht, een anti-Amerikaans filmpje?
De Nederlandse variant van dit zou ongetwijfeld veel spectaculairder zijn: een Daf tegen een Fokker! :lol:
Guido zegt
@ Typhoon,
Doe mij toch maar een tomcat! Veel stoerder
Benz.. zegt
@C6_R
Dan begrijp je me waarschijnlijk verkeerd! Is heel niet erg hoor. Ik heb gezegd dat de ringtijd er wel degelijk toe doet, alleen dat de presentator het DAAR waarschijnlijk over had.. Aangezien zijn directe concurrenten Ferrari, Pagani, Ferrari sneller naar de 100km/h gaan en een hogere top hebben.
So, thats all..
En de Nederlandse variant zal ongetwijfeld veel spectaculairder zijn:
De Spyker C8 vs. F16? ;)
C6_R zegt
Spyker is een Lets bedrijf en de F16 een AMERIKAANSCHE straaljagert… ;)
Brenny zegt
@Thijs: ze hebben beiden een pressure suit (G-broek) aan. Daardoor kun je trouwens hooguit 1 tot 2G winnen. De overige 7G (uitgaande van een limiter die max 9G toestaat) zul je zelf moeten overwinnen.
Benz.. zegt
@C6_R
Snapte je de ( ;) ) niet in mijn post..
Oftopic: Spyker was toch van oorsprong Hollands?
Christiaan zegt
Geinig! Er zijn heel veel van dit soort tests uitgevoerd zoals:
Audi R10 vs. Harrier
Lamborghini Reventón vs. Panavia Tornado
Bugati Veyron vs. Eurofigter Typhoon
Spyker F1 vs. F-16 MLU (RNLAF : de demo F-16 van Ralph Aarts!) J015
enz….
Ik vind het trouwens wel een goeie gein om de presentator een 7.5 G bocht te laten voelen! :mrgreen: 8)
@Tom:
Je moet niet gaan overdrijven! 15 G is niet te halen, de negatieve 7.5 G is niet te overleven! Je hebt wel gelijk in het zeggen van: ze zoeken erg de limieten op (en dat 7.5 G peanuts is voor die piloten) … Tja, dat krijg je als je voor piloot wil spelen in zo’n team!
Eigenlijk wel leuk dat al die autofabrikanten een race tegen straaljagers willen houden! :mrgreen: