Dacia 1300 Concept is een bruut staaltje design

Auteur: , 27 Reacties

Hoewel de originele Dacia 1300 nog duidelijk aanwezig is in deze studie, heeft de Roemeense Renault 12 een flinke update gekregen richting de 21ste eeuw.

De Dacia 1300 had de eerste auto van het merk kunnen zijn geweest, ware het niet dat de fabriek eerder klaar was dan het design van de Renault 12. In plaats daarvan moesten de Roemenen tijdelijk genoegen nemen met de Renault 8, waar zij de Dacia 1100 van maakten.

Ze moeten wel blij geweest zijn toen de productie van de 1300 in 1969 kon starten, want van veranderingen zijn de Roemenen niet gediend. Tot 2004 werd de 1300 vrijwel onveranderd in de Mioveni fabriek gebouwd. Om de interesse van de consument te behouden werd er ieder jaar wel kleine dingen aan het uiterlijk gedaan en kwam er in 1979 een facelift, maar onderhuids bleef het dezelfde auto. Zaken als airco en ABS waren overbodige luxe die alleen voor de luie westerling was weggelegd.

Alexandru Bogdan Maris, vierdejaars student aan de Transsylvanië Universiteit in Brasov, is trots op zijn vaderlandse automerk en doet er alles aan om het weer op de kaart te zetten. Zo werkte hij in 2009 aan de Dacia Duster Concept, een klein succes dat hem aanspoorde om zijn kennis van automotive design nog verder uit te breiden. Drie jaar lang werkte hij aan de heropleving van de Dacia 1300, en we geven een applaus voor het resultaat.

De belangrijkste elementen van de originele auto – de chromen elementen, roosters, koplampen en achterlichten – worden verenigd in het nieuwe design. De auto moet zich plaatsen in de luxe klasse tussen de Audi A7, Mercedes S-Klasse en Porsche Panamera, maar daar vinden wij ‘m een te stoer uiterlijk voor hebben.

Dit is een muscle car in de dop. De platte neus en hoge motorkap doen sterk denken aan een Ford Mustang, waarbij alleen de achterkant een stuk moet worden ingekort; met 5,1 meter in lengte en 2 meter breed is het een flinke jongen. Maris laat het aan het publiek over wat er onder in het vooronder moet komen te liggen. Hijzelf ziet graag een dikke V8 met achterwielaandrijving verschijnen, maar hij zou ook geen nee zeggen tegen een elektromotor.

Bekijk HIER een 3D tour van de Dacia 1300 Concept op Autojunk.



27 reacties

Mwa, basis is goed. Iets teveel overhang aan de achterkant. Ben benieuwd naar het eindproduct
@almera-ga16det: Ik denk eerlijk gezegd niet dat het verder gaat komen dan dit.
Gaaf ding, lijkt me alleen niet verkoopbaar in de Duitse slede klasse..
Mislukte a7 achterwerk
De voorkant is wel goed gelukt, maar de achterkant.. *kots* daar moet hij nog even aan werken.
@bbroek: zo ziet het origineel eruit: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Dacia_1300_Poina_Brasov.jpg Je kunt het lelijk vinden (vind ik ook) maar het is wel historisch correct…
Concurrent voor de Lancia Delta Intergrale :)
Als dit een voorbode is van wat dacia zal worden, gaan misschien eindelijk de verkoopcijfers omhoog
@douwe: ‘gaan misschien eindelijk de verkoopcijfers omhoog’
Ik weet niet vanonder welke steen je zojuist bent komen kruipen maar Dacia heeft het afgelopen jaar 38,2% geplust ten opzichte van 2012. Die verkoopcijfers gáán dus al omhoog…
@zesinlijn: als ze nou in een iets hoger segment gaan zitten (zoals deze auto doet suggereren) kunnen ze nog veel meer winst maken dan nu, lijkt mij.
De achterkant wat hoger vormgeven en een wat vloeiendere uitstraling, wat andere achterlichten en dan heb je toch een prachtige auto!
Ik heb zo’n vermoede dat als dit gebouwd gaat worden het meer een opgefriste Logan sedan gaat worden of als Renault een beetje meewerkt en met heel veel geluk gaat het lijken op de laguna of dat elektrische ding (fluence dacht ik). Maar aan de anderkant heeft het dan ook een Dacia prijs en dan valt er ook meteen niets meer te klagen.
Leuke inslag en een goede basis, om de Skoda Superb concurrentie te bieden.
Zowel voor-, als achterzijde vind ik geslaagd.
Behalve de beelden, met de deuren open, ogen vreemd, of ligt dat aan mij?
Verder mag er met dit ontwerp best meer gedaan worden, zodat dit het straatbeeld opvrolijkt.
Lekker bijdetijd, maar op nostalgie gebaseerd, erg grappig.
Maken maar!
Hé Dacia, dit is gewoon mooi, dus nu niet meer verder zeiken, maar gewoon maken, verdomme. Ik ben geïnteresseerd.

http://www.autoblog.nl/gallery/Dacia/1300_Concept/Dacia-1300-concept-16.jpg
eerste wat ik dacht is, Simca…
Wat een rare tweede alinea…

De fabriek was klaar, de R12 nog niet maar de 1300 was niet het eerste model???? :$
@iJoost: dat staat best raar geformuleerd inderdaad. Wat ik ervan opmaak en denk dat ze bedoelen is; ze waren eigelijk van plan om in de nieuwe Dacia fabriek te beginnen met de productie van de Renault 12 kopie de Dacia 1300. Maar omdat deze auto nog niet klaar was en de fabriek al wel, zijn ze maar begonnen met de productie van de Renault 8 kopie (Dacia 1100). Als je het nog volgt :-)
Dat achterkant lijkt bijna precies op die zogenaamde jag convertible in gta 5, voor de rest is dit iets teveel auto voor eentje die klein had moeten zijn.
Als deze ook een dacia prijsklasse heeft dan zal die best verkocht worden..
Model op zich is niet verkeerd, kon net zo goed van een ander merk zijn.
nice, bertone-style…. ferrari v8 erin en ju!
Just love it. Onverwisselbaar, en toch bruut tot op het bot. Dacia: geen fancy soft-touch interieur met premium feel, maar eerlijk en degelijk plastic dat dertig jaar mooi blijft in een auto met een buitengewoon mooi ontwerp voor de prijs van luxe koelkast. Doen, Dacia, we hebben al die dure idioteriën als lane departure warning en automatisch inparkeren niet nodig. KISS, en deze auto wordt een hit.
Leuk geprobeerd, laat ik het daar maar op houden…
Bruut broddelwerk.
vind de voorkant wel iets weg hebben in opbouw van een oude scirocco.
Zou nog niet misstaan met Lancia-badge…
Voor- en achterkant zijn goed gelukt maar van opzij bekeken klopt het plaatje niet helemaal. Om hier nu 3 jaar aan te besteden…
Ziet er cool uit, en dat voor een dacia.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).