• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dacia Bigster moet Kodiaqs gaan bang maken

Auteur: willeme, gepost 14 januari 2021 om 14:00 – 10 Reacties

Dacia Bigster

Ze konden de Dacia Bigster Concept helaas geen Dacia Yeti noemen.

Op dit moment lijkt het alsof er twee dingen goed verkopen: premium en ‘value-for-money’. Over premium hoeven we niet te veel te zeggen. Het gaat om mooie kwaliteit, een goede badge, statig design en een puike uitstraling. En als het kan wat technologische noviteiten. Merken als Audi, BMW en Mercedes-benz boeren enorm goed.

Value-for-money

Aan de andere kunt zien we de value-for-money merken. We zeggen even bewust geen ‘budget’. De tijden van echte budget-auto’s ligt alweer een tijdje achter ons. Denk aan de Zuid-Koreaanse merken, Skoda en ook Dacia. Heel veel auto voor een redelijke prijs. Daar zijn wij kennelijk wel voor te porren.

Dacia Bigster

De merken kijken ook goed bij elkaar af. Dat blijkt wel met de Dacia Bigster Concept. Dit is een studie voor een nieuwe crossover. Het gaat niet om een opvolger van de Duster, maar om een extra model in de range. De Dacia Bigster moet, zoals de naam al een beetje doet vermoeden, erboven staan.

  • Dacia Bigster
  • Dacia Bigster
  • Dacia Bigster
  • Dacia Bigster

Dacia Bigster Concept

Als we kijken naar de afmetingen, dan is de Dacia Bigster Concept ietsje compacter dan de Skoda Kodiaq. De Bigster is 4,60 meter lang, 10 centimeter korter dan de enorme Skoda crossover. De basis van de Bigster is het CMF-B-platform. Daar staan enorm veel auto’s van de Renault-Nissan-alliantie op, zoals de Clio, Captur, Juke, Note, Sandero en Logan.

Dacia Bigster

Dacia doet wat dat betreft ‘een Skoda’. Ze pakken het platform van een segment lager, verlengen de wielbasis om zo een grotere auto aan te kunnen bieden. Zo is (even als voorbeeld) de Skoda Scala opgebouwd uit B-segment componenten, maar biedt de auto de ruimte van een C-segmenter voor een prijs die er tussenin zit. Met de Bigster is dat niet anders.

  • Dacia Bigster
  • Dacia Bigster

Studiemodel (nog wel)

Zoals de naam van de Dacia Bigster Concept al sugereert is het een studiemodel. Het is de bedoeling dat de auto uitontwikkeld tot productiemodel. In grote lijnen zal het model overheen komen, minus alle leuke spannende details als de grille-verlichting, enorme wielen, aparte achterlichten en bizarre bumpers. Over de beschikbare motoren wordt nog met geen woord gerept.

We rekenen op diverse benzinemotoren, al dan niet met 48V-ondersteuning. Een Dacia Bigster met hybride of plug-in hybride lijkt bijna onontbeerlijk. Zeker niet aangezien moederbedrijf Renault de technische ‘e-tech’ techniek huis heeft. Wel weten we dat het een zevenzitter moet gaan worden.

Introductie Dacia Bigster

De Franse Roemenen nemen hun tijd voor de Dacia-crossover. De Bigster staat gepland voor 2025. Nog voordat de Bigster op de markt komt, staan er twee auto’s in het B-segment gepland voor 2022 en 2024.

Ook interessant!

  • Dacia DUSTAR
    Dacia DUSTAR is betaalbaar ruimtevaart-programma
  • Dacia stoft Duster af met facelift
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Aston Martin designer vertrekt naar.. Dacia!
    Aston Martin designer vertrekt naar.. Dacia!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Dacia

Vorig bericht: « ABT 1.5 TSI tuning: sportwagenmotor voor 999 euro?
Volgend bericht: Video: bestuurder én passagier slapen in rijdende Tesla »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    14 januari 2021 om 14:28

    Ziet er wel heel erg funky en conceptachtig uit voor Dacia, maar een iets groter model dan de Duster zal het ongetwijfeld goed gaan doen als ze dezelfde typische Dacia prijs kunnen hanteren.

    Het nieuwe logo vind ik wel wat minder. Het lijkt mij net even wat teveel op het logo van die gefaalde Detomaso revival van een tijdje geleden. Kijk en vergelijk: https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/de-tomaso-shows-new-logo-23391_1.jpg

    Login om te reageren
  2. w0ut zegt

    14 januari 2021 om 14:28

    Ziet er niet slecht uit voor een Dacia.

    Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    14 januari 2021 om 15:27

    Kun je straks naar de Lidl om Kipster eieren te halen met de Bigster.

    Kan er niet zoveel mee, die concept-schetsen. Alles altijd even strak. En straks staat er uiteindelijk weer zo’n lullige budgetauto op te kleine wieltjes met halogeen- en gloeilampjes. Zijn die zwarte delen trouwens van verpakkingsmateriaal gemaakt?

    Login om te reageren
    • RobTWo zegt

      14 januari 2021 om 18:13

      Gerecycled plastic, zo te zien.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    14 januari 2021 om 15:45

    Ziet er best stoer uit. Daar iedereen zo laaiend enthousiast is over de Ford Bronco gaan alle Cross-overs vanaf heden ook voorzien worden van een lekker vierkant design.

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    14 januari 2021 om 15:59

    Typisch een auto, die als hij vies is, er nog best stoer uitziet. En dat is eigenlijk een goede ontwikkeling.

    Maar verwacht niet dat er dit soort banden en wielen op gaat. Dat zullen max 18 inch worden, want die zijn de helft goedkoper dan 20/21 inch die hier op zullen zitten.

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    14 januari 2021 om 17:56

    Lang leve de led verlichting. Ontwerpers worden er steeds creatiever mee. Jammer alleen dat zo’n lichtbalk over de hele grille heen volgens mij geen typegoedkeuring gaat krijgen, want dit ziet er fraai uit.

    Login om te reageren
  7. Erik zegt

    14 januari 2021 om 18:28

    De Bigster, de spirituele opvolger van de Logan MCV en Lodgy, ruimte en 7-zitter in één model. Kijkend naar de huidige prijzen van de Duster/Lodgy zal dit in 2025 tussen de € 25.000,- en € 33.000,- gaan kosten. Dacia gaat hiermee de ‘kleine’ portemonnee de rug toekeren (basis Logan MCV € 13.000,- tot Logan MCV Stepway € 18.000,-).

    Login om te reageren
  8. mark383 zegt

    14 januari 2021 om 21:22

    Ik zie ook een vleugje Tesla Cybertruck. Grappig dat dat design dus al toch z’n invloed heeft op deze manier. Dit terwijl bijna iedereen ‘m heel lelijk vond (ik overigens niet).

    Login om te reageren
  9. gezondverstand zegt

    5 juni 2021 om 12:57

    Dacia design director op je CV lijkt me geen aanbeveling.
    Als Dacia met dit soort video’s zijn image wil oppoetsen dan zal het budget er ook wel vanaf gaan.
    Als dan de vormgeving niet minder onbehouwen en cheapo wordt zal dat de verkoop niet ten goede komen. Als je goedkoop wil rijden en niets om auto’s geeft koop je Dacia. Een andere reden kan ik niet bedenken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North