• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dacia Sandero voor slechts €5000,- (in Duitsland)

Auteur: Alwood, gepost 19 januari 2009 om 13:56 – 40 Reacties

Dacia Sandero


Angela Merkel heeft iets ‘nieuws’ bedacht. Geef mensen gewoon een hele smak geld voor een oude bak en dan kopen ze vanzelf wel nieuwe auto’s. Dit komt dan bovendien het milieu ten goede, nieuwe auto’s zijn immers veel schoner, toch?

Bij de oosterburen krijg je maarliefst €2500,- terug voor je oude brik. De nieuwprijs van een Dacia ligt in Duitsland op €7500,- dus reken je voordeel uit. Klinkt allemaal heel aantrekkelijk natuurlijk, een nieuwe auto voor 5k eurie moet je meteen doen! Vergeten wordt echter dat de tweedehandsmarkt ook niet onbelangrijk is.

Naar buiten toe is de 2,5k sloopbonus voor oude wagens om milieuredenen ingevoerd, echter speelt de Duitse auto-industrie hierin een veel belangrijker rol. Door het invoeren van de inruilbonus hopen de Duitse lands-bestuurders op een toename van de verkopen van nieuwe auto’s. Deze toename moet vervolgens weer meer productie toelaten. Meer autoproductie betekent meer werkgelegenheid, echter moeten er dan wel vooral nieuwe Duitse auto’s verkocht worden.

Vooralsnog lijkt de 2,5k vooral invloed te hebben op de occasionprijzen. Een leuk tweedehandsje scoren is er op deze manier niet meer bij. Het inruilvoordeel zit namelijk niet op occasions, ook niet als deze aan allerlei moderne ‘zuinigheidsregels’ voldoen. Ik zie in de nabije toekomst een daling van de import van Duitse auto’s…

Met dank aan Pim voor de tip!

Ook interessant!

  • Dacia Sandero crashtest
    Dacia Sandero crashtest onterecht dramatisch
  • Zo voorkomt Dacia dat jij straks een ouderwets interieur hebt
  • Dacia DUSTAR
    Dacia DUSTAR is betaalbaar ruimtevaart-programma
  • Dacia stoft Duster af met facelift

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

Dacia, milieu, Verkeer

Vorig bericht: « Citroen C-BIONIC concept
Volgend bericht: Autoblog Bloopers uit 2008 (deel 1) »

Lees Interacties

Reacties

  1. VonStroke zegt

    19 januari 2009 om 14:02

    Great news!… ;)

    Login om te reageren
  2. bentley1969 zegt

    19 januari 2009 om 14:10

    Zal ik de Dacia even inpakken of eet u hem hier op?

    Login om te reageren
  3. RenesisHP zegt

    19 januari 2009 om 14:13

    De Duitsers hebben veel vertrouwen in Dacia…
    Ze zijn nog niet verbannen of aangeklaagd, dus…. ;)

    Login om te reageren
  4. Arthur zegt

    19 januari 2009 om 14:13

    De bonus helpt voornamelijk de mensen die toch al een hele goedkope auto zouden kiezen. Maar dit zijn voornamelijk Aziaten en Oostblokautos’s, dus zal het effect op de werkgelegenheid in Duitsland miniem zijn. En voor het milieu weet ik nog niet zo zeker of je beter in een Focus van 10 jaar oud kunt rijden of in een nieuwe Dacia Sandero met een antieke Renault-motor voorin.

    Als Merkel echt constructief de economie wil helpen kan ze beter investeren in ontwikkeling van nieuwe technologien dan in kapitaalvernietiging, want daar komt deze regeling in feite op neer.

    De gemiddelde Duitser woont namelijk in een klein huurhuisje maar heeft binnenkort wel een door de staat gefinancierde nieuwe auto voor de deur staan. Iets klopt hier niet.

    Login om te reageren
  5. RRRobert zegt

    19 januari 2009 om 14:20

    Niet alleen komt de occasion-kopende consument er bekaaid vanaf, een behoorlijk deel van de occassionhandel, inclusief exporteurs duw je er op termijn de WW mee in. En zelfs autodemontagebedrijven ga je hier op de langere termijn niet mee blij maken want door het te verwachten overschot aan ‘afgedankte’ auto’s zal de inkoopprijs van ‘wrakken’ welliswaar laag zijn, maar tegelijkertijd zal dit leiden tot een gigantische berg gebruikte autoparts waar straks niemand op zit te wachten. Want of je een oudere auto nu opknapt, of inruilt tegen zo’n bonus…

    Tot slot de gestelde verwachtingen: …hopen de Duitse lands-bestuurders op een toename van de verkopen van nieuwe auto’s (…) meer productie (…) meer werkgelegenheid,. Kijk, dat zou wel eens zeer tegen het zere been van de EU kunnen worden, want dan praat je niet meer over een milieumaatregel, maar over een onvervalste vorm van verkapte overheidssteun.

    Login om te reageren
  6. Niels zegt

    19 januari 2009 om 14:32

    @VonStroke: dat was ook precies wat ik in gedachte had ;). Ik denk alleen nog steeds niet dat ik hem zou kopen.

    Login om te reageren
  7. Autofans.be zegt

    19 januari 2009 om 14:35

    Bij mij mag hij wel in de garage komen te staan, zonder twijfel. In mijn ogen een zeer leuke stadsmus

    Login om te reageren
  8. ju zegt

    19 januari 2009 om 14:45

    Die bonussen zijn héél slecht voor de markt van tweedehandsonderdelen. Binnen een paar jaar vindt je bvb geen deuren meer voor oude Fiesta’s enz…

    Vooral voor toekomstige classics is dit een heel slechte zaak!

    Login om te reageren
  9. jOnas zegt

    19 januari 2009 om 14:48

    @VonStrok, @Niels

    idem hier :D

    Login om te reageren
  10. Lexus zegt

    19 januari 2009 om 14:54

    in amerika moet er 5000euro toegegeven worden voordat mensen daarin gaan rijden :P

    Login om te reageren
  11. disco3 zegt

    19 januari 2009 om 14:57

    maar de vraag is, wie wil er hier een dacia sandero?

    Login om te reageren
  12. Autofans.be zegt

    19 januari 2009 om 15:01

    @ Lexus; hoezo? Kennissen van me hebben een Mustang gehuurd en dat koste ze helemaal niet veel geld :)

    tenzij je het ‘sarcastisch’ meende :)

    Login om te reageren
  13. victortje zegt

    19 januari 2009 om 15:10

    @disco3, ik zou het best willen, beter dan me fietsie hoor, ook al mag ik nog niet rijden, voor dat geld is het toch een goed uitgeruste, veilige auto!

    Login om te reageren
  14. Alex2 zegt

    19 januari 2009 om 15:11

    Is volgens mij een leuke auto volgens James May…..NOT

    Login om te reageren
  15. Murphmeister zegt

    19 januari 2009 om 15:32

    Poewee, ben ik even blij dat ik m’n 325i afgelopen december nog voor een prikkie heb kunnen ophalen in Duitsland.

    Login om te reageren
  16. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 januari 2009 om 15:35

    Ja, ben erg benieuwd wat voor invloed dit gaat hebben op de occasionmarkt…

    Als je denkt aan een nieuwe auto is het WEL handig even een brik van 250,- te kopen en deze voor 2.500,- in te ruilen!!

    Snel verdient!

    Login om te reageren
  17. W!d zegt

    19 januari 2009 om 15:42

    @SAAB, moet minimaal een jaar op je naam staan

    Login om te reageren
  18. Linkador zegt

    19 januari 2009 om 15:54

    De tweedehandstroep dat sowieso minder dan 2500 haalt, gaat meestal naar derde wereld landen.

    Dus minder lange aftands transport, geen afgeschreven troep in de Sahara en een kans voor een upgrade naar een Sandero voor wie met een waardeloze roestbak rondrijden.

    Login om te reageren
  19. Jandepandaman zegt

    19 januari 2009 om 15:54

    :mrgreen: …Geldt dat ook voor ons Nederlanders als wij onze auto in Duitsland gaan inleveren………..? Héél misschien wordt JandePandaman dan wel JandeSanderoman… :-P

    Login om te reageren
  20. bmw zegt

    19 januari 2009 om 16:02

    Zoveel negatieve reacties hier. Wat maakt deze premie nu uit voor de occasiemarkt? De premie is net bedoeld om mensen aan te zetten niet in hun oude karretje te blijven rondrijden. Het is net om aan te zetten tot kopen, dus er worden toch geen potentiële klanten weggehaald? Bovendien zijn die auto’s van <2500 EUR ook niet meer interessant voor de occasiedealers…

    Login om te reageren
  21. Huin zegt

    19 januari 2009 om 17:09

    Toch best een leuk karretje, en hou je geld over voor carbon stickers en racepedalen!
    Balkan-tuning baby!

    :)

    Login om te reageren
  22. marruk zegt

    19 januari 2009 om 17:49

    @bmw:
    Jij snapt het volgens mij nog niet helemaal…

    @jandepandeman: lol, laat maar weten of angela je het voordeel van de twijfel gunt ;-)

    Login om te reageren
  23. Franco zegt

    19 januari 2009 om 18:09

    Ik begrijp de gehele heisa niet!
    2500 treuro terug voor je autootje (die verder 100% top is) enne…hoeveel kost een fatsoenlijk, in Duitsland geproduceerde, auto???

    Een Mercedes koopt je er niet van, laat staan een BMW of een Audi! :mrgreen:
    Dat wordt dan een Skoda (geen VW Polo, want die wordt gebouwd in Spanje… :roll: )

    Ik denk dat de volgende kredietcrisis zich in Duitsland zal voltrekken, als de overheid toestaat (of zelfs stimuleert) dat mensen massaal gemiddeld 15000 treuro gaan lenen om maar een milieu-vriendelijke auto te kopen en de Duitse autobouwers te helpen.

    Login om te reageren
  24. Guido zegt

    19 januari 2009 om 18:20

    Dan liever een tweedehands BMW 325i Coupé :D voor die 5000,-

    Login om te reageren
  25. Fout zegt

    19 januari 2009 om 19:08

    Slim om hun auto-industrie een handje toe te steken. Dacia is immers Duits…, of was het Roemeens (+Frans)

    Login om te reageren
  26. Willem zegt

    19 januari 2009 om 20:05

    Wat is dat nou allemaal wat een gezeik dat een dacia een antieke motor heeft schrijft lexus in zijn repro uit japan,ga er erst eens in rijden (proefrit) en geef dan pas je oordeel en die is nu juist door de meeste rijders en autobladen als zeer positief omschreven.
    ik heb er zelf ook in gereden en ben zeer positief over de kwaliteit die je voor deze prijs krijgt geleverd.
    eerst denken dan doen.

    Login om te reageren
  27. H zegt

    19 januari 2009 om 21:24

    great news everyone

    Login om te reageren
  28. Citrofiel zegt

    19 januari 2009 om 21:36

    Laat 2,5k nu eens heel weinig zijn op de prijs van een beetje Duitse auto, dus je eigen industrie steun je er niet mee. Dat zouden inderdaad best wel eens tot wat meer verkochte Dacia’s kunnen leiden.

    Login om te reageren
  29. Ottoface zegt

    19 januari 2009 om 23:20

    goed voor veiligheid en milieu

    Login om te reageren
  30. Marcello zegt

    19 januari 2009 om 23:26

    Quoting (JC & JM) Top Gear:

    JM: “Great (sarcasm) news! The Dacia Sandero for € 5.000,- in germalyland”

    JC: “Greattttt (sarcasm)”

    … next topic!

    Login om te reageren
  31. pim zegt

    20 januari 2009 om 00:42

    joepie, mijn eerste autoblog inzending :) Het beste aan dit alles is nog de bijbehorende reclame van dacia, met daarin lookalikes van che gevara, karl marx, ghandi, moeder theresa en nog een paar, waarbij che verzucht “het is tijd voor een nieuwe revolutie”, en dan ploef de dacia in beeld komt, hah, lekker goedkoop. De Dacia Logan sedan die in NL niet meer te krijgen is kost overigens 7300, dus best kans dat je al voor 4800 een nieuwe auto krijgt :)

    Voor mezelf wordt het niet makkelijker, ik heb een 16 jaar oude volvo 440 (met groene milieusticker!) die beduidend minder dan 2500 euro waard is, maar ik wil niet per se een nieuwe auto, de goedkoopste auto die ik zelf zou overwegen is een toyota yaris, maar dan met een autobahnfähige motor en natuurlijk airco en nog een paar dingen en dan zit je zo op de 15000 euro. En als je zoveel uitgeeft wil je ook volkasko, en dat kost me dan weer kapitalen per maand

    Dus dacht ik aan een tweedehands bmw van een jaar of 9 oud, voor een goede ben ik overigens nog steeds 5000 euro kwijt! En dan krijg ik niks voor mijn oude :( Dankjewel. Angela, voor deze nutteloze regeling!

    Login om te reageren
  32. Wollie zegt

    20 januari 2009 om 08:08

    Voor 5000 euro koop je in Duitsland ook een Fiat Panda, die is een pak betrouwbaarder dan zo’n Dacia. En voor een belachelijke 6500 euro koop je een Grande Punto !

    Login om te reageren
  33. Thijs zegt

    20 januari 2009 om 08:30

    Is het maximaal 2500 euro of 2500 per brik? Wanneer voeren ze dit in nederland in? Mijn auto gaat rond de zomer waarschijnlijk de deur uit en als ik er dan 2500 euro voor krijg is dat voor mij meer dan ik zou krijgen ergens anders.

    Login om te reageren
  34. VTEC Tedje zegt

    20 januari 2009 om 11:45

    Zou het dan ook zo zijn, dat een luxe wagen nog meer status krijgt? Want hoe het systeem ook in elkaar zit, dure wagens zullen er wel niet goedkoper van worden!

    Veel autoliefhebbers zullen heus twijfelen aan de populariteit van de zogenaamde ‘vrekkenbak’. Maar de belangstelling voor deze wagens blijkt toch enorm. (verkoopsucces van de Logan, MCV enz) Woonwijken vol prospects ;-) Je rijdt nieuw, voor ‘weinig’.

    Niet dat ik er zelf graag eentje zou kopen :-D

    Login om te reageren
  35. GerreLekker zegt

    20 januari 2009 om 13:15

    @Wollie: Dacia = Renault en dan wil ik nog wel eens zien of een Fiat wel betrouwbaarder is…

    Login om te reageren
  36. 900 TURBO zegt

    20 januari 2009 om 14:10

    Gadverdamme!
    Van mijn mooie 900 blijven ze af met hun poten!

    Login om te reageren
  37. pj zegt

    20 januari 2009 om 22:35

    Als iedereen 2,5K krijgt bij aankoop nieuwe wagen, komen er toch meer tweeehandsjes op de markt en is er minder bereidheid tot betalen voor diezelfde tweedehandsjes? Gevolg: Veel en goedkope koopjes in Duitsland.

    Login om te reageren
  38. Bas zegt

    20 januari 2009 om 23:04

    Tja dat wat Merkel gedaan heeft kan in Nederland net iets gemakkelijker.
    Gewoon de BPM afschaffen.

    Login om te reageren
  39. Bas zegt

    20 januari 2009 om 23:05

    maarja…met zo’n maatregel kun je ook gelijk de tweedehands markt afschaffen.

    Login om te reageren
  40. olislagers marcel zegt

    28 januari 2009 om 15:50

    mooi die 5000 euro voor een auto nu nog in nederland groetjes marcel

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North