• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daihatsu doet raar: concepten in Tokyo

Auteur: RubenBaeten, gepost 7 oktober 2009 om 13:04 – 39 Reacties

Daihatsu Basket concept


Daihatsu’s productieauto’s zijn net zo interessant als een lege fles melk, en aangezien ze op de Tokyo Motor Show toch wel een beetje publiek willen trekken hebben ze maar wat rare conceptcars meegenomen.

Waar ligt de nadruk op, denk je? Juist: klein en zuinig. Maar dan wel in zo vreemd mogelijke vormen. De normaalste van het stel is wel de e:S, een iQ-achtig kleintje met een benzine driecilinder van 660 cc. Dit propje moet dankzij een gewicht van 700 kg en start-stoptechnologie een verbruik van rond de 1 op 30 kunnen halen.

Een beetje apart wordt het met de Deca Deca. Deze koel/vriescombinatie heeft een lage vloer en dunne wegklapstoeltjes, zodat je er zo’n beetje alles in kwijt kunt wat je maar wilt.

En dan de Basket. Ja, de Basket, een Méhari-achtige bizarromobiel voor mensen die snelheid, comfort of veiligheid echt helemaal niets kan schelen. Of natuurlijk voor iemand die wel houdt van behoorlijk rare karretjes. Zet maar voor de deur dus, lachen man.

Ook interessant!

  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Toyota laat alvast de extra hete GR Yaris zien!
  • Snelste Subaru ooit moet 'Ringrecord gaan pakken
  • Defender imitatie van DAMD
    Defender imitatie van DAMD is hilarisch

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Daihatsu, tokyo-2009

Vorig bericht: « Exclusieve Jaguar XJL Supercharged Neiman Marcus
Volgend bericht: Gespot: Limited Edition deel IV »

Lees Interacties

Reacties

  1. Treff zegt

    7 oktober 2009 om 13:06

    OMG … hopelijk alleen voor de Aziatische Markt!

    Login om te reageren
  2. autoblogger zegt

    7 oktober 2009 om 13:08

    Fantastisch! Daihatsu FTW!

    Login om te reageren
  3. WId zegt

    7 oktober 2009 om 13:08

    Die basket is wel handig voor de golfclubs..

    En is die Tanto niet gewoon een nieuwe Daithatsu Move?

    Login om te reageren
  4. Neptukker zegt

    7 oktober 2009 om 13:08

    “Daihatsu’s productieauto’s zijn net zo interessant als een lege fles melk”

    Deze quote van jullie gaat tot heel wat boze recties van (melk-)boeren leiden. Dit is een belediging voor de melksector tot op het bot. Bied excuses aan zolang het nog kan!

    Login om te reageren
  5. vla zegt

    7 oktober 2009 om 13:09

    De Basket is de G-klasse voor de Dalai Lama.

    Login om te reageren
  6. Headhunterz zegt

    7 oktober 2009 om 13:23

    hahaha wat een misbaksels :lol:

    Login om te reageren
  7. _Eend_ zegt

    7 oktober 2009 om 13:29

    Is die e:S niet gewoon een iQ met een Mini Cooper dak? Grappig autootje, dat wel. Maar wat ik me nou afvraag, zou je met een grotere motor nou meer milieuvervuiling veroorzaken? Een grotere motor = snellere auto en dus (in theorie) minder lang op de weg.

    Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    7 oktober 2009 om 13:31

    Smaken verschillen van continent tot continent, maar dat pickupje lijkt me best verkoopbaar, in zuidelijker landen.

    OT: kom maar op, met die kleine turbo’tjes!

    Login om te reageren
  9. Lotus Omega zegt

    7 oktober 2009 om 13:33

    aaahrg!! neeeeee!!!!

    dat de wereld vergaat weet ik, en dat we het willen uitstellen is prima, maar op deze manier niet! dan ga ik liever 10 jaar eerder dood!

    Login om te reageren
  10. Laue zegt

    7 oktober 2009 om 13:36

    Ik dacht eerst om een DS3 zou gaan, beetje de vormen, kleurstelling,enz.

    Login om te reageren
  11. Laurens zegt

    7 oktober 2009 om 13:45

    Daihatsu is trouwens Scion (?) in US, en verkoopt daar prima, als dochtermerk van Toyota…

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      7 oktober 2009 om 14:11

      @Laurens: dat is niet waar. De Daihatsu Sirion (Coo in Japan) is gewoon een Toyota bB met wat aanpassingen. De vorige bB was nl ook al een Scion (het is een submerk van Toyota!). De huidige is er trouwens ook nog als Subaru Dex in Japan. De rest van het Scion-gamma zijn ook gewoon Toyota’s in Japan. Hoewel de tC speciaal voor NA is ontworpen

      Login om te reageren
      • Laurens zegt

        7 oktober 2009 om 14:20

        @MattCurlew: uitstekende reactie…

        De Materia verkopen ze in US als Scion? Valt Subaru trouwens ook niet onder Toyota tegenwoordig. En welke andere merken nog meer (behalve Lexus)?

        Login om te reageren
  12. Wits zegt

    7 oktober 2009 om 14:06

    Die laatste heeft wel wat weg van de duitse WOII VW Kubelwagen. De 2e is meer een rijdende verhuisdoos in de catagorie MB G klasse rijdende zeecontainer.

    Login om te reageren
  13. Chriss zegt

    7 oktober 2009 om 14:24

    @ Laurens: Fout, het is een niche-merk van Toyota ;) Maar ze wisselen modellen van elkaar uit tussen daihatsu en toyota, dus vandaar dat de xB op zo’n vierkante bak lijkt die ook in NL rondrijdt (kan ff niet op de naam komen).

    Login om te reageren
  14. Chriss zegt

    7 oktober 2009 om 14:25

    wat mattCurlew al zij..had iets eerder moeten refreshen..

    Login om te reageren
  15. Simpson zegt

    7 oktober 2009 om 14:26

    ik vind dat busje wel geinig, alleen zit het dode-hoek raampje wat hoog….

    maargoed, zo raar is het huidige daihatsjoe aanbod toch niet?
    die sirion vind ik best een leuk wagentje.

    best wel raar eigenlijk dat die busjes a la subaru E10/E12 hier nooit zijn aangeslagen, 7 persoons, open dak, 4WD.

    in duitsland zie je ze nog wel eens rijden, ideaal voor moeders de vrouw om de koters mee naar de supermarkt te brengen.

    Login om te reageren
  16. MattCurlew zegt

    7 oktober 2009 om 14:30

    Ach in Japan werken merken wel vaker samen. Suzuki met Mazda en soms zijn daar dan ook weer Nissan modellen van :P

    Materia verkopen ze niet in de VS. In de VS hebben ze de xD (Toyota IST in Japan). In Europa is ie iets aangepast en heet ie Urban Cruiser. De xB wordt in Japan verkocht als Toyota Corolla Rumion. De vorige xB was de vorige bB in Japan. De voorloper van de xD, de xA, was de vorige IST.. snappie nog? :P

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      7 oktober 2009 om 17:53

      @MattCurlew: De tweede generatie van de Toyota bB is sinds 2007 in gewijzigd uiterlijk bij ons leverbaar als Daihatsu Materia. Bron: wikipedia over het merk scion…

      Login om te reageren
      • MattCurlew zegt

        7 oktober 2009 om 18:27

        @Laurens: duhhh…!

        Login om te reageren
  17. MattCurlew zegt

    7 oktober 2009 om 14:33

    Om het even af te maken: Daihatsu Coo vs Toyota bB

    Snap trouwens niet dat ze de nieuwe Toyota bB ook gewoon als nieuwe Scion xB op de markt hadden gebracht in de VS. Die ziet er beter uit dan de huidige modellen..

    Login om te reageren
  18. MattCurlew zegt

    7 oktober 2009 om 14:35

    Sorry, Toyota bB vs Daihatsu Coo (Materia). Ps: dat logo is idd geen Toyota logo maar veel Toyota’s hebben in Japan een eigen logo. Waarom weet ik niet meer echt. Volgens mij had het met het segment te maken ofzo. Het is iig geen Scion logo want dat kennen ze niet in Japan

    Login om te reageren
  19. Bobby Orlando zegt

    7 oktober 2009 om 14:37

    En maar lachen met de Aziaten, gelukkig doet de Nederlandse auto-industrie het beter….

    Login om te reageren
  20. Chriss zegt

    7 oktober 2009 om 14:56

    *zei

    Login om te reageren
  21. Mr. Dj M. zegt

    7 oktober 2009 om 15:10

    Die Deco is kansloos en de E-S tjah die zou eigenlijk van onder iets uitgerekt moeten worden. Dan is het wel een mooi autotje, nu is het net als alle andere dwergjes gewoon net niet. Dat gaat gewoon niet met dat formaat kennelijk.

    Die Basket, tjah retro en vierkant. Die is gewoon heel gaaf!

    Login om te reageren
  22. M3_lover zegt

    7 oktober 2009 om 15:51

    Dramatisch dit! Zal misschien wel succes krijgen bij de oudjes? :-)

    Login om te reageren
    • Bobby Orlando zegt

      7 oktober 2009 om 18:38

      @M3_lover: heeft jouw vrouw dan interesse?

      Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    7 oktober 2009 om 16:20

    Die Basket is gewoon briljant. Bouwen dat ding!

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    7 oktober 2009 om 16:36

    snelheid en comfort is alleen interessant voor verwende armoe-zaaiers ..

    dus ik ga 100% mee met @Klassiekerrally ..

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    7 oktober 2009 om 17:42

    Het zou toch een fantastisch grappig idee zijn om die Basket daadwerkelijk te gaan verkopen… De Deca Deca is te lelijk voor woorden en zou in Europa geen succes worden, eigenlijk net zo min als de Basket. Maar dat is nog een geinig (jongevrouwen-)imagobouwertje. De e:S (wat een naam) is vrij normaal en gun ik ook wel een kans tegen de komende Lupo.

    Login om te reageren
  26. BMW über alles zegt

    7 oktober 2009 om 17:48

    hoe idioot ze er ook mogen uitzien, ben ik ervan overtuigd dat deze misbaksels als zoete broodjes zouden verkopen
    dwazen zijn in meerderheid

    Login om te reageren
  27. Tony zegt

    7 oktober 2009 om 18:30

    Die basket is te gek!

    Login om te reageren
  28. Esprit_de_Flandre zegt

    7 oktober 2009 om 21:19

    Die e:s lijkt idd wel de Daihatsu-versie (lees: goedkopere versie) van de iQ. En die Deca Deca, zo’n vierkante bakskes doen het echt goed in Japan. Ieder merk heeft er daar 1 à 2 van in het gamma. En een nichemodel als de Basket geraken ze ook wel kwijt.

    Login om te reageren
  29. Xaffe zegt

    7 oktober 2009 om 22:17

    Dit lijkt wel een nieuwe Citroën Méhari :-)

    Login om te reageren
  30. Cantago zegt

    8 oktober 2009 om 00:56

    Ik blijf het zeggen… Iedere keer denk ik weer dat het niet lelijker kan, maar jawel, ik vergis me weer! Kan Autoblog niet een filter voor deze meuk instellen? Want dit wil toch niemand? (toch?)

    Login om te reageren
  31. sjazz zegt

    8 oktober 2009 om 09:59

    ehm… volgens mij betekent “DECA” “groot” in het japans.

    Login om te reageren
  32. Gekke G. zegt

    8 oktober 2009 om 10:27

    Whahaha een Daihatsu Landaulet, nog even oefenen jongens!

    Login om te reageren
  33. Backfire zegt

    8 oktober 2009 om 18:58

    Zet die basket maar bij mij voor de deur, te gek karretje.

    Login om te reageren
  34. Esprit_de_Flandre zegt

    8 oktober 2009 om 19:20

    Iemand deze al gezien? Een concept voor een opvolger van de Copen. Ziet er wel leuk uit. Is wel al van een tijdje geleden. Hopelijk brengen ze hem weer hierheen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North