Subaru heeft met de spectaculaire STI E-RA maar één doel: een recordtijd neerzetten op de Nordschleife.
Zeg je Subaru, dan zeg je boxermotor. Deze motoren met hun onmiskenbare sound zijn onlosmakelijk verbonden met het merk. Toch moet ook Subaru er aan geloven. Het is een eigenwijs merk, maar ze zijn ook weer niet zó eigenwijs dat ze niet elektrisch gaan.
De eerste elektrische Subaru – de Solterra – is in samenwerking met Toyota tot stand gekomen. En dat betekent dus dat deze auto rijkelijk laat is. Daarnaast kenden we de auto al als de Toyota bZ4X. Er viel dus niemand steil achterover bij de onthulling van de Solterra.
Op de Autosalon van Tokyo doet Subaru nu een poging om wat meer indruk te maken. Zo hebben ze een STI-versie van de Solterra meegenomen (zie onder). Maar dat is natuurlijk niet genoeg om de show te stelen. Daarom heeft Subaru ook een spectaculaire concept car meegenomen: de STI E-RA.
De naam geeft al aan dat Subaru meer met deze auto van plan is dan alleen de show stelen. De letters E-RA staan namelijk voor Electric-Record Attempt. Subaru wil met deze auto het ronderecord voor EV’s op de Nordschleife pakken.
De elektrische raceauto is voorzien van vier elektromotoren (voor elk wiel één), geleverd door Yamaha. Samen zijn deze goed voor niet minder dan 1.088 pk. Toevallig is het vermogen daarmee exact gelijk aan dat van de Porsche Mission R, óók een elektrische racewagen. De strijd om het ‘Ringrecord kan dus nog spannend worden.
Subaru is bijzonder ambitieus, want ze mikken op een rondetijd van 6 minuten en 40 seconden. Dat is bijna net zo snel als het huidige overall ‘Ringrecord. En het is enorm veel sneller dan de huidige snelste EV op de ‘Ring, de Model S Plaid. Die klokte een tijd van 7:35,579. Maar dat is natuurlijk geen hardcore racewagen.
De auto is nu nog een concept dus het gaat nog even duren voordat de Subaru STI E-RA daadwerkelijk de Nordschleife gaat bestormen. Dat heeft Subaru voor volgend jaar op de planning staan.
aziz zegt
Mijn eerste auto was een subaru minijumbo in het goudbruin, was een twee cylinder 4 bak, Had er toendertijd een sony autoradio ingebouwd in het dashbord kastje omdat hij in die trim (lees: heel kaal) geen luxe had, Hij klonk als een kleine tractor.
Arno's zegt
Ik vond die 2 pittertjes wel lekker lopen. Stationair kon je zowat de toeren tellen, net een naaimachine.
En dat voor toentertijd 10.500,- guldens
ty5500 zegt
Elektrisch record stond toch op de VW ID R (6 min 5 sec)? Is geen productieauto maar deze Subaru toch ook niet.
fmgarcia zegt
@ty5500: ja dan is dit toch hetzelfde🥴
ty5500 zegt
Niet echt, de schrijver zegt dat ze mikken op 6min40 (overall ring record) en dat de snelste ev de plaid is op de ring. Het lijkt mij echter dat de ID-R de snelste EV op de ring is en reeds een record van 6 min 5 heeft neergezet.
https://www.volkswagen.nl/nieuws/volkswagen-idr-klokt-nieuw-ronderecord-op-nurburgring/
kareljansen zegt
Als je het vermogen in kW zou vermelden (wat het enige juiste is overigens) dan is het iets minder toevallig dat deze exact zoveel pk’s heeft als de Porsche.
cossiekiller zegt
Maar 800 is niet eens 1000. Dat bekt niet.