• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daihatsu gewaarschuwd om misleidende reclame

Auteur: Dennis, gepost 29 januari 2008 om 23:03 – 29 Reacties

Daihatsu Cuore

Ga even rustig zitten, want nu komt het. Daihatsu maakt misleidende reclame! Schokkend, maar het is echt waar. Zo oordeelde de Reclame Code Commissie, die het automerk heraaldelijk op de vingers tikte. In een advertentie in dagblad De Pers, op drie pagina’s van de website en in een drietal brochures beweert Daihatsu dat de nieuwe Cuore de zuinigste benzineauto ter wereld is. Dit kan volgends de RCC niet worden aangetoond en is dus misleidend.

Tevens mag Daihatsu niet roepen dat de Daihatsu-modellen elk afzonderlijk behoren tot de schoonste en zuinigste in hun klasse. Termen als ‘klimaatneutraal’ en ‘CO2 neutraal’ kunnen volgens de RCC eveneens niet door de beugel, omdat daarvan ten onrechte de suggestie uitgaat dat het klimaat geen enkele nadelige invloed zou ondervinden van Daihatsu automobielen.

De Comissie had Daihatsu al eerder gewaarschuwd om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken, vandaar dat men de uitspraak nu openbaar heeft gemaakt.

Als je een Daihatsu Cuore overweegt, sta je overduidelijk niet erg krachtig in het leven. Om die reden ben ik dus blij dat de Reclame Code Commissie actie onderneemt op het moment dat de zwakkere in onze samenleving dreigen te worden benadeeld. (via: adformatie)

Ook interessant!

  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Mercedes verwijdert reclame na ophef in China
  • Amsterdam verbiedt reclame voor benzineauto's in metrostations
  • Den Haag verbiedt reclame voor benzine- en dieselauto's

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

cuore, Daihatsu

Vorig bericht: « Ferrari FXX geveild voor 2,6 miljoen euro
Volgend bericht: Smart Fortwo voor ongeruste ouders »

Lees Interacties

Reacties

  1. VonStroke zegt

    29 januari 2008 om 23:06

    Misschien gewoon alle reclame van Daihatsu verbieden? :P

    Login om te reageren
  2. vla zegt

    29 januari 2008 om 23:10

    dat men de uitspraak openbaar nu heeft gemaakt

    die nu hoort voor openbaar ;) ik weet dat ik een mierenneuker ben, maar zoals jullie zelf zeggen; er kijken dagelijks heel veel mensen op AB en dus heb ik het gevoel dat ik het aanzien ervan weer eens heb verhoogd :P

    -edit: wie had het woordje “nu” verplaatst?-

    Login om te reageren
  3. Klassiekerrally zegt

    29 januari 2008 om 23:10

    HEY! Kom niet aan de Cuore! ;)
    Vind ’t een top auto’tje. Vakantie in de Eifel, bergje op bergje af, vol bepakt en bezakt, twee kinderen achterin. Niet expres zuinig rijden, maar toch 1:18. Gaaf toch?
    Rijdt in de stad nog heerlijk vlot ook!

    Want one! :evil:

    Login om te reageren
  4. HQ zegt

    29 januari 2008 om 23:19

    1:18 zuinig? of 1:28?

    mijn 1350 kg wagen rijdt ook 1:15

    ben beetje in de war

    Login om te reageren
  5. Ejay zegt

    29 januari 2008 om 23:20

    “omdat daarvan ten onrechte de suggestie uitgaat dat het klimaat geen enkele nadelige invloed zou ondervinden van Daihatsu automobielen. ”

    geld voor iedere auto, is niets misleidends aan. Verder is het ding erg zuining, maar dat bereikt men ander meer door er fietsbanden om te leggen ipv autobanden. Ze hebben de wegligging van een raamzeem. Twee modellen terug (de iets rondere) lag veel beter op de weg dan het vorige en het huidge model. Het zijn op zich leuke autotje met verassend veel ruimte met een gunstig verbruik. Alleen dat dat ten koste van de veiligheid gaat stoot mij tegen het hoofd. (spreek uit eigen ervaring met de Cuore, heb in allemaal meerdere kilometers (minimaal 1000 per model) gereden)

    Login om te reageren
  6. Guan zegt

    29 januari 2008 om 23:22

    Haha Klassiekerrally, ik weet niet wat voor Daihatsu een vriend van mij laatst mee had, maar over een rit van ~500 km, (rustig gereden; lange tijd niet veel harder dan 130km/u,) reed dat ding ongeveer 1 op 11, terwijl de stickers op de buitenkant 1 op 23 beweerden!
    Dusch; volledig terecht dat hier ingegrepen wordt in mijn ogen!

    Login om te reageren
  7. Luc zegt

    29 januari 2008 om 23:26

    die zag ik vandaag nog, vond het toch een flut reclame

    Login om te reageren
  8. bakkerst zegt

    29 januari 2008 om 23:46

    cuores zijn de bom,
    mijn vriendin heeft een cuore 5 deurs uit 2000,
    niet in beste staat van onderhoud, maar t gaat lekker!
    duitstertjes pesten op de autobahn, ook stug 160 rijden heerlijk,
    en verbruiken? 480 km, dezelfde autobahn op iets meer dan een halve tank (en een volle is wat, 35 liter?) gemiddelde snelheid op autobahn 120 á 130,
    niet verkeerd dacht, met 4 volwassenen,

    cuores zijn cool!
    zeker knalgele :D

    Login om te reageren
  9. Patrick zegt

    29 januari 2008 om 23:47

    “Als je een Daihatsu Cuore overweegt, sta je overduidelijk niet erg krachtig in het leven.”

    Wat een oeverloos domme opmerking.

    Login om te reageren
  10. Sangh zegt

    30 januari 2008 om 00:26

    @ Patrick

    helemaal mee eens slaat nergens op….

    Login om te reageren
  11. Davidov zegt

    30 januari 2008 om 05:04

    “Ik ben gek op jou – je t’adore” duffe reclame :)
    Uit een AV test kwam dit een paar maanden geleden ook naar voren trouwens.
    @ autoblog: heb ik nu ook een IP?

    Login om te reageren
  12. ML zegt

    30 januari 2008 om 07:07

    Prijskwaliteitsverhouding en milieutechnisch zullen het best goede auto’s zijn. Maar dat ze ze presenteren als een hippe auto’s vind ik pas misleidend!

    Login om te reageren
  13. Klassiekerrally zegt

    30 januari 2008 om 07:23

    @ HQ: 1:18 is nog steeds een stukkie zuiniger dan 1:15, en dat berg op, berg af, met volledige bepakking. Erg nette waarden, ook voor zo’n kleine auto. Dat verbruik houdt ‘ie ook bij 140 km/u op de Autobahn! (laatst gemerkt toen we naar Spa reden).

    @ Guan; tijd voor een nieuwe rekenmachine, of terug naar de garage met dat ding: er is duidelijk iets mis! :)

    @ Patrick: Amen! Blijkbaar staat Dennis niet sterk genoeg in z’n schoenen om toe te geven dat hij de Cuore stiekem wel tof vindt ;)

    Login om te reageren
  14. Bramzel zegt

    30 januari 2008 om 08:40

    Eens met Patrick, achterlijke opmerking. Beetje gefrustreerd Dennis?

    Login om te reageren
  15. Incognito zegt

    30 januari 2008 om 09:58

    Wel mooi om te zien dat er hier zowaar een kleine selectie Cuore fans aanwezig is. Een vrij smakeloze keuze qua ontwerp, als je het mij vraagt. Maar goed, smaak is subjectief. Dit zal vast niet de reden zijn waarom iemand een Cuore kiest. De keuze zal meer met het verbruik te maken hebben. In dat geval heeft Dennis gelijk, dus het is niet zo raar.

    Login om te reageren
  16. Jan C. zegt

    30 januari 2008 om 10:25

    Veel reclame’s zijn niet te bewijzen “wast schoner dan …” e.d. dus RCC veel werk te doen.

    Login om te reageren
  17. Dennis zegt

    30 januari 2008 om 10:26

    Patrick/Sangh/Bramzel: Lange teentjes, of ligt het allemaal te gevoelig? Het is best een geinig karretje, alleen niet voor mij. Niet zo zwaar tillen aan mijn opmerking. Beetje gevoel voor humor a.u.b. ;)

    Login om te reageren
  18. Jareth zegt

    30 januari 2008 om 10:36

    Die fucking Dhaihatsu Cuore is niet de zuinigste auto ter wereld. Die rode golf van 9ff haal de 1 : 33
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/02/zuinigste-model-van-9ff-ooit
    Bij deze dus.

    Login om te reageren
  19. RRRobert zegt

    30 januari 2008 om 11:30

    Leuk zo’n Daihatsu, lekker compact en zuinig ook, maar… Ik heb ooit eens de vervelende ervaring van een kettingbotsing mogen overleven. Overleven ja, want tussen mijn auto en een (kleine, niet beladen) vrachtauto die de file ‘aanduwde’ zat ook een Cuore. Mijn toenmalige Golfje van 1988 was daarna misschien ook total-loss, de deuren konden tenminste nog open en zelfs de achterlichten waren nog heel. Die Cuore die onder mijn trekhaak gefrommeld zat, liet echter weinig ‘ruimte’ meer over voor z’n bestuurder (zonder verder in detail te treden). En dat bij een geschatte impactsnelheid van ‘slechts’ 40km/u…

    No way dat ik sindsdien ooit eens in zo’n kreukelzone-loos koektrommeltje zou stappen. Ik ga nog liever lopen; net ff veiliger.

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    30 januari 2008 om 12:43

    Volgens mij zijn de huidige Daihatsu’s wel degelijk klimaatneutraal, ik wordt er namelijk warm nog koud van. Dat was vroeger met de Gran Move wel anders, daar kan ik nog depressief van raken.

    Login om te reageren
  21. Georgio zegt

    30 januari 2008 om 17:57

    1:23 da’s niks…

    Haalde ik met mijn Starlet 1.5 DIESEL (1991) vroeger ook…en die vind ikvele malen minder achterlijk uitzien als deze Coure.

    Login om te reageren
  22. ger zegt

    13 april 2008 om 08:08

    1:23 gemiddeld ,6 euro wegenbelasting ,verzekering is ook een lachertje en na een jaar of 2/3 een hoge rest waarde volgens mij allemaal reële gegevens, al vind iedereen het een overdekte brommer mij een zorg als ik Amsterdam in moet laat ik mijn passat gewoon staan en knor ik met de brommobiel van mijn vrouw zeer tevreden rond

    Login om te reageren
  23. ruben zegt

    20 juni 2008 om 14:36

    met de uitstrapaak : Als je een Daihatsu Cuore overweegt, sta je overduidelijk niet erg krachtig in het leven.
    ben ik het allesbehalve eens misschien dat ik de zin verkeerd begrijp maar het komt op mij erg neerbuigend over.
    dat een daihstu cuore rijder niet krachtig in het leven zou staan ik rij zelf een daihatsu cuore uit 2008.

    ik sta wel degelijk krachig in het leven en de daihatsu beavalt me prima hij is zuinng aardig fel en erg ruim voor zijn klasse hij heeft niet voor niets een prijs gewonnen voor ruimte bij de autoweek.
    ik rij liever nieuw en klein dan oud en groot met alle kosten die zich met zich meebrengt.

    ik vind wel dat jullie een leuke stie hebben en over het stukje vind ik ook goed alleen die zin stak me een beedje die formulering had niet gehoeven van mij .

    m.v.g ruben

    Login om te reageren
  24. Jan zegt

    12 juli 2008 om 21:25

    Als je een auto koopt, kijk je naar het geen er op het bordje staat qua energiezuinigheid en dat is voor iedere auto verschillend. Bij Daihatsu heb je ook niet energiezuinige auto’s. Let dus gewoon op de energie wijzer die verplicht bij de auto moet staan in de showroom.

    Login om te reageren
  25. van marwijk zegt

    4 september 2008 om 16:20

    ik vind er niets misleidend aan.
    iedereen weet dat reclame misleidend (kan) zijn.
    en als men om wat voor manier dan ook (een folder,radio,krant,tv of wat dan ook) een product aanschaft is dat geheel aan hemzelf en vind ik het niet nodig om daar op gewezen te worden.
    ik wens dan iedereen ook een zuinige DAIHATSU toe en veel rijplezier.

    Login om te reageren
  26. ineke zegt

    20 november 2008 om 15:53

    Ik begin aan mijn 4e cuore over 2 weken. Ik weet wel een leuker autootje natuurlijk. Maar met mijn portemonnaie spring ik een gat in de lucht , hij is grappig, zuinig en in al de jaren dat ik cuore rijd heb ik nog nooit pech gehad of dure reparaties. Als vrouw voel ik mij vooral krachtig in het nachtleven staan als ik naar huis tuf en vertrouw op dat kleine autootje.

    Login om te reageren
  27. Marko zegt

    23 januari 2009 om 01:10

    Jammer dat er ook reacties bij staan van mensen die echt niet weten waar ze over praten. De nieuwe Cuore is echt de meest praktische auto in zijn klasse. De binnenruimte (met verschuifbare achterbank) is aanzienlijk groter dan de gemiddelde middenklasser. Dat de Cuore kreukelzone-loos zou zijn is ook pure onzin. De Cuore krijgt 4 sterren bij de Euro NCAP crashtest. Een prima gemiddelde. Hij is zuinig (1:20 is reeel), goedkoop in de houderschapsbelasting (6 euro) en verzekering. Dat niet iedereen het model mooi vindt begrijp ik. Kwestie van smaak. Maar om nou de uitspraak te doen dat Cuore rijders niet krachtig in het leven staan, sorry hoor. De nieuwste versie (vanaf 2007) ziet er echt niet meer als een koekblik uit zoals in een andere reactie beweert wordt. De Cuore is inmiddels een volwassen en probleemloze compacte auto met veel luxe (als je de Premium versie neemt) voor relatief weinig geld. Waarom zo’n grote bak als je in een kleine auto ook comfortabel van A naar B kan tegen ongeveer de laagste km-prijs. Ik rij inmiddels 3 jaar Cuore en begin morgen aan m’n 2e Cuore (een gloednieuwe Premium met airco) en kijk er nu al naar uit….

    Login om te reageren
  28. G. de Leeuw zegt

    30 oktober 2009 om 17:06

    Als je een daihatsu overweegt sta je niet krachtig in het leven?
    Laat me niet lachen, ik kan me rustig een mercedes A-tje of andere “tweede” auto veroorloven maar je hebt in de kleine Cuore met 4 personen VEEL meer beenruimte achterin dan in welke bmw, audi of mercedes, opel of volvo dan ook! En ik ben 1,97 voorin!
    Je lacht echt iedereen uit met een cuore, vrijwel geen wegenbelasting, iedereen zit ruim, met 3 personen gooi je een bank plat en sleep je nog bergen bagage mee, 14% bijtelling, btw terug als je hem zakelijk rijdt en 1:20-23 verbruik.

    Ik heb VW o.a. Golf, Passat, T5 caravelle, Renaults, Opel, Kia sportage, enz enz. gereden maar de kleine cuore is een wereldautootje, in een woord geweldig praktisch en super voordelig.

    Login om te reageren
  29. Cees zegt

    10 november 2009 om 12:54

    Ben in het bezit van een Cuore uit 2003, gekocht als tweede auto naast een BMW.
    Ben altijd sceptic geweest tegen zo’n klein blikje (45km), tot ik de moeite nam om er een keer een rondje mee te rijden. Het is nu de auto waar het meest in gereden word, als je weet waar je in rijd en dat respecteerd zoals, gem. 1:20, vrijwel geen kosten aan verzekering en wegenbelasting, heel veel binnenruimte, hele lage onderhoudskosten, lange onderhoud intervallen, en een 3 pittertje die je versteld zal laten staan van zijn souplesse in zijn soort (het is geen BMW natuurlijk)en wanneer er netjes 13″ wielen onderliggen menig ander vervoermiddel te snel af is.
    Kortom geen degraderende uitspraken roepen op deze site tot je er mee heb gereden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North