Daihatsu recyclet met Kopen Concept

Auteur: , 30 Reacties

OK, Daihatsu, jullie willen graag een nieuwe Copen maken, dat hadden we met het D-R Concept al wel door. Dus hup, aan de slag met jullie laatste concept, de Kopen.

Het is iets minder dan 10 jaar geleden dat Daihatsu de kleine, aparte, maar vooral dure Copen op de markt bracht. Enkele jaren geleden was het gedaan met de pret, en een eventuele nieuwe Copen zal je moeten importeren, want Toyota’s dochtermerk heeft het bijltje er in Europa helemaal bij neergegooid.

Desalniettemin blijft de Copen een lekker apart cultwagentje, dus een vervolg hierop zouden we in het kader van de diversiteit alleen maar toejuichen. De vraag is alleen of Daihatsu al aanstalten gaat maken, of het voorlopig bij conceptspul houdt.

In Tokyo presenteert het met de Kopen zijn laatste visie op een tweezits kei-cabrio. Het wagentje meet slechts 3.395 mm, en onder de kap ligt een drukgevulde 660 cc driepitter die is gekoppeld aan een CVT-bak. Het dakje is van het type hardtop. Als je met je ogen knijpt zie je aan de voorzijde bovendien GT86-invloeden.



30 reacties

Dit kan ik, als liefhebber van het merk, alleen maar toejuichen. Leuk ding, doe mij er maar een :)
@dondeboer: Vind ik ook! Zo’n Copen is echt een leuk wagentje om te zien. K vraag me alleen wel af of ik er ooit in zou passen in zo’n ‘Europese’ met mijn maatje meer lichaam. (185 met meer dan 100 kilo)…

OT: ook deze Copen/Kopen ziet er weer leuk uit!
@toyotafortuner: De lengte was bij het vorige model geen probleem, maar met 100kg issie waarschijnlijk wel een beetje krap ;)
@toyotafortuner: naja, ik met mijn 1,95 en 85 kilo is al helemaal 1 grote grap denk ik..
@dondeboer: Ik vind dit persoonkijk een I-love-dick auto, maar smaken verschillen natuurlijk! (;
@dondeboer: Ik vind dit persoonlijk een I-love-dick auto, maar smaken verschillen natuurlijk! (;
@baap: Omdat het een cabrio is, door de vormgeving of door het formaat? In alle drie de gevallen: I couldn’t care less ;)
@dondeboer: “een liefhebber van het merk”. Ik denk dat dit de eerste keer is dat iemand dat over Daihatsjoe zegt.
@mashell: Ik kan je gerust stellen: er zijn best een hoop liefhebbers voor het merk, maar die zijn dan meestal vooral fan van het turbo-spul uit de jaren ’80 en begin jaren ’90. Ikzelf rij ook een bijna puntgaaf exemplaar van de onvolprezen Charade GTti, met 101 turbo-pk’s op 835 kg voor die tijd een bizar snel ding (standaard al sneller van 80 naar 120 dan een E30 M3 uit dezelfde periode) en met een beetje tuning helemaal niet meer te houden.
ziet er op het eerste gezicht totaal niet verkeerd uit. wat levert het drukgevulde 660cc motortje?
@sec-driver: k denk max 64pk (al dan niet met turbo) door de regelgeving in Japan omtrent de Kei-klasse wagens
@toyotafortuner: mmmm, dat zal het plezier niet echt vergroten. 100+ pk zou het zeker een leuk wagentje zijn nu ziet het er dus alleen maar leuk uit
@sec-driver: inderdaad maar 63/64 PK (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car). Maar ze zijn zonder gekke fratsen naar een pk’tje of 85 te krijgen en dan sturen ze verrassend leuk, mede door het lage gewicht.
Ik heb samen met de sales director van Mazda in zo’n ding gezeten op de RAI destijds (eerste serie Copen). Beide ruim 2m en 100+ kg. Dat gaat dus echt niet. Toen we probeerden de kap te sluiten was het feest compleet. Opgevouwen in die Copen. Maar wat een lachen. Die meiden van Daihatsu kwamen niet meer bij.
@E34M5Touring: Beetje zo’n idee: http://media.autoweek.nl/m/m1ayst7bo0rr_800.jpg
@motoragent: Hahaha, ja zoiets. Maar dan dubbel en met iets meer massa zo te zien ;) Zaten echt tegen elkaar aan. Schouder aan schouder. Vind het een fun ding maar niet echt iets voor mijn formaat. Spanbanden eraan, kan ik em als rugzak misschien :)
Copen.
Rebadgen als Toyota voor de EU. Als het niet te duur is, een leuk alternatief voor Mini cabrio en 500C…
Jammer dat jullie de foto uit verhouding hebben getrokken.
@dondeboer: bovendien zoals er in het wiki-artikel staat weegt zo’n Keikarretje slechts iets van 700-800 kilotjes. Dan is 64pk wel voldoende voor plezier me dunkt.

@Esprit_de_Flandre: is ook een idee. Kijk naar Indonesie: daar hebben ze de Terios omgekat naar Toyota Rush. Enige verschil: de Rush is 5-zits en een Terios is daar 7-zits. Alleen zijn Toyota en Daihatsu veel popluairder dan in NL.
Ziet er erg leuk uit. Maar zal met mijn 1m88 en 100++ kilootjes ook wel een no-fit zijn.
Of er moet al een maatje XXXL komen :)
Ik ga er in ieder geval geen kopen.
Mwah, te serieus dingetje. Ze hebben te veel hun best gedaan om het op een ” echte ” sportwagen te laten lijken. Niet erg geslaagd. Doet Honda toch beter met hun S660 concept.

En daarbij; de charme van een Copen is juist de het geinige uiterlijk. Die straalt één en al vrolijkheid uit.
@Rob:
Hoewel ik deze Kopen een geinig karretje vind, zou ik ook zeker voor de S660 gaan.
Alleen al omdat de motor in de Honda op de enig juiste plek zit.
Kijken, Kijken, niet Kopen
Geweldig concept die kei auto’s. Eerst Honda, nu Daihatsu, mooi spul. Ik was geen fan van de oude Copen, maar de Beat was voor mij een droomautootje. Een Japanse vriend had zowel een Beat als een Midas, de bofferd:
http://farm4.staticflickr.com/3082/2719968727_bb382b8316_o.jpg
@midasracer:
Leuke combo.
Mooie Midas ook, jij als Midas freak zit natuurlijk wel in de doelgroep van dit soort Kei-cars.
Jammer dat deze zelden hier naar toe gehaald worden. Met de Copen en de Cappuccino heb je het wel gehad.
@tupperware: Ik hoop ook dat de nieuwe Beat komt. Nog mooier zou zijn als ze rekening met Europese mensen houden in het ontwerp. Moet niet zo moeilijk zijn, gewoon een lagere stoel met wat langere rails en de pedalen wat slimmer positioneren.
Het zijn handige auto’s voor in de stad of om gewoon een stukje te scheuren zonder dat het je rijbewijs kost. Maar goed, iedereen die wel eens kart kent het verschil als je daarna weer in je gewone auto stapt.
@midasracer: @tupperware
Same here, die S660 zou ik zo aan mijn collectie speeltjes toevoegen. Ik zie dat eigenlijk ook als een spiritueel opvolger van de Smart roadster. Het ziet er niet naar uit dat Mercedes ooit met een eigen opvolger komt, dan is die Honda een meer dan waardig alternatief.
Ziet er beter uit dan die zetpil die hij moet vervangen… Maar nog steeds, er zit nog steeds iets “guitigs” in het ontwerp. Hij mag er wat mij betreft wel wat serieuzer uitzien. Ik zou zonder twijfel die Honda S660 kiezen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).