• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dakar 2015: voor het eerst een Nederlander in top 4 auto’s

Auteur: JordyS, gepost 15 januari 2015 om 21:49 – 13 Reacties

Afbeelding Dakar 2015: voor het eerst een Nederlander in top 4 auto’sAfbeelding Dakar 2015: voor het eerst een Nederlander in top 4 auto’sAfbeelding Dakar 2015: voor het eerst een Nederlander in top 4 auto’sAfbeelding Dakar 2015: voor het eerst een Nederlander in top 4 auto’sAfbeelding Dakar 2015: voor het eerst een Nederlander in top 4 auto’sAfbeelding Dakar 2015: voor het eerst een Nederlander in top 4 auto’sAfbeelding Dakar 2015: voor het eerst een Nederlander in top 4 auto’sAfbeelding Dakar 2015: voor het eerst een Nederlander in top 4 auto’s

Erik van Loon doet het uitstekend in zijn MINI
Erik van Loon kan deze week zomaar ‘onze’ beste prestatie ooit leveren in het autoklassement van de Dakar Rally leveren. De Nederlander is namelijk hard op weg naar de vierde plaats.

Onze landgenoten hebben diverse successen geboekt in de loodzware rally, maar deden dat vooral in een vrachtwagen. Kees en Mieke Tijsterman finishten in 1989 als enige Nederlanders bij de beste vijf auto’s, maar van dat 26 jaar oude record kunnen ze hopelijk niet lang meer genieten. Althans, niet als het aan Van Loon en navigator Wouter Rosegaar ligt.

Dit duo is namelijk bezig aan een ijzersterke rally. De MINI houdt zich uitstekend, terwijl ook coureur en navigator prima de weg weten te vinden in de woestijnen van Argentinië, Chili en Bolivia. Van Loon en Rosegaar mochten al ruiken aan de top vijf, maar hebben zich na de problemen bij Bernhard ten Brinke en Yazeed Al-Rajhi genesteld op de vierde plaats.

Klassementsaanvoerder Nasser Al-Attiyah zal buiten bereik blijven, maar Van Loon heeft een uitstekende uitgangspositie om zijn vierde plek vast te houden. Concurrent Christian Lavieille heeft namelijk 10 minuten en 12 seconden achterstand, terwijl er nog slechts twee etappes te rijden zijn. En laten we eerlijk zijn: het is hoog tijd dat het middeleeuwse record van de familie Tijsterman uit de boeken gereden wordt, toch?

Ook interessant!

  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
  • hoge brandstofprijzen
    "Nederlander laat auto staan door hoge brandstofprijzen"
  • Dakar uitvaller
    Dakar begint pas over 2 dagen, nu al eerste uitvaller
  • Audi verliest Dakar, wil soepelere regels voor hun RS Q e-tron

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

dakar, dakar-2015, Erik-van-Loon, MINI, rally

Vorig bericht: « Waar zijn al die Honda Civic Hybrids gebleven?
Volgend bericht: Liter diesel kost in België en Duitsland minder dan 1 euro! »

Lees Interacties

Reacties

  1. g40freak zegt

    15 januari 2015 om 21:56

    Komt door “Rikky” :)

    http://air-art.nl/

    Door de helmen die hij voor ze geairbrushed heeft, dat is hun “lucky charm” :):)

    http://air-art.nl/xdakar/

    Login om te reageren
  2. 87sandyd zegt

    15 januari 2015 om 21:57

    Zou echt te gek zijn natuurlijk. Toch ben ik deze dakar iets meer fan van ten Brinke dan van van Loon. Voor beide respect hoor, vind ten Brinke alleen iets agressiever waarbij van Loon vooral een berekende rijder is. Toch wel trots op de Nederlandse coureurs!

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      15 januari 2015 om 22:44

      @87sandyd: maar ten brinke had pech, wellicht door agressief te zijn, en alle andere toppers ook. Gewoon foutloos rijden zoals van loon en al attiyah levert dus wel een toppositie op

      Login om te reageren
  3. tupperware zegt

    15 januari 2015 om 22:05

    Zou mooi zijn, zeker als ten Brinke ook nog wat verder kan oprukken.
    Dat akkefietje met de aandrijfas kwam hem duur te staan maar P5 is voor hem nog niet helemaal uit het zicht.

    Login om te reageren
  4. 87sandyd zegt

    15 januari 2015 om 22:13

    App is fucked, heb gereageerd maar kan geen reacties bekijken. Wss na deze reactie wel, heb al meerdere klachten gelezen….

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      15 januari 2015 om 22:51

      @87sandyd: dat en reacties op de pc-versie die nooit meteen worden getoond tenzij je klikt op ”toon alle reacties” is ronduit ergerlijk. Doe er aub wat aan Autoblog!

      Login om te reageren
  5. henkhupelschoten zegt

    15 januari 2015 om 22:42

    Ik hoop het zou ook mooi zijn gelijk het eerste jaar voor van loon in z’n mini 4de plaats, gaat zeker de goede kant op met die kerel! Ook niet te vergeten team de rooy 1 & 2 deze etappe!

    Login om te reageren
  6. snelweg zegt

    15 januari 2015 om 22:49

    Lijkt wel of iedereen eerst de reacties wilt lezen

    Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    15 januari 2015 om 22:57

    Hoop dat er een 1e word, kan best als die mini’s uitvallen met kapotte motor en die andere Toyotas hun vering breken

    Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    16 januari 2015 om 08:54

    Leuk voor hem dat ie op plaats 4 staat; maar een goede top 10 plaats t lag eigenlijk wel in de verwachtingen:
    Voor zover ik kan vinden is ie een aardig ervaren rally racer; dus hij kan wel wat. En hij heeft aangegeven dat ie gewoon de beste auto wilde kopen; wat ie dus gedaan heeft. Living the dream en doe t dan ook goed.
    Maar verder heeft ie 2 8e plaatsen en wat 9e en 10e plaatsen erbij en niks hogers. Kortom: uitrijden, snel, maar niet zo snel als de echte toppers (en best een aardige hap aan achterstand).
    Dakar is een marathon, is een rally. Geen sprint. Maar om nou te zeggen: dit een overwinning die als NLer mag vieren; mwa. ’t Is meer dat de concurrentie, die echt sneller was, gewoon te veel tijd heeft verloren.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      16 januari 2015 om 16:49

      @gregorius: je zegt zelf het is een marathon. Kijk naar Audi op Le Mans, het is een marathon race en als je op 98% rijdt ipv 100% blijft misschien net dat ene onderdeeltje wat langer heel en heb je geen/minder problemen…

      Alhoewel je dit verhaal snel kan ontkrachten want Ten Brinke had al z’n aandrijfassen vervangen en stond na 4 km stil met een kapotte aandrijfas, maar dat mag je echt gewoon niets anders dan pech noemen

      Login om te reageren
  9. motoragent zegt

    16 januari 2015 om 09:46

    Verbazingwekkend dat we het in het autoklassement beter doen dan in het vrachtwagenklassement, dat ben ik niet gewend. Bovendien nog even een complimentje aan Tom Coronel, wat heeft die man al een hoop ellende meegemaakt deze dakar…

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      16 januari 2015 om 10:01

      @motoragent: idd en alsnog doorgaan.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North