
De equipe van Mammoet Rallysport reed gisteren de eerste en laatste etappe. Voor Martin van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw kwam daarmee een vroegtijdig einde aan de Dakar Rally 2016.
Nadat de eerste etappe zondag werd afgelast wegens de hevige regenval begon Van den Brink maandag voortvarend aan de tweede dag. In de openingsfase nestelde de Harskampse formatie zich vrij eenvoudig in de top tien. Op ongeveer 100 kilometer voor het einde van de proef over 387 kilometer ging het mis. “Ik voelde dat er geen remdruk meer was. In een bocht naar rechts raakten we een wal, ik kon de truck nog net op het pad houden en toen hoorden we ook iets. Monteur Richard Mouw ging vervolgens kijken en schreeuwde dat de linker achterkant in brand stond.” De Renault vatte razendsnel vlam. De rijders konden zich in veiligheid brengen, maar de vlammen maakten al gauw een einde aan de aspiraties van het team.
De mannen van Mammoet Rallysport probeerden het vuur nog te blussen, maar dat was onbegonnen werk. “We kregen hulp van Kamaz-rijder Dmitry Sotnikov. Dat was heel fijn, maar ook de Russen konden niets meer doen. Het is echt heel apart dat het zo snel gaat. We konden gewoon niets beginnen. Ik heb uiteindelijk nog maar een paar foto´s gemaakt,” aldus Martin, die zodoende van dichtbij zag dat zijn ´levenswerk´ tot aan de grond toe werd vernietigd.
“Ton van Genugten is zevende geworden. Ik denk dat dat onze plaats was geweest,” aldus Van den Brink, nadat hij met zijn teamgenoten in een helikopter naar het bivak in Termas Rio Hondo was gebracht.
UPDATE: een foto van de Renault in betere tijden.






Dakar: één groot milieudelict ! I Love It ! :)
Heel erg jammer om al zo vroeg in het begin van Dakar uit te vallen en je auto helemaal verwoest is.
Ai zuur heel zuur. Remvloeistof is als ik me niet vergis bijzonder brandbaar, zou goed kunnen dat er een breuk was in een leiding.
Jammer in elk geval.
@sketcher: remreiniger wel, remvloeistof weet ik ook zo ff niet
@sketcher: ik denk dat ook in Dakar gewoon met trucks op luchtremmen wordt gereden en dat er eerder een remklauw is vastgelopen en in de brand is gegaan
@Zjonnie: stom idd is natuurlijk gewoon lucht.
Dat is wel heel erg zuur hoor! Je leeft er een jaar naartoe, is het zo snel klaar…
Triest dat het zo vroegtijdig moet eindige. Zou er iets van verzekering zijn ? Hoop dat ze volgend jaar weer poging mogen wagen.
@turboboy: Race- en rallywagens zijn zo’n beetje onverzekerbaar. Dus reken daar maar niet op.
@potver7: aangezien rallyauto’s gekentekend zijn en gewoon deel mogen nemen aan het gewone wegverkeer lijkt het mij dat een verzekering verplicht is. Kan me wel voorstellen dat deze zeer prijzig is. Iemand met meer kennis van deze zaken??
@ivofga:
Negen van de tien keer een zgn WA verzekering.
Met een speciale polis want met een gewone polis ben je wettelijk niet gedekt als je wedstrijden rijdt.
(Veel broodje aap verhalen over crashen met je auto op een circuitdag en het wrak dan ergens op de openbare weg deponerenom zo een aanrijding te simuleren)
Ik heb op mijn 1998 Impreza een zgn klassieke sporttimer verzekering, kost een lieve duit en is een vorm van een klassieker verzekering, maar dan voor snelle jongens !
Daarvoor moet je een taxatierapport overleggen en van de mijne zijn er nog geen 400 exemplaren gebouwd, wat je terug zietin je premie bedrag. Ook heb ik een limiet van 7500 kilometer per jaar en helpt het dat ik me niet meer kan herinneren dat ik ooit 18 ben geweest !
@ivofga: gaat meestal via de Beurs, intekening op verzekeringsobjecten, waardoor de premielast gedrukt kan worden en de dekking verdeeld over meerdere verzekeraars. Specialisme overigens om die polissen onder te brengen.
Erg triest:( kan je je voorstellen, zó veel voorbereiding, mentaal en fysiek, een heel jaar lang, en dan na 2 nietstoevoegende “proeven” eindelijk een keer gas erop en dan je auto uit zien branden.. Jammer.
Jeetje wat balen, dat is een nederlands team minder :(
Spijtig dat de dakar zo lastig op gang komt overigens.
Ach ja, je Kamaz-zel hebben, of je kan pech hebben. Bij deze slechte woordgrap laat ik het maar.
Da’s pech, auto weg.
@realracing3: hij klonk zeker beter in je hoofd?
@keeper1: Ennn maar zeiken op elkaar.
@jaccovdzaag: Gewoon geen leuke grap bij bloed zweet en tranen projecten als deze. Als een petje veel te hard rijdt en dan eenzijdig crasht is het wat anders.
@phaeton: Ben allang blij dat de jongens er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen
In ieder geval fijn dat ze d’r op tijd uit waren. Uitvallen vanwege technische malheur is sowieso rot, maar dan ook nog alles kwijt zijn is extra zuur. Hopelijk vinden ze de energie terug om weer helemaal opnieuw te beginnen.
“De Renault vatte razendsnel vlam”
ik weet genoeg.
@mercedesclk350: is Renault het nieuwe Ferrari? Ik vraag het max even.
Heeft ie een Ferrari?
@mrrallycross: Nee het was een Tesla Model S.
Erg sneu voor hem als je na een jaar voorbereiding na 2 etappes er al uit ligt vanwege zoiets
Zo jammer
Misschien wel leuk om te zien, hier de wagen voor de brand :
http://www.mammoetrallysport.nl/images/foto/2015/Dakar%202015/513/24546576.JPG
@desjonnies: thanks, heb de foto erbij geplaatst in het artikel!
Ik heb het gister gezien ja. Echt zwaar balen voor die mannen. Hier werk je natuurlijk het hele jaar naar toe. En dan lig je er uit door een defect aan de remmen. Die zullen wel het een en ander bij elkaar hebben gescholden.
Heel jammer! Van de Brink komt op mij altijd wel over als een sympathieke gast. Ik hoop dat het Dakar-project van die gasten nu niet ten einde is ze de financiële middelen hebben om volgend jaar gewoon weer aan de start te staan.
De “grote” teams zijn qua voorbereidingen op Dakar al bezig met de volgende editie als de huidige editie nog moet startten. Martin vd Brink heeft gelukkig aardige sponsoren en samenwerking met truckracing egineering bedrijf MKX en was al bezig aan een nieuwe versie in Nederland. Dus vd Brink keert zo goed als zeker terug volgend jaar. Overigens heeft t team nog een zelfde truck in de rally die nog niet vlam gevat heeft.
@dakarbemo: MKX = MKR