• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dakar Rally 2009: Franse motorcoureur dood

Auteur: autoblogger, gepost 7 januari 2009 om 18:22 – 51 Reacties

Pascal Terry

De Franse motorrijder Pascal Terry is vandaag in Argentinië dood aangetroffen langs het parcours van de Dakar Rally. De 49-jarige Fransman was sinds zondag vermist. De lokale politie vond de overleden motorrijder in een onherbergzaam gebied, op vijftien meter van zijn motor. ‘Hij had zijn helm afgedaan en er stond water en voedel naast hem’, vertelde een woordvoerder.

Terry meldde de wedstrijdorganisatie zondag nog dat hij tijdens de tweede etappe, van Santa Rosa naar Puerto Madryn, zonder benzine was komen te staan maar dat een collega hem inmiddels van brandstof had voorzien. De organisatie probeerde later tot tweemaal toe in contact te komen met de Yamaha-coureur, maar kreeg geen antwoord. Op maandag begonnen de autoriteiten een zoekactie, maar het – inmiddels – levenloze lichaam werd pas vandaag gevonden. De politie onderzoekt de doodsoorzaak.

Terry is het eerste dodelijke slachtoffer in deze Dakar Rally, die voor het eerst in Zuid-Amerika wordt gehouden. De rally wordt normaal gehouden in Afrika, maar werd wegens angst voor aanslagen ditmaal in Zuid-Amerika georganiseerd.

Ook interessant!

  • Dakar uitvaller
    Dakar begint pas over 2 dagen, nu al eerste uitvaller
  • Audi verliest Dakar, wil soepelere regels voor hun RS Q e-tron
  • Video: dit doet een harde rallycrash met je lichaam
    Video: dit doet een harde rallycrash met je lichaam
  • Man rijdt door politiecordon heen, wint WRC Rally

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

dakar, motoren, rally

Vorig bericht: « Leuk Italiaans ding: Abarth Coupé
Volgend bericht: Volkswagen Eos van B&B: 500pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. BmwMPower zegt

    7 januari 2009 om 18:24

    Een trieste zaak.

    Sterkte aan vrienden en familie.
    Misschien dat er meer helicopters moeten worden ingezet die over het parcours vliegen. Heen en terug, ookal zijn het honderden kilometers.
    Een dode is er 1 teveel, zeker in deze sport.

    Rest in peace Terry.

    Login om te reageren
  2. Larrs zegt

    7 januari 2009 om 18:26

    Lijkt erop dat hij onwel is geworden. 1 Positief punt is dat hij in het harnas is gestorven.
    RIP voor deze motorrijder.

    Login om te reageren
  3. VonStroke zegt

    7 januari 2009 om 18:26

    Toch ronduit schrijnend dat ze in deze moderne tijden de voertuigen niet uitrusten met een GPS-chip. Zo kan je ze meteen terugvinden wanneer er mensen vermist zijn.

    Login om te reageren
  4. Maxi zegt

    7 januari 2009 om 18:31

    Dit is echt wel erg.

    Veel erger dan de Belgische co-piloot die eergisteren uit zn wagen stapte om de weg te zoeken, daarop de wagen niet meer terugvond en 25 km te voet moest stappen tot aan de finish. (true story)

    Login om te reageren
  5. Emspot zegt

    7 januari 2009 om 18:37

    Rest In Peace.

    Login om te reageren
  6. VonStroke zegt

    7 januari 2009 om 18:39

    @Maxi: sterker nog, 40km!

    Login om te reageren
  7. F1-freak zegt

    7 januari 2009 om 18:40

    Eigenlijk moet er meer toezicht zijn op de hele route,en als hij onwel is geworden zoals Larrs zegt, dan is het toch raar dat er niet iemand in de buurt was om hem te helpen. Het kan toch niet dat niemand hem heeft gezien, op 15 meter van het parcours (maar ik ben geen rallyrijder, dus misschien is het wel heel moeilijk om te kijken naast het parcours, of doen ze het gewoon niet), maar alsnog, dat moet je toch op de een of andere manier kunnen zien? Iedere dode is er een teveel, ik hoop dat Dakar héél snel het veiligheidsniveau van de F1 bereikt.

    R.I.P Pascal Terry

    Login om te reageren
  8. RenJie zegt

    7 januari 2009 om 18:42

    door al die helikopterbeelden heb je nog het idee dat het best wel geciviliseerd is daar, maar dat valt dan weer goed tegen.. rip!

    Login om te reageren
  9. Ruben zegt

    7 januari 2009 om 18:44

    @ VonStroke:

    Heb al verschillende getallen gehoord. Hij zou wel een lift gekregen hebben…

    “Ik kon even meerijden met een andere deelnemer, die me water gaf. Ik kwam op geen enkel moment in moeilijkheden. Ik hoopte dat Pascal me nog zou oppikken. Maar ik moest hem nog gaan zoeken. Dit is een verhaal voor onze kleinkinderen.” (sporza.be)

    Login om te reageren
  10. BmwMPower zegt

    7 januari 2009 om 18:44

    Ik gok dat de doodsoorzaak de hitte is.

    Login om te reageren
  11. Rik zegt

    7 januari 2009 om 18:48

    @f1 freak
    nergens staat 15 meter naast het parcours, 15 meter naast zn motor, en waar die lag..

    Veder ben ik het eens met Vonstroke, alle deelnemers moeten gewoon gps chipie hebben waardoor ze gelijk te vinden zijn

    R.I.P terry

    Login om te reageren
  12. Sander zegt

    7 januari 2009 om 18:50

    Toch ook wel gewoon risico van het vak natuurlijk.
    Dat is toch altijd nog je eigen keuze,
    Maar dit mag natuurlijk nooit gebeuren

    RIP Terry

    Login om te reageren
  13. Mikeee zegt

    7 januari 2009 om 18:52

    R.I.P

    Login om te reageren
  14. Andy zegt

    7 januari 2009 om 19:06

    @ Sander; ik ben het écht spuugzat dat mensen zoiets zeggen hé…

    Niemand “kiest ervoor” om op zo’n manier te sterven.

    Login om te reageren
  15. fjc zegt

    7 januari 2009 om 19:22

    @ sander ik vind dit wel een hele domme opmerking
    net wat Andy zegt niemand kiest ervoor om zo dood te gaan

    R.I.P

    Login om te reageren
  16. Windhoos zegt

    7 januari 2009 om 19:24

    “Risico van het vak”? Wat een bullshit. Zijn dood had niets met de sport opzich te maken. Hij is (zoals al eerder gezegt) gewoon onwel geworden, en of dat nou door de warmte kwam, of ergens anders door, feit is wel dat het ons allemaal wel had kunnen overkomen….

    Login om te reageren
  17. Kuyl zegt

    7 januari 2009 om 19:28

    @ andy wat sander zegt is wel gewoon zo. Laten we eerlijk zijn, het is de meest gevaarlijke rally om aan mee te doen. Dat gevaarlijke is ook een beetje de charme van Dakar. Natuurlijk is het triest dat deze man overleden is. Maar jij trekt de woorden van Sander volledig uit z,n verband.

    Idd vraag ik mij ook al bij eerdere edities af of een chipje nou zoveel moeite is. Beetje raar verhaal wat we tot nu toe weten maar zal nog wel meer boven water komen.

    Login om te reageren
  18. Windhoos zegt

    7 januari 2009 om 19:30

    @Kuyl,

    Zie mijn reactie……

    Login om te reageren
  19. Wouterman! zegt

    7 januari 2009 om 19:32

    Ik gok dat dit toch wel een redelijk uniek geval is. De meesten komen bij een zware crash om het leven. Inderdaad wel een raar verhaal, omdat hij nog zoveel mensen heeft gezien enzo…

    Login om te reageren
  20. Kuyl zegt

    7 januari 2009 om 19:33

    @Windhoos, het blijft het risico van het vak, hij kiest er voor om die grote woestijn in te gaan waar hij niet snel gevonden zal worden wanneer er iets fout gaat. Zoals hier wanneer hij onwel word. Weet iemand trouwens nu of dat zeker wel gebeurd is?

    Login om te reageren
  21. Civic_Owner zegt

    7 januari 2009 om 19:35

    dit is echt wel triestig!

    Login om te reageren
  22. AudiSport.be zegt

    7 januari 2009 om 19:41

    Wanneer gaan ze iets doen aan deze race en zijn slachtoffers? De gumball maakt verdorie minder slachtoffers.

    Serieus, plant een GPS chip in en controleer voertuigen die niet meer vooruit gaan. Het gaat al veel levens sparen.

    Login om te reageren
  23. Windhoos zegt

    7 januari 2009 om 19:41

    Niemand hier weet het niet zeker, maar toch zitten we er allemaal behoorlijk dicht bij. Als iemand de motor aan de kant zet, ff eten en drinken pakt, en er verder geen aanwijzingen zijn van iets verdachts betreffende zijn dood, dan kom je toch al snel uit op “het onwel worden”.

    Of, ze brengen niets naar buiten omdat het moord is, maar dat is dan toch wel behoorlijk twijfelachtig………

    Login om te reageren
  24. Windhoos zegt

    7 januari 2009 om 19:42

    Sorry foutje nee+nee=ja

    “Niemand hier weet het niet zeker”

    Moet dus zijn; niemand weet het zeker ;-)

    Login om te reageren
  25. JanJansen zegt

    7 januari 2009 om 19:43

    Tijdens de Dakar rally hebben de deelnemers o.a. het volgende verplicht mee:
    – tracking devices (wat de organisatie in staat stelt de deelnemers live te volgen op het Dakar web)
    – satelliet telefoon
    – GPS
    – Sentinel devices (een apparaat wat luid piept als er een snellere deelnemer achter je rijdt)
    http://news.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/dakar-2009-photos-from-the-scrutineering.htm
    Waarom deze uitrusting niet afdoende heeft gewerkt is mij niet duidelijk en hier zal het laatste woord nog niet over gezegd zijn.

    Login om te reageren
  26. Sjaakk zegt

    7 januari 2009 om 20:01

    he heren, risico van het vak of niet het had iedereen kunnen gebeuren. en wat het ergste is, dat het heeft kunnen gebeuren. alles moet tegenwoordig zo veilig mogelijk met gps enzo. onbegrijpelijk dat zoiets als nog kan gebeuren.

    Login om te reageren
  27. Martino zegt

    7 januari 2009 om 20:05

    @Vonstroke,
    alle deelnemers rijden met een gps systeem rond, alleen zijn er op dit moment veel problemen mee.

    Login om te reageren
  28. JPM zegt

    7 januari 2009 om 20:13

    Requiescat In Pace

    Login om te reageren
  29. Herke zegt

    7 januari 2009 om 20:27

    Rest in peace…

    treurig dat zoiets moet gebeuren.

    Login om te reageren
  30. kees zegt

    7 januari 2009 om 20:40

    Je kan zeggen wat je wil, maar dit is toch wel een beetje de romantiek van Dakar. Ik ben er absoluut tegen om iedereen constant te volgen. Het moet natuurlijk een uitdaging blijven. Het is namelijk de zwaarste race, en niet voor niets.

    Login om te reageren
  31. WieAndersDasAuto zegt

    7 januari 2009 om 20:42

    R.I.P. Pascal Terry…

    Ik snap niet waarom ze hem niet meteen konden traceren. Iedereen krijgt toch een gps zendertje mee?

    En de dood zal waarschijnlijk door de hitte komen. Of door een slangenbeet/schorpioenen wat onwaarschijnlijk is. Anders hadden ze het wel gezien.

    Sterkte voor zijn familie en naasten…

    Login om te reageren
  32. luc zegt

    7 januari 2009 om 20:48

    Spijtig.

    Denk dat het beter is als men motorrijders in groepen van twee laat rijden.

    Login om te reageren
  33. TodayTommorrow zegt

    7 januari 2009 om 21:00

    Het is natuurlijk wel een risico dit vak.
    Hij heeft zelf gekozen voor deze woestijn in te gaan met de risico`s.
    maar ondanks dat had dit NOoooit mogen gebeuren!
    Sterkte voor Familie.
    R.I.P.

    Login om te reageren
  34. lincoln zegt

    7 januari 2009 om 21:02

    1 minuut geleden had ik nog nooit van hem gehoort ..
    en over 1 min ben ik hem weer vergeten ..

    2 minuutjes dus ..

    Login om te reageren
  35. Guan zegt

    7 januari 2009 om 21:58

    Domme Nederlanders die de punt van potlood nog tegen afbreken verzekeren zullen nooit iets van het echte leven begrijpen, en zullen dus ook niet begrijpen dat overlijden een risico is bij het deelnemen aan een dusdanige rally. Hoe erg het ook is.

    R.I.P. en sterkte voor de familie, vrienden, teamgenoten en ieder ander die hem zal missen.

    Login om te reageren
  36. Guan zegt

    7 januari 2009 om 22:00

    Daarbij, ieder die zich druk maakt over opmerkingen als die van Sander en van mij:
    Ga je druk maken over tientallen Palestijnse kinderen en vrouwen die om komen in de aanval van Israel!

    Login om te reageren
  37. Sjaakk zegt

    7 januari 2009 om 22:17

    @guan:
    gast, wilt niet weten wat voor leed er allemaal in de wereld is. dus niet alleen die meer dan veertig vrouwen en kinderen. ja dat is ook erg maar er is meer als je alles bij gaat houden is de wereld een living hell. hier een filmpje voor je,

    http://www.youtube.com/watch?v=Y8AzUni4Mhk

    Login om te reageren
  38. Robert_V10 zegt

    7 januari 2009 om 22:32

    ik wens de familie sterkte hij is wel mooi gestorve

    Login om te reageren
  39. Bi|| zegt

    7 januari 2009 om 23:25

    De doodsoorzaak is inmiddels bekend. Hij is inderdaad overleden aan een hartinfarct.

    http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/Dakar_2009_-_Fransman_Pascal_Terry_overleed_aan_hartinfarct.8126823-433.art

    Het probleem hierbij is dat iedereen aan een hartinfarct kan overlijden, hetzij midden in de stad, hetzij in het midden van een woestijnvlakte. Wel is het zou dat de kans dat je een hartinfarct krijgt veel groter is wanneer je in grote hitte rijdt. Ook is de kans veel kleiner dat je een hartinfarct overleeft te midden van zand en een motor, dan midden in de stad. Dus in dat opzicht heeft hij gekozen voor het risico. Eigen schuld zeg ik niet, maar hij heeft zijn verantwoordelijkheid wel genomen voor zijn keuze, ondanks dat hij dat met zijn leven moet bekopen.

    Mijn steun aan de familie wens ik hen toe.

    Login om te reageren
  40. jellejelle zegt

    7 januari 2009 om 23:36

    Ik wou het ook net zeggen,

    Hier heb je een overzicht van alle overleden deelnemers sinds het begin. Opmerkelijk dat er nog enkele hart infarcten bij zijn…

    http://www.hln.be/hln/nl/1292/Dakar/article/detail/597623/2009/01/07/Overzicht-verongelukte-deelnemers-in-Dakar.dhtml

    Hoe dan ook, het blijft een risico hobby voor de meesten…

    Login om te reageren
  41. Savipe zegt

    7 januari 2009 om 23:37

    Jammere zaak… RIP

    Login om te reageren
  42. Motard zegt

    8 januari 2009 om 00:50

    Domme Nederlanders die de punt van potlood nog tegen afbreken verzekeren zullen nooit iets van het echte leven begrijpen, en zullen dus ook niet begrijpen dat overlijden een risico is bij het deelnemen aan een dusdanige rally. Hoe erg het ook is.

    Mooie woorden. Pascal Terry had kunnen luisteren naar de hordes mensen die, zoals hier ook, waarschuwen voor de mogelijke gevaren en klaar staan met hun vingertje als er iets mis gaat. Dan had hij nu waarschijnlijk nog lekker op de bank gezeten. In plaats daarvan koos hij er voor om op z’n motor de woestijn door te crossen, het onbekende tegemoet, en heeft op die manier waarschijnlijk zijn meest intense en gelukkige momenten beleefd. Daar kan ik alleen maar diep respect voor hebben. Die gasten leven.

    “You live more in five minutes flat-out on a bike like this than most people do in a lifetime.” ~ Burt Munro

    Login om te reageren
  43. MrWest zegt

    8 januari 2009 om 12:10

    Balen, maar goed, laten we nou niet te sentimenteel gaan doen. Die mannen en vrouwen weten donders goed wat voor een risico ze lopen als ze zich inschrijven voor Dakar.

    @ Sjaakk:

    Bah ik haat pessisme, ik zeg niet dat je de andere kant op moet kijken voor het slechte in de wereld, maar er is gelukkig ook nog heel veel goeds.

    En @ Robert V_10:

    Tja wat is een mooie manier om te sterven, persoonlijk lijkt me dit wel een mooie manier. Alleen dan wel op iets hogere leeftijd als deze twee;

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/2945188/__Tieners_stikken_na_seksavontuur__.html?p=6,1

    Login om te reageren
  44. Netel zegt

    8 januari 2009 om 12:25

    De Franse motorrijder Pascal Terry is vandaag in Argentinië dood aangetroffen langs het parcours van de Dakar Rally.
    Met alle respect voor de overledene, maar dit is echt wel indrukwekkend: in Argentinië belanden als je aan de Dakar rally deelneemt

    Login om te reageren
  45. rembo1987 zegt

    8 januari 2009 om 13:08

    @Netel

    hoe bedoel je precies?

    Login om te reageren
  46. Matthieu zegt

    8 januari 2009 om 16:30

    @Netel: de Dakar wordt vanaf dit jaar niet meer in Afrika, maar in Zuid-Amerika gereden. Niet zo vreemd dus.

    Login om te reageren
  47. Toet toet zegt

    8 januari 2009 om 17:16

    @Netel. Inderdaad een terechte opmerking. Dakar was altijd het eindpunt van de rally. Nu wordt op een compleet ander continent gereden en noemen ze de rally nog steeds Dakar. Had ik Tulpenrally leuker gevonden (en slaat net zo goed nergens op).

    Login om te reageren
  48. viola robbemondt zegt

    8 januari 2009 om 17:26

    Wat is voedel? Ik lees dat er water en voedel naast hem stond. Of is dit weer zo’n voorbeeld van de verloedering van de Nederlandse taal? :-)

    Login om te reageren
  49. Sjaakk zegt

    8 januari 2009 om 17:56

    @MrWest
    mag ik de definitie van pessisme?

    ik weet namelijk niet precies wat je bedoelt.
    dus als ik het goed begrijp, zie ik alle slechte dingen in de wereld. nou, nee hoor. het is allemaal ver van mijn bed, dus interseert het mij niet veel. maar als ik zo iets lees reageer ik er op. want wat guan had geschreven vond ik niet onderwerp gerelateerd. maar dat is mijn mening

    Login om te reageren
  50. Citrofiel zegt

    8 januari 2009 om 18:01

    Geen direct gevolg van een Dakar-ongeluk dan. Dat scheelt al een boel. Als je de verhalen leest van mensen die worden overreden, of op een haar na gemist vanwege het slechte zicht door alle stof, dan lijkt me dat levensgevaarlijk.
    Vervelend dat het moest gebeuren, maar was hij simpelweg op een actieve vakantie in een heter gebied gegaan, dan zou het ook kunnen hebben gebeuren. Omdat het nu bij Dakar gebeurde is er alleen aandacht voor. Vervelend voor de organisatie, zo ontstaat er een verkeerd beeld. Zeker met de vermoedens die gelijk werden geuit over bijvoorbeeld een overval of aanslag… :roll:

    Hoe dan ook, hopelijk heeft de man, hoewel het natuurlijk nooit voorzien kon worden, een goed leven gehad, beetje afgerond, en veel sterkte aan de familie… :|

    @ Netel; Jij wist niet dat het verplaatst was? Of doe je maar alsof?

    Login om te reageren
  51. Windhoos zegt

    8 januari 2009 om 18:51

    Ik denk dat Netel de naam van de Rally zelf bedoelt. In zuid amerika bestaat er volgens mij geen Dakar ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North