• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dallara EXP vernedert elke Ferrari Pista en GT3 RS

Auteur: willeme, gepost 1 juli 2021 om 08:02 – 11 Reacties

Dallara EXP

De Dallara EXP is op het circuit met gemak sneller dan de trackday-speeltjes van de Nouveau Riche.

We zijn gewend dat de beste trackday-speeltjes afkomstig zijn uit het Verenigd Koninkrijk. Lotus, Caterham, Westfield, Ariel, Radical, BAC: de lijst met hardcore Britse circuitspeeltjes is bijna eindeloos. Waarschijnlijk zit het in drinkwater, dat Britten wakker worden en vanuit hun garage een nieuw automerk(je) uit de grond stampen.

Maar er zijn gelukkig ook andere opties. Uiteraard kan je in Nederland terecht bij de firma Donkervoort. In Italië wordt de beeldschone Dallara gebouwd. De Dallara Stradale is straatlegale versie, er is nu ook deze Dallara EXP. Dit is een versie die gericht is op één ding: rijke playboys in hun Pista’s en 911 RS-jes het snot voor de ogen rijden. Dat gebeurt middels een, eh, 2.3 liter viercilinder van Ford-origine.

Dallara EXP

Vermogen Dallara EXP

Deze is door Bosch onder handen genomen, waardoor de EcoBoost goed is voor 500 pk en 700 Nm. Dat is meer dan 100 pk en 200 Nm méér dan het standaardmodel. Maar dat is niet de enige reden dat je elke Lamborghini met gemak zoek rijdt. De Dallara EXP is namelijk heel erg licht: de auto weegt rijklaar nog geen 900 kg: 875 kg om precies te zijn.

  • Dallara EXP
  • Dallara EXP

Nu we het over kilogrammen hebben, de gewone Dallara Stradale kan een behoorlijke hoeveelheid opwekken: ongeveer zijn eigen wagengewicht. De Dallara EXP heeft (veel) meer vleugels. Het resultaat is dat dat er voor 1.200 kg aan neerwaartse druk gegenereerd wordt.

Dallara EXP

De banden zijn heuse slicks van Pirelli. Wel even uitkijken voor troep op de baan als je er 31 rondjes op hebt zitten. Hierdoor is het mogelijk om in de bochten G-Krachten aan te kunnen van 2,7G. Dat is meer dan het dubbele van een GT3 RS, Pista of Performante.

  • Dallara EXP
  • Dallara EXP

Mocht je al een Dallara Stradale hebben, is het mogelijk om diverse upgrades van de upgrades te bestellen voor je huidige Stradale. Let wel: je mag er de openbare weg niet mee op. De prijs van de Dallara EXP is nog niet bekend gemaakt. De gewone Stradale kost al 200.000 euro, dus reken er maar niet op dat ‘ie goedkoop wordt.

Meer lezen: 12 redenen waarom Donkervoort briljant is!

Ook interessant!

  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
    Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Lezersvraag: GT3, Touring of toch de RS?
    Lezersvraag: GT3, Touring of toch de RS?

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

bosch, circuit, dallara, EcoBoost, Ford, pirelli, trackday

Vorig bericht: « Koop de zwaarste sportwagen van Marktplaats
Volgend bericht: “Nederlander laat auto staan door hoge brandstofprijzen” »

Lees Interacties

Reacties

  1. r3fl3x zegt

    1 juli 2021 om 08:20

    Zo’n gaaf ding dit, perfecte wapen voor snelle ritten binnendoor. Als gewone Stradale met dat dak net een proto-C racer. Echt heel gaaf…

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      1 juli 2021 om 10:00

      @r3fl3xSnelle ritten binnendoor? Hoe hard wil je gaan op B-wegen dat een willekeurige auto niet meer voldoet?

      Ik kan me voorstellen dat op de leukere bergweggetjes dit -heeeeeeeel- oncomfortabel is. Dan lijkt een MX5 me leuker. Niet dat ik daar in pas, dus ik zit sowieso aan grotere auto’s vast. Misschien dat ik die ‘sportauto’ van Bentley maar ga kopen. Dat zal pas een feest zijn op hairpins. :)

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        1 juli 2021 om 20:24

        @tinnemans: aaaaaaah!!! Comfortabel 🙉 binnen wegetjes en sport autos gaan ni samen!! Tis juist die G krachten die het zo leuk maken om door de bochtjes heen te vliegen, maak dat comfortabel en je krijgt idd een 2 tonner die dan weer trager is

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          1 juli 2021 om 22:03

          @tortuga: Ik bedoelde meer slecht wegdek, nauwelijks vering in zo’n ding en het netto effect van die combi op je nieren. ;)

          Login om te reageren
          • tortuga zegt

            1 juli 2021 om 22:06

            @tinnemans: ja heerlijk toch?

            Login om te reageren
            • tinnemans zegt

              2 juli 2021 om 08:10

              Smaken verschillen, en gelukkig ook maar.

              Doe mij maar een GT, of iets wat zo rijdt. Niet zo’n groot lomp ding als die Bentley, maar ‘gewoon’ een auto waarmee je in comfort naar de bergen toe kunt en die dan nog leuk genoeg is om daar ook lol aan te beleven. Ik hoef geen spijkerhard scheurijzer.
              Ik ben ook wel fan van adaptieve dempers, kun je de mate van nierschade een beetje zelf onder controle houden.

              Login om te reageren
  2. ericc zegt

    1 juli 2021 om 08:40

    De andere vernoemde wagens zijn straatlegaal, dus vergelijken kan je achterwege laten. Vergelijking eerder met de Britse speeltjes. Zou een leuke test zijn!

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      1 juli 2021 om 08:56

      Inderdaad, dan moeten we al vergelijken met een GT3 Cup. En die duiken op Spa bijvoorbeeld ook al onder de 2min20s…

      Login om te reageren
    • ghini zegt

      1 juli 2021 om 09:44

      @ericc: idd en hebben een voorruit……

      Login om te reageren
  3. Volvo_440_turbo zegt

    1 juli 2021 om 13:00

    2,7G? Ik ben geen wiskundige maar iets in me zegt dat deze auto rapper is in de bochten dan menig auto rechtdoor…

    Login om te reageren
  4. dirkv zegt

    1 juli 2021 om 13:22

    Gaaf en snel ding!
    Zelf zou ik liever comfortabel zonder helm en in mijn korte broek in een 911 turbo rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North