
De Bentley Continental GT3-R combineert het slechtste van twee werelden.
De Continental GT was en is een groot succes voor Bentley. Er is daarom genoeg tweedehands aanbod te vinden, mocht je voor zo’n auto in de markt zijn. De Continental die we nu voor ons hebben is alleen niet zo makkelijk te vinden. Zeker niet in Nederland. Een buitenkansje dus. Of toch niet?
Mocht je nog niet bekend zijn met deze auto, dan zullen we hem even aan je voorstellen: dit is een Bentley Continental GT3-R, die gebouwd is in een oplage van 300 stuks. Dit is niet zomaar een special edition met wat striping, maar een hardcore versie van de Continental GT. Dat klinkt een enigszins tegenstrijdig en dat is het ook. Een dik twee ton wegende Bentley is namelijk niet echt het ideale uitgangspunt voor een hardcore auto.
Toch hebben ze bij Bentley een dappere poging gedaan. Om te beginnen is het vermogen van de V8 opgekrikt van 528 naar 580 pk. Het koppel van de Bentley Continental GT3-R komt uit op 700 Nm. Daar zal het dus niet aan liggen. Verder zijn de veren, schokdempers en stabilisatorstang stijver gemaakt. Ook krijg je torque vectoring op de achteras, wat destijds een primeurtje was op een Bentley.
Om de auto sportief te maken moest er natuurlijk ook wat aan het gewicht gedaan worden. Daarom heeft Bentley onder meer de achterste stoelen eruit gesloopt en keramische remschijven, lichtgewicht velgen en een titanium uitlaatsysteem gemonteerd. Onder het motto ‘alle beetjes helpen’ is er ook meer carbon gebruikt in het interieur.
Door deze inspanningen hebben ze 100 kg aan gewicht weten te besparen. Dat is mooi, maar de Bentley weegt nog steeds 2.170 kg. Een echte sportwagen is dus nog steeds niet.
Kort samengevat heb je dus een auto die minder stijlvol, minder comfortabel en minder praktisch is dan een normale Continental GT. En ondanks deze offers is het nog steeds geen écht sportieve auto. Daar komt bij dat iedereen denkt dat je in een fout getunede Bentley rondrijdt.
Oké, we worden nu misschien wel erg kritisch. Als je het positiever bekijkt heb je een Continental GT, maar dan sportiever en exclusiever. En hoe vaak ga je nou met z’n vieren in een Bentley zitten? Het is dus maar net hoe je het bekijken wil. Als je de humor van deze auto wel inziet: bieden kan op Marktplaats. Oh, we waren nog één nadeeltje vergeten te noemen: de prijs. De vraagprijs is van deze GT3-R is namelijk €177.500.
Wat een pauperbak. Het is het allemaal net niet.
@Ralph Nader .. kom er maar in ..
Totale mismatch deze “chique” Bentley met stickertjes en spoilertjes
Dit is lelijk met de hoofdletter P want ik schat in dat degenen die dit hebben “ontworpen” niet kunnen lezen en schrijven.
Welke voetballert trap hier in?
Ja maarrrrr, Bentley moet natuurlijk sportiever ogen dan de rivaal Rolls. Zie je Rolls al zon 3 ton wegende auto sportief maken? Denk t niet.
Snap de comments hierboven wel. Anderzijds is het model ter ere van de GT3 raceuitvoering uitgebracht (raceuitvoering had de zelfde kleurstelling) dus dat maakt het wel iets verteerbaarder.
Precies zo eentje, met dezelfde kleurstelling, stond een poosje terug in Winschoten of all places.. misschien was het we dezelfde auto.
Prachtige wagen, echter van de striping moet je houden.
Ik heb nog een Bentley staan met Supra body en zou graag ze graag allebei weer origineel willen maken, maar de verkoper reageert niet?
@avocado: oh dit is niet die ene Supra ombouw, tering
Ik moest ook gelijk denken aan de Supra ombouw.
Dat ding is legendarish, blijft maar opduiken op verschillende verkoopsites.
Edit:
Dit ding dus:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-supra-3-0i-benzine-wit-4581e9df-9a13-4db1-970d-efa32f9a3124?cldtidx=1&cldtsrc=listPage&searchId=1701245735
Ziet er niet uit dit, maar ieder z’n ding.
Die 100kg minder scheelt je toch mooi 8 euro wegenbelasting per maand!
Dat is natuurlijk ook in het kader van ‘alle beetjes helpen’ ;-)
De mooiste Continental GT die ze ooit gebouwd hebben naar mijn mening, maar had van mij nog extremer gemogen…
Als je van de Liquidmoly kalender houdt is dit je ding. Ik ben meer van de Pirelli kalender.
En dan niet eens een carbon motorkap of andere plaatdelen in carbon? Als je dan gewicht wil besparen….
Er staat ook al een hele tijd een MK2 Supra te koop omgebouwd naar deze Bentley met dezelfde livery.